te warme motor met caravan in de bergen

hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Had vorige zomer last van te warme motor in de bergen met caravan en V70III D5

Heb nu preventief het spul uit elkaar gehaald. Zie foto's en gelijk maar vervangen.
wat een zooi komt er tussen en doet koeling geweld aan.

hopelijk gaat het nu beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Is behoorlijk vies, maar zal dat echt de oorzaak zijn geweest? Want er is hooguit 10% vervuild.
Ben benieuwd!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Draai je laag in toeren dan moet de motor hard werken. Stamp je met 2500 toeren of meer naar boven zou dat met deze vervuilde radiator niets uit moeten maken. Te weinig koelwater, kapotte thermostaat en laag in toeren zwaar belasten dus wel, zeker als het ook nog eens lekker warm buiten is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Draai je laag in toeren dan moet de motor hard werken. Stamp je met 2500 toeren of meer naar boven zou dat met deze vervuilde radiator niets uit moeten maken. Te weinig koelwater, kapotte thermostaat en laag in toeren zwaar belasten dus wel, zeker als het ook nog eens lekker warm buiten is.
En hoe hard ga je omhoog? Een paar km/h minder doen vaak wonderen voor je koeling. En wat Ger zegt. Meer toeren. Door het hogere toerental draait je koelpomp sneller en daarnaast worden de hete gassen sneller via de uitlaat afgevoerd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Bij mijn vorige D5 was een nieuwe aircocondensator de oplossing voor een warm lopende motor.
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ze pakken enorm veel zand en stof.
Vroeger reed ik veel via Col de st Marie naar Liepvre in de Vogezen, daar ligt een tunnel maar over de bult in de zomer is veel leuker.
Het motorblok en de koeling is iets groter van een Daf 95XF maar de werking is hetzelfde.
Na de winter liet ik door een monteur de radiator schoonspuiten met een hogedruk spuit, dat was een secuur werkje want gaat je met 160 bar los een op radiator dan spuit je het raamwerk plat en is er helemaal geen koeling meer.
Er kwam gewoon zwart water uit het ding en dat maakte het verschil tussen warm lopen en iets verhoging.
Goed schoonmaken en voorzichtig schoon spuiten maakt wel degelijk verschil.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Ik kon niet met 100 km/u naar boven met de caravan. Was buiten ook 35 graden.
hoger toerental hielp toen niet om temperatuur naar beneden te krijgen.

dus misschien was de 10%-15% verlies net voldoende om te waarschuwen dat het te heet werd.
Mocht het weer gebeuren dan weet ik zeker dat het niet de radiateur of condensor is.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Dat moet op zich makkelijk kunnen, doe ik meestal ook 8-) . Ook als het over de 40 graden gaat. Het is daarbij inderdaad wel zaak dat je tijdig terug schakelt.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

De tip om boven de 2000 toeren te blijven is een goede. Ik zet daarvoor mijn automaat altijd in hand in 5 bij snelheden rond de 100. Op de automaat stand schakelt de bak rustig naar 6 en dan worden de toeren te laag om de motor/bak koel genoeg te houden. Nooit een probleem mee gehad.

Heb je wel 2 ventilatoren voor je radiator zitten?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Radiator en intercooler schoon blazen maakt een groot verschil,alle koel ribben moet en open zijn voor een optimale koeling.1/4 dicht wil zeggen 1/4 minder koelen!Het in een lagere versnelling rijden heeft vooral een positief effect op de automaat omdat de olie sneller rondstroomt en dus sneller gekoeld word door de oliekoeler van de versnellingsbak.Meer toeren voor de motor betekent meer koelwater dat rondgaat maar ook meer warmte ontwikkeling door de motor zelf.dus is het beter om de motor stationair te laten afkoelen bij over verhitting dan gas gaan te geven.Dus voor de motor is het niet beter om meer toeren te maken voor extra koeling,voor je automaat wel...boeltje goed zuiver maken heeft wel degelijk een groot effect,net als het koelwater een volledig verversen.Het is mischien al serieus verdunt met gewoon water?..
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

ik heb 2 ventilatoren en inderdaad vloeistof vervangen conform specs (geen gewoon water).
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Als je een automaat hebt: Zie mijn reactie hierboven. Zover ik weet is de bak de boosdoener. In automaat schakelt hij naar de 6 en dan heb je bij ca. 100 te weinig toeren om de bak te koelen. Door op hand dan in zijn 5 te rijden heb ik nog nooit problemen gehad. Had eerder een V70 D5 Summum en heb nu een XC60 D3. Nog geen probleem gehad met mijn manier van rijden met een caravan in Frankrijk.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

BendW schreef:[knip]Meer toeren voor de motor betekent meer koelwater dat rondgaat maar ook meer warmte ontwikkeling door de motor zelf.dus is het beter om de motor stationair te laten afkoelen bij over verhitting dan gas gaan te geven.Dus voor de motor is het niet beter om meer toeren te maken voor extra koeling, [knip]
Pure onzin. Ook met een handbak raakt de boel aan de kook als je met te weinig toeren je caravan omhoog probeert te slepen. Punt is namelijk dat je dan meer gas gaat geven om de gang er in ieder geval nog erin te houden. meer brandstof in de cilinder = meer warmte, maar die kan dus niet zo snel afgevoerd worden, omdat het water niet zo snel rond draait.
Let maar eens op je verbruiksmeter, zodra je de motor smoort, door te weinig toeren, stijgt je verbruik. en niet zo'n klein beetje ook. Schakel je vervolgens terug, daalt het verbuik. Dus je verbrandt minder brandstof (en produceert dus minder hitte) en de koelend vermogen wordt vergroot.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Dus jij wil zeggen als je motor heet is gelopen,lekker gas geven dan koelt hij sneller af...
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

De boel reinigen en koelwater vervangen,daar heeft hij zeer goed mee gedaan.natuurlijk moet je niet te laag in toeren gaan rijden als je berg op moet met een caravan.Dat weet normaal toch wel iedere bekwame chauffeur die met een zware sleep rijd,of het nu automaat of handbak is...
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

BendW schreef:Dus jij wil zeggen als je motor heet is gelopen,lekker gas geven dan koelt hij sneller af...
Nee, goed lezen is kennelijk een kunst die niet iedereen beheerst.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Dus jij wil zeggen als je motor heet is gelopen,lekker gas geven dan koelt hij sneller af...
Nee, maar wel een goede vraag. Wat daarmee wordt bedoeld is dat je een versnelling terugmoet zodat de motor bij dezelfde snelheid meer toeren maakt. Hij koelt dan meer door een hogere rondpompsnelheid van je koelpomp en je hete gassen worden sneller afgevoerd. Vuistregel is halfgas. Dus niet in dezelfde versnelling meer gasgeven. Dan wordt hij juist heter. Ook voor je motor is dat dus beter.
Met een automaat dus handmatig een versnelling terugschakelen.
Vergelijk het maar eens hoe je een berg opfietst. Met groot of klein verzet?
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
prins_kevin
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34

Met onze v70 D3 MY12 manueel ook hoge temperaturen met de caravan er achter, welke versnelling maakte niet uit.
(Heb ik al eens wat over geschreven hier)
115 graden en nooit onder de 100 graden met de caravan,
De een zegt geen probleem de ander zegt dat klopt niet.
Mijn gezond boere verstand zegt de thermostaat gaat open op 88 graden althans dat zou moeten. Dus waarom zo heet worden..
Dus op de camping de radiateur ontdaan van vliegen zand en vuil.
Scheelde 10 graden maar nog steeds warm.

Afgelopen week koelsysteem geflusht kwam er echt vies uit.
En een nieuw thermostaat huis geplaatst Inc sensor
En nu met de caravan 88 graden zoals het hoort. Was ongeveer 160,- voor alles kwijt flush thermostaat en antivries en alles origineel

Mijn advies vertrouw je het niet vervang dat spul want het voorkomt zo veel erger!
En mijn oude thermostaat ging maar een paar mm open i.p.v. 2 cm als ik het zo inschat.
Laatst gewijzigd door prins_kevin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

prins_kevin schreef: Met onze v70 D3 MY12 manueel ook hoge temperaturen met de caravan er achter, welke versnelling maakte niet uit.
(Heb ik al eens wat over geschreven hier)
115 graden en nooit onder de 100 graden met de caravan,
De een zegt geen probleem de ander zegt dat klopt niet.
Mijn gezond boere verstand zegt de thermostaat gaat open op 88 graden althans dat zou moeten. Dus waarom zo heet worden..
Dus op de camping de radiateur ontdaan van vliegen zand en vuil.
Scheelde 10 graden maar nog steeds warm.

Afgelopen week koelsysteem geflusht kwam er echt vies uit.
En een nieuw thermostaat huis geplaatst Inc sensor
En nu met de caravan 88 graden zoals het hoort. Was ongeveer 160,- voor alles kwijt flush thermostaat en antivries en alles origineel

Mijn advies vertrouw je het niet vervang dat spul want het voorkomt zo veel erger!
En mijn oude thermostaat ging maar een paar mm open i.p.v. 2 cm als ik het zo inschat.
Toch iemand die van aanpakken weet... ;-)
Gebruikersavatar
Bjorn67
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.01.2018 - 19:24
Locatie: Hengelo

prins_kevin schreef: Met onze v70 D3 MY12 manueel ook hoge temperaturen met de caravan er achter, welke versnelling maakte niet uit.
(Heb ik al eens wat over geschreven hier)
115 graden en nooit onder de 100 graden met de caravan,
De een zegt geen probleem de ander zegt dat klopt niet.
Mijn gezond boere verstand zegt de thermostaat gaat open op 88 graden althans dat zou moeten. Dus waarom zo heet worden..
Dus op de camping de radiateur ontdaan van vliegen zand en vuil.
Scheelde 10 graden maar nog steeds warm.

Afgelopen week koelsysteem geflusht kwam er echt vies uit.
En een nieuw thermostaat huis geplaatst Inc sensor
En nu met de caravan 88 graden zoals het hoort. Was ongeveer 160,- voor alles kwijt flush thermostaat en antivries en alles origineel

Mijn advies vertrouw je het niet vervang dat spul want het voorkomt zo veel erger!
En mijn oude thermostaat ging maar een paar mm open i.p.v. 2 cm als ik het zo inschat.
Ik heb dat ook met de caravan erachter gehad afgelopen jaar, de temperatuur vond ik ook veel te hoog en heb wel eens een melding voorbij zien komen op de boordcomputer. Temperatuur was vaak 109-110 graden. Hiervoor een Seat Alhambra gehad en daar bleef de temperatuur strak op 90 graden staan met dezelfde caravan erachter en zelfde tempo/rijstijl.

Alles vervangen is misschien wel een goede optie inderdaad, heb je dat bij de Volvo dealer zelf laten doen of bij een lokale garage?
Volvo V70 2.5T R-Design
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”