Modificatie aircopomp

Plaats reactie
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

In een ander topic (linkje) lees ik dat een aluminium ring van de aircopomp die is geplaatst in de 2.4D en D5 motoren van de V/XC70 uit '07-'10 kapot kan gaan of los kan komen en op die manier de distributieriem en dus de motor kan vernielen. Nu zou er voor deze aircopompen een modificatie bestaan waarbij er een metalen ring wordt bevestigd rond de aluminium ring van de aircopomp zodat deze voldoende wordt versterkt en dus niet meer kapot kan gaan.

Heeft iemand hier wat meer informatie over of ervaring mee? Hoe kan ik zien of bij mijn auto die modificatie is doorgevoerd?
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk eerder dat bij de nieuwere pompen de modificatie is doorgevoerd, maar er zijn bij mijn weten geen auto's gemodificeerd met de bestaande pomp. Dus als je nog de originele pomp hebt zou je met bijna 2 ton eens kunnen denken aan preventieve vervanging. Meestal ga je de pomp horen voordat hij stuk gaat. Zodra dat het geval is direct vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Je hebt gelijk, nu ik het verhaal nog eens teruglees, blijkt dat er bij de nieuwere pompen een modificatie is doorgevoerd. Ik begrijp dat er daarbij een metalen ring is geplaatst om de aluminium ring.

Paar teksten uit het topic 'inktzwarte vrijdag' waar ik in de openingspost naar verwijs:

'Weer iets wijzer geworden. Mijn monteur heeft de oorzaak van het vastlopen van de aircopomp laten onderzoeken door een airco-specialist. Het blijkt dat dit type pomp een te slappe behuizing heeft waardoor de boel krom trekt. Door een modificatie kan dit niet meer. Dat is wat ie vertelde.'

en

'Even een update: vanmiddag uitleg gehad over de pomp. In de pomp zit een aluminium ring die op een gegeven moment kapot gaat (MY 2007- 2010) waardoor de boel vastloopt. Daar is later een een metalen ring overheen geplaatst vanwege het probleem. Is nooit een terugroepactie geweest omdat het probleem pas na zo'n 200.000 km. optreedt. Volgens mijn monteur zou dit opgaan voor alle V'70's van die bouwjaren. Zijn advies, of preventief vervangen of doorrijden maar bij het minste of geringste bijgeluidje vervangen!'


Aangezien mijn pomp geen bijgeluiden heeft en prima draait, zou ik er preventief wel zo'n metalen ring omheen willen zetten. Maar hoe ziet dat er dan uit, dat verschil? Waar zit die ring precies, wat is het probleem dat moet worden opgelost?
Pomp vervangen kan natuurlijk ook, maar kostentechnisch lijkt een aanpassing me een stuk aantrekkelijker (tenzij dat niet kan natuurlijk, dan liever een vervangende pomp dan een kapot blok...).
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een pomp met 2 ton is ook niet fris meer, zou gewoon een nieuwe pomp plaatsen. Kost ook niet de hoofdprijs.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Daar ga ik volledig in mee met Ed.

Zitten deze pompen ook op een 163pk D3 V60?
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Zojuist even wat extra info opgevraagd bij mijn garage. Kosten pomp ca. 450,- excl. BTW. Tel daar vacumeren, inbouw en afvullen systeem bij op en je bent al ruim over de 1000,- heen als particulier (eerder richting 1500,- incl. BTW).
Garage heeft zo'n 500 70's in onderhoud, van jong tot oud, en kent geen specifieke aircopompproblemen met loskomende delen en is ook niet op de hoogte van een andere type pomp in verband met dergelijke problemen. Wat volgens hen los zou kunnen komen is de magneetkoppeling, maar dat geldt ook bijvoorbeeld de poelie van de dynamo en komt slechts zeer zelden voor. Kapotte behuizingen zijn niet bekend.

Ik laat het er voorlopig maar bij zolang de pomp zijn werk goed en zonder bijgeluiden doet.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Pomp koop je al voor minder dan 300 euro. Snap dat de garage ook moet verdienen, maar als je het zelf doet blijven de kosten binnen de perken.
Komt ook niet zo heel veel voor dat de riem eraf loopt, maar je zou ook niet de eerste zijn en de schade is bijna niet te overzien.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ArjanK1981
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20

Mij is verteld dat het niet alleen voor de diesel geldt, maar in ieder geval ook voor de 2.5T die ik rij. De pomp van mijn V70 was overigens al vervangen door het gemodificeerde type; dat scheelt weer een hoop kopzorgen.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoe zit het bij de v60 d3 2.0 5cil 2011? Ook problemen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

2.0 5 cil heeft het probleem niet wat ik heb begrepen. Daar is de pomp anders, maar meen ook dat er een andere kap is gebruikt tbv bescherming van de distri riem.

Ik heb ooit wel eens gelezen dat iemand een beugel had gemaakt ter bescherming van de riem. Kan eens kijken of i k dat nog kan vinden.

Edit, gevonden:

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=246107
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

olav schreef: Zojuist even wat extra info opgevraagd bij mijn garage. Kosten pomp ca. 450,- excl. BTW. Tel daar vacumeren, inbouw en afvullen systeem bij op en je bent al ruim over de 1000,- heen als particulier (eerder richting 1500,- incl. BTW).
Garage heeft zo'n 500 70's in onderhoud, van jong tot oud, en kent geen specifieke aircopompproblemen met loskomende delen en is ook niet op de hoogte van een andere type pomp in verband met dergelijke problemen. Wat volgens hen los zou kunnen komen is de magneetkoppeling, maar dat geldt ook bijvoorbeeld de poelie van de dynamo en komt slechts zeer zelden voor. Kapotte behuizingen zijn niet bekend.

Ik laat het er voorlopig maar bij zolang de pomp zijn werk goed en zonder bijgeluiden doet.
Als de garage dit probleem niet kent dan heeft hij het waarschijnlijk nog nooit meegemaakt maar houdt ook de vakliteratuur niet bij. Hoewel gelukkig incidenteel komt het toch voor bij betreffende bouwjaren. Ik kan daar over meepraten!!!!!!
In inderdaad, laat je er een kansberekening op los dat zou ik voor dit geld wel het risico nemen om het niet te doen. Aan de andere kant, dit kan natuurlijk veeeel goedkoper bij een Volvospecialist of een universele garage. Wat nou 1500 euro? Waanzin.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En niet alleen JosW kan dat. Ook V70/2.4D/2003 weet dat.
En voor 1500 heb je een complete Aircorevisie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Die pompen voor dit model kosten tussen de 400-500incl. Btw. Laten we zeggen montage 3 uur? 150€ ex btw.

Airco service 100 ex btw.

Veel meer komt er niet bij kijken, hooguit een multiriem.

Totaal tussen de 700-800€ incl btw.

Ik baseer de prijzen op een universeel/volvo specialist garage.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Nog altijd een hoop geld, maar in ieder geval weer wat betaalbaarder. Tegen de tijd dat ik de twee ton bereik (zal wel van de zomer zijn) denk ik er nog eens over na.
Begrijp trouwens dat de aircopomp wel wat kan vervormen, maar dat het probleem eigenlijk zit bij de gebrekkige afscherming van de multiriem tov de distibutieriem, en dat een modificatie daaraan (voor wat het waard is) niet meer wordt geleverd.
Het onderhoud is in ieder geval up to date, zowel multiriem als spanrollen als distributie zijn onlangs vervangen, da's alvast iets.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Valt mijn XC70 D5 uit 2010 (nieuwere 205 pk versie) ook in de 'risicogroep'?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@ErikV70, Nee.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
medio
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Ik heb vorig jaar in de zomervakantie mijn aircopomp laten vervangen in Italie. De aircopomp maakte veel geluid. De Italiaanse monteur vroeg mij of de auto in onderhoud is bij een dealer (dat is de auto voor 100%). Hij bevreemdde zich erover dat de modificatie niet gedaan was want in Italië deden ze dat standaard tot een bepaald modeljaar (ik weet niet meer welk jaar). Mijn auto is een D3 (5-cilinder met 163 PK) uit 2011.
Blijkbaar gelden niet overal dezelfde voorschriften voor het uitvoeren voor modificaties. Gezien de problemen met vastgelopen motoren was ik blij met het tijdig vervangen van de aircopomp. De kosten waren daar EUR 750. Ik geloof dat dit in NL hoger is,
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
aeos
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10.07.2006 - 17:28

Het probleem aircopomp die vast loopt en de nodige delen met zich mee sloopt is mij nu ook overkomen, in dit topic was sprake van een modificatie van de aircopomp met een metalen ring. Heeft een van jullie hier meer info over.

Mijn dealer wil de defecte pomp nu vervangen voor een ruil exemplaar met Volvo part. 36051063 a 610,00

Ook is er meer schade aan onze XC70 uit 2008, zoals de stuurbekrachtigingspomp en condenser ontstaan, waardoor er veel moet worden vernieuwd.

In ieder geval is dit paar slapeloze nachten aan het worden, de motor is na onderzoek ok, maar div delen hebben schade opgelopen door het vast lopen van de airco pomp en daardoor het knappen van de riemen.

De distributieriem heeft gelukkig niets mee gekregen en is daarop gecontroleerd door de dealer.

Maar ik zou graag willen weten of de ruil AC pomp nu wel met de metalen ring, ipv de aluminium ring is, maar krijg geen antwoord hierop van de medewerker aan de receptie.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

aeos schreef: 04.11.2020 - 21:38 Het probleem aircopomp die vast loopt en de nodige delen met zich mee sloopt is mij nu ook overkomen, in dit topic was sprake van een modificatie van de aircopomp met een metalen ring. Heeft een van jullie hier meer info over.

Mijn dealer wil de defecte pomp nu vervangen voor een ruil exemplaar met Volvo part. 36051063 a 610,00

Ook is er meer schade aan onze XC70 uit 2008, zoals de stuurbekrachtigingspomp en condenser ontstaan, waardoor er veel moet worden vernieuwd.

In ieder geval is dit paar slapeloze nachten aan het worden, de motor is na onderzoek ok, maar div delen hebben schade opgelopen door het vast lopen van de airco pomp en daardoor het knappen van de riemen.

De distributieriem heeft gelukkig niets mee gekregen en is daarop gecontroleerd door de dealer.

Maar ik zou graag willen weten of de ruil AC pomp nu wel met de metalen ring, ipv de aluminium ring is, maar krijg geen antwoord hierop van de medewerker aan de receptie.

Gewoon een nieuwe er onder laten zetten. Die is sowieso gemodificeerd. Ik zou het risico niet lopen met een ruilpomp. De meerkosten vallen mee.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”