Aankoopadvies tweedehands V70/V60 op diesel

Plaats reactie
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Ik ben al een aardig tijdje lid van dit forum, maar kijk hier niet heel veel omdat het 850forum tot op heden voor mij relevanter bleek. Sinds 2013 zijn wij Volvo-rijders met een S70 2.5T uit 1998 (sinds 2013 in bezit) en daarnaast een 850 10V uit 1996. Beiden op LPG. Daarnaast als derde auto sinds vorig jaar nog een erfstuk, een 940 2.3 Turbo uit 1991.

Drie auto's is "wat veel" met zijn tweeën, en eigenlijk willen we eens wat nieuwers. We overwegen de S70 en de 850 weg te doen en in de plaats daarvan een V70 of V60 te nemen van een aanzienlijk nieuwer bouwjaar (denk vanaf circa 2012) op diesel. Het zal een auto voor de gewone dagelijkse woon-werk kilometers, het hoeft zeker niet een rappe auto te zijn. Gewoon een betrouwbare en comfortabele auto, het mag best een "gezapig" gemotoriseerd exemplaar zijn. Handgeschakeld. Budget maximaal circa 10.000 euro.

De vraag: waar moeten we op letten? Wat is het meest probleemloos en betrouwbaar? Wat moeten we zeker vermijden?

Nu valt mij op als ik op Marktplaats zoek, dat je al V70's vindt van bouwjaar 2015 onder de 10.000 euro. Kan dat wat zijn, of is dat een recept voor ellende? Ik begrijp dat die auto's de VEA motoren hebben en dat die nogal eens problemen hebben? Het voordeel van bouwjaar 2015 is dat die Euro6 zijn en de oudere Euro5, al zal dat vooralsnog niet direct tot problemen met milieuzones leiden (behalve dan België vanaf 2025...).
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Is deze auto misschien iets?
2K boven budget, maar wellicht onderhandelbaar of de meerprijs waard? Het is qua mootrisering wel de gezapigste ooit, maar schijn je niet erg te vinden toch?

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

V60 is kwalitatief beter dan de V70. Heeft (nog) betere stoelen en rijdt strakker. Is ook krapper maar voor een woon-werk auto in jouw geval misschien niet zo belangrijk? Voor mij was de V60 als gezinsauto volstrekt ongeschikt, dus is het de XC70 geworden, ook vanwege het design en de hogere zit. Ga beide eens proefrijden en bepaal dan of het de V70 wordt of de V60.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Voor het budget zul je zeker een V60 of V70 vinden die aan je wensen zal voldoen. Als je het goed wil doen, ga dan voor de oer betrouwbare 5 cilinders van Volvo, ook hier geldt, zoals bij iedere auto, er moet een gedegen onderhoudshistorie bij zijn, anders laten staan. Kilometerstand is natuurlijk ook een issue, maar zeer hoge kilometerstanden zijn deze motoren niet vreemd. De eerste generatie 1.6 D kent ook zo z'n eigen problemen, vanaf medio '13 zijn deze motoren beduidend verbeterd, en zijn in '15 opgevolgd door de D2 2.0 VEA motor. Wij hadden in de V60 de D4 (VEA) motor, maar deze heeft ons aardig teleurgesteld, zeker niet wat prestaties betreft, maar (enorm) hoge onkosten, ik vind bijna € 7000,00 in een jaar tijd veel. Nu weer een echte Volvo 5 cilinder (V70) en ondanks 45 pk minder en geen automaat, heb ik veel meer plezier met deze auto dan met z'n voorganger. Ruimer, rianter, comfortabeler, tijdlozer en vooral voordeliger in de explotatie. En de € 32,00 meer aan MRB per 3 maand is hij zeker waard.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Volvo's (en auto's in het algemeen) uit België. Mijn huidige V70 is mijn derde auto uit België. Met voorgaande twee Belgen heb ik, buiten het reguliere onderhoud om, geen enkele cent extra hoeven uitgegeven. In België wordt een auto beduidend beter onderhouden dan in Duitsland en Nederland. Dit heeft te maken met de eisen die de Belgische RDW stelt, maar ook met het slechte wegennet en het onderhoud wat daarbij komt kijken, een Belg in het algemeen is zeer zuinig op zijn auto en loopt niet te miepen als er preventief onderhoud wordt gedaan. Ik heb meerdere kennissen en vrienden in België, en als bijvoorbeeld het garagebedrijf belt dat de remblokken op 50% zitten, dan is het vervangen, terwijl je in Nederland moet praten als brugman bij de klant als dezelfde blokken vervangen moeten worden, omdat ze nog net APK goedkeur zijn, maar over 1000 km. niet meer. (Ik zit in het werk en heb er dagelijks mee te maken). De leasemaatschappijen zijn daar ook 'coulanter,' als het gaat om vervanging van, met name, draaiende delen. Verhoudingsgewijs zijn Volvo's in België behoorlijk duur in de lease overigens, maar dit terzijde.

Wellicht is de D3 van voor de facelift (7-'13) in jouw specifieke geval de beste keus: 163 PK, en dus (meer dan) zat, tot op het bot betrouwbaar, een goed onderhouden exemplaar zal je ook in de toekomst niet teleurstellen en je rijdt als een vorst, ook in de V60, klinkt misschien wat cynisch, maar ondanks mijn voorkeur voor de V70, weet ik zeker dat een V60 met een dergelijke motorisering je vele jaren en kilometers plezier zal brengen.

Wat betreft de ervaring van DB200 m.b.t. de stoelen, deze deel ik niet. Ik vind de stoelen van de V70 meer comfortabeler dan van de V60 (wij hadden er één met sportstoelen), de zijdelingse steun van die stoelen was beter, maar vind met name lange afstanden in de V70 prettiger, juist vanwege de stoelen. Trouwens, stoelen is iets zeer subjectiefs. Wat de één als prettig ervaart kan voor de ander een drama zijn, en andersom uiteraard. Als rug patiënt ben ik altijd zeer kritisch op het gebied van stoelen en bedden, maar ook dat heeft weer alles met postuur en gewicht te maken. Daarom is het belangrijk om te kijken wat goed bij je past. Eén ding staat als een paal boven water: Volvo produceert alleen maar zeer goede stoelen, without a doubt. Ook heel belangrijk is de instaphoogte. Daar waar ik mij in de V60 de laatste 2 of 3 cm. moest laten 'vallen' in de stoel, in de V70 schuif ik zo in. Met mijn postuur, leeftijd en gewicht is dat een verademing (1.78 mtr, 57 jaar en 75 kilo).

En zo werd het 'even' reageren toch weer een half artikel. Bovenstaande is puur gebaseerd op mijn subjectieve mening en ervaring. Lees het als ter kennisgeving en mocht je er wat mee kunnen, dan is het meegenomen. Het uiteindelijke doel is dat er straks een Volvo voor je deur staat van je dromen. En dat gaat lukken, let op mijn woorden! Veel plezier met de zoektocht!
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

kansberg schreef: 01.06.2020 - 00:42 Voor het budget zul je zeker een V60 of V70 vinden die aan je wensen zal voldoen. Als je het goed wil doen, ga dan voor de oer betrouwbare 5 cilinders van Volvo, ook hier geldt, zoals bij iedere auto, er moet een gedegen onderhoudshistorie bij zijn, anders laten staan. Kilometerstand is natuurlijk ook een issue, maar zeer hoge kilometerstanden zijn deze motoren niet vreemd. De eerste generatie 1.6 D kent ook zo z'n eigen problemen, vanaf medio '13 zijn deze motoren beduidend verbeterd, en zijn in '15 opgevolgd door de D2 2.0 VEA motor. Wij hadden in de V60 de D4 (VEA) motor, maar deze heeft ons aardig teleurgesteld, zeker niet wat prestaties betreft, maar (enorm) hoge onkosten, ik vind bijna € 7000,00 in een jaar tijd veel. Nu weer een echte Volvo 5 cilinder (V70) en ondanks 45 pk minder en geen automaat, heb ik veel meer plezier met deze auto dan met z'n voorganger. Ruimer, rianter, comfortabeler, tijdlozer en vooral voordeliger in de explotatie. En de € 32,00 meer aan MRB per 3 maand is hij zeker waard.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Volvo's (en auto's in het algemeen) uit België. Mijn huidige V70 is mijn derde auto uit België. Met voorgaande twee Belgen heb ik, buiten het reguliere onderhoud om, geen enkele cent extra hoeven uitgegeven. In België wordt een auto beduidend beter onderhouden dan in Duitsland en Nederland. Dit heeft te maken met de eisen die de Belgische RDW stelt, maar ook met het slechte wegennet en het onderhoud wat daarbij komt kijken, een Belg in het algemeen is zeer zuinig op zijn auto en loopt niet te miepen als er preventief onderhoud wordt gedaan. Ik heb meerdere kennissen en vrienden in België, en als bijvoorbeeld het garagebedrijf belt dat de remblokken op 50% zitten, dan is het vervangen, terwijl je in Nederland moet praten als brugman bij de klant als dezelfde blokken vervangen moeten worden, omdat ze nog net APK goedkeur zijn, maar over 1000 km. niet meer. (Ik zit in het werk en heb er dagelijks mee te maken). De leasemaatschappijen zijn daar ook 'coulanter,' als het gaat om vervanging van, met name, draaiende delen. Verhoudingsgewijs zijn Volvo's in België behoorlijk duur in de lease overigens, maar dit terzijde.

Wellicht is de D3 van voor de facelift (7-'13) in jouw specifieke geval de beste keus: 163 PK, en dus (meer dan) zat, tot op het bot betrouwbaar, een goed onderhouden exemplaar zal je ook in de toekomst niet teleurstellen en je rijdt als een vorst, ook in de V60, klinkt misschien wat cynisch, maar ondanks mijn voorkeur voor de V70, weet ik zeker dat een V60 met een dergelijke motorisering je vele jaren en kilometers plezier zal brengen.

Wat betreft de ervaring van DB200 m.b.t. de stoelen, deze deel ik niet. Ik vind de stoelen van de V70 meer comfortabeler dan van de V60 (wij hadden er één met sportstoelen), de zijdelingse steun van die stoelen was beter, maar vind met name lange afstanden in de V70 prettiger, juist vanwege de stoelen. Trouwens, stoelen is iets zeer subjectiefs. Wat de één als prettig ervaart kan voor de ander een drama zijn, en andersom uiteraard. Als rug patiënt ben ik altijd zeer kritisch op het gebied van stoelen en bedden, maar ook dat heeft weer alles met postuur en gewicht te maken. Daarom is het belangrijk om te kijken wat goed bij je past. Eén ding staat als een paal boven water: Volvo produceert alleen maar zeer goede stoelen, without a doubt. Ook heel belangrijk is de instaphoogte. Daar waar ik mij in de V60 de laatste 2 of 3 cm. moest laten 'vallen' in de stoel, in de V70 schuif ik zo in. Met mijn postuur, leeftijd en gewicht is dat een verademing (1.78 mtr, 57 jaar en 75 kilo).

En zo werd het 'even' reageren toch weer een half artikel. Bovenstaande is puur gebaseerd op mijn subjectieve mening en ervaring. Lees het als ter kennisgeving en mocht je er wat mee kunnen, dan is het meegenomen. Het uiteindelijke doel is dat er straks een Volvo voor je deur staat van je dromen. En dat gaat lukken, let op mijn woorden! Veel plezier met de zoektocht!
Dank voor je uitgebreide reactie!

Heb je die auto's zelf uit België geïmporteerd, of heb je ze in Nederland gekocht bij een handelaar zie ze heeft geïmporteerd? Als je het zelf hebt gedaan, is dat ingewikkeld qua papierwerk?

Die 7000 aan onkosten aan de V60 D4 die je hebt gehad in een jaar tijd is inderdaad een absurd bedrag. Was dat allemaal "motor-gerelateerd" onheil?

De D3 die je noemt lijkt me inderdaad een goeie kanshebber, en uit die jaren ook goed betaalbaar in de aanschaf. Wat ook wel een plezierige gedachte is, aangezien ik er van uit ga dat je heden ten dage de aanschafprijs van een diesel waarschijnlijk wel als een bijna volledige afschrijving mag beschouwen.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

De V70 heb ik gekocht bij een garagebedrijf die voornamelijk uit België importeert, ik zou het graag zelf doen, maar de tijd ontbreekt mij er voor, Wat betreft papierwerk valt het best mee, er staan op het web heel veel 'tutorials' die uit en te na uit de doeken doen hoe het e.e.a. in zijn werk gaat. Bij dat bedrijf heb ik vaker een auto gekocht en dat waren stuk voor stuk toppers.

Bij de V60 was het inderdaad allemaal motor gerelateerd. Het begon met de EGR, toen roetfilter en vervolgens de schraapveren. Volvo Nederland deed er niets op uit, de auto was 4 jaar uit en had 170.000 km. gelopen. Erg jammer, maar nu wel blij met de V70 D3, de auto die ik eigenlijk direct al wilde.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Inmiddels geslaagd en bij een Volvo dealer een V70 2.4D uit 2010 gekocht, met automaat en net 2 ton gelopen, volledig dealeronderhouden. Hopelijk gaat die ons veel rijplezier bezorgen!

Plaats wel een foto nadat we hem later in de week op gaan halen, hij krijgt nog even een nieuwe APK.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”