De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 10.05.2021 - 13:41 12 maanden zit de coating er nu op uit mijn hoofd.
8 maanden. En die verontreiniging was inderdaad niet normaal. Maar alles met elkaar, de poetssessie voor de buitenkant, het vervangen van wat interieurdelen, de leerherstel-actie van afgelopen zaterdag, en de nieuwe OEM Volvo voorruit, staat de auto er optisch beter bij dan toen ik hem 2 jaar geleden afgeleverd kreeg, ondanks de 75.000km die ik er in 2 jaar tijd heb bijgeplust. En dat allemaal dankzij dit forum !

@Bob: ja de binnenruiten moeten nog even, dat komt dit weekend.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Deze week heb ik de XC70 alweer 2 jaar. Ook is deze week de automaat geflushed bij Broekhuis in Groningen. In totaal is hiervoor 15 liter OEM Volvo olie gebruikt. Het kleurverschil is duidelijk zichtbaar op de foto’s.

Ik had geen klachten maar merk wel enig verschil. De automaat schakelt iets soepeler, gaat eerder van de 1 naar 2 en is iets rapper met terugschakelen. Verwacht geen wonderen, afremmen op de motor is nog steeds minimaal en de GT-6 blijft een vrolijke flierefluiter die op zijn eigen kenmerkende wijze de verzetten kiest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Johan helemaal goed die flush wordt de Geartronic echt wel blij van en misschien ook wel net weer iets soepeler schakelen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zeker Bob, ik doe het vooral preventief omdat ik met deze de half miljoen wil halen net als jij met jouw V70.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef: 19.05.2021 - 19:19 Zeker Bob, ik doe het vooral preventief omdat ik met deze de half miljoen wil halen net als jij met jouw V70.
Goedkoper kun je privé niet rijden.
Johan Ik ben blij dat ik een voorbeeld mag zijn :-D Met mijn Volvo heb ik veel z.g. 'preventief onderhoud' gedaan en denk wel dat het geholpen heeft goed de 498K te halen.

Denk aan bijv de wiellagers rondom vervangen met 320.000 en elk jaar de airco laten bijvullen ( ipv twee jaar) koelvloeistof en remvloeistof elke twee jaar verversen en de bekende Bardahl injector reiniger in samenwerking met elke 30k of een een keer per jaar ververs ik de brandstof filter (ipv 60K ) met gevolg dat injectoren nog nooit zijn uit gesleuteld, elke 75.000km flushen van de Geartronic. De interval distri riem met 20.k terug gebracht naar 160K en nu al drie keer gedaan met stalen waterpomp. Beetje goed onderhoud doen als kan.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooi Johan, de GT olie ziet er uit alsof hij wel een beurtje kon gebruiken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

DTV;
Hoe zit dat bij Volvo met schakelbakken? Bij MG'tjes weet ik dat wel.....
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27074
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volgens mij wordt die niet gewisseld, maar ik denk dat we daar allebei dezelfde mening over hebben
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik denk niet dat "onderhoudsvrij" bestaat waar olie bij is betrokken....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27074
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als het aan de fabrikanten ligt in sommige gevallen wel, maar de mensen die de moeite doen om het zelfs dan te vervangen komen er over het algemeen achter dat het gewoon altijd noodzakelijk is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Volvodealers hebben de flush en tuning ook overgenomen toen men het elders ging doen. ( hé een verdien model)
Heb ook idee dat men de zakelijke markt wil benaderen met lage prijzen en dat is misschien te halen in preventief onderhoud .
Vind wel grappig dat "eerst helemaal niet nodig was dat flushen en nu in het onderhoud zit en dealers de Powerflush machine daarvoor hebben aangekocht.

Trouwens ik heb weleens op een flush meeting in Meppel wel pikzwarte olie uit de bakken zien komen en die van Johan lijkt nog iets rood in te zitten :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27074
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die van de S60 was bij 180.000 km nog bruin/rood alsin precies op tijd.
Dit jaar die van de Pajero eens vervangen, kijken wat daar allemaal uit komt. Op de peilstok ziet het er absoluut niet slecht uit in ieder geval.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bover schreef: 19.05.2021 - 19:51 stalen waterpomp
Ja Bob, altijd een waterpomp met metalen waaier monteren. Een collega van mij had een XC70 waarbij de vorige eigenaar bij Bosch een waterpomp/distributie wissel had gedaan en daar zaten plastic schoepjes in de waterpomp. Die schoepjes knapten af, de motor raakte oververhit en toen was er een lekke kop. Dat kostte een veelvoud van waterpomp met metalen waaier. In Rusland zeggen ze: de gierigaard betaalt 2x.

Bij de 200D heb ik eens de versnellingsbak bij de Mercedes dealer laten voorzien van nieuwe olie toen de wagen 26 jaar oud was. Die versnellingsbakolie was nog goed, ik kon geen verschil merken bij het schakelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef: 20.05.2021 - 20:49
Bover schreef: 19.05.2021 - 19:51 stalen waterpomp
Ja Bob, altijd een waterpomp met metalen waaier monteren. Een collega van mij had een XC70 waarbij de vorige eigenaar bij Bosch een waterpomp/distributie wissel had gedaan en daar zaten plastic schoepjes in de waterpomp. Die schoepjes knapten af, de motor raakte oververhit en toen was er een lekke kop. Dat kostte een veelvoud van waterpomp met metalen waaier. In Rusland zeggen ze: de gierigaard betaalt 2x.

Bij de 200D heb ik eens de versnellingsbak bij de Mercedes dealer laten voorzien van nieuwe olie toen de wagen 26 jaar oud was. Die versnellingsbakolie was nog goed, ik kon geen verschil merken bij het schakelen.
Tja JOhan dat met olie... Ik geloof je meteen dat je geen verschil merkte bij het schakelen, echter de vraag is wel of de olie na la die trouwe jaren dienst de originele eigenschappen heeft behouden. Maar ik heb ook nooit het oliebad ververst van mijn schroefas lagers aan boord van mijn vrachtschip. Dat draaide wel al 30 jaar elke dag gemiddeld 12 uur toendertijd toen ik aan boord kwam.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Ik heb de versnellingsbak bij 160.000 km van nieuwe olie voorzien, er was een merkbaar beter schakelgedrag, voor die € 60 hoef je het niet te laten.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Kees Jan schreef: 21.05.2021 - 08:00 Ik heb de versnellingsbak bij 160.000 km van nieuwe olie voorzien, er was een merkbaar beter schakelgedrag, voor die € 60 hoef je het niet te laten.
Eensch.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Versnellingsbak olie verversen gegoogeld:

Versnellingsbak olie verversen is soms nodig en zorgt ervoor dat je probleemloos kunt schakelen en je dus veilig en verantwoord de weg op kunt. Tot enkele jaren geleden waren zelfs oliefabrikanten er van overtuigd dat transmissie-olie de gehele levensduur van een auto meegaat. Tegenwoordig adviseren de meeste experts de olie tussentijds te vervangen. De verversingstermijn is afhankelijk van een paar factoren.


Allereerst hangt het af van de belasting en het gebruik: het transmissiesysteem van een zwaarbelaste bedrijfswagen heeft uiteraard meer te lijden dan een eenvoudige 'boodschappenwagen' die slechts eens per week gebruikt wordt. Een goede indicator is dan ook de kilometerstand. Experts adviseren de transmissie-olie van een handgeschakelde auto om de 60.000-100.000 kilometer te verversen. Bij een auto met automatische transmissie kan dit per model sterk variëren.

https://www.oliedienst.nl/h/692/versnel ... ersen.html
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het niet tijdig verversen van de versnellingsbakolie is verkeerde zuinigheid maar dat is voor bijna alles waar olie in gaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 20.05.2021 - 13:06 Mooi Johan, de GT olie ziet er uit alsof hij wel een beurtje kon gebruiken.
Dat was inderdaad zo. We zijn bijna 2 weken verder en nu schakelt het allemaal dikke prima en net even wat soepeler, zeker nu de bak is ingeleerd. De adaptiewaarden worden namelijk ook gereset bij zo'n olieflush.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Bij het flushen gaat de meeste rotzooi er direct mee uit, maar nieuwe ATF heeft een sterk reinigende werking, dus na de flush worden eventuele overgebleven vuilresten losgeweekt en opgelost door de nieuwe ATF. Daarom duurt het even voordat het optimale effect bereikt wordt.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”