Inderdaad een hele reis. Ik denk maar als je technisch rijdt dus met het juiste toerental of koppel wat voor upgrade zou je dan nodig hebben?
Als de filters maar brandschoon zijn en goede merk brandstof erin , banden stevig aan de max druk en gaan met de banaan..ik bedoel Volvo.
te warme motor met caravan in de bergen
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.05.2007 - 22:52
- Locatie: hoevelaken
ik had op vlakke stukken ook geen last, had wel een obd lezer mee, dus kon de temperatuur mooi monitoren,
die vervuiling is van buitenaf niet te zien helaas . de condensor en radiator zitten hooguit een 0.5-1.0 cm van elkaar,je vraagt je af hoe er zoveel troep tussen kan komen, mede doordat er gewoon beplating onder zit,maar ja. het is toch wel een klusje om de boel los te halen,(airco leeghalen ,daarna de rest los zien te krijgen, denk aan rotte slang klemmen ed.)
misschien is het te proberen om radiator en condensor goed nat te spuiten terwijl deze nog in de auto zitten, en daarna met luchtdruk vanaf de motorzijde door de radiator naar voren te blazen, ( mischien is dit een tip voor iemand die deze problemen heeft in het buitenland)
baat het niet ,schaat het niet toch?
die vervuiling is van buitenaf niet te zien helaas . de condensor en radiator zitten hooguit een 0.5-1.0 cm van elkaar,je vraagt je af hoe er zoveel troep tussen kan komen, mede doordat er gewoon beplating onder zit,maar ja. het is toch wel een klusje om de boel los te halen,(airco leeghalen ,daarna de rest los zien te krijgen, denk aan rotte slang klemmen ed.)
misschien is het te proberen om radiator en condensor goed nat te spuiten terwijl deze nog in de auto zitten, en daarna met luchtdruk vanaf de motorzijde door de radiator naar voren te blazen, ( mischien is dit een tip voor iemand die deze problemen heeft in het buitenland)
baat het niet ,schaat het niet toch?
opel kadett 1970
toyota corolla 1976
volvo 340 1.4 1982
volvo 360 glt 1983
volvo 360 glt 1986
0pel kadett (sorry)
volvo 740 2.3 1988
bmw x 3 3.0 (sorry)
bmw x3 3.0 d (sorry)
volvo 164 3.0 1972
volvo xc 70.awd summum 2008
volvo xc60 awd inscription 2017
toyota corolla 1976
volvo 340 1.4 1982
volvo 360 glt 1983
volvo 360 glt 1986
0pel kadett (sorry)
volvo 740 2.3 1988
bmw x 3 3.0 (sorry)
bmw x3 3.0 d (sorry)
volvo 164 3.0 1972
volvo xc 70.awd summum 2008
volvo xc60 awd inscription 2017
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48
Goede morgen,
Ik kwam er achter dat de radiator maar 26 mm dikte is. Ik denk dan ook dat deze ooit vervangen is na lekkage. Heb nu een nieuwe besteld die een dikte heeft van 41 mm. dat zou zo'n 57% meer koeling moeten geven.
Heb ook gelijk een nieuwe thermostaat en waterpomp set besteld. Verwacht dat dit aanzienlijk verschil gaat maken. Helaas zal het resultaat moeten wachten tot de volgende rit door de Brenner.
Ik kwam er achter dat de radiator maar 26 mm dikte is. Ik denk dan ook dat deze ooit vervangen is na lekkage. Heb nu een nieuwe besteld die een dikte heeft van 41 mm. dat zou zo'n 57% meer koeling moeten geven.
Heb ook gelijk een nieuwe thermostaat en waterpomp set besteld. Verwacht dat dit aanzienlijk verschil gaat maken. Helaas zal het resultaat moeten wachten tot de volgende rit door de Brenner.
V70 D5 2007
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Goede zet, een dikkere radiator.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Vaak hebben de imitatie radiatoren een dunner koelblok.
Was bij mijn mazda ook.
Terug gestuurd en origineel bij de dealer gehaald.
Deed wel iets meer pijn in mijn portemonnee.
Eric
Was bij mijn mazda ook.
Terug gestuurd en origineel bij de dealer gehaald.
Deed wel iets meer pijn in mijn portemonnee.
Eric
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
on topic - in extreme omstandigheden (35+ , volbepakt met caravan) zou viezigheid weldegelijk net het verschil kunnen maken tussen warmlopen en een lichte verhogig. Er zit vaak heel veel rotzooi tussen de intercooler / radiator en de radiator en condensator... dit was ook het geval bij mijn XC60 met 368dkm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
En dat zie je pas als je de voorkant eraf moet bouten, om wat voor reden dan ook.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19
Elke zomer met de V40 T4 uit 2002 warm lopen, Brenner op terug schakelen zelfs met 3000rpm nog warm lopen.. kachel op warm ramen open.. ( 1400kg aan de haak )
Eenmaal beetje vlak, binnen enkele minuten weer keurig op temperatuur..
Nou lees ik dat dit ook gebeurt met de huidige modellen..
Nou hebben wij een 5cyl D3 gekocht welliswaar V60 geen 70.. ik ga er vanuit dat het motorisch gelijk is..
Moet ik mij zorgen maken, of koelde de oudere Volvo's gewoon slechter ?
Kan er niet wijs uit worden welke leden nou oudere en welke redelijkerwijs nieuwere modellen rijden ( niet iedereen zet een bouwjaar in zijn onderschrift )
Zal van de zomer obd meenemen en uitlezen, maar ga graag goed voorbereid op pad..
Eenmaal beetje vlak, binnen enkele minuten weer keurig op temperatuur..
Nou lees ik dat dit ook gebeurt met de huidige modellen..
Nou hebben wij een 5cyl D3 gekocht welliswaar V60 geen 70.. ik ga er vanuit dat het motorisch gelijk is..
Moet ik mij zorgen maken, of koelde de oudere Volvo's gewoon slechter ?
Kan er niet wijs uit worden welke leden nou oudere en welke redelijkerwijs nieuwere modellen rijden ( niet iedereen zet een bouwjaar in zijn onderschrift )
Zal van de zomer obd meenemen en uitlezen, maar ga graag goed voorbereid op pad..
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Vers koelwater, thermostaat, waterpomp en radiator doen wonderen.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Check even of je radiateur 2 koelventilatoren heeft. Daar zit voor de 5 cilinder het verschil. 1 ventilator geeft vaak koelproblemen. Mijn 5 cilinder D3 sleurt de 1600kg kip moeiteloos naar boven
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 4th Gear member
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Zou eens beginnen met schoonspuiten , voor die 1€ zijn de eerste paar graden ( minder ) al mee gewonnen . Dan koelwater vv kan nooit kwaad en evt thermostaat .
De rest zoals waterpomp en radiator en andere fans begint aardig rigoreus te worden en in de papieren te lopen.
Volgens mij zijn de Volvo ventilatoren relatief laagtoerig wat bedraagt aan het probleem , als je andere merken wel eens hoort blazen standje tornado.
De rest zoals waterpomp en radiator en andere fans begint aardig rigoreus te worden en in de papieren te lopen.
Volgens mij zijn de Volvo ventilatoren relatief laagtoerig wat bedraagt aan het probleem , als je andere merken wel eens hoort blazen standje tornado.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19
De auto krijgen we volgende week, zomer vakantie is al heel snel.
Distributie is net gedaan dealer melde dat waterpomp bij de 5cyl pas boven de 300dk word vervangen eerder is echt niet nodig.
Bij vea motors wel..
Radiator schoonmaken ? Ik zag beelden voorbij komen van gehele intercoolers/ bumpers demonteren haha.
Zal tijdens het afspoelen eens de tuinslang rustig op de radiator zetten.. wil dat ding niet slopen.
De auto is overigens van 2015.
Aangezien de vorige auto problemen had en ik dat hier en daar ook lees, dacht ik is het een structureel probleem.
Koelvloeistof hoelang gaat zoiets mee? Vorige auto heb ik het ooit eens vervangen..
@voorgaande bericht, ik ga er ook wel vanuit dat ik de berg op kom, dat deed de 2.0 T4 ook alleen vond het metertje tegen het rood aan geen fijn gevoel..
Distributie is net gedaan dealer melde dat waterpomp bij de 5cyl pas boven de 300dk word vervangen eerder is echt niet nodig.
Bij vea motors wel..
Radiator schoonmaken ? Ik zag beelden voorbij komen van gehele intercoolers/ bumpers demonteren haha.
Zal tijdens het afspoelen eens de tuinslang rustig op de radiator zetten.. wil dat ding niet slopen.
De auto is overigens van 2015.
Aangezien de vorige auto problemen had en ik dat hier en daar ook lees, dacht ik is het een structureel probleem.
Koelvloeistof hoelang gaat zoiets mee? Vorige auto heb ik het ooit eens vervangen..
@voorgaande bericht, ik ga er ook wel vanuit dat ik de berg op kom, dat deed de 2.0 T4 ook alleen vond het metertje tegen het rood aan geen fijn gevoel..
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27500
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mocht er maar 1 ventilator op zitten kan je ook nog creatief aan de slag met een aftermarket spal ventilator en die er naast zetten.
Moment dat je extra koeling nodig hebt zet je deze handmatig aan om de Volvo ventilator een handje te helpen.
Moment dat je extra koeling nodig hebt zet je deze handmatig aan om de Volvo ventilator een handje te helpen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Koelvloeistof gaat heel lang mee maar advies is elke 2 of 3 jaar te vervangen. Kun je zelf doen. Zit onder de radiateur een dopje kun je losdraaien. Opvangen en weer vullen.
De waterpomp en ook de spanrol vervang ik bij elke distributiewissel en dat is elke 150.000km. Waterpomp zijn er ook van verschillende kwaliteit met name de schoepen. Plastic of metaalachtig.
Bij normaal gebruik en wat hoger toerental aanhouden als je een eechte berg optrekt en dan niet 110km u naar boven willen helpt ook. Met 80-90 kom je ook boven en vraagt minder van je span.
De waterpomp en ook de spanrol vervang ik bij elke distributiewissel en dat is elke 150.000km. Waterpomp zijn er ook van verschillende kwaliteit met name de schoepen. Plastic of metaalachtig.
Bij normaal gebruik en wat hoger toerental aanhouden als je een eechte berg optrekt en dan niet 110km u naar boven willen helpt ook. Met 80-90 kom je ook boven en vraagt minder van je span.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 4th Gear member
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
gewoon thuis of in een wasbox de hogedruk even goed boven en onder voor !! de grille houden .
Dus niet 2cm ervoor dan gaan de lamellen eraan maar gewoon thv grille.