Moderne Volvo op LPG?

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Er is al veel over geschreven, LPG als brandstof voor auto’s.
Voorheen geliefd bij veel Volvo rijders, laatste jaren in het verdomhoekje.
Nu diesel steeds minder wordt gewaardeerd en ook ik over ben gestapt op benzine is mijn overweging om mijn V90 T4 alsnog op LPG te gaan zetten. Ik rij ergens tussen de 18k en 23k pkm per jaar is de verwachting.
Prins heeft hele mooie systemen voor motoren met directe injectie (zoals de mijne) al dan niet met Valve care.
Of ze al een geschikt systeem hebben voor mijn auto is even afwachten. Heb om informatie gevraagd.
Er zijn wel V90 kits te krijgen; voor ombouw naar CNG bijvoorbeeld bij een T6.
Vraag is natuurlijk of er al leden zijn met LPG ervaring op een moderne Volvo met direct ingespoten motor.
Natuurlijk hoor ik ook graag over de do’s en don’ts, maar dan wel met goede argumenten.
Gas is om op te koken is daar niet een van. Volgens de overheid is dat inmiddels ook niet meer zo.

Brand maar los!
Laatst gewijzigd door Flying Jeroen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je wilt helemaal geen don'ts horen
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

bij 23k duurt het nog best lang voordat je de installatie eruit hebt, ik zou er niet aan beginnen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik zeg;gewoon doen,gewoon omdat het kan.
geen glans zonder wrijving
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@OGA244 en waarom dan wel niet?
Of zeg je dat ze er eigenlijk niet zijn.

@johans60 duurt ongeveer 2 jaar en 4 maanden. Daarna winst van ongeveer €1000 per jaar.
Hoe eerder ik het doe hoe groter de winst...€1700 per jaar minder aan brandstof uitgeven, moet echter ongeveer €500 meer MRB betalen.
Reserveer dan €200 voor extra onderhoud. Maakt een dure auto toch minder duur, is beter voor millieu en nu komt het, eigenlijk beter voor de motor.
Dat laatste mits geen problemen met kleppen en koeling. Het inwendige van de motor, Cilinderwand en zuigers blijven veel schoner evenals de motorolie.

Echte argumenten zijn er tot nu niet geweest, ervaring kennelijk ook niet.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Winst is iets substantieel anders als minder kosten, je klinkt een beetje als een vrouw die gaat schoenen kopen . :D Los daarvan als je 5 jaar met de auto gaat rijden dan heb je, volgens jouw sommetje, 2,5 k€ minder kosten wanneer je nu LPG laat inbouwen dat zou mij persoonlijk het risico niet waard zijn aangezien je elke aanspraak op motorgarantie of coulance verliest en daarbij maar moet hopen dat de LPG installatie geen negatieve invloed heeft op de restwaarde. Dit volledige los van het feit dat ik vind dat de overheid de extra wegenbelasting op LPG en CNG per direct moet afschaffen en het mooi zou zijn als Volvo met AFV zou komen op basis van de huidige modellen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Restwaarde is n serieus probleem, dat gaat met dat beetje winst per jaar niet goedkomen.
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Restwaarde is inderdaad het grootste probleem, tenzij je hem nagenoeg op rijdt.
Dat is echter weer niet echt waarschijnlijk gezien mijn auto koopgedrag de laatste jaren.
Garantie kan je ook via LPG inbouwstations krijgen, hoe dat in de praktijk uitpakt bij problemen weet ik niet.

@nielsphev, Inderdaad moet je het niet over winst hebben, ik begin echter ook dat het een dure auto minder duur maakt. Afschrijving zit daar dan niet bij.
Echter ga je de auto langer rijden dan genoemde 5 jaar wordt het steeds interessanter.
Risico zit er altijd in.
Voor wat betreft MRB voor CNG/LPG (G3) ben ik het met je eens, daar zou best een betere stimulans vanuit de overheid mogen komen. Of Volvo niks met CNG doet is de vraag, het kan ook aan onze importeur liggen.
Er reden in Zweden voorheen heel veel V70’s op CNG ( bouwjaren 2012-2015) terwijl deze auto’s niet leverbaar waren in NL. Veelal reden ze daar als taxi, dat zegt toch ook wat over de betrouwbaarheid.
Je ziet ze nu regelmatig te koop bij een Volvo specialist als Hennes. CNG auto’s zijn eenvoudig om te zetten op LPG (G3) indien gewenst. Tevens is daarmee het grootste nadeel van CNG blootgelegd, te beperkt netwerk met ook nog eens een kleine aktieradius (op CNG vaak rond de 230 km). Wil je dan goedkoop en milieubewust rijden moet je wel heel vaak tanken.
In mijn eerste Volvo (V70) lag een bruto 70l tank op de plek van het reservewiel. Netto ongeveer 60l.
Haalde daar een goede 500 km mee op de snelweg in NL, met een veel onzuinigere motor als dat ik nu heb.
Is meteen het probleem van kleine actieradius van mijn V90 ook opgelost.
Beide tanks vol en je kan 1000 km rijden als je dat per se wil.
Laatst gewijzigd door Flying Jeroen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Heb je een idee hoeveel Volvo's met VEA motor al zijn uitgevoerd met LPG? Met andere woorden, hoeveel is er al uitgeprobeerd? Want dat is de enige manier om te kijken wat er gebeurt en hoe de motor zich houdt
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@Walter, nee dat heb ik niet. Vandaar deze post.
Ik weet dat er V60’s rondrijden op LPG, weet alleen niet met welke motor. (1.6 of 2.0).
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Brandstofkosten vallen na n diesel tegen maar n gas V90 kent n hogere afschrijving dan n diesel door het negatieve dieselsentiment.
Niemand hier heeft er overigens baat bij om het te ontraden, een dealer honoreert iig geen garantieclaims dus daar is het uurtje factuurtje.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Flying Jeroen schreef: @Walter, nee dat heb ik niet. Vandaar deze post.
Ik weet dat er V60’s rondrijden op LPG, weet alleen niet met welke motor. (1.6 of 2.0).
1.6 is geen VEA. Is totaal andere motor dus die ervaringen zou ik niet gebruiken. En ik heb nog niets gelezen van iemand die een VEA op gas zet
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Maar als TS er heil inziet om het ding op gas te zetten, dan moet hij dat toch gewoon doen?
Hij weet nu dat de dealers en technici hem het afraden maar ik zou zeggen doen, event. vervolgschade is voor TS tenzij hij dat dicht timmert met 1 van de gasboeren die het ding plaatst.
Ik heb een V40 lpi gehad en dat was eens maar nooit weer, slecht starten en niet vooruit te branden en na een jaar garantie bij Furness in Zwolle trok men de handjes er van af, nieuwe pomp kwam op €550 bij Vialle.
De auto werd met een volle tank op het grasveld gezet om het gas langzaam te laten verdampen voordat men er mee aan het werk ging, 1 dag verdampen, 1 dag reparatie.
Auto rijden moet ook leuk zijn dat was het met LPI niet, ik overwoog toen een OV abbo maar helaas reed deze niet om 3:30.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

diesel01 schreef: Maar als TS er heil inziet om het ding op gas te zetten, dan moet hij dat toch gewoon doen?
eens, je zal mij niet horen zeggen dat hij het niet moet doen. Doet hij het wel, lees ik graag de ervaringen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

diesel01 schreef: Maar als TS er heil inziet om het ding op gas te zetten, dan moet hij dat toch gewoon doen?
Hij weet nu dat de dealers en technici hem het afraden maar ik zou zeggen doen, event. vervolgschade is voor TS tenzij hij dat dicht timmert met 1 van de gasboeren die het ding plaatst.
Ik heb een V40 lpi gehad en dat was eens maar nooit weer, slecht starten en niet vooruit te branden en na een jaar garantie bij Furness in Zwolle trok men de handjes er van af, nieuwe pomp kwam op €550 bij Vialle.
De auto werd met een volle tank op het grasveld gezet om het gas langzaam te laten verdampen voordat men er mee aan het werk ging, 1 dag verdampen, 1 dag reparatie.
Auto rijden moet ook leuk zijn dat was het met LPI niet, ik overwoog toen een OV abbo maar helaas reed deze niet om 3:30.
Bij mercedes mag een gasauto de werkplaats niet eens in
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Nogmaals, ik ben het aan het overwegen.
Krijg net een bericht van een van de toonaangevende gasinbouw bedrijven.
Voor deze motorcode is er bij hen op het eerste gezicht nog niks bekend.
Hun engineering afdeling is het aan het uitzoeken.
Zij hebben ervaring bij een V60 met motorcode B4204T7, 149 kW, volgens mij hetzelfde blok in een andere uitvoering.
Ik heb bij hen ook CNG kits zien staan voor een V90 T6, in principe ook hetzelfde blok, zei het met aanpassingen.
Ook hebben ze ervaring met inbouwen van LPG bij PHEV’s en zelfs diesel auto’s (mix diesel/lpg).

Ook ik ken de horrorstories over LPG, maar ik ken er ook genoeg succesvolle.
Juist de laatste jaren aan een opmars bezig, zeker in het buitenland.
Dat dealers en importeurs vaak hun handen vanaf trekken heeft volgens mij meer te maken aan onkunde en gebrek aan technische kennis over LPG.
Onbekend maakt niet noodzakelijk slecht.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

LPG is echt geknoei in de marge, het is jouw auto en het is jouw geld, doe ermee wat je wilt
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Flying Jeroen schreef:Of Volvo niks met CNG doet is de vraag, het kan ook aan onze importeur liggen.
De V90 T5 is (of was?) af-fabriek leverbaar als CNG. Aanpassingen worden in de fabriek gedaan door Westport.
https://www.westport.com/products/autom ... 60+v90.pdf
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@Jalex H dank je, daar heb ik wat aan. Als CNG kan, kan LPG

@OGA244, inderdaad mijn auto en geld, maar echte argumenten heb ik nog niet van je gehoord, en ik rij geen Mercedes.
Als een Volvo dealer mijn auto niet zou willen onderhouden omdat er LPG in zit is dat hun probleem.
Er zijn genoeg goede garages die dat wel willen.
Ik ken je verder niet, weet niet uit welke hoedanigheid je predikt.
Dit soort reacties is een doodsteek voor een goed forum.
Als het zo doorgaat zal ik niks meer posten en hou ik mijn ervaringen voor mezelf.
Wordt dan slechts lezer van soms zin, maar ook een hoop onzin.

On topic:
Geknoei in de marge, met de huidige stand van zaken, of heb je het over auto’s en installaties van pakweg 10 -25 jaar geleden.
Toen de geregelde katalysator zijn intrede deed en bijna alle auto’s injectie kregen was LPG initieel erg storingsgevoelig.
Ook toen de eerste auto’s uitkwamen met directe injectie ging er inderdaad een hoop fout.
Tegenwoordig is daar een goede oplossing voor (zeggen zij van WC eend).
In de transportwereld is CNG en LPG ook ontdekt al dan niet in combinatie met diesel.
Zonder goede R&D zou dat niet gebeuren.
LPG is in menig land juist weer in opkomst, juist vanwege de goede resultaten in combinatie met geringe uitstoot.
Laatst gewijzigd door Flying Jeroen op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik juich gebruikerservaringen juist toe, je beslissing lijkt ook al genomen zonder verdere al dan niet negatieve argumenten.
Met de huidige complexiteit van motoren is gas gewoon een groot risico en geld overhouden kun je daardoor vergeten.
Als gasinbouwers al geen goed en pasklaar antwoord hebben in jouw specifieke situatie, is het simpel jouw gok.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”