tempo 100 sticker

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wij komen met de caravan regelmatig in of door Duitsland gereden. En u weet het: met een 100-sticker mag je waar mogelijk 100 km/h rijden.

Maar waarom zou je dat toch willen? Schiet het echt op als je opweg bent naar je bestemming? Ik heb mij nooit gestoord aan het feit dat ik maar 80 mocht rijden. Meestal reed ik wat harder om het vrachtverkeer niet te hinderen. Als ik een vergelijk maak met de Nederlandse snelheidsverlaging van 130 naar 100 km/h merk ik dat wij nauwelijks langer onderweg zijn sinds die verlaging.

Wat meespeelt is het brandstofverbruik met 100km/h. Met een "doos" achter je auto ben je al bijna 2 keer zo zwaar als normaal en met 100 ipv 80 neemt de luchtweerstand ook behoorlijk toe. Wat wel een dingetje blijft is de aansprakelijkheid bij een ongeval: ik ben graag bereid 125 euro te betalen om gevrijwaard te blijven van ellende.

Al met al denk ik er toch aan om een afspraak te maken met Dekra voor een 100-keuring. Maar hoe heeft u dat hier geregeld? Netjes 80 in Duitsland of toch 100 met een sticker?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hoewel ik het makkelijk kan hebben heeft het op de Autobahn richting Flensburg nauwelijks nut. Ook omdat er regelmatig een inhaalverbod geldt voor aanhangers. Ik heb het dus niet!
De ervaring van ruim 10 jaar richting Zweden met de caravan is dat ik gewoon doorkachel met 95 km/h op de cruisecontrol. Daarbij haal ik regelmatig LKW in waar het nog mag maar ben nog nooit aan de kant gezet. Ik hoef daarnaast (maar dat is eigen keuze!!!!) niet veel harder dan die 95 op de cruisecontrol.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Je moet wel aan strengere voorwaarden voldoen qua leeftijd banden en dergelijke. Terwijl als je de cruise op 90 set (83 84 echt) dan tuf je wel lekker door dld heen. 100, is wel veel meer brandstof, maar qua snelheid te verwaarlozen. (ik snap daarom inhalende vrachtwagens ook nooit :-) )
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Die strengere voorwaarden vallen wel mee en eigenlijk moet je dat zelf ook gewoon willen (nog los dat je verzekering ook wat van de leeftijd van de banden vindt). Ook zonder sticker heb ik zonder problemen flink doorgereden door Duitsland (aard van het beestje). Dat was omdat we pas op het laatste moment besloten om naar Zweden te gaan ipv naar Frankrijk, waardoor er geen tijd meer was om de sticker te regelen. Maar het hoort niet dus zit die sticker er inmiddels op.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Tempo 100 is voor beide van onze combi’s geen optie, ze voldoen niet aan de de tempo 100 eis.

Wij rijden met caravan altijd wel redelijk door, het ligt een beetje aan de omstandigheden. Op 6 baans wegen bv kun je vlot, en zonder het overige verkeer te hinderen, vrachtverkeer inhalen met een caravan. Op een 4 baans gaat dit vaak wat lastiger, helemaal als het wat drukker is dan rijd ik liever met het vrachtverkeer mee. In theorie zou je 20km/h harder mogen met een tempo 100 sticker, in de praktijk houd het met 10km/h winst wel op. Qua tijd maakt het allemaal niet veel uit.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik rijd al 25 jaar richting Oostenrijk/Italië met 105 km/uur op de teller (heen meestal 's nachts). Geen tempo 100 sticker en ik houd me ook niet altijd aan het inhaalverbod (zeker 's nachts niet), nog nooit één bekeuring gehad. Van flitsers heb je geen last, wel regelmatig spiegelen :-). Op die manier rijd ik 850 km in 10-11 uur (met de nodige plaspauzes én en ontbijt met gebakken ei langs de autobahn). Geen idee of dat met 85 op de teller veel scheelt in tijd en de hoeveelheid extra brandstof (if any) weet ik ook niet. Ik rijd met een zogenaamde tent trailer dus wat betreft frontaal oppervlak niet te vergelijken met een caravan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zoals al gezegd, hij zit er bij mij niet op (en komt er voorlopig ook niet op) maar als je het fijn vindt om legaal circa 105-110 km/h te cruisen en het hogere verbruik op de koop toe wil nemen is de sticker zeker aan te bevelen. Het heeft wel wat voordelen.

Voor wat betreft de eisen:
Caravan voorzien van banden <6 jaar;
Caravan MTM < Rijklaar! gewicht auto;
Caravan voorzien van schokbrekers;
Caravan voorzien van geaccepteerde AntiSlingerkoppeling.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou de functie van de 100km sticker zou ook kunnen zijn dat je 'formeel" harder mag dan 80 en dus mee kan met het vrachtverkeer dat 90 rijdt op de grote baan.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1204
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Wij meestal richting Frankrijk (Hoop toch weer eens Noordwaarts naar Zweden te gaan, kriebelt echt wel!). Vanuit Groningen was via Duitsland naar Trier wel interessant, maar sinds de route naar het zuiden in Limburg sterk verbeterd is, blijft een rit via de Ardennen voor ons toch prima. In Duitsland veel oponthoud met (echt wel noodzakelijke) wegverbeteringen. Daarom nooit een sticker aangevraagd en zie er nu ook het nut niet van in. In Frankrijk grootste deel op de CC met de bak in de "hand" op 5 tussen de 110 en de 120 km met ons inmiddels 22 jaar oude Dethleffs Family hutje erachter. Grappig is dat eigenlijk de Ardennen het zwaarste stuk is qua steigers en dalers, niet Frankrijk.

Nu ik dit schrijf krijg ik er toch best wel weer veel zin in. Hoop dat het dit jaar toch weer kan!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als men ontdekt dat je 85 hebt gereden en je bent betrokken bij een ongeval heb je wel een gesprek te voeren. Alleen daarom al is zo'n sticker aan te bevelen. Maar verder hebben we nooit iets negatiefs meegemaakt sinds dat we vanaf 2006 met een caravwn door Duitsland rijden.

Overigens voldoet onze combinatie aan de gestelde eisen om 100 km/h te mogen rijden in Duutsland.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

FritzV70 je bent niet de enigste meen ik...
Iedereen echt wel, iedereen verlangt weer naar "terug naar normaal"....gewoon lekker uit eten, bios, concert, terrasje pikken, twee bier..in de stamkroeg( hier Ricard) muziek maken samen, uit eten, meeting volvo misschien enz enz en vooral gewoon op vakantie over de marktjes slenteren, de rivier afzakken me een kano of heerlijk in de tuin aan het werk of knutselen rondom /aan huis
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mod: bedankt voor het verplaatsen van mijn topic. Ik zag te laat dat ik het niet goed had gedaan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Msuidgeest schreef: 10.01.2021 - 20:12 Mod: bedankt voor het verplaatsen van mijn topic. Ik zag te laat dat ik het niet goed had gedaan.
mark er zijn best veelmogelijkheden dus prima dat mods ondersteunen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

jalex_h schreef: 10.01.2021 - 14:30 Die strengere voorwaarden vallen wel mee en eigenlijk moet je dat zelf ook gewoon willen (nog los dat je verzekering ook wat van de leeftijd van de banden vindt). Ook zonder sticker heb ik zonder problemen flink doorgereden door Duitsland (aard van het beestje). Dat was omdat we pas op het laatste moment besloten om naar Zweden te gaan ipv naar Frankrijk, waardoor er geen tijd meer was om de sticker te regelen. Maar het hoort niet dus zit die sticker er inmiddels op.
Ik voldoe met mijn combi wel aan alle voorwaarden voor de sticker alleen de 6 jaar voor de banden vind ik wat laag, van de verzekering mag ik 10 jaar. Dus kies ik er maar voor om wat rustiger te rijden.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik laat dit voorjaar eerst de caravan weer controleren c.q. onderhouden. Pas dan komt er wel of misschien niet een 100-sticker.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”