Inremmen ???

Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Hallo allemaal...

Bij aankoop van mijn "Bolide" waren er rondom nieuwe schijven en blokken gemonteerd ivm trillende remmen.
Binnen 20K kilometer weer trillen.
Mijn garage heeft toen de voorschijven afgedraaid en getril was weg.
Nu begint het alweer...
Rem je hard dan voel je niets, maar rem je rustig dan is het net niet lekker comfortabel...je voelt het bibberen.

Nu las ik iets over inremmen...
Hoe moet dat? hoe werkt dat ??



Oja..
mijn auto is een 2.5T met GT 6.
Dus een automaat, en dan heb je soms wel eens je pootje nog op de rem bij een stoplicht ofzo.
Is je remschijf dan heet, dan is het risico op kromme schijven blijkbaar ook hoger.
Meestal denk ik er aan, na stoppen nog 15 cm verder te rijden... maar je vergeet het ook wel eens..
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Na montage van nieuwe remschijven en blokken is het verstandig om de boel rustig in te remmen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Zeker de eerste paar 100 kilometer niet hard remmen, en idd daarna een hotspot vermijden.
Omdat het al snel terugkeert, misschien corrosie op de naaf?
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Maar HOE dan??
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Goede kwaliteit schijven er op en je hebt nergens last van. Met hete schijven niet door plassen rijden want door de plotselinge afkoeling zouden ze mogelijk krom kunnen trekken.

In remmen? Ach mensen....gewoon rijden en de eerste paar keren even langdurig en niet te hard remmen om even eventueel vet er afte branden maar verder, kom op.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat meneer hier boven zegt, blokken en schijven moeten de eerste 10x remmen even op elkaar inslijten en daarna is het gewoon een gebruiksvoorwerp geworden. Ik doe een afgelegen weg 10x 80-20km/h remmen en dan op de terugweg hetzelfde liedje.
Niet hard mogen remmen de eerst 100? 1000? kilometer? De schijven zijn dan net zo koud als je 40.000 kilometer later een keer hard moet remmen...
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Niet hard mogen remmen de eerst 100? 1000? kilometer? De schijven zijn dan net zo koud als je 40.000 kilometer later een keer hard moet remmen...
Het is belangrijk dat eerst de blokken te laten inlopen op de schijven zodat het gehele oppervlak de schijf raakt. Dat is in aanvang meestal niet zo waardoor er met een kleiner oppervlak van de remblokken geremd wordt met kans op plaatselijke oververhitting.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Niet altijd maar trillende schijven kunnen ontstaan door de rem vast te houden bij stilstand. Uiteraard niet altijd, maar bij heel sterk remmen loopt de temperatuur van de schijf enorm hoog op, staat je dan stil en houd de voer op de rem dan kan daar waar de blokken zitten de warmte niet weg. Het gevolg kan zijn dat daardoor de schijf "krom" wordt met als gevolg trillende schijven. Let wel, bij een hele goede kwaliteit schijf treed dit minder snel op dan bij een slechte kwaliteit schijf.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Inremmen? echt niet :lol:

trillen komt ook door op een of andere manier ongelijke slijtage remschijf dus verschil in dikte, trilingen worden soms ook veroorzaakt of versterkt door versleten draagarm rubbers en ik heb maanden terug mn linker remklauw moeten laten vervangen omdat deze trilling bleek te veroorzaken. Zal de remklauw zelf niet zijn geweest maar druk mechanisme ongelijk zei Elst
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Dejeeper schreef: 25.01.2020 - 11:22 Niet altijd maar trillende schijven kunnen ontstaan door de rem vast te houden bij stilstand. Uiteraard niet altijd, maar bij heel sterk remmen loopt de temperatuur van de schijf enorm hoog op, staat je dan stil en houd de voer op de rem dan kan daar waar de blokken zitten de warmte niet weg. Het gevolg kan zijn dat daardoor de schijf "krom" wordt met als gevolg trillende schijven. Let wel, bij een hele goede kwaliteit schijf treed dit minder snel op dan bij een slechte kwaliteit schijf.
Daar denk ik idd zo'n 10000 keer meestal wel aan, maar 1 keer vergeten denk ik.. :-(
Daarbij, mijn auto heeft een automaat... de GT6, hou je dan je rem niet vast begint ie gelijk weer te rollen..
En dat is niet altijd welkom...
10000 keer gedacht dus... is die ene keer dan fataal voor je schijven??
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als die ene keer 200-0 is geweest wel. :D Verder maakt Volvo gewoon auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik, daar hoort ook bij dat je de afrit van een snelweg neemt en onderaan even stil staat voordat je de andere weg op draait.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Een oplossing die ik altijd toepas in dat soort omstandigheden is net voor je stil staat even de rem loslaten, paar meter laten rollen, en dan weer remmen. Om van hoge snelheid af te remmen naar 0 heb je veel meer remdruk nodig dan bij stilstand de auto op de plaats houden. Ik schreef ook niet dat een Volvo er niet tegen zou kunnen, ik schreef dat het ook met de kwaliteit van de schijf te maken heeft.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

En welk merk remschijven adviseren jullie dan?
Alleen Volvo??? dat schijn ATE te zijn ... is mij verteld..
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ATE zitten op volvo meen ik. Brembo schijven zijn ook goed. Daarnaast zouden geventileerde schijven betere warmte afvoer hebben en met bijv aangepaste bijpassende remblokken wordt je remvermogen ge optimaliseerd. ( aannemende dat je geen race circuit uitrusting zoekt. ):)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Op mijn vorige V70 (MY05) heb ik bij +/- 250.000 km alle vier remmen vervangen door een Ebay set van Zimmerman. Ruim 200.000 km mee gereden en geen last gehad van trillingen of andere gekkigheid. Remprestaties waren ook prima. Wel eens per jaar de remklauwen los en zorgen dat alles goed gangbaar blijft. Blokken en schijven waren nog niet eens aan vervanging toe toen ik de auto inruilde (490.000 km)

Set compleet koste me in 2014 zo’n € 170,-., een gokje, die prima uitpakte.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Edwin dank voor de tip
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat afdraaien van schijven is een knaken oplossing van bedrijven die de kop voor de garantie weg trekken.
Met mijn V90 hebben ze dat ook gedaan en nadat ik op eigen kosten schijven en naven heb laten controleren bleek dat er een naaf buiten de tolerantie zat.
Die is vervangen en rondom een nieuw setje oem schijven en blokken waarna ik nooit last weer heb gehad.
En die van mij worden ook gewoon warm geremd op de autobahn met 220+, ik zorg er wel voor dat ze voldoende koeling hebben.
Ik pas mijn snelheid 3km voor uitrit of raststatte aan en ga niet 500meter voor de afrit vol in de ankers en neem dan de afrit.
Met beleid is het advies.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat laatste is ook wel fijn voor de rest van de warme delen in een auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik laat altijd op tussenstops bij lange ritten de motor nog ff nadraaien minuutje of zo en van te voren al snelheid en toeren terug nemen.
Helpt allemaal inderdaad om uit de kosten te blijven...`Precies wat diesel beschrijft...."met beleid"
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

De ene ATE schijf is de andere natuurlijk niet. Vaak vind je in dezelfde maat van ATE diverse schijven voor uiteenlopende bedragen, de goedkoopste ATE schijven online zijn ook niet de ATE schijven die je bij de dealer krijgt.

Zorg dat je een goede kwaliteit koopt, gecoat en high carbon etc, er zitten enorme kwaliteitsverschillen tussen ogenschijnlijk dezelfde producten.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”