De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

Quota schreef:
wikky schreef:
DB200 schreef: Vandaag 60 liter getankt en een recordverbruik gehaald: 6,25 liter of te wel 1:16,0. Grotendeels te danken aan de bouwvak wanneer er aanzienlijk minder verkeer op de weg is en het makkelijker is om een constante snelheid te houden. Dit verbruik gehaald met Esso diesel in plaats van Gulf. Mogelijk dat ook hier een verschil in zit?
verschil tussen gulf en esso (of shell texaco BP) zou ik niet van uit gaan, rijstijl is veel meer van invloed.
Accelereren en hard rijden daar houd onze verbruiksmeter (zeker de 5 cyl.) niet zo van dus rust op de weg zorgt zeer zeker voor een lager verbruik

De grap is dat als ik de auto in eco modus rij en ik laat de adaptive cruise control zelf accelereren, dan gaat deze zo snel mogelijk naar de vierde versnelling ok daarin naar de ingestelde snelheid te accelereren. Bij invoegen op de snelweg ga je dus rustig door tot de 3300 toeren, voordat de at via vijf doorschakeld naar zes.

Desgevraagd bij de servicemanager of dat wel klopte, vertelde glhij me dat ze dat bij de rijdertrainingen voor de D6 destijds verteld hebben dat dat minder brandstof kost dan heel geleidelijk accelereren naar de 120.

Ik ben aan het pielen geweest en zelfs met rechtervoet op standje "rijp voor de geriater" kan ik het verbruik niet verder drukken. Vooral het lang constant kunnen rijden scheelt veel. Ook maakt het enorm uit of je 100 rijdt of 130.
Tja, accelereren kost extra brandstof, wat langer en wat meer als je rustig optrekt en wat korter en veel meer als je snel wegsprint.
Wat het zuinigst is zou ik zo niet weten, ik zou gokken op "maakt niet veel uit". Pas als je op snelheid bent kan het zuiniger dan gemiddeld gaan worden.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Herkenbaar...
Op de autoroute daar waar 130 is toegestaan op 134 en PA.
Een gemiddeld verbruik van 7.5l/100km, nu zie ik het verbruik weer stijgen en de relatief korte ritjes helpen dus niet mee aan het verbruik.
Van huis naar snelweg, snelweg naar werk en visaversa zorgt voor meer verbruik dan 4 uur achter elkaar 130km/u op de autoroute.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ook maakt het enorm uit of je 100 rijdt of 130.
Klopt.
verschil tussen gulf en esso (of shell texaco BP) zou ik niet van uit gaan, rijstijl is veel meer van invloed.
En toch vraag ik me af of er geen verschil is tussen de merken. Ik gebruik sinds kort dagteller T2 om te bepalen wanneer het roetfilter wordt geregenereerd. Bij de Esso diesel was dat na 840 kilometer, bij de Gulf diesel was dat na 590 kilometer. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Hoe zie jij dat er geregenereerd wordt?
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hoe zie jij dat er geregenereerd wordt?
Het actuele brandstofverbruik neemt bij regeneren met ca. 2 - 3 liter/100km toe, goed te zien als je op de cruisecontrol rijdt. Meestal heb ik dan een 5,x of 6,x in beeld, dit verandert in een 8,x of 9,x. Stationair is het verbruik bij regeneren ca. 1,2 liter/uur i.p.v. 0,5 - 0,6 liter/uur. Dat heb ik 1x gehad. Belangrijke afspraak of niet, ik wacht totdat het regenereren klaar is en het stationair verbruik weer rond de 0,5 liter/uur is en zet pas dan de motor af.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zou het niet raar vinden dat er verschil zit in de verbranding van roet met de ene diesel of premium diesels zoals Vpower, Ultimate of Exelium in het voordeel van de premium diesel.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er helemaal niet op let, die regeneratie.
Wanneer het straks koud wordt gaat de standkachel weer aan en rijdt het blok daarna rustig warm, maar daarna gaat gewoon de PA er op bij 134km/u.
Dat is het enige waar ik op let.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Rustig warm rijden doe ik ook. Laten we hopen dat het nog even mooi weer blijft en de standkachel (een fijne optie) nog even niet nodig is. Ik heb de auto nu 3 maanden en we hebben alweer 14.000km er op zitten. Moeiteloos. Maar eerlijk gezegd gaat me het wel wat te snel met de kilometers. Mijn vrouw heeft de auto ook ontdekt dus in het weekend neemt zij hem ook bij de langere ritten. Straks moet er nog een tweede Volvo op de dam :P . Haar Skoda Fabia, die we nieuw hebben gekocht, is nu 11,5 jaar oud en die doet het nog prima. Laatst is de accu van de Fabia door de hittegolf kapot gegaan.

Want hoe gaat dat?
We komen terug van vakantie en zij doet een paar keer boodschapjes met haar Skoda die 2,5 week heeft stil gestaan (= korte ritjes met verlichting aan = accu leeg trekken) .

Zaterdagochtend gaat ze met dochterlief naar paardrijden en haar auto start niet meer. Ze moet dus met de XC want de accu is leeg. Ik: hoe weet je dat. Zij: nou, de auto startte al een paar keer niet lekker deze week. Bel jij even de ANWB?

Vrouw en dochter uitgezwaaid en daarna de ANWB gebeld. Binnen het half uur is de Wegenwacht er. De accu is effectief overleden waarbij het laatste zetje is gegeven door de recente hittegolf. Nou komt het, de productiedatum van de accu is week 5 van 2008. Ik vind dat kwaliteit. De Wegenwacht zet er ter plekke een nieuwe accu in met drie jaar garantie, ik krijg de gelegenheid om met de stofzuiger even al het blad en rommel weg te halen uit de accubak en binnen een half uur na aankomst is de beste man alweer weg. Superservice. Later kwam ik er achter dat we bij de Skoda dealer het dubbele van de Wegenwacht kwijt zouden zijn geweest :o .
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Echt een fijne wagen hè, mijn vrouw gaat er ook steeds vaker mee op pad. Heeft nu ook On Call op haar telefoon gezet. Alleen nog een klein issue met haar nieuwe iPhone, die connect niet automatisch met de carkit blijkbaar... Ik heb zelf een Android telefoon en wordt bij het koppelen gevraagd of ik de auto als een veilig apparaat aan wil merken (waardoor de verbinding automatisch tot stand wordt gebracht en het telefoonboek e.d. ook gesynchroniseerd worden). Bij de iPhone kreeg ik die vraag niet bij het pairen.

Het enige waar ik nog moeite mee heb is dat de actieradius echt onder de 1000 km is op een volle tank. Berekend kom ik uit op een verbruik van 1 op 13.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Goed idee om de mobiel van je vrouw ook te koppelen. Voeg ik toe aan mijn 'to-do-lijst'.
Gisteravond heb ik de drempelstrip van de laadruimte vervangen. Er zaten een aantal beschadigingen op en tijdens onze vakantie zijn er geen nieuwe bijgekomen. Dus heb ik goede hoop dat de drempelstrip goed blijft. Ook vond ik een trechter (waarschijnlijk nodig als men diesel moet vullen met een jerrycan?) en een setje handschoenen voor gebruik van het reservewiel/de thuiskomer. Die twee was ik nog niet tegengekomen.

De RVS afdekking voor de achterbumper is niet praktisch als je de achterbumper als zitbank gebruikt zoals wij doen, en komt te vervallen. Zie viewtopic.php?t=82548&page=fst_unread&highlight=
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Dat trechtertje is toch voor Ad-Blue?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
dirkdiesel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 21.12.2011 - 11:26

DB200 schreef:Mijn vrouw heeft de auto ook ontdekt dus in het weekend neemt zij hem ook bij de langere ritten.
Kijk aan, de risicoverdriedubbelaar is ingezet
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Die 1 op 13 is normaal volgens mij, ik haalde met mijn XC70 niet beter.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

@Hans oet Twent: De auto heeft geen Ad-Blue. De toegang van de brandstoftank heeft een klepje, mijn inschatting is dat dit trechtertje het klepje opzij moet duwen bij het vullen met een jerrycan. Gebruik jij hem dan voor Ad-Blue?
@Quota: De FaceBook XC70 gebruikersgroep ken ik niet.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

BlackcurrantV70 schreef: Die 1 op 13 is normaal volgens mij, ik haalde met mijn XC70 niet beter.
Lijkt mij een prima verbruik. Met mijn XC60 doe ik zo ongeveer hetzelfde. Soms iets minder zuinig, soms wat zuiniger.

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

DB200 schreef: @Hans oet Twent: De auto heeft geen Ad-Blue. De toegang van de brandstoftank heeft een klepje, mijn inschatting is dat dit trechtertje het klepje opzij moet duwen bij het vullen met een jerrycan. Gebruik jij hem dan voor Ad-Blue?
@Quota: De FaceBook XC70 gebruikersgroep ken ik niet.
Klopt, trechter is voor het bijvullen met jerrycan.
De nieuwe tank laat bij het afslaan van het pistool geen diesel meer toe.
Bij het afslaan kreeg ik bij de XC60 door langzaam te vullen nog 4 tot 5 liter diesel erbij maar met de V70 en 90 gaat dat niet meer lukken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

DB200 schreef: @Quota: De FaceBook XC70 gebruikersgroep ken ik niet.
Als je op dat medium zit, dan is het wel een leuke groep, niet zo leuk om daarvoor lid te worden van dat platform
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

diesel01 schreef:
DB200 schreef: @Hans oet Twent: De auto heeft geen Ad-Blue. De toegang van de brandstoftank heeft een klepje, mijn inschatting is dat dit trechtertje het klepje opzij moet duwen bij het vullen met een jerrycan. Gebruik jij hem dan voor Ad-Blue?
@Quota: De FaceBook XC70 gebruikersgroep ken ik niet.
Klopt, trechter is voor het bijvullen met jerrycan.
De nieuwe tank laat bij het afslaan van het pistool geen diesel meer toe.
Bij het afslaan kreeg ik bij de XC60 door langzaam te vullen nog 4 tot 5 liter diesel erbij maar met de V70 en 90 gaat dat niet meer lukken.
Ach so! Nooit geweten ik heb altied gedacht dat het voor Ad-Blue is wat ik niet heb maar dat ff terzijde!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Kijk aan, de risicoverdriedubbelaar is ingezet
Pfffffff, dat is nog voorzichtig uitgedrukt. :'(
Ik word slapeloos als ik er aan denk dat wij in de toekomst een Volvo moeten delen. :fgrin: :fgrin:
Carrosserie, setje velgen en een versnellingsbak op voorraad nemen :D
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef:
Ook maakt het enorm uit of je 100 rijdt of 130.
Klopt.
verschil tussen gulf en esso (of shell texaco BP) zou ik niet van uit gaan, rijstijl is veel meer van invloed.
En toch vraag ik me af of er geen verschil is tussen de merken. Ik gebruik sinds kort dagteller T2 om te bepalen wanneer het roetfilter wordt geregenereerd. Bij de Esso diesel was dat na 840 kilometer, bij de Gulf diesel was dat na 590 kilometer. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
=================
Ik denk dat het echt flauwekul is dat er merkbaar verschil is tussen de premium merken. Wel merkbaar verschil aan de witte pomp of hier in France waar je soms 15 cent goedkoper kunt tanken bij de supermarkt. Maar dat doe ik niet hopelijk hou ik mijn injectoren in goede conditie want die zijn er met 460.000km nog nooit uit geweest.
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: taal
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wij hebben in de 8 jaar dat we naar Frankrijk met vakantie gaan, daar elke keer bij Super U supermakten getankt en nog nooit problemen gehad.

Ik Belgie tank ik uitsluitend Q8
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”