‘In een waterstofauto zijn de energieverliezen significant’

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Ben
Polestar member
Berichten: 36280
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

09.07.2021 - 11:39

Volkswagen: ‘In een waterstofauto zijn de energieverliezen significant’
INTERVIEW
Tijdens de internationale conventie ‘Way to Zero’ schetste Volkswagen een opvallend directe koers richting toekomst. Ze zetten in op de razendsnelle elektrificatie van hun modellenlijn. In tegenstelling tot andere concerns zien ze geen hoofdrol voor alternatieve brandstoffen.

ROB VAN GINNEKEN in AM

Volkswagen was al hard bezig, maar eind vorig jaar is besloten dat ze de overstap naar elektrisch rijden flink te versnellen. Tijdens hun recente ‘Way to Zero’-congres liet Volkswagen Group het woord vooral ook aan wetenschappers met specialistische kennis op energiegebied. De doelstelling is helder: in 2030 zal 70 procent van hun verkochte auto’s elektrisch zijn en al in 2025 moet daar een groot deel van gerealiseerd zijn. Reken dus ook op een toevloed van nieuwe – ook compacte en zeer betaalbare – elektrische modellen.

Accutechniek zeer efficiënt
Het valt op dat alternatieven als rijden op waterstof en andere alternatieve brandstoffen in hun blauwdruk naar de toekomst nergens op de voorgrond treden. Ze mikken vrijwel alleen op batterij-elektrische oplossingen. Die zullen op redelijk afzienbare termijn, zo is de belofte, goedkoper worden dan verbrandingsmotoren. Veel grotere aantallen en nieuwe grondstoffen gaan zodanig in de kosten schelen dat EV’s binnenkort prijstechnisch concurreren met vergelijkbare ICE-modellen.

Maximilian Fichtner, brandstoffenspecialist en professor in de techniek van solide state batteries voorziet grote stappen in de ontwikkeling van de accutechniek. Veel minder in alternatieve brandstoffen. Wat zijn daarbij de overwegingen? “De belangrijkste vraag van al het onderzoek blijft: welke manier van energie-opslag heeft het beste rendement en is het meest kosteneffectief voor het rijden met e-auto’s? Batterij of toch waterstof? Het antwoord springt je tegemoet als je naar de feiten kijkt. Bij batterij-elektrische auto’s gaat tijdens het transport slechts acht procent van de opgewekte energie verloren voordat het in de batterijen van een voertuig wordt opgeslagen. Als je die elektrische energie vervolgens in een elektromotor gebruikt om de auto aan te drijven, gaat nog eens 18 procent verloren. Dat geeft zo’n elektrische auto een rendement van 70 tot 80 procent. Dat kan modelafhankelijk wat variëren, maar het is hoe dan ook zeer efficiënt.”

Waterstof
Hoe verhoudt zich dat tot waterstofgas als ‘energiedrager’? “Het verschil is groot, want in een met waterstof aangedreven elektrische auto zijn de verliezen significant. Er gaat al 45 procent van de energie verloren bij de productie van waterstof door middel van elektrolyse. Van de resterende 55 procent van de oorspronkelijke energie gaat nog eens de helft verloren wanneer waterstof in het voertuig wordt omgezet in elektrische energie voor de aandrijving. Dat betekent dat de elektrische auto op waterstof slechts een klein deel van de zo moeizaam met zonnepanelen en windmolens opgewekte energie daadwerkelijk benut. Het kan goed zijn dat je 15 tot 18 procent overhoudt aan de aangedreven wielen. Met andere woorden: het werkt, maar je moet er vier of vijf keer meer energie in stoppen om eenzelfde resultaat te halen. Oordeel zelf.”

Menig autofabrikant ziet ook toekomst in de toepassing van alternatieve synthetische brandstoffen. Zonder twijfel ook omdat die vrij eenvoudig in bestaande motortechniek kan worden toegepast. Dat kan, zegt Fichtner, een overweging zijn, maar hij ziet het toch niet als belangrijk alternatief voor batterij-elektrisch rijden. “Voor de volledigheid, als je de som van zojuist verder doorrekent: bij verbranding van alternatieve brandstoffen is het rendement nóg slechter. Je haalt slechts 10 tot 20 procent rendement.”

Maximilian Fichtner: “Een range van ruim 500 kilometer is straks normaal en dat kan oplopen naar 1.000 kilometer.”

Solid state?
De vaste stof accu (solid state battery) wordt vaak gezien als de heilige graal van de batterijtechniek, maar Fichtner waarschuwt dat we daarvoor niet onze adem moeten inhouden. Het zal nog even duren. Bovendien duiken de prijzen per kWh voor lithium-ion accucellen omlaag, inmiddels ruim voorbij de belangrijke grens van 100 dollar per kWh. Zodat elektrische auto’s steeds goedkoper worden.

“Ik verwacht op kortere termijn twee andere cruciale ontwikkelingen. Ten eerste in de opslagmaterialen in de cellen, die de energie opnemen. Daar gebeurt veel, vooral de anode-kant van de cellen, waar een composiet van grafiet en silicium straks het pure grafiet kan vervangen. Silicium heeft een ​​opslagdichtheid die tien keer hoger is dan die van grafiet, dus kan de energie-inhoud van de batterijen aanzienlijk toenemen. Daarnaast komen er verbeteringen in het hele batterijontwerp. Toekomstige batterijsystemen zullen aanzienlijk meer opslagmateriaal bevatten zonder groter te worden. Dat is natuurlijk een recept voor auto’s met een groter bereik.”

Grote actieradius
Waar moeten we dan aan denken? “Een range van ruim 500 kilometer is straks normaal en dat kan oplopen naar 1.000 kilometer. De ontwikkeling van batterij-elektrische voertuigen is op de goede weg. Aan de andere kant zie ik grote uitdagingen om een bijpassende laadinfrastructuur uit te rollen. We hebben een uitgebreid en dicht netwerk van krachtige snel-laadstations nodig. Ook stadsbewoners zonder eigen wallbox moeten hun auto immers opladen.”

Veel grote uitdagingen dus volgens Fichtner op heel andere gebieden dan de techniek in de auto. Zo moeten de laadkosten onderweg worden geharmoniseerd. Zodat de klant weet waar hij aan toe is. “De feiten zijn duidelijk. De elektrische auto heeft de beste ecologische voetafdruk van alle aandrijftypes in de personenautosector. Ons doel moet zijn om ervoor te zorgen dat de consument deze ontwikkeling in de armen sluit.” Te veel spreken over alternatieven leidt daarbij af, lijkt ook Volkswagen Group te willen zeggen. Alternatieve brandstoffen hebben hun waarde, maar dan vooral in andere vervoersmodaliteiten. Denk aan vrachtwagens, vliegtuigen en scheepvaart.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

09.07.2021 - 14:33

Klinkt leuk. Maar ondertussen graaft met nog steeds die bruinkool op om te voorzien in prik.
Way to zero toch?
- 945 LPi
- 244 GLE
- XC70 D5 AWD

Instagram: @gone_for_the_woods
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

09.07.2021 - 14:51

Als de capaciteit van de accu's verdubbelt, dan zou ik thuis ook graag een oplader met twee keer zoveel vermogen willen hebben. Daarvoor moet ik dan wel een zwaardere en duurdere aansluiting nemen van het energiebedrijf. En die kost per maand vier keer zoveel, helaas.

Bovendien gaat het hele elektriciteitsnet onderuit als de halve buurt z'n auto gaat opladen met 22 kW. Daar moet nog veel werk verzet worden.

En misschien moeten we toch eens een paar nieuwe kerncentrales bouwen, want met wind- en zonenergie alleen komen we er niet.
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
Volvo XC40 P8 MY21

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 17350
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

09.07.2021 - 15:24

Peter-V50 schreef:
09.07.2021 - 14:51
Als de capaciteit van de accu's verdubbelt, dan zou ik thuis ook graag een oplader met twee keer zoveel vermogen willen hebben. Daarvoor moet ik dan wel een zwaardere en duurdere aansluiting nemen van het energiebedrijf. En die kost per maand vier keer zoveel, helaas.

Bovendien gaat het hele elektriciteitsnet onderuit als de halve buurt z'n auto gaat opladen met 22 kW. Daar moet nog veel werk verzet worden.

En misschien moeten we toch eens een paar nieuwe kerncentrales bouwen, want met wind- en zonenergie alleen komen we er niet.
Kijk en juist daarom wacht ik met deze hele hetze om het straks in 1x goed te doen...
Nu een dikke diesel, straks nogmaals een dikke diesel, zal geen Volvo worden, want max 180, en tegen de tijd dat er ook een caravan achter een accu kan dan zien we verder.
Overigens zet MB nog steeds stappen met waterstof.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 21837
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

09.07.2021 - 16:57

Mijn idee, even afwachten wat de toekomst gaat brengen op het gebied van accutechnologie. Ik overweeg als tussenoplossing misschien een PIH te kopen of ik rijd nog even door met de V90CC. Dat laatste is tevens het advies van Marianne 8)
V40 T3 Polar+ Sport 2019
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar 2018
C70 Cabriolet 2.0T Rica Stage 1 2004
240 Turbo 1981
Gebruikersavatar
BraboFrits
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

09.07.2021 - 17:27

Mooie plannen inderdaad, we wachten wel of en zo ja e.e.a. van de grond komt.

Ik hou gewoon vast aan mijn eisen:
- Voldoende actieradius (minimaal 500 km)
- Voldoende snel kunnen laden/tanken
- het beest moet onze caravan net zo goed kunnen trekken als mijn huidige krachtpatser
- het moet allemaal betaalbaar blijven.

Best kans dat ik nog iets vergeet maar hier heb ik toch wel het belangrijkste te pakken. Er wordt veel geroepen door allerlei overheden en milieufreaks, eerst maar eens zien of het allemaal wel realistisch is.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur. Panoramadak, luchtvering, HUD, stuurwielverwarming, stoelverwarming en -ventilatie en nog veel meer
2014-2020: V70 MY2011 model 2012 Momentum uitvoering D5 twinturbo geartronic 215 pk 440 nm, Caspian Blue, Blond leder bekleding, schuif/kanteldak, adaptive bi-Xenon verlichting, Four-C enz. enz.
Lang geleden: Volvo 240 DL station (lease)
Nog langer geleden: Volvo 340 GL (lease)
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

09.07.2021 - 20:43

diesel01 schreef:
09.07.2021 - 15:24
Peter-V50 schreef:
09.07.2021 - 14:51
Als de capaciteit van de accu's verdubbelt, dan zou ik thuis ook graag een oplader met twee keer zoveel vermogen willen hebben. Daarvoor moet ik dan wel een zwaardere en duurdere aansluiting nemen van het energiebedrijf. En die kost per maand vier keer zoveel, helaas.

Bovendien gaat het hele elektriciteitsnet onderuit als de halve buurt z'n auto gaat opladen met 22 kW. Daar moet nog veel werk verzet worden.

En misschien moeten we toch eens een paar nieuwe kerncentrales bouwen, want met wind- en zonenergie alleen komen we er niet.
Kijk en juist daarom wacht ik met deze hele hetze om het straks in 1x goed te doen...
Nu een dikke diesel, straks nogmaals een dikke diesel, zal geen Volvo worden, want max 180, en tegen de tijd dat er ook een caravan achter een accu kan dan zien we verder.
Overigens zet MB nog steeds stappen met waterstof.
Wij wonen in Zweden en daar is het sowieso bijna uitgesloten met winters van onder de - 30°C.
Dikke diesels dus!
- 945 LPi
- 244 GLE
- XC70 D5 AWD

Instagram: @gone_for_the_woods
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 17350
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

09.07.2021 - 22:23

Er was enige tijd terug een jongeman die met zijn Model 3 naar de noordkaap reed.
Deze jongeman kwam voor de pass die naar de noordkaap ging in een sneeuwstorm terecht en moest wachten op de sneeuwschuiver.
Zijn kameraden waren bij hem en hadden net hun Kadjar volgegooid met diesel en het duurde niet lang of die Tesla gaf de geest met -25, de fanboy van Tesla wist niet hoe snel hij bij zijn kameraden in de Renault moest gaan zitten.
De man van de shovel was heel kort over de tesla, pretty shitty car in this weather, if you want to die in this weather you shoot stay in the Tesla.
Hier een wintersporter die heel content is met zijn D5 awd, we hebben hier nu ook 2x winters gehad met -15, standkacheltje even aan en met warme auto veilig op weg.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Top Gear member
Berichten: 6794
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

10.07.2021 - 00:33

Lekkere technische long read voor degene die het interessant vinden

WHY FUELL CELL CARS DON'T WORK
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 315.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Ben
Polestar member
Berichten: 36280
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

10.07.2021 - 08:30

diesel01 schreef:
09.07.2021 - 22:23
Er was enige tijd terug een jongeman die met zijn Model 3 naar de noordkaap reed.
Deze jongeman kwam voor de pass die naar de noordkaap ging in een sneeuwstorm terecht en moest wachten op de sneeuwschuiver.
Zijn kameraden waren bij hem en hadden net hun Kadjar volgegooid met diesel en het duurde niet lang of die Tesla gaf de geest met -25, de fanboy van Tesla wist niet hoe snel hij bij zijn kameraden in de Renault moest gaan zitten.
De man van de shovel was heel kort over de tesla, pretty shitty car in this weather, if you want to die in this weather you shoot stay in the Tesla.
Hier een wintersporter die heel content is met zijn D5 awd, we hebben hier nu ook 2x winters gehad met -15, standkacheltje even aan en met warme auto veilig op weg.
Grappig verhaal maar dit topic gaat niet over Tesla maar over waterstof als brandstof
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2135
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

10.07.2021 - 09:28

Ik vraag me altijd af waarom het een probleem is dat rijden op waterstof minder efficient is dan rijden op fossiele brandstoffen. Als het waterstof duurzaam geproduceerd wordt (wat natuurlijk nog helemaal niet zo eenvoudig is, maar dat is een ander onderwerp), dan is het in principe goed.

Vergelijkbaar hiermee; ik snap ook nooit zo goed dat CO2-neutrale manieren van energieopwekking verworpen worden omdat ze te duur zouden zijn. Een veelgenoemd argument tegen kernenergie. Wat maakt het uit hoe duur het is? Het is maar geld, we pompen het met honderden miljarden rond.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Edgecrusher
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

10.07.2021 - 11:07

IkeV70 schreef:
10.07.2021 - 09:28
Ik vraag me altijd af waarom het een probleem is dat rijden op waterstof minder efficient is dan rijden op fossiele brandstoffen. Als het waterstof duurzaam geproduceerd wordt (wat natuurlijk nog helemaal niet zo eenvoudig is, maar dat is een ander onderwerp), dan is het in principe goed.

Vergelijkbaar hiermee; ik snap ook nooit zo goed dat CO2-neutrale manieren van energieopwekking verworpen worden omdat ze te duur zouden zijn. Een veelgenoemd argument tegen kernenergie. Wat maakt het uit hoe duur het is? Het is maar geld, we pompen het met honderden miljarden rond.
Duurzaam opwekken is prima, maar onnodig veel moeten opwekken omdat het verbruik niet efficient is, is nog steeds een grote verspilling.
En aangezien we nog lang niet in staat zijn alles duurzaam op te wekken betekent dat dus ook meer niet duurzame stroom opwekking.

Als je je huis naar energieneutraal kunt met 20 zonnepanelen, dan is een alternatief systeem, wat duurder is/ complexer/ meer onderhoud en 30 zonnepanelen nodig heeft toch ook niet je eerste keuze?

Op basis van trias energetica zou je eerst je verbruik moeten verminderen, voordat je aan duurzame opwekking begint.
In dat licht is een auto beter af als EV dan met een accu en brandstofstel die een waterstofauto heeft.
Ook prijstechnisch nu de EV een stuk betaalbaarder is aan het worden.

En dan kun je zeggen het elektriciteitsnetwerk kan het nog niet allemaal aan, klopt.
Maar voor waterstof is er eigen nog helemaal geen/ nihil een netwerk.

Ps geld rondpompen omdat het maar geld is, is ook een grote luchtbel die een keer knapt.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit
Gebruikersavatar
NielsPHEV
6th Gear member
Berichten: 4372
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

10.07.2021 - 13:13

Het verbruik verminderen alvorens je aan duurzame opwekking begint klink logisch maar over de jaren zijn de motoren alleen maar zuiniger geworden en zijn we de auto's vol gaan proppen met comfort en veligheid verhogende zaken, stuurbekrachtinging, ABS, kreukelzones, AWD, Airco en ga zo maar door waardoor hetgeen bespaard werd door de efficiëntere motoren weer teniet werd gedaan. Vervolgens hebben we collectief besloten dat we hoog willen zitten omdat je dan verder kan kijken (totdat er een lotgenoot voor je rijd) en zijn we SUV's en cross overs gaan bouwen die intrinsiek gewoon ook veel meer verbruiken, lange ritten waar de accu leeg is met mijn V90 T8 haal ik makkelijk 1 : 12 zelfde ritten met onze XC90 met dezelfde aandrijflijn 1 : 9,5. Volvo na de introductie van de volgende eSUV ga alsjeblieft een auto bouwen zoals een model S maar dan met Volvo bouwkwaliteit qua interieur en exterieur of een concurrent van de e-tron GT liefst als estate en met 100 kWh accu en efficiënte e motoren
Gebruikersavatar
Ben
Polestar member
Berichten: 36280
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

10.07.2021 - 15:31

NielsPHEV schreef:
10.07.2021 - 13:13
Volvo na de introductie van de volgende eSUV ga alsjeblieft een auto bouwen zoals een model S maar dan met Volvo bouwkwaliteit qua interieur en exterieur of een concurrent van de e-tron GT liefst als estate en met 100 kWh accu en efficiënte e motoren
Dat doen ze al en ze hebben het Polestar genoemd :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NielsPHEV
6th Gear member
Berichten: 4372
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

10.07.2021 - 15:45

Zo'n P2 is echt wel een klein karretje in vergelijking met een model s en staat als cross over gewoon te hoog op zijn poten. Ik wil een grote wielbasis, luchtvering etc.
Gebruikersavatar
Ben
Polestar member
Berichten: 36280
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

10.07.2021 - 16:00

Dan gaan we het hier maar verder over waterstof hebben :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 17350
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

10.07.2021 - 16:12

Ohh ik dacht iets te lezen over Volkswagen en zo, had niet in de gaten dat het niet over Tesla mocht gaan.
Mijn nederige excuses🙏🙏🙏🏿🙏🏿
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 17350
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

10.07.2021 - 16:20

NielsPHEV schreef:
10.07.2021 - 15:45
Zo'n P2 is echt wel een klein karretje in vergelijking met een model s en staat als cross over gewoon te hoog op zijn poten. Ik wil een grote wielbasis, luchtvering etc.
Tja om dan toch nog maar eens te Vloeken 🤬
Een E klasse hybrid T of een 545e touring en van dezelfde autobouwers een X5 45e🤬
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Ben
Polestar member
Berichten: 36280
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

10.07.2021 - 19:33

diesel01 schreef:
10.07.2021 - 16:12
Ohh ik dacht iets te lezen over Volkswagen en zo, had niet in de gaten dat het niet over Tesla mocht gaan.
Mijn nederige excuses🙏🙏🙏🏿🙏🏿
Het gaat ook niet over VW, het gaat over waterstof als brandstof.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 17016
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

10.07.2021 - 19:53

Waterstof als brandstof kan natuurlijk heel goed. Toyota en Hyundai hebben per slot al een auto op Waterstof in hun gamna.
De techniek daarvoor is echter al jaaaaaren oud en nog steeds niet verder ontwikkeld. Daarnaast speelt ook hier de distributie een grote vertragende rol en in tegenstelling tot bij elektriciteit is dat niet op middellange termijn rendabel te krijgen voor PKW's. Voor LKW's is dit anders en hier zal op kortere termijn ook meer op over gegaan worden.
Verder is men op dit moment bezig om de energiedrager waterstof te introduceren als vervanger van aardgas in bestaande woningbouw, waar het "populaire" "van het gas af" niet gerealiseerd kan worden.
In de basis kan een waterstofauto mogelijk makkelijker voldoen aan de huidige wensen van mobiliteit. In de praktijk blijkt dit echter, helaas, veel moeilijker te realiseren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 215.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”