Melding Systeem te arm CNG

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
MLG75
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.06.2019 - 15:46

Goedemiddag,

Sinds een jaar bezit ik een volvo V70 2013 Bifuel (2.0T 5 cyl 213)met prins CNG installatie.

Al vanaf dat ik hem heb (25.000 m geleden) brand het Motormanagement lampje als ik op CNG rijd. Op benzine doet hij dit niet

Bij het uitlezen van de computer krijg ik de meldingen

- Brandstofmengsel te arm
- Misfires op cil 1, 2 en 5
-
Ook merk ik:
- een (gering) verlies aan vermogen op CNG tov benzine
- Het later oppakken van de motor bij gasgeven

Ik heb reeds de bougies vervangen (moest toch). Ook heb ik de Lucht massa meter gereinigd en daarna is het wel iets beter geworden maar nog steeds melding arm mengsel en nog niet optimaal. Nu lees ik dat dit te maken kan hebben met vervuilde injectoren CNG.

Iemand ervaringen met deze meldingen en hoe op te lossen ?

Alvast bedankt
Marc



Volvo V70 2013
Volvo 66 1978
Volvo V70 2013 Bi-Fuel 2.0T
Volvo 66 Station 1978
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Lijkt me een dealer klusje
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Uitdaging voor de gasinstallatiedealer, in NL hebben we laagcalorisch CNG in tegenstelling tot o.a. scandinavie, CNG is hier ook geen leverbare motorvariant, de dealer heeft daar dan ook weinig tot geen ervaring mee.
dat laagcalorisch gas kan al voor problemen zorgen https://www.tankpro.nl/brandstof/2018/0 ... dpr=accept
MLG75
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.06.2019 - 15:46

Dank voor de reacties. Echter de dealer kan er niets mee (behalve vervangen bougies en bobines). Prins de installateur verwijst naar de dealer. Per saldo geen antwoord

Iemand nog andere opties ?

Dank
Volvo V70 2013 Bi-Fuel 2.0T
Volvo 66 Station 1978
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Mudde & Kok op Urk verkopen nogal eens wagens op CNG.
Mogelijk dat zij je verder (op weg) kunnen helpen?
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Ik zou naar een goede gasboer gaan. Heb je de fouten niet als je op benzine rijdt? Gasinjectoren gaan zo'n 240000 km mee. Kijk hier maar eens.
Overigens zit er ook een gasfilter die je om de 75000 km moet vervangen.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

OGA244 schreef: Uitdaging voor de gasinstallatiedealer, in NL hebben we laagcalorisch CNG in tegenstelling tot o.a. scandinavie, CNG is hier ook geen leverbare motorvariant, de dealer heeft daar dan ook weinig tot geen ervaring mee.
dat laagcalorisch gas kan al voor problemen zorgen https://www.tankpro.nl/brandstof/2018/0 ... dpr=accept
Ik rij al 25000 km op laagcalorisch gas. Geen problemen tot dusver hoor :-)

Enige verschil is actieradius, die gaat omhoog. Gemerkt toen ik op vakantie was.
Laatst gewijzigd door rolvio op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

MLG75 schreef: Dank voor de reacties. Echter de dealer kan er niets mee (behalve vervangen bougies en bobines). Prins de installateur verwijst naar de dealer. Per saldo geen antwoord

Iemand nog andere opties ?
Dank
vrijwel niemand kan je aan hoogcalorisch CNG helpen, denk dat daar toch een deel van het probleem zit, Volvo levert hier de CNG varianten niet voor niets niet, dealers hebben er derhalve ook geen ervaring mee en een minimale kennis van.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Daar heeft dit niets mee te maken, in het verleden heeft Volvo hier ook auto's op CNG geleverd.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

rolvio schreef: Daar heeft dit niets mee te maken, in het verleden heeft Volvo hier ook auto's op CNG geleverd.
dat heeft er alles mee te maken, dat is ook al heel lang terug, die kennis is er nu niet meer, de oplossing van een CNG gerelateerd probleem kan daardoor veel tijd en geld vragen
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Om even de TS op gang te helpen, hier een lijst met specialisten.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Marc, volg het advies van rolvio op.
Hij is de enige hier, die het bij het rechte eind heeft. :-)
MLG75
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.06.2019 - 15:46

wederom dank voor de reacties

Ik heb even contact opgenomen met verdampere die kan me verder helpen

Gasfilter vervangen
controle en uitlezen systeem CNG
reiniging van de injectoren
het enige dat hij niet kan is het mengsel handmatig aanpassen als dat nodig mocht zijn.

Ik zal daarna even terugkoppelen of het heeft geholpen zodat anderen er ook van kunnen profiteren.

Dank

@OGA Ik heb me laten informeren dat het systeem dat in mijn V70 zowel op laag als hoog Calorisch Gas kan rijden Het mengsel wordt door de computer automatisch aangepast. Ik snap je opmerkingen ook niet helemaal het lijkt wel of je antie CNG bent. Als dat zo is prima ieder zijn mening maar geef geen verwarrende info hoe goed bedoeld ook.







Marc

Volvo V70 2013
Volvo 66 station 1978
Volvo V70 2013 Bi-Fuel 2.0T
Volvo 66 Station 1978
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ben niet echt anti CNG, zie ongemakken qua verkrijgbaarheid van CNG, onbekendheid bij problemen waardoor zoeken ernaar duurder wordt qua arbeidsuren.
Los daarvan is een CNG auto gebruikt een lastig object om te verkopen cq in te ruilen, maar dat is al 20 jaar zo,
MLG75
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.06.2019 - 15:46

Helder OGA

Klopt allemaal wellicht. Echter start ik deze topic om mijn probleem op te lossen en deze te delen met met anderen. Ik start het topic niet om nog meer mogelijke problemen te horen. Daar zijn denk ik andere topics voor.

Maar toch bedankt voor je bijdrage.

Marc
Volvo V70 2013 Bi-Fuel 2.0T
Volvo 66 Station 1978
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Is je auto al voorzien van nieuwe software voor het VSI systeem? Dit kan een Prins specialist voor je doen (ook de Prins LPG dealers krijgen deze software er wel in), Volvo heeft deze auto's in samenwerking met Prins ontwikkeld. Zoals al aangegeven werd is het nodig dat het CNG systeem ook met L-gas overweg kan, in Zweden kent men alleen het hoogcalorische H-gas. Nadat deze auto's naar Nederland komen moeten ze worden voorzien van aangepaste software. Prins heeft dit kant-en-klaar liggen. Daarna kan de VSI computer omgaan met L en H gas of een mix van beide.
Let op, dit is alleen met het VSI 2.0 zoals je dat in je 2.0 5-cylinder uit 2013 hebt, de eerste Bifuels met een 2.5 5-cylinder hebben een VSI 1.0 en die kan alleen op óf L-gas, óf H-gas omgezet worden.
Je schrijft dat de auto op L en H-gas kan rijden, mogelijk is dan de update al uitgevoerd? Dan zou ik inderdaad zoals Rolvio al aangeeft de Prins CNG-beurt een keer laten uitvoeren of met de specialist kijken waarom het mis gaat.
Ik rij al jaren probleemloos met dezelfde motor op groengas heel Nederland (en soms Duitsland, België) door. Succes!
Laatst gewijzigd door Rizzo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”