Storing op lpg

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
goudvisopreis
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.10.2008 - 21:45

Beste Volvo collega's ik heb een v70 Bifuel uit 2002 140 pak met 450d km op de teller. Sinds 10.000 km zit er een rare storing in!

De auto hoort en stoot als ik gas bij geef en de laatste tijd reageert de auto daar zelfs helemaal niet op. Als ik 120 rij op de snelweg en gas heb losgelaten, eageert de auto niet meer als ik het gaspedaal weer intrap en loopt de snelheid terug. Overschakelen op benzine is de enige optie. Dit gebeurt nu ook op lagere snelheden en dan staat de auto soms af! Het gekke is dat het niet consequent is. Soms doet de auto het een hele tijd goed. Bij hogere toeren 3000 plus, gaat het iets beter.
Recent is de volledige gasverdeler vervangen en heb ik er nieuwe bougies ingezet. Helaas geen verschil. Uitlezen van de auto geeft geen storingen. De volvodealer geeft mij het advies naar een gas-specialist te gaan. De gasspecialist kan het niet vinden.
Wie heeft een goede tip?

Gr Allard
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik roep even wat: zit er ergens vuil in?

Vreemde is dat de auto geen storing geeft en kennelijk ook geen storing heeft opgeslagen. Zo op de gok lijkt het wel een aanvoer/opvoerprobleem van LPG.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

waarschijnlijk zijn de filters vuil, of het verdeelhuis moet gereviseerd worden
het is geen rocket-science hoor om dat zelf te doen
maar wil je een specialist omdat de klachten lijken op een kapot membraam dan
ga je naar de enige specialist die echt een specialist IS
kees verdampere
http://109.70.7.106/~verdampere/
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Marex
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.07.2017 - 21:57
Locatie: van wa?

klopt eerst eens je filter uit van de verdamper naar verdeler. als daar zwarte brokjes uitkomen zijn je membramen aan het einde van hun leven. dan revisiesetje aanschaffen en plaatsen.

doe de poorten van je verdeler goed uitkrabben met voelermaatje 0.15 .

als je een revisie setje hebt met machting quality smeer dan heel lichtjes pakking kit aan beide kanten.
de pasvorm is niet heel erg matching heb ik een paar keer gemerkt.
stel vervolgens de gasdrukken af zoals omschreven word in de handleiding.
ook dit is maar voor 90% goed want met de keuring was men c0 veel te laag en men lambda waarde te hoog ( arm mengsel). ik heb dit ter plaatse voor de monteur gedaan . want garages hebben eenmaal geen verstand van gas. ze vertellen alleen wat de waardes moeten zijn.

plaats eventueel een nieuw gas filter . maar persoonlijk zou ik met die kosten wachten tot je probleem verholpen is.

bougies vervangen is ook niet verkeerd . en om eindeloze discussies te voorkomen. bepaal dit zelf wat je koopt.
ik haal ze bij Volvo voor 38 euro en deze gaan 60.000 km gegarandeerd mee.

nu heb je een verse mechanische setup die je 68 euro heeft gekost en een uur of 4 van je tijd.

aangezien je geen problemen hebt op benzine ligt het niet aan het ontstekings systeem

nog iets over je manegement systeem. dit is een computer als de programmeur bijvoorbeeld een waarde tussen 5-95 heeft ingesteld. jij geeft 80% gas en je cpu geeft(in waarde 80%) maar levert mechanisch 65% en meet geen rare waardes is het ok voor het systeem . geen foutcodes dus. terwijl er wel degelijk iets scheelt. dan komt het ouderwetse meten, kijken, voelen weer om de bocht. omdat mensen slimmer zijn dan computers.
bedenk altijd waarom iets niet werkt en probeer simpele senarios te bedenken waarmee je het systeem kan manipuleren.

nog 1 ding bij het matching qaulity revisie setje zit een klein kegelvormig dopje voor je gasafsluiter in je verdeler. gebruik deze niet!!! hij is 2 mm korter en laat een heel klein beetje gas door met afsluiten. daardoor start je auto echt ruk als hij warm is.

laat maar weten of je de storing verholpen hebt.

ik heb 2 bi fuel volvo's . s60 v70 met bijden bijna 5 ton dus ik sleutel nog wel eens .

mvg mark witte
Volvo v70 bi fuel 2002
Volvo s60 bi fuel 2002
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”