Pagina 3 van 5

E10 tanken

Geplaatst: 13.11.2019 - 14:53
door teebee
V480-S60 schreef: 13.11.2019 - 08:58 Ja er is data. Echter het is nooit officieel en/of wetenschappelijk en oorzakelijk onderzocht. Alles is dus ook officieel speculatie.
Ik neem echter het zekere voor het onzekere en ga voor E5 of voor de 98 variant. Afhankelijk wat het tankstation heeft.
idem

E10 tanken

Geplaatst: 13.11.2019 - 15:12
door diesel01
In het maaiertje gooi ik toch maar gewoon Vpower, €3.38 voor een litertje A4 vind ik best aan de prijs.
In het hoogseizoen per 2 jerrycans van 5liter en het naseizoen 1 jerrycan...niets mis mee.

E10 tanken

Geplaatst: 18.11.2019 - 10:57
door fredhead
Bij de Focus scheelt het op de boardcomputer een liter per 100 km als er E10 in zit.
Heb het daadwerkelijke verschil nog niet nagerekend.
Geeft in ieder geval nog een extra reden om over de grens te tanken.

E10 tanken

Geplaatst: 18.11.2019 - 21:44
door Msuidgeest
Ik heb dit topic niet gestart om "over de grens te tanken" maar of we wel E10 moeten tanken.

E10 tanken

Geplaatst: 20.11.2019 - 19:32
door fredhead
Heel artikel over het rijden op E10:

https://vanderworp.org/nl/transport-ben ... -of-ron98/

E10 tanken

Geplaatst: 20.11.2019 - 21:04
door jalex_h
Vandaag maar eens E5 getankt, ben wel benieuwd wat het scheelt. Maar eerste voortekenen zijn niet best.
Heenweg met E10, bijna hele weg (80 km lang) 135 gereden, verbruik (volgens de bc) 8,1 l/100 km.
Terugweg met ca. 2/3 E5 en 1/3 E10 in de tank, bijna hele weg 105 gereden en een klein beetje file: 8, 3 l/100 km (alweer volgens de bc).
Als dit zo blijft, ben ik er snel klaar mee.

E10 tanken

Geplaatst: 23.11.2019 - 16:31
door PHS
jalex_h schreef: 20.11.2019 - 21:04 Vandaag maar eens E5 getankt, ben wel benieuwd wat het scheelt. Maar eerste voortekenen zijn niet best.
Heenweg met E10, bijna hele weg (80 km lang) 135 gereden, verbruik (volgens de bc) 8,1 l/100 km.
Terugweg met ca. 2/3 E5 en 1/3 E10 in de tank, bijna hele weg 105 gereden en een klein beetje file: 8, 3 l/100 km (alweer volgens de bc).
Als dit zo blijft, ben ik er snel klaar mee.
E10 is een milieu dingetje.
Je verbrand ethanol. Niet fossiel. Dus...ahem...beter.
Maar de energieinhoud is beduidend lager. Dus is je verbruik, inclusief wèl fosiel, hoger....

E10 tanken

Geplaatst: 01.12.2019 - 22:04
door Msuidgeest
Ik zet het hier ook maar neer, net als in mijn eigen weblog:

Vanmiddag en avond een rit naar Nieuw Vennep gemaakt met Shell 98 in de tank: lekker jagen, plankgas (in 3e versnelling) en toch 1 op 9 op de snelweg. Die 98-benzines zijn blijkbaar toch beter voor je motor dan 95 (in E5 of E10-vorm).

E10 tanken

Geplaatst: 02.12.2019 - 08:33
door Walter
Ik merk dat het gemiddeld verbruik een halve liter gestegen is. Nu even een tijdje Excellium 98 tanken, is maar paar cent duurder

E10 tanken

Geplaatst: 04.12.2019 - 19:50
door Msuidgeest
Ik lees wel eens een blaadje over oudere auto's en motoren. Dit kwam ik tegen: https://amklassiek.nl/benzine-en-het-sp ... 019/12/01/

E10 tanken

Geplaatst: 06.12.2019 - 11:49
door lint
Ik ga ook het verbruik eens vergelijken tussen E5 en E10, als het daadwerkelijk zoveel scheelt dan ga ik ook weer terug naar E5 of over op octaan 98 premium benzine.

E10 tanken

Geplaatst: 06.12.2019 - 13:54
door diesel01
Hahaha wat zullen die petroleum boeren blij zijn met een overheid en een EU als de onze.
Verplicht E10 aan de pomp maar omdat de echte petrolheads dat volkomen ruk vinden kopen die de duurdere premium brandstoffen en dus meer winst.

E10 tanken

Geplaatst: 06.12.2019 - 14:33
door Walter
sowieso meer omzet als blijkt dat de tuut op E10 minder zuinig loopt

E10 tanken

Geplaatst: 08.12.2019 - 14:42
door DB200
Gemeten E10 verbruik bij de auto van mijn vrouw: 7,15 liter op 100km. Daarvoor was het ongeveer 6,6 liter op 100km. Dus 9% meer verbruik.
Ook in haar auto zit nu weer E5 (Shell V-Power).

Gezien de ervaringen die hier wordt gedeeld durf ik de stelling wel aan dat E10 geen CO2 besparing oplevert.

E10 tanken

Geplaatst: 08.12.2019 - 20:45
door Msuidgeest
Walter schreef: 06.12.2019 - 14:33 sowieso meer omzet als blijkt dat de tuut op E10 minder zuinig loopt
Misschien zal er toch wat veranderen als we vanaf maart 2020 100 km/h mogen rijden ...

E10 tanken

Geplaatst: 08.12.2019 - 21:54
door Walter
Msuidgeest schreef: 08.12.2019 - 20:45
Walter schreef: 06.12.2019 - 14:33 sowieso meer omzet als blijkt dat de tuut op E10 minder zuinig loopt
Misschien zal er toch wat veranderen als we vanaf maart 2020 100 km/h mogen rijden ...
Qua omzet wel ja, behoorlijk zelfs. Zeker als we dan ook kunnen rijden ipv filerijden

E10 tanken

Geplaatst: 09.12.2019 - 11:27
door Hanegem
Ik tank alleen nog maar de 98. Auto loopt er veel lekkerder op. En gewoonlijk rijd ik niet harder dan 95 km per uur. Scheelt niks qua tijd. Heb het al eerder gezegd. Het scheelt van mijn huis naar Harlingen (de grootste afstand die ik regelmatig rijd) 10 minuten. En dan 2 uur op de boot zitten naar Terschelling.

E10 tanken

Geplaatst: 09.12.2019 - 14:14
door fredhead
lint schreef: 06.12.2019 - 11:49 Ik ga ook het verbruik eens vergelijken tussen E5 en E10, als het daadwerkelijk zoveel scheelt dan ga ik ook weer terug naar E5 of over op octaan 98 premium benzine.
Met de R zal je er denk ik nog wel iets van merken in de vorm van meer vermogen.

E10 tanken

Geplaatst: 09.12.2019 - 14:25
door teebee
Menig auto zal een ongunstiger verbruik tonen bij 100 kmpu, dus das weer mooi voor elkaar voor de schatkist.
Ow nee, het was voor het miljeuuuuuuuu.
Betere manier was geweest die idiote norm aanpassen, maar ja dat levert de schatkist niks op hè....
Dus.... met z’n velen meer brandstof opstoken dan voorheen.

E10 tanken

Geplaatst: 09.12.2019 - 14:32
door Jelmer de Jong
Je moet een motor wel heel raar afstellen wil een auto bij 100km/h meer brandstof verbruiken dan bij 130km/h.