VAG olieslurpers

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zo af en toe kom je interessante informatie tegen. Ikzelf reed ooit een sjoemeldiesel (motortype EA189) en had geen last van olieverbruik. In tegendeel, deze motor was sterk en zuinig en nooit een slag verkeerd. Maar daar was blijkbaar sjoemel-software voor nodig om dat te kunnen realiseren. Desalniettemin, VAG motoren blijken niet de beste volgens een bedrijf die dat kan weten.

Twee artikelen hierover:
Garantieverzekeraar weigert claims voor olieslurpende VAG-motor (22 april 2015)

"Garantieverzekeraar Autotrust heeft besloten de reparatie van een aantal varianten van de TFSI- en de 2-liter TDI motor van de Volkswagen Groep niet meer te vergoeden. Dat blijkt uit een brief die de verzekeraar naar zijn klanten heeft gestuurd en die in handen is van Automotive. De genoemde motoren vertonen al bij lage kilometerstanden een ernstig verhoogd olieverbruik, waardoor uiteindelijk de motor kan vastlopen, meldt Autotrust. Een olieverbruik van één liter op duizend kilometer is volgens de verzekeraar geen uitzondering."

Motoren Audi minst betrouwbaar, Honda meest (15 maart 2013)

"Opvallend is dat de merken van de Volkswagen Groep de lijst met meeste storingen domineren. Honda en Toyota kennen de minste storingen. Autotrust heeft niet gekeken naar specifieke modellen, maar meldde wel dat bij de Audi Q7 het storingspercentage boven de 10% ligt. De motorproblemen betreffen niet alleen de TSI-motoren, maar vooral ook de grote diesels, aldus Autotrust."

Audi heeft wat dat betreft volgens Autotrust wel een reputatie op het gebied van (on)betrouwbaarheid hoog te houden:

Autotrust: geen A6 a.u.b. (12 april 2011 )

"Gemiddeld veroorzaakte iedere Audi A6 vorig jaar [2010] meer dan één claim. Dat is echt ongebruikelijk", vertelt Gerben van Dam, directeur van Autotrust Garanties. "Bovendien waren de kosten voor reparaties aan de A6 zo hoog dat voor iedere euro premie die we ontvingen, meer dan twee euro moest worden uitgekeerd."

So wie so wordt het riskanter om een occasion te kopen, aangezien er eerder storingen optreden dan voorheen, bij lagere kilometerstanden.

Cargarantie: Eerder en meer reparatiekosten aan occasion (30 mei 2018)

"Volgens het onderzoek brengen complexe, technische systemen nu eenmaal hogere reparatiekosten met zich mee. En omdat deze moderne systemen langzamerhand ook doordringen in het occasionsegment, stijgen ook in die markt de reparatiekosten."
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ken wel een paar mensen die in onderhandeling zijn met VW over het olieverbruik van hun 2.0tfsi motor. VAG is heel erg slecht wat dat betreft. En het vreemde is dat de gemiddelde consument denkt dat VW een erg betrouwbaar merk is.

Om Volvo even in het zonnetje te zetten: deze behoorde toen nog bij de meest betrouwbare fabrikanten:
https://www.autowereld.com/nieuws/auton ... gsgevoelig
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De olieschraapveer van de zuigers is het grote probleem bij VAG motoren of althans, dat was het ten tijde van de TFSI motoren. BMW kan er ook wat van trouwens.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Peugeot en mini ook...
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

mijn Volvo ook...….
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn V8 gebruikt geen olie. Althans, ik zie geen niveauverschil tussen de jaarlijkse beurten ...

Misschien vergis ik mij maar olieverbruik is ook afhankelijk hoe je met de auto omgaat. Koude motor en plankgas lijkt me niet zo goed.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Msuidgeest schreef:Misschien vergis ik mij maar olieverbruik is ook afhankelijk hoe je met de auto omgaat. Koude motor en plankgas lijkt me niet zo goed.
Niet bij VAG. De diverse fora staan vol met ellende en revisiebedrijven verdienen er een goed belegde boterham aan. Grootste boosdoener ziijn, zoals hierboven al genoemd, de te zwakke schraperveren. Lager gewicht en, vooral, minder weerstand en dus gunstig voor het verbruik. Maar levensduur? Daar is niet naar gekeken.
Ter indicatie: mijn Superb 1.8 TSI verbruikte in eerste instantie 1 liter op ca. 20.000 km. Maar na 60.000 km kon hij er zo maar binnen 2500 km een liter olie doorheen jagen. Vond ik niet normaal en de garage eigenlijk ook niet. Maar Pon dacht er anders over.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
qatsanqat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.12.2008 - 11:00

Zeer herkenbaar verhaal. 'Vroeger' 2x een nagelnieuwe Audi A6 gereden. Hopeloos. Eerste A6 start en verbruikproblemen, eindeloos. Tweede A6 ging naar de 1l olie per 2000km en bij 60.000 km kreeg ik een nieuwe motor onder garantie in gebouwd. Ik vind het nog steeds mooie auto's, maar mijn V70 met 3ton op de teller doet het stukken beter.

"Stilstand durch Technik"
Al een boel Zweden gereden. Nu V70R 2003 & C70 cabrio 2005.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Al die TFSI motoren hebben gedonder met de olieschraapveer.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”