Beste forummers,
Op dit moment heb ik 235/50/18 zomerbanden Zephyrus
Ik ben aan het kijken voor een set 18 inch 235/60 winterbanden voor onder de XC. Deze sets zijn vnl geleverd onder de XC60.
Mijn vraag: heeft iemand dat eerder gedaan en wat zijn de ervaringen? Gaat het aanlopen, heeft de automaat er meer moeite mee, andere dingen ?
Qua maatvoering, etc ben ik al op de hoogte: https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -235-60r18
Alvast dank voor reacties!
Gr HSVD
235/60/18 onder XC70 MY2015
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
Of het past kan ik zo niet beoordelen, ik ken de maatvoeringen van "andere" XC/V70 uitvoeringen niet zo uit mijn hoofd.
Ik weet wel dat 235/60 ipv 235/50 (of andersom) wettelijk niet toegestaan is.
Als 235/50 de standaard maat is heeft de 235/60 namelijk een 6,8% grote omtrek wat een te grote afwijking geeft op je snelheidsmeter (en ook de km.stand)
Wettelijk ligt de grens op 4% afwijking.
Wil je binnen de 4% grens blijven zul je moeten denken aan bijv. 235/55/18 of 215/60/18.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
PS: lees nu net dat jij de berekening ook al gemaakt had, je gaat dus voor illegale maatvoering?
Ik weet wel dat 235/60 ipv 235/50 (of andersom) wettelijk niet toegestaan is.
Als 235/50 de standaard maat is heeft de 235/60 namelijk een 6,8% grote omtrek wat een te grote afwijking geeft op je snelheidsmeter (en ook de km.stand)
Wettelijk ligt de grens op 4% afwijking.
Wil je binnen de 4% grens blijven zul je moeten denken aan bijv. 235/55/18 of 215/60/18.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
PS: lees nu net dat jij de berekening ook al gemaakt had, je gaat dus voor illegale maatvoering?
Laatst gewijzigd door wikky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41
Hey dankjewel voor meedenken! Had idd qua maatvoering al eea uitgevogeld.
Wat bedoel je met wettelijk? Waarop is dat dan gebaseerd? Voor APK geldt dat er dezelfde bandmaat gevoerd moet worden en op dezelfde as dezelfde banden moeten zitten.
Volovo schrijft de 235/50/18 voor als typegoedkeur maar ik ken vanuit de Landroverwereld voldoende voorbeelden van bredere en hogere banden dan de smalle bandjes die er af fabriek op zitten.
Wat bedoel je met wettelijk? Waarop is dat dan gebaseerd? Voor APK geldt dat er dezelfde bandmaat gevoerd moet worden en op dezelfde as dezelfde banden moeten zitten.
Volovo schrijft de 235/50/18 voor als typegoedkeur maar ik ken vanuit de Landroverwereld voldoende voorbeelden van bredere en hogere banden dan de smalle bandjes die er af fabriek op zitten.
- kansberg
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44
Klopt, in België zijn de regels anders en is een dergelijke afwijking verboden.
Buiten het feit dat het in Nederland is toegestaan, zou ik het niet doen, ook al zou het passen. De afwijking op de teller wordt erg groot en je belast, met name de mechanische componenten, extra. Bij een grotere wielomtrek moeten motor en versnellingsbak harder werken om van de plek te komen. Vooral bij een AWD is het belangrijk om de juiste maatvoering te hanteren, de Haldex (vanaf 2004) is weliswaar beter dan de visco exemplaren daarvoor, bij die laatste kon zelfs profieldiepteverschil al voor problemen zorgen.
Buiten het feit dat het in Nederland is toegestaan, zou ik het niet doen, ook al zou het passen. De afwijking op de teller wordt erg groot en je belast, met name de mechanische componenten, extra. Bij een grotere wielomtrek moeten motor en versnellingsbak harder werken om van de plek te komen. Vooral bij een AWD is het belangrijk om de juiste maatvoering te hanteren, de Haldex (vanaf 2004) is weliswaar beter dan de visco exemplaren daarvoor, bij die laatste kon zelfs profieldiepteverschil al voor problemen zorgen.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
Het gaat inderdaad over die type goedkeuring, een onderdeel daarvan is dat je snelheidsmeter niet minder mag aangeven dan je werkelijke snelheid.HSVD schreef: Hey dankjewel voor meedenken! Had idd qua maatvoering al eea uitgevogeld.
Wat bedoel je met wettelijk? Waarop is dat dan gebaseerd? Voor APK geldt dat er dezelfde bandmaat gevoerd moet worden en op dezelfde as dezelfde banden moeten zitten.
Volovo schrijft de 235/50/18 voor als typegoedkeur maar ik ken vanuit de Landroverwereld voldoende voorbeelden van bredere en hogere banden dan de smalle bandjes die er af fabriek op zitten.
Mijn V70 bijv. geeft 1 km/uur meer dan werkelijk gereden (100 echte km/uur is 101 op teller). met 4% extra bandomtrek zou dat ineens 104 is 101 op de teller worden en dat is niet meer volgens type goedkeur.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24357
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Maar heb je het dan over NL of BE wetgeving?wikky schreef:Het gaat inderdaad over die type goedkeuring, een onderdeel daarvan is dat je snelheidsmeter niet minder mag aangeven dan je werkelijke snelheid.HSVD schreef: Hey dankjewel voor meedenken! Had idd qua maatvoering al eea uitgevogeld.
Wat bedoel je met wettelijk? Waarop is dat dan gebaseerd? Voor APK geldt dat er dezelfde bandmaat gevoerd moet worden en op dezelfde as dezelfde banden moeten zitten.
Volovo schrijft de 235/50/18 voor als typegoedkeur maar ik ken vanuit de Landroverwereld voldoende voorbeelden van bredere en hogere banden dan de smalle bandjes die er af fabriek op zitten.
Mijn V70 bijv. geeft 1 km/uur meer dan werkelijk gereden (100 echte km/uur is 101 op teller). met 4% extra bandomtrek zou dat ineens 104 is 101 op de teller worden en dat is niet meer volgens type goedkeur.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
NLWalter schreef:Maar heb je het dan over NL of BE wetgeving?wikky schreef:Het gaat inderdaad over die type goedkeuring, een onderdeel daarvan is dat je snelheidsmeter niet minder mag aangeven dan je werkelijke snelheid.HSVD schreef: Hey dankjewel voor meedenken! Had idd qua maatvoering al eea uitgevogeld.
Wat bedoel je met wettelijk? Waarop is dat dan gebaseerd? Voor APK geldt dat er dezelfde bandmaat gevoerd moet worden en op dezelfde as dezelfde banden moeten zitten.
Volovo schrijft de 235/50/18 voor als typegoedkeur maar ik ken vanuit de Landroverwereld voldoende voorbeelden van bredere en hogere banden dan de smalle bandjes die er af fabriek op zitten.
Mijn V70 bijv. geeft 1 km/uur meer dan werkelijk gereden (100 echte km/uur is 101 op teller). met 4% extra bandomtrek zou dat ineens 104 is 101 op de teller worden en dat is niet meer volgens type goedkeur.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24
Ik gok niemand. Waarom zou je het willen? Banden koop je toch gewoon in de maat die erop horen?
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen
Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen
Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24
Ik weet niet of dat voor de xc70 ook geldt, maar de v70 op standaard 19 inch heeft grotere omtrek dan de 18.
Je zou nog even kunnen vergelijken met 235/40/19. Dat is een officiële v70 maat.
Je zou nog even kunnen vergelijken met 235/40/19. Dat is een officiële v70 maat.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen
Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen
Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 14.05.2011 - 10:26
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
De afrolomtrek van 235/60/18 is 6.8% meer dan voor 235/50/18. De standaard afwijking zit nu misschien op 4% teveel aangeven snelheid. Door de grotere banden leg je meer afstand af per omwenteling dan de auto 'verwacht'. Je aangegeven snelheid wordt dus lager dan je werkelijke snelheid, en dat is niet toegestaan.
Moet je niet vragen wie, wat, waar en hoe dat gecontroleerd moet worden want ik snap ook dat het niet gebeurd. Maar het mag dus niet!
Daarnaast komen er ook andere krachten te werken op de ophanging en wellicht in extreme situaties dat het net anders reageert dan de orginele wielen. Moment is armlengte en hoek waarover de kracht werkt maal kracht. Door de arm te vergroten (grotere diameter van de band/velg) bij gelijke hoek en kracht krijg je dus een groter moment. Ook zijn er grotere krachten op de aandrijving nodig om de auto in beweging te krijgen door de grotere hoogte van de band. En 6.8% is niet verwaarloosbaar in de marge.
Als er een zwaar ongeluk is en de verzekering ontdekt dat de auto op wielen/banden staat die niet zijn toegestaan kan er een schuldvraag aankomen en ben je mogelijk de klos. Als het maar om genoeg geld gaat gaan verzekeringen ver om onder een claim uit te komen, zijn ze heel zakelijk in, opbrengst / inzet.
Mijn advies zou het nooit zijn om dit te doen. Als je dan graag een 235/60/18 band wilt, zoek dan verder naar een XC60 .
Moet je niet vragen wie, wat, waar en hoe dat gecontroleerd moet worden want ik snap ook dat het niet gebeurd. Maar het mag dus niet!
Daarnaast komen er ook andere krachten te werken op de ophanging en wellicht in extreme situaties dat het net anders reageert dan de orginele wielen. Moment is armlengte en hoek waarover de kracht werkt maal kracht. Door de arm te vergroten (grotere diameter van de band/velg) bij gelijke hoek en kracht krijg je dus een groter moment. Ook zijn er grotere krachten op de aandrijving nodig om de auto in beweging te krijgen door de grotere hoogte van de band. En 6.8% is niet verwaarloosbaar in de marge.
Als er een zwaar ongeluk is en de verzekering ontdekt dat de auto op wielen/banden staat die niet zijn toegestaan kan er een schuldvraag aankomen en ben je mogelijk de klos. Als het maar om genoeg geld gaat gaan verzekeringen ver om onder een claim uit te komen, zijn ze heel zakelijk in, opbrengst / inzet.
Mijn advies zou het nooit zijn om dit te doen. Als je dan graag een 235/60/18 band wilt, zoek dan verder naar een XC60 .
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 14.05.2011 - 10:26
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Een 235/60/18 verschilt meer dan 10% van een 235/40/19. Kan je dus totaal niet met elkaar vergelijken.Maarten M schreef: Ik weet niet of dat voor de xc70 ook geldt, maar de v70 op standaard 19 inch heeft grotere omtrek dan de 18.
Je zou nog even kunnen vergelijken met 235/40/19. Dat is een officiële v70 maat.
https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.