Hallo,
Ik heb een XC70 D4 AWD Polar + van mei 2016 met 255.000 km op de teller.
Dus een 5 cylinder.
Volgens de opgaves is de topsnelheid 200km/h.
Laatst in Duitsland liet ik hem even lopen en met 3/4 het gaspedaal ingetrapt liep de auto al 220km/h.
Zou mijn auto zijn getuned?
Hij loopt ook niet 1:17 maar eerder 1:12 (als ik rustig rij natuurlijk )
En waar zou ik kunnen laten controleren / of kan ik het zelf zien of de auto is getuned.
De volvo garage, waar deze leasauto in onderhoud was, weet hier niets van.
Zij willen ook de info niet delen wie de vorige bestuurder was (privacy en zo) dus kan ik het ook niet navragen.
Wie heeft ervaring en kan mij hierin helpen?
Auto rijdt te hard ?
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Als de xc al 20km harder kan dan de fabrieksopgave en je hebt nog gas over... Tja. Dan weet je het antwoord wel. Bij polestar krijg je een officieel cerificaat erbij. Heb je die niet dan is het een andere tuner geweest. Misschien even contact met volvotune opnemen.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Aldabra
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50
Eens laten uitlezen op de rollenbank?
Ofwel heeft de vorige eigenaar hem wel heel goed los gereden .
Sommige modellen, vaak de software matig ingeperkte versies (omwille van fiscale redenen), vertonen in realiteit vaak hogere pk-waarden dan dat ze op papier hebben...
(Maar de D4 is geen software matig gedowngrade D5 volgens mij)
Ofwel heeft de vorige eigenaar hem wel heel goed los gereden .
Sommige modellen, vaak de software matig ingeperkte versies (omwille van fiscale redenen), vertonen in realiteit vaak hogere pk-waarden dan dat ze op papier hebben...
(Maar de D4 is geen software matig gedowngrade D5 volgens mij)
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De D4 AWD van 2015 of jonger is nog een 5 cilinder wat zonder veel moeite een D5 215pk of meer wordt. De FWD variant is later een 4 cilinder VEA geworden.Aldabra schreef: ↑10.11.2019 - 13:53 Eens laten uitlezen op de rollenbank?
Ofwel heeft de vorige eigenaar hem wel heel goed los gereden .
Sommige modellen, vaak de software matig ingeperkte versies (omwille van fiscale redenen), vertonen in realiteit vaak hogere pk-waarden dan dat ze op papier hebben...
(Maar de D4 is geen software matig gedowngrade D5 volgens mij)
Maar.... wat zei de GPS over de snelheid? De afwijking op die snelheden is rond de 10/12 kilometer en als je net iets te kleine banden hebt die ook al aardig versleten zijn mag je er zo nog 5% bij optellen. En dan hebben we nog wind mee, berg af scenario.
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Inderdaad. Dat kan een erg grote factor zijn. wellicht is de auto ooit op 16 inch de fabriek uitgekomen en staat de omtrek voor de cem op 16 inch. Als je er dan 17 of 18 inch onder zet rij je op de teller al snel harder dan de daadwerkelijke snelheid. Op mijn auto staat 18 inch in de cem en heb er nu 19 inch onder. 70 op de teller is 70 op de gps. Ik ga dus altijd met 65 langs een 70 cameraJelmer de Jong schreef: ↑10.11.2019 - 14:03 Maar.... wat zei de GPS over de snelheid? De afwijking op die snelheden is rond de 10/12 kilometer en als je net iets te kleine banden hebt die ook al aardig versleten zijn mag je er zo nog 5% bij optellen. En dan hebben we nog wind mee, berg af scenario.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
Grootte van de velg heeft niets te maken met een afwijking in de snelheidsweergave, alleen een verkeerde maat band heeft daar invloed op.Nomad schreef: ↑11.11.2019 - 08:24Inderdaad. Dat kan een erg grote factor zijn. wellicht is de auto ooit op 16 inch de fabriek uitgekomen en staat de omtrek voor de cem op 16 inch. Als je er dan 17 of 18 inch onder zet rij je op de teller al snel harder dan de daadwerkelijke snelheid. Op mijn auto staat 18 inch in de cem en heb er nu 19 inch onder. 70 op de teller is 70 op de gps. Ik ga dus altijd met 65 langs een 70 cameraJelmer de Jong schreef: ↑10.11.2019 - 14:03 Maar.... wat zei de GPS over de snelheid? De afwijking op die snelheden is rond de 10/12 kilometer en als je net iets te kleine banden hebt die ook al aardig versleten zijn mag je er zo nog 5% bij optellen. En dan hebben we nog wind mee, berg af scenario.
@Voorn
De afwijking in verbruik lijkt me vrij hoog, als je een getunede wagen rustig rijdt, zou deze juist iets zuiniger moeten zijn omdat de motor het werk "makkelijker aankan".
Een hoger verbruik onstaat pas als je echt gebruik gaat maken van de verkregen extra power.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dat kan prima met 73 op de teller.Nomad schreef: ↑11.11.2019 - 08:24Inderdaad. Dat kan een erg grote factor zijn. wellicht is de auto ooit op 16 inch de fabriek uitgekomen en staat de omtrek voor de cem op 16 inch. Als je er dan 17 of 18 inch onder zet rij je op de teller al snel harder dan de daadwerkelijke snelheid. Op mijn auto staat 18 inch in de cem en heb er nu 19 inch onder. 70 op de teller is 70 op de gps. Ik ga dus altijd met 65 langs een 70 cameraJelmer de Jong schreef: ↑10.11.2019 - 14:03 Maar.... wat zei de GPS over de snelheid? De afwijking op die snelheden is rond de 10/12 kilometer en als je net iets te kleine banden hebt die ook al aardig versleten zijn mag je er zo nog 5% bij optellen. En dan hebben we nog wind mee, berg af scenario.
Toch wel een beetje, van 17 naar 18 geeft bij mijn auto een verschil van 2%, met de door Volvo voorgeschreven bandenmaten. Maar ook als ik zelf ga zoeken lukt het niet om een 17 en 18 band met precies dezelfde omtrek te vinden.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3064
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
@Voorn,
Die auto heeft 255.000 km in iets meer dan 3 jaar gereden, is dus zeker goed ingereden met vast steeds veel snelweg kms.
Dit kan zeker geholpen hebben.
Daarnaast zou ik ook de bovenstaande zaken checken, met name de wielen.
Snelheid calibrere is eenvoedig te doen, met bijv. Flitsmeister aan, of ouderwets met seconde wijzers en hectometer paaltjes.
Die auto heeft 255.000 km in iets meer dan 3 jaar gereden, is dus zeker goed ingereden met vast steeds veel snelweg kms.
Dit kan zeker geholpen hebben.
Daarnaast zou ik ook de bovenstaande zaken checken, met name de wielen.
Snelheid calibrere is eenvoedig te doen, met bijv. Flitsmeister aan, of ouderwets met seconde wijzers en hectometer paaltjes.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Maar.... wat zei de GPS over de snelheid? De afwijking op die snelheden is rond de 10/12 kilometer en als je net iets te kleine banden hebt die ook al aardig versleten zijn mag je er zo nog 5% bij optellen. En dan hebben we nog wind mee, berg af scenario.
[/quote]
De GPS (gemonteerd aan de voorruit Garmin DEZL 560) had ik gemonteerd omdat ik nog moest wennen aan het navigatie systeem van Volvo en deze gaf dus 220 km/h op.
[/quote]
De GPS (gemonteerd aan de voorruit Garmin DEZL 560) had ik gemonteerd omdat ik nog moest wennen aan het navigatie systeem van Volvo en deze gaf dus 220 km/h op.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dan is de auto niet helemaal standaard. 200-210 op de GPS zou je op een vlakke weg met lange aanloop na veel moeite moeten halen.
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
@Voorn
De afwijking in verbruik lijkt me vrij hoog, als je een getunede wagen rustig rijdt, zou deze juist iets zuiniger moeten zijn omdat de motor het werk "makkelijker aankan".
Een hoger verbruik onstaat pas als je echt gebruik gaat maken van de verkregen extra power.
[/quote]
En daarom verbaasd het mij ook zo. De auto heeft echt veel meer trekkracht dan mijn oude D5 (163 pk 320Nm).
Maar ik verwachtte dat als ie getunded was inderdaad zuiniger zou rijden.
Met heel veel moeite rij ik 1:14 (7,2l/100) en als ik gewoon rij 1:12,5 (8liter /100) en dus echt geen 1:17
Ondertussen is het start stop systeem gemaakt (kapotte accu en zekering). De oude eigenaar (Prive chaffeur voor bedrijf) had er blijkbaar een hekel aan en had de accu kortgesloten. En ik heb geleerd te anticiperen en de auto lekker uit laten rollen en veel met de cruisecontrol te rijden.
1:14 haal ik met 75% snelweg en 10% door de stad en 15% landweggetjes.
De afwijking in verbruik lijkt me vrij hoog, als je een getunede wagen rustig rijdt, zou deze juist iets zuiniger moeten zijn omdat de motor het werk "makkelijker aankan".
Een hoger verbruik onstaat pas als je echt gebruik gaat maken van de verkregen extra power.
[/quote]
En daarom verbaasd het mij ook zo. De auto heeft echt veel meer trekkracht dan mijn oude D5 (163 pk 320Nm).
Maar ik verwachtte dat als ie getunded was inderdaad zuiniger zou rijden.
Met heel veel moeite rij ik 1:14 (7,2l/100) en als ik gewoon rij 1:12,5 (8liter /100) en dus echt geen 1:17
Ondertussen is het start stop systeem gemaakt (kapotte accu en zekering). De oude eigenaar (Prive chaffeur voor bedrijf) had er blijkbaar een hekel aan en had de accu kortgesloten. En ik heb geleerd te anticiperen en de auto lekker uit laten rollen en veel met de cruisecontrol te rijden.
1:14 haal ik met 75% snelweg en 10% door de stad en 15% landweggetjes.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km