Turbodruk regelaar zelf vervangen?

Plaats reactie
XC70D3
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37

Mijn XC70 heeft sinds kort 2 problemen: Bij het accelereren houdt de motor soms heel kort in, een aantal keer achter elkaar (geschat: 5 keer in een seconde). Dus een soort stotteren.
Ook is er een piepend/fluitend geluid te horen aan de linker voorkant, lijkt het meest op het geluid van een slechte V-snaar.
De garage heeft de auto uitgelezen en dacht aan de turbodruk-regelaar als verdachte. multiriem was helemaal in orde.
Met open motorkap en uitzetten van de motor was een brommend geluid te horen bij de regelaar en de monteur gaf aan dat dat het begin van het einde is voor dit onderdeel.

Klinkt dit als een logische conclusie?

Zo ja, dan moet dit onderdeel worden vervangen. De garage gaf aan dat dit ca. 230 euro gaat kosten en een korte reparatie is.
Google kwam met dit onderdeel: https://www.onderdelenwebshop24.nl/prod ... olader.htm en dan lijken me de montagekosten wel erg hoog.

Is dit iets wat makkelijk zelf te doen is? Beetje sleutelen kan ik wel, maar ik heb geen mogelijkheid om software aan te passen o.i.d.
Graag advies!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Plug en play, iedereen die wel eens een stofzuiger uit de verpakking heeft gehaald kan dit.
XC70D3
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37

Jelmer de Jong schreef: 02.01.2020 - 12:50 Plug en play, iedereen die wel eens een stofzuiger uit de verpakking heeft gehaald kan dit.
Dat klinkt wel heel simpel.
Dus gewoon slangetjes en boutje los, nieuwe erin en alles weer vastzetten?
Heeft dit nog invloed op de motortuning (volvotune)?

En is het merk nog belangrijk, Pierburg of Metzger?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20601
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Qua merk zou mijn keus zijn om zoveel mogelijk origineel te gaan zoals Volvo het bedoeld heeft. Dus al Volvo Pierburg gebruikt ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
XC70D3
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37

Iedereen bedankt voor de hulp. Zelf vervangen en werkt weer prima.
Vervanging was inderdaad niet moeilijk, alleen de schroeven op een onhandige plek.
Voor toekomstige lezers: Het is een Torx 25, de bovenste moet helemaal los en de onderste een paar slagen.
Dan kun je de regelaar omhoog schuiven, stekkertje en slangen verwisselen en de nieuwe er weer inschuiven.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”