Automaat doet ineens vreemd

Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Heb het ook door de dealer laten doen. Geen rare effecten daarna gehad.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Edwin schreef: 20.07.2019 - 11:17
mauricenl schreef: Nou na afgelopen week wat rondbellen, verschillende keren het advies gekregen de olie opnieuw te verversen en de bak opnieuw te resetten en in te leren.

En inderdaad, €250 lichter, maar veel belangrijker,.... het schakelen gaat weer lekker soepel.
Mooi, toch altijd weer dat spoelen he....
Heb je er wel JWS3309 in gedaan?

gr. Edwin.

JWS3309 hoort niet in een 2015 automaat.

JWS3309 spec gaat tot medio/eind 2011. Daarna is er een andere spec olie gekomen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

3324 toch?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

sbv schreef: 06.07.2019 - 19:58 Ik meen dat bij de nieuwere 6 bak automaten de solenoids wel eens willen slijten en de oplossing is dan kleppenblok vervangen. Schakelen gaat dan bokkig bij wegrijden en ook bij terugschakelen bijv bij afremmen op een afrit op de snelweg.
Sander, die "nieuwere 6 bak", vanaf wanneer is dat?.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

1969cc motoren.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Jelmer de Jong schreef: 31.08.2021 - 19:17 1969cc motoren.
Dan heb ik een primeur. :-D
De mijne is een 1984cc, met exact dezelfde symptomen als topicstarter.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ah, je gaat nog verder terug in de tijd. Ik had de overgang van TF-80 automaten naar de huidige 71 serie in mijn hoofd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze C70 is verleden jaar in Uden gedaan en na enkele weken begon de miserie.
Na 6000km langs de dealer geweest en daar bleek de nieuwe olie al bruin te zien en verbrand te ruiken.
Volgens de dealer is er in Uden verkeerde olie gebruikt.

Her bedrijf in Uden heb ik heel netjes om uitleg gevraagd en die beweren dat de Kroon olie gebruiken en dat dat bij honderden auto’s per jaar geen problemen geeft.

Van tegemoetkoming is geen sprake daar wordt niet op gereageerd.

De bak is na 6000km bij de dealer terug geflusht maar de problemen zijn nog niet helemaal verholpen,
De dealer verdenkt de bak nu en een ruilbak is 5500€.

Dus voor mij nooit meer Uden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

BlackcurrantV70 schreef: 19.09.2021 - 09:22 De dealer verdenkt de bak nu en een ruilbak is 5500€.
Snap nog steeds niet dat je dit aan de dealer overlaat. Heel hun expertise niet.

Ga naar een revisiebedrijf, laat een goede diagnose stellen en je bent in het ongunstigste geval, met ongv. 2000 euro minder klaar, dan de dealer je nu voorhoudt. Los van het feit dat het uiteraard zuur is dat je bak stuk is!
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Precies dit. Dealers (niet alleen bij Volvo) zijn geen experts in automaten en bij problemen is het gewoon in z'n geheel vervangen. Op zich wel goed, want probleem opgelost, maar wel tegen erg hoge kosten.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

volvo440special schreef: 19.09.2021 - 10:14
BlackcurrantV70 schreef: 19.09.2021 - 09:22 De dealer verdenkt de bak nu en een ruilbak is 5500€.
Snap nog steeds niet dat je dit aan de dealer overlaat. Heel hun expertise niet.

Ga naar een revisiebedrijf, laat een goede diagnose stellen en je bent in het ongunstigste geval, met ongv. 2000 euro minder klaar, dan de dealer je nu voorhoudt. Los van het feit dat het uiteraard zuur is dat je bak stuk is!
En wie gaat de bak dan demonteren uit de auto ? Het revisiebedrijf die mogelijk schade toebrengt aan de rest van de auto ? Waar sta je dan, dan trekt zowel de dealer als het revisiebedrijf zijn handen er vanaf.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Een revisiebedrijf doet niets anders dan bakken demonteren, reviseren/repareren, weer monteren. Hebben ze bij een goed revisiebedrijf zelfs monteurs voor die alleen de in- en uitbouw verzorgen. Daarnaast heb je gewoon garantie op het werk.

De dealer kan trouwens ook schade veroorzaken. Lees maar hier op het forum, zetten gewoon maar de zaag in je auto..
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Voor een prijsverschil van 2000€ huiver ik om een niet Volvo dealer aan de auto te laten sleutelen, zij zien tig modellen denkelijke en kunnen onmogelijk exact weten hoe een bak te demonteren bij elk type.
Ik zie het al gebeuren dat er een jonggetje in opleiding opgedragen wordt om alvast de bak onder die C70 uit te halen….

Ik vraag me af of de levenslange garantie op vervangen onderdelen waar Volvo nu mee uitpakt, ook geldt op een bak, in dat geval zou bij een bakvervanging die dus nooit meer mogen defect gaan of het wordt kosteloos opgelost ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Echt, een specialist is in dit geval vele malen beter. Volvo is namelijk niet de enige die deze bakken gebruikt. En specialisten doen niet anders. En zeker voor mij is 2000 tot 3000 euro een hele slok op een borrel tegenover 5000-5500 euro waarbij de dealer/Volvo ook naar die specialist gaat om de bak te laten reviseren.
Ik ga ook vrijwel altijd naar de dealer, maar voor een bak toch echt naar een revisiebedrijf.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik snap Ivo wel...zo snap ik niet waarom er mensen zijn die voor een paar centen de bak laten spoelen bij iemand die na spoelen waar problemen ontstaan gewoon niet meer reageert.
Voor €100 meer sta je binnen bij een bedrijf die Volvo op het pand heeft staan en perfect werkt.
Nu is 2k best verschil, voor de één onoverkomelijk, voor de ander minder spannend.
Datgene doen waar je jezelf goed bij voelt.
Morgen krijgen wij een waterontharder, gewoon bij onze vaste installateur, even shoppen leerde dat het ook voor een kwart van de prijs kan.
Maar wanneer je dan Picobello B.V over de vloer hebt.....dan moet je altijd maar afwachten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ja ook ik snap de huivering voor een stel cowboys uiteraard wel na de blamage en 'prachtige' aftersales in Uden! Maar een goed revisiebedrijf is echt totaal wat anders dan een flusher. (bijv. Ganzeboom, Autrans, ATR, Startrans).
Volvo's en deze bakken zijn ze echt niet vreemd, die hebben ze dagelijks op de brug staan.

Maar als jij je veiliger bij de dealer voelt, moet je die de klus gunnen. Het is uiteindelijk jouw auto en jouw geld. ;-)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

diesel01 schreef: 21.09.2021 - 11:55 Ik snap Ivo wel...zo snap ik niet waarom er mensen zijn die voor een paar centen de bak laten spoelen bij iemand die na spoelen waar problemen ontstaan gewoon niet meer reageert.
Ik was echt van de onderstelling dat flushen bij de dealer niet gedaan werd, en het bedrijf in Uden was “specilist”, als ik geweten had dat het ook bij de dealer kon was ik nooit naar Uden gereden. (Was een hele dag en een halve bak brandstof kwijt, waar de dealer op 20km van me vandaan is).

Ook is me in Uden niet gevraagd of ik Kroon olie wou of de Volvo aanbevolen olie, daar was het antwoord ook duidelijk op geweest.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Voor alle duidelijkheid. Niet elke dealer(vestiging) heeft een flushapparaat.
De mijne heeft op 6 vestigingen 2 apparaten. Ik kan niet bij mijn eigen vestiging terecht. Ik moet voor een flush ook naar één van die 2 vestigingen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hoofdvestigingen hebben er 1, ik heb het in Nijverdal laten doen en die hebben maar 1 vestiging.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

BlackcurrantV70 schreef: 21.09.2021 - 09:02 Voor een prijsverschil van 2000€ huiver ik om een niet Volvo dealer aan de auto te laten sleutelen, zij zien tig modellen denkelijke en kunnen onmogelijk exact weten hoe een bak te demonteren bij elk type.
Er zijn niet zo heel veel fabrikanten van versnellingsbakken, na een jaartje stage lopen ken je alle ophangpunten en leidingen wel uit het hoofd. Hooguit dat Volvo een driehoek gebruikt als ophangbeugel en Peugot een L-vorm. Het los halen van een versnellingsbak klinkt misschien als een ingrijpende klus, maar in de praktijk komt het eigenlijk neer op subframe + aandrijfassen verwijderen en dan de bak laten zakken.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”