Inktzwarte vrijdag

staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Als ik de airco aanzet hoor je eerst het geluid van het gas dat vloeit en expandeerd, dat gaat weg na een paar seconden. Dan is het een minuut of wat stil en dan begint het geluid. Het lijkt op het gejoel van een defect lager.
Het gaat op en neer met de toeren van de wagen. Het beste hoorbaar tijdens op of neerschakelen. Tijdens een constante snelheid op de autosnelweg is het geluid bijna niet hoorbaar, doch wel aanwezig.

Een airco meter set heb ikzelf alleszins niet.
Wat bedoel je met: 'in welk proces'? De aircocompressor heeft een variabel debiet. De hoge druk waarde kan ik aflezen in vida en zat rond de 12bar, niet extreem hoog dus, lage druk is niet afleesbaar.
Ik zie totaal niet meer in waar het fout kan lopen, alle componenten buiten verdamper zijn vernieuwd. Buiten het geluid koelt de airco perfect.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Vraag me dan wel steeds meer af of het wel in de airco zit. Als de pomp gaat draaien heeft de multiriem het zwaarder, is het niet een gevolg van wellicht? Watvoor multiriem zit erop?

Lagedruk kan je dus wel mooi aflezen met een meterset.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

als ik de airco uitzet is het gedaan met het geluid.
De airco wordt aangedreven door de pulley van de servopomp, welke ook reeds vervangen is (de volledige pomp).
De servopomp wordt aangedreven door de multiriem, deze draait over: meelooprol, spanrol, dynamovrijloop, krukaspulley en servopomp -> buiten de krukaspulley alles vervangen.
Op de oude compressor kon ik met stetoscoop ook niet direct iets mishoren, wel hoor ik een soortgelijk geluid als ik luister op de aircoleidingen. Hiervan heb ik volgens mij reeds alle bevestigingen gechecked, en gedubbelchecked.

Zie ik nog iets over het hoofd?
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

multiriem is een continental dacht ik.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Foutje van mij; ik heb het nagekeken, en is een Gates; ik heb wel de oude nog liggen. Daar kan ik nog eens mee testen.
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ooooo shit, inderdaad zitten bij deze er 2 riempjes op. De stretchbelt drijft de airco aan. Ik zat met mijn hoofd bij de v70n.

Rij anders eens langs, gaan we samen eens op onderzoek. Interessant.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Idd is met een strechbelt, die is mee vervangen met de pomp, die kunnen we dus uitsluiten.
De multiriem kan ik wisselen met de oude, probeer ik morgen eens.
Ik denk zelfs dat ik de oude spanner ook nog heb.

Bedankt voor je aanbod, het is echter voor mij 180km enkel. Bedankt trouwens ook voor je meedenken. Super vind ik dat.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

staaf schreef: ……..Ik ga deze avond eens controleren in vida hoe de aansturing werkt; het is een compressor met variabel debiet, en met een magneetkoppeling. De magneetkoppeling kan enkel maar aan-uit gestuurd worden (door de on-off knop, en als invriesbeveiliging (gestuurd via sensor aan gaspedaal) .
Weet je zeker dat het een variabele slag compressor is? Zo ja dan heeft deze normaliter geen magneetkoppeling. Slagvolume is afhankelijk van meerdere variabelen.
Geen idee trouwens wat jou probleem kan zijn, maar wel de checkvraag: heb je de filter/droger ook vervangen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Is 100% zeker een variabele slagcompressor. Bij de V70 heeft deze een magneetkoppeling. Deze wordt bekrachtigd door de on-off knop,, en wordt ontkrachtigd indien de verdampertemperatuur te laag wordt. Op de compressor zit een solenoide die de variabele slag regelt. De aansturing hiervan kan ik niet nakijken in Vida. Ik vermoed dat deze regelt op de druk gemeten op de hoge druk kant, maar met welke variabele hij verder nog rekening houd weet ik niet.

De filter droger zit mee geintegreerd in de condensor en is dus mee vervangen.
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

De riem die ik hier nog bijgehouden had was blijkbaar die van de V70N. (moet je dan nog weten dat ik hem in de kofferbak bewaarde als spare :-)

Even wisselen wordt het dus niet
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat voor auto gaat het precies om? Bij mijn weten hebben de NN modellen ook een niet variabele compressor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ed,

Het betreft een '09 V70NN 2.4D 163pk

Ik heb onderstaande uit VIDA:

De AC-compressor transporteert het koudemiddel dat nodig is voor de werking van de klimaatregeling. De compressor is van het type [bcolor=#FFFF00]axiaalcompressor met variabel slagvolume[/bcolor], d.w.z. het slagvolume van de compressor kan door een controleklep (solenoïde) worden geregeld. De klep zit aan de onderkant van de compressor en kan worden vervangen.
De motorregeleenheid (ECM) regelt de afsluitklep met een PWM-signaal.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Omdat een filmpje meer zegt dan 1000 woorden.....

Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bizar geluid zeg. Geen idee wat dat kan zijn. Snap wel dat je dat niet fijn vindt. Is dat geluid ook hoorbaar in de motorruimte of alleen in het interieur?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Eigenlijk alleen in het interieur, volgens mij komt het van de verdamper. Ik heb vandaag nog eens het handschoenkastje gedemonteerd en een hele tijd liggen luisteren (ondersteboven met mijn hoofd tegen het voeteind). Moeilijk te zeggen vanwaar het komt, het geluid weerkaatst enorm in de ruimte achter het dashboard.
Ik heb al met een stethoscoop op de compressor geluisterd en daar mishoorde ik toen niets.
Vandaag ook geprobeerd zonder interieurluchtfilter, maar dat maakt ook niets uit.

Dat het geluid maakt, tot daar aan toe, met de radio luider te zetten hoor je er niets meer van O-) ,
ik maak me meer zorgen dat er iets in de soep draait, dat is het me ook niet waard. De doemscenarios van hierboven zeggen genoeg.
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

staaf schreef: Ed,

Het betreft een '09 V70NN 2.4D 163pk

Ik heb onderstaande uit VIDA:

De AC-compressor transporteert het koudemiddel dat nodig is voor de werking van de klimaatregeling. De compressor is van het type [bcolor=#FFFF00]axiaalcompressor met variabel slagvolume[/bcolor], d.w.z. het slagvolume van de compressor kan door een controleklep (solenoïde) worden geregeld. De klep zit aan de onderkant van de compressor en kan worden vervangen.
De motorregeleenheid (ECM) regelt de afsluitklep met een PWM-signaal.
Ik heb daar sterk mijn twijfels bij. Een 2008 2.4D heeft een vaste compressor, 2009 model is niet veel anders.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Net even in vid gekeken, ook bij een 2008 model staat vermeld dat er een compressor met variabele opbrengst wordt toegepast. Even goed checken dus, maar weet vrijwel zeker dat jouw auto die niet heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

staaf schreef: Eigenlijk alleen in het interieur, volgens mij komt het van de verdamper. Ik heb vandaag nog eens het handschoenkastje gedemonteerd en een hele tijd liggen luisteren (ondersteboven met mijn hoofd tegen het voeteind). Moeilijk te zeggen vanwaar het komt, het geluid weerkaatst enorm in de ruimte achter het dashboard.
Ik heb al met een stethoscoop op de compressor geluisterd en daar mishoorde ik toen niets.
Vandaag ook geprobeerd zonder interieurluchtfilter, maar dat maakt ook niets uit.

Dat het geluid maakt, tot daar aan toe, met de radio luider te zetten hoor je er niets meer van O-) ,
ik maak me meer zorgen dat er iets in de soep draait, dat is het me ook niet waard. De doemscenarios van hierboven zeggen genoeg.
Andere checkvraag: dit geluid heb je alleen met ingeschakelde AC?
Je hoort duidelijk het geluid meegaan met het toerental en die link zie ik dus niet met de verdamper. De ingespoten vloeistof expandeert alleen maar in de verdamper en dat heeft geen relatie met het motortoerental zoals in het filmpje hoorbaar en al helemaal niet met een variabele slag compressor. Gekke is ook dat op een bepaald moment in de film het geluid heel even weg is?
Ik kan ook niets anders verzinnen wat achter het dashboard kan zitten wat 1:1 met het motortoerental loopt, je zou daarom haast zeggen dat het wel uit de motorruimte moet komen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Gouwe,
Is idd alleen maar met de AC aan.
Ik vermoed dat op het ogenblik dat het geluid weg was de compressorkoppeling even werd uitgeschakeld, dit gebeurd als de verdampertemp 2° of zoiets is.

Ed,
Dat de compressor ééntje is met variabele slag haal ik ook maar uit Vida, feit is wel dat er 2 aansluitingen zitten op de compressor, de éne is voor de magneetkoppeling, de andere weet ik dan zo even niet maar zit wel aangesloten op de compressor zelf.

Het is deze compressor die ik geinstalleerd heb:
https://customerportal.nissens.com/Product/SimpleProduct?nissensNo=89350#&gid=1&pid=4
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als ik de beschrijving lees is het een compressor met een vast volume van 171cc, geen variabele slag dus. De combinatie variabele slag met een magneetkoppeling is ook niet logisch, omdat juist 1 van de voordelen van de variabele slag compressor is dat je het zwakke punt van de magneetkoppeling elimineert.
Het inschakelen van de magneetkoppeling gaat als het goed is gepaard met een tik/klik. Je kunt dus met 2 man testen of je vermoeden juist is, maar ik betwijfel het eerlijk gezegd wel, zeker als je zegt dat het bij de vorige compressor niet anders was.
Mijn advies is als je het geluid alleen hoort bij een ingeschakelde AC dat je een GOEDE airco boer opzoekt die de drukken kan meten, de delta temp in/uit etc.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”