Mentaliteit mede opladers.

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Wie kan zich ook zo ergeren aan de mentaliteit van mede PIH/EV bestuurders die menen een laadpaal te kunnen bezetten voor meerder dagen.

Ik rijd nu al een tijdje een PIH en vindt het elektrische rijden bovenverwachting prettig. Maar om een V60 PIH met een kanon van een dieselmotor ook zuinig te laten gaan moet je veel pluggen. Heel veel pluggen, en als dat onmogelijk wordt gemaakt door andere gebruikers (op deze manier) is dat jammer.

Omdat ik volledig afhankelijk ben van openbare laadpalen is dat voor mij één reden om echt nooit een volledig elektrische auto te overwegen.
Ik moet er niet aan denken om met de laatste amperes een laadpaal te zoeken en te ontdekken dat die rukker er en nog steeds staat na een dag of twee.
Ook valt mij op dat handhaving echt nooit een auto (niet zijnde PIH/EV) bekeurt of wegsleept bij een oplaat plek.

M.a.w. ben ik nou de enige die zich hier aan kan irriteren of zijn er meerdere?

En wat is er tegen te doen?
Ik begreep dat ze in België extra parkeergeld willen gaan innen als je opgeladen bent.
Dat zouden ze hier ook moeten instellen denk ik.

Hoe denken jullie hierover?
Laatst gewijzigd door V60Driver op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik kan me er ook aan ergeren. De beheerder van de laadpalen zouden ook een “idle fee” kunnen doorbelasten zoals Tesla dat doet bij hun supercharger. Dat zou je na een uur kunnen laten ingaan. Nog erger is als ze de plek bezet houden zonder te pluggen. Dat doen veel ICE’s maar van berijders van EV’s en PHEV’s vind ik dat extra lomp.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

RoaldH schreef: Ik kan me er ook aan ergeren. De beheerder van de laadpalen zouden ook een “idle fee” kunnen doorbelasten zoals Tesla dat doet bij hun supercharger. Dat zou je na een uur kunnen laten ingaan. Nog erger is als ze de plek bezet houden zonder te pluggen. Dat doen veel ICE’s maar van berijders van EV’s en PHEV’s vind ik dat extra lomp.
Mee eens! Maar vooral met een auto met kleine batterij ontkom je er niet aan "idle" aan de paal te staan. Ik nam vaak nog de moeite om tijdens de lunch de woonwijk naast het kantoor in te lopen (10 minuten) en daar de auto van de lader te halen, maar soms ben je druk, sla je de lunch over en staat de auto er 8 uur lang terwijl er maar 3~4 uur geladen wordt.

Maat ik vind het een "spannende" beslissing om een EV te kopen as je niet thuis kunt laden. Thuis laden kost al hetzelfde als rijden op diesel, als je publiek laadt ga je er in financieel opzicht weinig op vooruit.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Maar als je eind vd werkdag de auto weghaalt vind ik dat niet zo storend. Maar sommige mensen laten de auto meer dan 24u aan de lader. :(
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Electrisch is echt wel goedkoper.
90% is ongeveer 67.5 kwh bij mij. Daar kan ik 400-450 km mee rijden (gewoon 130 km/uur op snelweg) . Als je goed je laadpaal uitkiest kost het tussen 0.25 ct tot 0.35 ct per kwh. Je zit dan op 17-24 euro voor 400-450km. Dan laat ik buiten beschouwing dat je met bepaalde kaarten flat rate van 5 euro kan laden zo lang je wil.

24 euro/1.4 = 17.1liter diesel. Als je 1 op 20 kan, haal je daarmee 340km. Met 17 euro kom je op 270km uit.. en met 5 euro kom je op 72km uit
..
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Autozoeker schreef: Electrisch is echt wel goedkoper.
90% is ongeveer 67.5 kwh bij mij. Daar kan ik 400-450 km mee rijden (gewoon 130 km/uur op snelweg) . Als je goed je laadpaal uitkiest kost het tussen 0.25 ct tot 0.35 ct per kwh. Je zit dan op 17-24 euro voor 400-450km. Dan laat ik buiten beschouwing dat je met bepaalde kaarten flat rate van 5 euro kan laden zo lang je wil.

24 euro/1.4 = 17.1liter diesel. Als je 1 op 20 kan, haal je daarmee 340km. Met 17 euro kom je op 270km uit.. en met 5 euro kom je op 72km uit
..
Maar dan ga je niet uit van de V60 van TS ;-)

Thuis laden:
Batterij á 11KW > 11x € 0,22 = € 2,42 voor gemiddeld 40 km (50 zomer / 30 winter)

Publiek laden
Starttarief : €0,35
11x €0,34* : € 3,74
Totaal : € 4,09

-De V60 doet gemiddeld 1:16
- Een liter diesel kost €1,49
- Dit is €0,09 per kilometer
Voor 40 km betaal je dus €2,70

*[link=https://www.e-flux.nl/laadpassen/tarieven/]Gemiddelde prijs[/link] bij NewMotion

En natuurlijk is het allemaal relatief. Als je thuis gaat laden moet je nog investeren in een extra groep of upgrade in je meterkast, dure laadkabels, laadkast, stopcontacten etc. Maar als je sec. het laden neemt is publiek laden voor de D6 in ieder geval duurder dan Diesel.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ehm ik tank momenteel voor €1,25’9 bij de shell express per liter.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Eehhh, paar opmerkingen op de berekening:

Meer dan 9KW krijg ik er nooit niet in. Die 11 is het maxiumum maar 100% leeg wordt hij nooit.
En bij een gemiddelde van 1:16 en een literprijs van 1,49 kom ik op 3,73 (i.p.v. 2,70) uit.
Thuis laad ik voor 19 cent.
Vergeet ook niet de MRB korting van 50%, afhankelijk van het aantal km's per maand scheelt dat best.
Een D6 zonder laden komt niet verder dan 1:15 gemiddeld. Met regelmatig laden haal ik gemiddeld ruim 1:25 en ik heb de 1:60 ook wel eens gehaald.

Kortom goedkoper of duurder hangt m.i. van heel veel variabelen af.

Ik rijd de D6 zelf niet voor de economie (hoewel ik wel genoten heb van alle belastingvoordelen), maar omdat ik de techniek mooi vind (en de auto zijn tijd ver vooruit was toen), het een super auto is die stil is in de stad en als het moet 300pk en een berg koppel levert en dan serieus snel is. Ik heb hem vol met opties en geniet van de puike audio, de adaptieve cc, AFL, de goede stoelen met geheugen, keyless, standkachel/koeling (via de app) en het overall rijgedrag.

Nu alleen nog even het probleem met de AC pomp onder de knie krijgen :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

diesel01 schreef: Ehm ik tank momenteel voor €1,25’9 bij de shell express per liter.
Het was een gemiddelde prijs van vandaag die ik even van Google geplukt heb. Bij de tango zal het ook goedkoper zijn.
Grappig genoeg hou ik sinds de D6 de brandstofprijzen niet echt meer in de gaten ;-)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Gouwe schreef: Eehhh, paar opmerkingen op de berekening:

Meer dan 9KW krijg ik er nooit niet in. Die 11 is het maxiumum maar 100% leeg wordt hij nooit.
En bij een gemiddelde van 1:16 en een literprijs van 1,49 kom ik op 3,73 (i.p.v. 2,70) uit.
Thuis laad ik voor 19 cent.
Vergeet ook niet de MRB korting van 50%, afhankelijk van het aantal km's per maand scheelt dat best.
Een D6 zonder laden komt niet verder dan 1:15 gemiddeld. Met regelmatig laden haal ik gemiddeld ruim 1:25 en ik heb de 1:60 ook wel eens gehaald.

Kortom goedkoper of duurder hangt m.i. van heel veel variabelen af.

Ik rijd de D6 zelf niet voor de economie (hoewel ik wel genoten heb van alle belastingvoordelen), maar omdat ik de techniek mooi vind (en de auto zijn tijd ver vooruit was toen), het een super auto is die stil is in de stad en als het moet 300pk en een berg koppel levert en dan serieus snel is. Ik heb hem vol met opties en geniet van de puike audio, de adaptieve cc, AFL, de goede stoelen met geheugen, keyless, standkachel/koeling (via de app) en het overall rijgedrag.

Nu alleen nog even het probleem met de AC pomp onder de knie krijgen :-).
Laadstroom klopt inderdaad, ik was voor het gemak even uitgegaan van de volle 11KW.
Ik vraag me af of dat te maken heeft met de levensduur van de batterij of dat er altijd een buffer moet zijn voor de powermode stoplichtsprintjes.

Bij de brandstofprijs heb ik inderdaad een (vreemde) denkfout gemaakt. Het is warm op de werkzolder. | €0,093 x 40 = €3,72

Zelf rij ik hem omdat ik sinds vorig jaar veel kleine ritjes maak waarbij de D4 nauwelijks op temperatuur kwam. Wél wil ik lekker dieselen bij de lange ritten en vakanties. En natuurlijk omdat het een uber-gadget met veel power is ;-)
Gelukkig ben ik nog niet aan de beurt geweest voor de airco. Ik gebruik de airco nauwelijks maar hang al wel een jaar op een level1 isolatiewaarschuwing. Het zit er dus ooit aan te komen.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

360Degreez schreef:
Gouwe schreef: Eehhh, paar opmerkingen op de berekening:

Meer dan 9KW krijg ik er nooit niet in. Die 11 is het maxiumum maar 100% leeg wordt hij nooit.
En bij een gemiddelde van 1:16 en een literprijs van 1,49 kom ik op 3,73 (i.p.v. 2,70) uit.
Thuis laad ik voor 19 cent.
Vergeet ook niet de MRB korting van 50%, afhankelijk van het aantal km's per maand scheelt dat best.
Een D6 zonder laden komt niet verder dan 1:15 gemiddeld. Met regelmatig laden haal ik gemiddeld ruim 1:25 en ik heb de 1:60 ook wel eens gehaald.

Kortom goedkoper of duurder hangt m.i. van heel veel variabelen af.

Ik rijd de D6 zelf niet voor de economie (hoewel ik wel genoten heb van alle belastingvoordelen), maar omdat ik de techniek mooi vind (en de auto zijn tijd ver vooruit was toen), het een super auto is die stil is in de stad en als het moet 300pk en een berg koppel levert en dan serieus snel is. Ik heb hem vol met opties en geniet van de puike audio, de adaptieve cc, AFL, de goede stoelen met geheugen, keyless, standkachel/koeling (via de app) en het overall rijgedrag.

Nu alleen nog even het probleem met de AC pomp onder de knie krijgen :-).
Laadstroom klopt inderdaad, ik was voor het gemak even uitgegaan van de volle 11KW.
Ik vraag me af of dat te maken heeft met de levensduur van de batterij of dat er altijd een buffer moet zijn voor de powermode stoplichtsprintjes.

Bij de brandstofprijs heb ik inderdaad een (vreemde) denkfout gemaakt. Het is warm op de werkzolder. | €0,093 x 40 = €3,72

Zelf rij ik hem omdat ik sinds vorig jaar veel kleine ritjes maak waarbij de D4 nauwelijks op temperatuur kwam. Wél wil ik lekker dieselen bij de lange ritten en vakanties. En natuurlijk omdat het een uber-gadget met veel power is ;-)
Gelukkig ben ik nog niet aan de beurt geweest voor de airco. Ik gebruik de airco nauwelijks maar hang al wel een jaar op een level1 isolatiewaarschuwing. Het zit er dus ooit aan te komen.
Het te maken met 2 buffers: (Die aan de bovenkant, dus 100% is geen 100% en die aan de onderkant om bricking te voorkomen).
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”