Elektrisch rijden: omslagpunt

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Hoewel het niet meteen in de kwaliteitsbladen staat, is dit toch wel een beetje het beeld wat ik er ook zelf al jaren bij heb:
Het heet groen te zijn, maar de realiteit ligt iets genuanceerder...

punt daarna is natuurlijk hoe groen de groene stroom is die we produceren, want ook daar moeten we een eerlijke berekening van maken.
Een paneel of windmolen staat er ook niet zomaar. daar is ook al heel wat aan voorafgegaan....


https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~a03b9a02/
Laatst gewijzigd door sanco op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

De professor ging daarbij uit van de huidige staat van de elektriciteitsproductie, die slechts voor een klein deel op 'groene’ wijze tot stand komt. Ook de productie van elektrische auto’s en hun accu's is meegenomen.
Op dit moment zou een elektrische auto van 60 kilowattuur (kWh) die 20 kilowattuur per 100 kilometer verbruikt exact 697.612 km moeten afleggen voor deze groener is dan een gemiddelde benzineauto die zes liter per 100 kilometer verbruikt


Maar heeft de professor ook even goed gekeken naar die 6 liter benzine? Hoe komt dat in de tank van je auto?
Altijd dat gezeik over elektrische auto's die stiekem toch niet zo groen zijn. Nee dat klopt.
Maar zo lang er geen cijfers komen over brandstofauto's, dus vanaf het moment dat de olie uit de zeebodem wordt gehaald tot het moment dat het verwerkt en getransporteerd is en in je tank zit, moeten ze allemaal maar even hun snaveltje dicht houden.
Productie van zonnepanelen en windmolens, ook prima. Gaan we dan ook kijken naar de productie van supertankers, boorplatform, oliepijpleiding, tankstations...

Ik denk dat de vergelijking dan iets minder dramatisch uitpakt voor de elektrische auto. Maar ik weet het niet, want blijkbaar wil niemand er aan beginnen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En als ik nog even het financiële plaatje erbij mag plaatsen:
Vorig jaar heb ik voor mezelf een berekening gemaakt voor de kosten van elektrisch rijden op het werk. De voertuigen zijn duurder en verbruiken meer, maar dat maakt de vergelijking alleen maar duidelijker.

Als ik dat nu even snel opnieuw doe kom ik op €26/100km aan elektriciteit bij gemiddeld verbruik van de elektrische bus, en €53/100km voor een dieselbus. Beide 18 meter gelede bussen ingezet als stadsbus.
Kijk ik naar de meest gunstige cijfers zoals mijn foto's hier onder dan kom je op €16/100km voor de elektrische bus, en 31 voor de dieselbus.
Hoe dan ook, die elektrische bus wint dat altijd want hij is zo veel efficiënter dan een dieselbus. Onderhoud aan de motor is er nauwelijks, alleen de aanschaf voor de bus en infra is veel hoger.
Kijken we naar de kosten van het verbruik over 500.000 km dan is het voor de elektrische bus €80.000 tot €130.000, en voor de Euro 6 diesel €155.000 tot €265.000.

Misschien leuk om te weten, die 0,81 kWh/km van de elektrische bus komt overeen met 8,1 liter diesel/100 km. Oftewel een bus die een dikke 1 op 10 rijdt. Er zijn auto's die dat niet halen.
Ik heb nu 2 keer in een Tesla S gereden en de laatste keer heb ik er op gelet, 218Wh / km. Even omrekenen naar diesel en die Tesla doet bijna 1 op 50.
Afbeelding

Afbeelding
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

JeroenSpock schreef: Maar heeft de professor ook even goed gekeken naar die 6 liter benzine? Hoe komt dat in de tank van je auto?
Altijd dat gezeik over elektrische auto's die stiekem toch niet zo groen zijn. Nee dat klopt.
Maar zo lang er geen cijfers komen over brandstofauto's, dus vanaf het moment dat de olie uit de zeebodem wordt gehaald tot het moment dat het verwerkt en getransporteerd is en in je tank zit, moeten ze allemaal maar even hun snaveltje dicht houden.
Productie van zonnepanelen en windmolens, ook prima. Gaan we dan ook kijken naar de productie van supertankers, boorplatform, oliepijpleiding, tankstations...

Ik denk dat de vergelijking dan iets minder dramatisch uitpakt voor de elektrische auto. Maar ik weet het niet, want blijkbaar wil niemand er aan beginnen.

Ik vind het knap dat je op basis van een artikeltje in het AD kunt concluderen dat die professor een sukkel is die er niet aan gedacht heeft dat er voor het produceren van benzine ook energie gebruikt wordt, dat de conclusie van zijn onderzoek dus sowieso niet klopt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Goed verhaal Jeroen, en in al de verhalen die je hoort wordt er niet meegenomen de kosten voor het milieu, boorplatforms, tankers, raffinaderijen, transport etc.etc. Ik denk dat in de toekomst elektrisch rijden voordeliger en groener wordt. Ik zou graag zonnepanelen plaatsen en elektrisch gaan rijden, maar helaas kan ik dat budgettair niet aan. Ik denk dat je dan helemaal goedkoop rijd, thuis opladen en zo min mogelijk onder weg bijladen. Ik begrijp overigens best dat dit niet voor iedereen mogelijk is. Ik werkt niet meer en dan zijn de mogelijkheden wat ruimer.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Het artikel / het onderzoek gaat over de hoeveelheid energie / milieubelasting / CO2 uitstoot die het kost om electrisch dan wel op benzine te rijden, niet om de kosten ervan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik probeer niemand af te zeiken Ike :) Het kostenplaatje doe ik er gratis bij omdat ik het zelf gewoon interessant vind.

Ik noem de professor geen sukkel, ik vraag me gewoon heel sterk af of hij wel eerlijk is.
Wel de productie van elektriciteit, auto's en accu's meenemen in je vergelijking maar de productie van benzine (en diesel) niet noemen in een onderzoek vind ik niet eerlijk.


We noemen enkele elementen: de energie die het kost om de accu's te maken: 18.696 kg CO2. Het Europees gemiddelde van CO2-emissies per kWh: 11 kg CO2/100 km en de CO2-uitstoot van het benzinevoertuig: 13,68 kg CO2/100 km.

Laat hem er voor de grap even cijfers bij doen van de opslag voor benzine, gewoon zodat wij zelf ook die 13,68 kg kunnen berekenen.
Dat is trouwens 136 gram per kilometer, en dat zijn cijfers waarmee geadverteerd wordt door autofabrikanten. Dan weet ik wel zeker dat de productie van de brandstof daar nog niet bij in zit.
Natuurlijk is het niet te doen om 6 liter benzine te produceren, dus laten we hem vragen wat het kost om 1 miljoen liter benzine te produceren. En voor de eerlijke vergelijking zetten we daar 9,1 miljoen kWh tegenover

Dejeeper, als ik het geld had reed ik ook elektrisch.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Maar Jeroen,

interessant al die cijfers van jou. Heb nu geen tijd er echt ff in te duiken, maar punt is natuurlijk wel dat het voor beide gevallen moet gaan om de totale cyclus inclusief het opbouwen en zonodig ook weer verantwoord recyclen van alle benodigde grondstoffen, inclusief alle energie die nodig is voor het winnen en bewerken ervan. Dan ben je eerlijk bezig. Mijn punt is dat ik uitkijk naar een geheel transparant en compleet beeld van de diverse opties, inclusief alle problematiek rond productie, opslag, pieklevering en transport.
Nu worden we met subsidies enerzijds (voor (groene) elektricteit) en straftaks anderzijds (op aardgas, benzine en diesel accijns) en halve waarheden een kant op gedrukt, of wel nu willen of niet.

Ik ben het met je eens dat er voor veel situaties, en daar is een stadsbus wellicht een goed voorbeeld van, voordelen kunnen zitten aan een elektrische aandrijving. maar nogmaals, ik wil dan wel graag dat we het hele plaatje te zien krijgen. De uitkomst daarvan staat voor mij nog niet vast.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik vind mijn dagelijks leven soms al ingewikkeld genoeg....
Ik begin er dus niet aan , al zou ik het kunnen, om het uit te rekenen.
Gister een stukje lijsttrekker debat gezien, ook daar wordt ik behoorlijk agressief van, hetzelfde gevoel bekruipt mij met die groene terreur....
Regeltjes bedacht door mensen met 5x modaal en wanneer het allemaal niet zo gaat als dat de spreatcheeds laten zien hoeven ze 0.0 verantwoordelijkheid af te leggen..
Zonnekoningen!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Al dat gegoochel met die cijfers geeft volgens mij aan dat eigenlijk niemand goed weet hoe of wat te doen met het milieu vraagstuk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

https://www.bright.nl/nieuws/artikel/46 ... -wat-flauw

Een tegenbericht waar ik persoonlijk meer waarde aan hecht.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Maar ook daar weer geen woord over productie van benzine.
En ze hebben het wel steeds over co2 maar je moet ook maar net geloven dat dat de grote boosdoener is. In mijn ogen is het vooral een extra zakcent'tje' voor de overheid.
sanco schreef: ... voordelen kunnen zitten aan een elektrische aandrijving. maar nogmaals, ik wil dan wel graag dat we het hele plaatje te zien krijgen. De uitkomst daarvan staat voor mij nog niet vast...
Dat is nou net mijn punt
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat er met geen woord over productie van benzine of diesel gerept wordt vind ik in dit geval niet eens interessant. Maar goed ik heb het al vaker gezegd. Ik weet dat het allemaal gecompliceerder en anders zit. Alleen dan ben ik 1000 den regels nodig. Daar is dit forum niet voor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Er is pas een rapport uitgekomen dat als je echt alles meerekent, een elektrische auto meer vervuilender en milieu belastend is dan een benzine, en zelfs diesel auto.
Enige citaten uit dat artikel:
1. Auto’s op benzine en diesel staan hoger op het lijstje van milieuvriendelijkheid.
2. Wanneer alle energiekosten worden meegenomen in de berekening, verslaat een auto op CNG de concurrentie op benzine, diesel en ook elektrische auto’s.
3. Wie meer rijdt met de auto dan 219.000 km, is diesel het schoonst. (heel opmerkelijk)
4. De elektrische auto blijft achter op de ranglijst vanwege de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van de accu’s en vanwege de output van het elektriciteitsnet.

De link naar het complete artikel: https://www.rijschoolpro.nl/autonieuws/ ... iendelijk/

Wel jammer vind ik dat niet is meegenomen de waterstof auto..... het lijkt mij dat als je waterstof gaat winnen mbv windmolens, en toch vrij weinig milieu belastende zaken bij komen.
Je wint waterstof uit water met groene stroom, uit de uitlaat van dat voertuig "stroomt" pure drinkbaar water.

Helaas gaat het moeizaam, zoals alle nieuwe dingen, met de overheid, je zit in een cirkeltje rond te draaien:
er zijn geen auto's met waterstof omdat je nergens kan tanken....Er zijn geen pompstations omdat er weinig auto's zijn met waterstof.
Er zijn maar 5-6 pompstations waar je waterstof kan tanken in Nederland, hierbij lopen ze 6-7 jaar achter op andere landen, bijv België.
Daar is een redelijk dekkend landelijk netwerk waar je waterstof kan tanken. Zie https://www.waterstofnet.eu/nl/home/waterstofnetwerk

Een bedrijf ( https://www.waterstof-centrum.nl) is erg ver met alle ontwikkeling, maar krijgt domweg geen vergunningen om bijv pompstations langs de snelweg te plaatsen.
Als de infrastructuur goed en snel wordt uitgerold, zit je direct goed met je milieu belastende auto;s, en de totale CO uitstoot is toch weer stukken minder.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Even een rechtstreekse link Wim, https://www.rijschoolpro.nl/autonieuws/ ... iendelijk/.

Geen link naar het onderzoek trouwens, ben wel benieuwd.
Waterstof geloof ik nog niet zo in, omdat het nog steeds zo veel energie kost om het te produceren.
Op het werk hebben we nu 2 waterstofvoertuigen en daar komen over anderhalf jaar 20 bij. Nu tanken we bij Akzo in Delfzijl, waar ze waterstof als afvalproduct (?) hebben waar wij weer op kunnen rijden.
Qbuzz gaat zelf een tankstation bouwen in Groningen en Shell gaat het spul leveren. Ze zullen zelf ook wel weten dat het een wassen neus is maar er zit blijkbaar genoeg subsidie op vanuit de milieukikkers in Den Haag.
Productie door groene stroom overschot... ja ja. En de voertuigen zijn echt verschrikkelijk duur. DIeselbus, 250.000. EV bus, 650.000. Waterstofbus, 850.000.

CNG lijkt me ook wel wat, omdat je het itt LPG wél bij onbemande tankstations kan krijgen. Vorige week in Transportwereld op een RTL zender was nog een stukje over minder CNG auto's en meer EV, er zal wel weer een hoge pief zijn die CNG niet meer ziet zitten.
Bussen op CNG hadden we in Groningen ook maar zijn ook al weg, als grote bedrijven daar van af stappen betekend dat voor mij vooral dat het geld kost of omdat ergens anders meer subsidie op zit.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik heb inderdaad een foute link erbij gezet, inmiddels aangepast, dank je.

Zelf ben ik van mening dat als je waterstof gaat produceren via opgewekte energie uit windmolens, dat je toch redelijk goed bezig bent.
In België staan meerdere bedrijven, waarbij het hele dak is volgegooid met zonnepanelen (oke, deze zijn ook wat milieubelastend bij produceren) en wekken hierbij waterstof op voor hun eigen vloot.

Subsidie, en een stimulerende push van de overheid hier, en je bent heel goed op weg.
Voertuigen duur? Worden vanzelf goedkoper als er meerdere worden aangeschaft. In het begin was het ook iets van fl. 4500 ( € 2200) om een benzine auto om te bouwen naar LPG.....nu iets van € 1300. De grote massa maakt het wat goedkoper.

In het begin werd er ook subsidies geven op elektra voertuigen, en ze zijn nu ook niet meer aan te slepen, met stukken goedkopere aanschaf dan 5 jaar terug.
En blijkt nu ook niet alles te wezen. (ja, ver van mijn bed show, de accu's worden geproduceerd in China, maar hier is het schoon, toch?)

Jammer dat waterstof hier nog niet populair is, in diverse omringende landen wel, en hiermee staan we ruim 6 jaar achter in deze (mijn ogen, milieuvriendelijke en gunstige) techniek.
Waterstof is altijd te krijgen, door het oertuig verbruikproces raakt het nooit op. Met fossiele brandstof (dus ook CNG) is het een keer afgelopen.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Ik rij nu volledig elektrisch en dat bevalt prima. 24 zonnepanelen op het dak en proberen van daaruit op te laden. Dan ben ik rijdend CO2 neutraal. De productie en het afbreken is milieu vervuilend, maar de productie van een conventionele auto is dat ook. Waterstof is inefficiënt en duur, maar misschien verandert dat nog. Hoewel het blijft dat je van elektra waterstof gaat maken en vice -versa.
De toekomst zal het leren.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vorig jaar gas ingebouwd voor 2700 euro en inmiddels terugverdiend na 30000 km. Niet voor het milieu maar voor de portemonnee, heel simpel.

Waterstof blijft inefficient voorlopig, stukje van internet:

Rendementen waterstof
• het rendement van de produktie van elektriciteit is 40%
• het rendement van elektrolyse van water is 70%
• het rendement van een brandstofcel is 50%
• het rendement van een elektromotor is 90%


De brandstofcel auto is dus geen oplossing van het energieprobleem
• het totaalrendement is slechts 40% × 70% × 50% × 90% = 13%

Voor accu auto's krijg je daar nog bijn 85% voor de accu. 40x85x90, dik 30% dus.

Ga je zoals Tsjemp zelf voor je stroom zorgen kan het rendement nog wat omhoog.

Auto's met ICE zijn idd ook niet zo schoon. Onderhoud met verse olie iedere keer, productie van de motoren, al met al weet ik het zo niet wie wint.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”