welk rijbewijs met caravan

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Nou ik heb m in ieder geval in the pocket - dus ik kan zodra ik het pasje heb met gerust gevoel op pad. Was trouwens een stuk lastiger dan ik had ingeschat zo van tevoren hoor.. Al dat kijken kijken kijken en sommige speciale verrichtingen, je wordt er aardig zat en moe van na een volledige dag.. Maar goed het is gelukt:)
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

gefeliciteerd
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@V70Bolhaarslaan, Gefeliciteerd. Komt altijd van pas.

BTW, die "vermoeidheid" bij zo'n eendagstraining en examen is ook de reden dat mijn vrouw aangaf het in 2 gedeelten te willen doen. Kon eerst niet maar toen ze aangaf: dan ga ik naar een ander, kon het wel. Voor hetzelfde geld zelfs.
Dus voor mensen die tegen zo'n eendagscursus: geef dat aan. Je kan het echt in 2 halve dagen doen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gefeliciteerd hoor, kun je zonder "zorgen" op pad.
Die vermoeidheid kan ik mij nog herinneren van mijn rijlessen, heb voor alle rijbewijzen spoed cursus gehad wat betekende dat je de hele dag aan het stuur zat.
Voor B was dat een volle werkweek met aan het einde examen, voor C was dat samen met een medecursist en wisselde je elkaar af, de één in de morgen de ander in de middag en dat 14 dagen.
Ook voor E achter C was dat de manier en het voordeel is dat je van elkaars fouten kunt leren en met een beetje gevoel heb je de rijbewijs in 1x.
Helaas kwam ik voor mijn examen C een dame tegen die de rare gewoonte had om zonder uit te kijken of hand uit te steken de weg met de fiets overstak, helaas kon ik haar niet meer ontwijken en tikte ik haar net aan op het einde van mijn remweg.
Met die mevrouw is het goed gekomen, het was haar 2e keer dat ze daar zo de weg overstak maar mijn C examen mocht ik overdoen omdat ik het hoofd er niet bij had.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het 750 kg karretje mag altijd voor de rijbevoegdheid. Ik ging slechts in op de grote jongens aanhangwagen. En dat in de hoop dat de boodschap duidelijk is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank Ger. Duidelijk nu.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

Een beetje oefen voorafgaande een BE examen helpt natuurlijk ook. Stel je mag al een aanhanger trekken van 1300kg met alleen B, gewoon een ochtendje mee gaan oefenen... Bochtje achteruit is prima te oefenen..... ;-)
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

de link laat zien dat soms een beetje oefening geen kwaad kan... :lol:

Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

hvt schreef: 15.04.2021 - 21:19 Een 750kg aanhanger mag altijd met alleen B. Ook achter een bedrijfsbus met een TMM van 3500kg.
Denk er wel om dat er ook auto's zijn die ongeremd minder dan 750kg mogen trekken.
Kwam mijn vader laatst achter toen hij aangehouden is, bleek dat zijn C-klasse maar 7(en nog wat)kg ongeremd mocht trekken.
Inderdaad, een ongeremde aanhanger mag niet meer dan de helft van het gewicht in rijklare toestand (ofte wel het ledig gewicht) wegen met een maximum van 750 kg.
Of te wel: is de massa in rijklare toestand 1500 kg of meer, dan is 750 kg de grens, daaronder (en dat geldt dus voo het gros van het NL-wagenpark) de helft van de rijklare massa.
Dit laat overigens onverlet dat in die laatste situatie het toegestane gewicht van die ongeremde aanhanger gerust 750 kg mag zijn, als je maar zorgt dat'ie maar niet meer weegt dan wat je mag trekken.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Rijbewijs A & B behaald in 1981 toen automatisch B/E.
In 1983 legerdienst als vrachtwagen chauffeur gedaan, praktische test was een lachertje met Unimog uit de jaren ‘50.
Na de legerdienst militair rijbewijs kosteloos laten overzetten naar burgerlijk C&E.
Zo hebben die 6 maanden Duitsland nog iets opgebracht
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Blackcurrant zo heb ik ook mijn groot rijbewijs gehaald op een z.g. 1 tonner in Ned leger als dienstplicht en overgezet in lichting 74-6. Ik heb er wel veel gemak van gehad als zelfstandige door de jaren heen. Als opdrachten ff minder waren , of ik wilde er tussenuit, sprong ik op tanktransport om bij te plussen. Voor de rest was de dienstplicht een waardeloze tijd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Jeroe-n
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.05.2021 - 14:22

Rij al 15 jaar met sleurhut richting de Ardennen. Zonder e achter b
Vorig jaar voor het werk e rijbewijs mogen halen .
Was niet moeiluk maar zeker wel wat geleert met achteruitrijden
Wie mijn schrijffouten vind mag ze houden
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Jeroe-n schreef: 24.05.2021 - 11:28 Rij al 15 jaar met sleurhut richting de Ardennen. Zonder e achter b
Vorig jaar voor het werk e rijbewijs mogen halen .
Was niet moeiluk maar zeker wel wat geleert met achteruitrijden
Dat kan ook prima totdat de peop de ventilator raakt.
Raak je betrokken bij een ongeval dan is een kapotte auto en caravan je minste probleem.
Rijdt je iemand invalide dan trekt de verzekering zijn handen er van af want men rijdt zonder rijbewijs en dus ben je niet verzekerd.
Snap niet dat men risico’s wil lopen door zonder E achter B toch op pad te gaan terwijl deze wel noodzakelijk is.
Afgelopen weekend een kameraad op zijn verantwoordelijkheid gewezen en deze heeft inmiddels zijn gehuurde caravan voor z-Frankrijk geannuleerd en heeft iets anders kunnen regelen.
Bekenden van hem laten de caravan staan zodat hij er met zijn gezin in kan en met losse auto naar Frankrijk rijd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zoals Diesel schrijft: Mensen "vergeten"of kennen de financiële risico s vaak niet van de formele status rijbewijs. . "Ja maar ik kan wel rijden met dat ding hoor"..Geloof ik graag maar men handelt dan ondoordacht. Dat wat mogelijk is moet je niet altijd doen zeg maar...:)
Ik heb wel vaker een caravan/camper of boot naar France of Noorwegen gesleurd/gevaren voor een ander.. leuk werk.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

diesel01 schreef: 24.05.2021 - 19:19 Dat kan ook prima totdat de peop de ventilator raakt.
Raak je betrokken bij een ongeval dan is een kapotte auto en caravan je minste probleem.
Rijdt je iemand invalide dan trekt de verzekering zijn handen er van af want men rijdt zonder rijbewijs en dus ben je niet verzekerd.
Snap niet dat men risico’s wil lopen door zonder E achter B toch op pad te gaan terwijl deze wel noodzakelijk is.
Dit moet je toch even uitleggen... Als iemand conform wetgeving legaal met een combinatie rijdt waarbij alleen B noodzakelijk is, dan heeft een verzekeraar bij een ongeval volgens mij geen recht van spreken om moeilijk te gaan doen als de bestuurder alleen B heeft.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het argument gaat over het feit als men zonder geldig rijbewijs met je combi zou rijden, vanzelfsprekend is er niets aan de hand als je voldoet aan de wettelijke normen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Jeroe-n
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.05.2021 - 14:22

Heb altijd met de v70 1600 kilo mogen trekken
En de caravan die ik nu heb is met belading 1350
Max .dus mag volgens de wet gewoon
Met een b rijbewijs .
Voor een paar jaar trug mocht je maximaal
Het gewicht van de auto trekken met b rijbewijs (de v70 woog 1500 kilo dan mag je 1499 trekken ) tegen woordig mag je zelfs de trekgewicht aanhouden op kenteken als je maar onder de 3500 blijft
Wie mijn schrijffouten vind mag ze houden
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

nielslu schreef: 24.05.2021 - 20:34
diesel01 schreef: 24.05.2021 - 19:19 Dat kan ook prima totdat de peop de ventilator raakt.
Raak je betrokken bij een ongeval dan is een kapotte auto en caravan je minste probleem.
Rijdt je iemand invalide dan trekt de verzekering zijn handen er van af want men rijdt zonder rijbewijs en dus ben je niet verzekerd.
Snap niet dat men risico’s wil lopen door zonder E achter B toch op pad te gaan terwijl deze wel noodzakelijk is.
Dit moet je toch even uitleggen... Als iemand conform wetgeving legaal met een combinatie rijdt waarbij alleen B noodzakelijk is, dan heeft een verzekeraar bij een ongeval volgens mij geen recht van spreken om moeilijk te gaan doen als de bestuurder alleen B heeft.
Goed lezen.
Ik haal in mijn verhaal expliciet aan dat er mensen zijn zoals mijn maat die op pad zou gaan met een combinatie die te zwaar is voor alleen B.
MTM auto 2475kg-MTM caravan 1700kg=4175 en dus 675kg boven de 3500kg en dus heb je BE nodig en een verhuurder zegt tegen deze man, tja geen idee het is een beetje grijsgebied.
Die maat van mij zegt dan ach wat is nou 675kg, nou dat maakt dus net het verschil tussen wel of niet verzekerd zijn.
Dat er idd combi’s zijn die met alleen B gereden mogen worden snap ik, ik heb E achter C.
Denk dat het sowieso handig is om een paar lessen gedaan te hebben om te weten wat gewichten achter een auto doen en wat windverplaatsing van een vrachtwagen doet op een caravan, ook al mag je met alleen B op pad.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Krachten op een caravan liegen er niet om zeker door zijwind of vrachtverkeer. Ik heb zelf in 2010/2011 op de Grote Beltbrug , hangbrug in Denemarken tussen de eilanden Funen en Seeland, een Poolse combi met matrassen zien omgaan omdat deze te hard reed en de enorme staanders/ kolommen die de het wegdek dragen ook windvangers zijn. Dus als de wind tegen die kolom aankomt heb je ff geen tegendruk en krijg je soms een "duw" als het ware.. Zijn wel filmpjes van te vinden . Wel een matras gekregen voor de hulp. iedereen ongedeerd :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jeroe-n schreef: 24.05.2021 - 22:13 Heb altijd met de v70 1600 kilo mogen trekken
En de caravan die ik nu heb is met belading 1350
Max .dus mag volgens de wet gewoon
Let wel op: Het gaat voor rijbewijs B of E niet om het lege gewicht van de auto maar bij een aanhanger die een TMM heeft van 750kg of meer om de totale toegestane maximum massa van zowel auto als aanhanger. Bij een V70 D5 (mijn referentie) bedraagt de TMM 2390kg (leeg 1680). Tel daarbij je 1350 TMM van de caravan op en je zit dus boven de 3500 kg en dus heb je in dat geval rijbewijs E nodig. Het maakt dus ook niet uit of de auto en aanhanger leeg zijn.
Heb je dat niet dan kan dat bij een ongeval hele vervelende consequenties hebben want je hebt geen geldig rijbewijs.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”