Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Mooie klus! Heb je zelf de koelvloeistof weer aangevuld? Zonder afpersen van het systeem heb je dan vrijwel zeker lucht in je koelsysteem met name rondom de EGR-koeler. Die kan oververhit raken en scheuren. Vandaar de terugroepactie die momenteel loopt. Ik raad je aan om het systeem bij de dealer op de voorgeschreven wijze te laten afpersen om schade te voorkomen.
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

-KJ- schreef: 25.08.2020 - 19:51 Mooie klus! Heb je zelf de koelvloeistof weer aangevuld? Zonder afpersen van het systeem heb je dan vrijwel zeker lucht in je koelsysteem met name rondom de EGR-koeler. Die kan oververhit raken en scheuren. Vandaar de terugroepactie die momenteel loopt. Ik raad je aan om het systeem bij de dealer op de voorgeschreven wijze te laten afpersen om schade te voorkomen.
Ik heb hierover inderdaad een brief gehad van Volvo. Maar ze hebben nog geen oplossing voor Mdr/ R10026.
Maar dat afpersen is om te zien of het systeem water/lucht dicht is. Je voorkomt er volgens mij niet mee dat er lucht ingesloten kan zitten. Dan moet je echt nog ergens een ontluchtingsnippel o.i.d. toe gaan passen. Ze zetten dan toch eigenlijk een handpomp op het koelvloeistof reservoir en pompen deze onder een druk van zeg 1 bar. Na een tijdje 1 uur, moet deze nog steeds op 1 bar staan. Als er dan lucht in je systeem zit wordt deze gewoon samengeperst met die 1 bar. Maar de lucht gaat er niet uit. Dat is denk ik ook waarom Volvo voor nu geen oplossing heeft. Ik zag wel nog Mdr/R10025 dat is het aanbrengen van een extra ontluchtingsslang.

Mogelijk is er onvoldoende koeling van de motor(onderdelen) door ingesloten lucht in het koelsysteem na het vullen ervan.
De merkdealer zal een extra ontluchtingsslang aanbrengen.
Onvoldoende koeling kan schade aan de motor(onderdelen) veroorzaken en risico op brand in de motorruimte

Hieronder nog de brief van code R10026

Afbeelding
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik heb een losgeschoten slang van de EGR-koeler gehad, dat was al lang voordat deze terugroepactie bekend werd gemaakt. Het koelsysteem is toen via Volvo Assistance gevuld door de ANWB. De Wegenwacht raadde mij aan om toch nog even langs de dealer te gaan. Daar is vervolgens het hele systeem leeggehaald en op de juiste wijze gevuld. De monteur zei me dat gewoon bijvullen als de stand wat laag is prima kan, maar zodra er door een lek of in jouw geval het loskoppelen van een slang vloeistof is verdwenen, er dan echt op de correcte wijze gevuld moet worden. Waag er even een telefoontje naar de dealer aan, het kan je een hoop ellende besparen.
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

-KJ- schreef: 26.08.2020 - 10:13 Ik heb een losgeschoten slang van de EGR-koeler gehad, dat was al lang voordat deze terugroepactie bekend werd gemaakt. Het koelsysteem is toen via Volvo Assistance gevuld door de ANWB. De Wegenwacht raadde mij aan om toch nog even langs de dealer te gaan. Daar is vervolgens het hele systeem leeggehaald en op de juiste wijze gevuld. De monteur zei me dat gewoon bijvullen als de stand wat laag is prima kan, maar zodra er door een lek of in jouw geval het loskoppelen van een slang vloeistof is verdwenen, er dan echt op de correcte wijze gevuld moet worden. Waag er even een telefoontje naar de dealer aan, het kan je een hoop ellende besparen.
Dat kopt wel idd wat je zegt. Ik ga vrijdag naar Volvo service dan zal ik hen vragen of ze het systeem kunnen ontluchten.
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Je hoort weleens over gescheurde cilinder wanden. Wellicht ook ontstaan door slechte koeling?
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Koenta Kinte schreef: 26.08.2020 - 10:03
-KJ- schreef: 25.08.2020 - 19:51 Mooie klus! Heb je zelf de koelvloeistof weer aangevuld? Zonder afpersen van het systeem heb je dan vrijwel zeker lucht in je koelsysteem met name rondom de EGR-koeler. Die kan oververhit raken en scheuren. Vandaar de terugroepactie die momenteel loopt. Ik raad je aan om het systeem bij de dealer op de voorgeschreven wijze te laten afpersen om schade te voorkomen.
Ik heb hierover inderdaad een brief gehad van Volvo. Maar ze hebben nog geen oplossing voor Mdr/ R10026.
Maar dat afpersen is om te zien of het systeem water/lucht dicht is. Je voorkomt er volgens mij niet mee dat er lucht ingesloten kan zitten. Dan moet je echt nog ergens een ontluchtingsnippel o.i.d. toe gaan passen. Ze zetten dan toch eigenlijk een handpomp op het koelvloeistof reservoir en pompen deze onder een druk van zeg 1 bar. Na een tijdje 1 uur, moet deze nog steeds op 1 bar staan. Als er dan lucht in je systeem zit wordt deze gewoon samengeperst met die 1 bar. Maar de lucht gaat er niet uit. Dat is denk ik ook waarom Volvo voor nu geen oplossing heeft. Ik zag wel nog Mdr/R10025 dat is het aanbrengen van een extra ontluchtingsslang.

Mogelijk is er onvoldoende koeling van de motor(onderdelen) door ingesloten lucht in het koelsysteem na het vullen ervan.
De merkdealer zal een extra ontluchtingsslang aanbrengen.
Onvoldoende koeling kan schade aan de motor(onderdelen) veroorzaken en risico op brand in de motorruimte

Hieronder nog de brief van code R10026

Afbeelding
Ik ga morgen naar de dealer voor deze update. Eens kijken welke slang ze gaan vervangen.
Het schijnt een half uurtje werk te zijn.
HSVD
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41

Minder dan een half uur ...
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Is een klein slangetje dat gemonteerd wordt op de radiateur en het expansievat .
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

Koenta Kinte schreef: 26.08.2020 - 10:19
-KJ- schreef: 26.08.2020 - 10:13 Ik heb een losgeschoten slang van de EGR-koeler gehad, dat was al lang voordat deze terugroepactie bekend werd gemaakt. Het koelsysteem is toen via Volvo Assistance gevuld door de ANWB. De Wegenwacht raadde mij aan om toch nog even langs de dealer te gaan. Daar is vervolgens het hele systeem leeggehaald en op de juiste wijze gevuld. De monteur zei me dat gewoon bijvullen als de stand wat laag is prima kan, maar zodra er door een lek of in jouw geval het loskoppelen van een slang vloeistof is verdwenen, er dan echt op de correcte wijze gevuld moet worden. Waag er even een telefoontje naar de dealer aan, het kan je een hoop ellende besparen.
Dat kopt wel idd wat je zegt. Ik ga vrijdag naar Volvo service dan zal ik hen vragen of ze het systeem kunnen ontluchten.
Ontluchten gaat vanzelf volgens Volvoservice nu voortaan VolService.

Dat reinigen van EGR of beter inlaatspruitstuk, kleppen etc is best een klusje. De EGR pijp halen ze los en er komt een stop met injector op je inlaatkanaal. Die injector spuit om de 12s een cleaner goedje in het inlaat kanaal. Daarna duurt het reinigen zo'n 2 uur, als dit klaar is wordt de olie + filter vervangen en is het klaar.

Wel jammer betreft tijd. ik had een afspraak om 9:00uur en vertrok om 15:30uur bij VolService.
Tijdens het maken van de afspraak gevraagd hoe lang het zou duren, dat was zo'n 2,5 uur met daarnaast een 1/2 tot 3/4 uur voor EGR klep wegschrijven en tuning. De software was binnen een 1/2 uur aangepast.
Al bij al daar zowat 6,5 uur geweest! Wel fijn dat er dan koffie is. Maar helaas niks te eten in de buurt. Als ik dit vooraf geweten had. Ik was ook niet de enige die daar heel lang moest wachten. Spreek dan af dat je de auto
's morgens brengt en dan in de avond weer kan ophalen. Dit is naar mijn idee niet goed voor de service. Maar ik ben wel tevreden met het werk dat ze gedaan hebben. Ze moeten de mensen alleen wel veel beter informeren.
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

rene.saab schreef: 25.05.2020 - 22:04 Weet je wat dat reinigen gekost heeft. Ik heb een V60 D3. Laatste tijd ook af en toe een hikje.
Ik heb mijn auto net bij hen laten reinigen. Het reinigen (dus geen ERG + tuning software) kost 453,75 in de btw.
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Voor mensen met vergelijkbare problemen in het Oosten van het land -

Ik heb ook de hier beschreven problemen mogen ervaren (helaas) en ben begonnen met softwarematig de EGR dichtzetten, maar er bleven problemen. Daarna het volledige inlaattraject eraf laten halen en schoon laten maken (zelf even meegekeken, het is écht schoon geworden) bij Tosun Enschede. Das geen officiele volvo specialist maar een garagist die 10+ bij Volvo heeft gewerkt en daarna voor zichzelf is begonnen.

Kosten 200,- uit de BTW:)

Moet zeggen dat ie goed rijdt daarna - alleen net de pech dat iets laten mijn gasklep de geest gaf dus toen moest ik daar een nieuwe opzetten. Verder prima garage voor dat soort werk, de eigenaar weet precies waar ie het over heeft. Enige moeilijke is een gaatje vinden bij die garage want druk druk druk...
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Stier
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 15.06.2020 - 20:54

Heb dit bovenstaande probleem ook, maakt niet uit of de motor warm of koud is. Meestal zo tussen de 1500 en de 2000 toeren.
Volvo V70 D2 2.0 diesel 120pk gekocht bij Carnext met 6 mnd garantie van Autotrust, daar een claim aangemaakt en iemand aan de lijn gehad over het probleem zoals dit topic is begonnen, een afspraak gemaakt bij een Bosch carservice punt. Geen fout melding in het systeem en met rijden hebben ze niets gevoeld/gemerkt. afgelopen vrijdag contact op genomen met Autotrust dat het probleem niet was verholpen. moest ik maar naar een Carnext service punt voor het probleem. Gaf aan dat ze toch ook zaken de met Volvotune in Elst, Antwoord,Ja daar doen wij ook zaken mee. Uiteindelijk gaf hij zelf aan dat er een mogelijkheid was om de EGR weg te laten schrijven. de Volvo was al in Elst geweest voor een tuning en het wegschrijven van de EGR klep. kon vandaag al terecht ging niet lukken, ga er nu donderdag heen voor de speciale behandeling.
Zoals ik hier heb gelezen helpt het goed.
de Volvo is al onderhanden genomen door volvotune in Els
Stier
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 15.06.2020 - 20:54

Vandaag naar VolService geweest ivm schokken had om 10.00 een afspraak. ze hebben de Volvo eerst uitgelezen, kwam niets naar voren. in Juli de EGR klep al laten dicht zetten en laten tunen. Nog gevraag het schokken inhouden kon komen door de tuning, misschien staat er een map net niet goed. dat kon volgens hun niet. Uiteindelijk hebben ze een motorspoeling gedaan. Twee uur later was het spoelen, motor olie + filter vervangen en een proefrit gemaakt. Vol verwachting aan de terug reis van 130 km begonnen. wat een genot zo soepel rijd dat, geen probleem en niets gevoeld. Tot de laatste 20 km weer gestotter gevoeld. volgende week maar weer bellen met de heren van VolService of ze nog een idee hebben.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

hmmm zuur dat soort zaken he - heb er ook genoeg problemen mee ik ga woensdag bij de heren in Elst langs vanwege vage storingen en ook de EGR uit laten schrijven (is nu door een generieke tuningboer gedaan en dat levert problemen op lijkt het).. Wellicht dat in jouw geval niet alles is losgekomen tijdens het spoelen maar wel tijdens het rijden en dat nu dat weer problemen geeft?
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Stier
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 15.06.2020 - 20:54

Persoonlijk denk ik nu dat het toch met de Tuning / wegschrijven van de EGR te maken heeft. Voor het Tunen niets gemerkt. Heb tenslotte 3jaar garantie op de tuning.
Stier
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 15.06.2020 - 20:54

afgelopen donderdag weer naar Elst geweest ivm inhouden/schokken. Uitgelezen en proefrit gemaakt met verschillende snelheden, niets gevoeld en uitgekomen.
ze hebben alle parameters na gekeken en stonden allemaal tussen de juiste waardes, vervolgens zijn er een aantal parameters op nul gezet die zich tijdens het rijden weer moesten kalibreren. Voel nog wel schokken maar die zijn een stuk minder misschien nog wat roet wat los zit. Maar de motor loopt soepeler na de spoeling.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”