loopt minder goed op lpg

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

hallo beste mensen,

betreft een v70 uit 99, 2.5 10v, op g-3 een vialle lpi installatie.

Ik heb in een ander topic ook bij de 850 lpgforum uitvoerig over mijn late omschakelprobleem
over en weer geschreven, dat lijkt defecte computer/software te zijn, laat ik nu voorlopig zoals het is.

Maar zo heel af en toe heb ik een ander probleem met het lpg gebeuren !!, namelijk hetvolgende;

Normaal loopt de motor dus eerst prima op benzine, weliswaar altijd 4 minuten na starten bij mij, en dan
schakelt de comp over naar de lpi, en is er geen verschil in motorprestatie of ritme.

Maar af en toe lijkt er iets fout te gaan, en gaat de motor na het omschakelen wat schokkerig lopen en is er duidelijk vermogensverlies, als dat de 1e keer gebeurt gaat ook mijn motormanagement -lampje branden.
Dat blijft verder branden tot ik eens de boel reset.

Ik heb dat eens laten uitlezen bij volvogarage, en gaf een melding met storing in het gasverdeelhuis.

Na een aantal weken zo gereden te hebben, en het nodige heen en weer geschakel van bezine naar gas, loopt
de boel ineens weer als een zonnetje, en gaat ie weer als een speer op gas.

dit is nu al een keer of 4-5 in min of meer kortere perodes gebeurt in de afgelopen 2 jaar., na iedere
storingsperiode loopt de motor weer maanden normaal, tot het probleem zich weer opnieuw aandient.,
dat gaat dan altijd gepaard met zon storingslampmelding.

Kan dit iets met slechte bedrading te maken hebben., er lijkt verder dus niks echt kapot, de situatie herstelt
zich steeds weer naar normaal, waarbij ik me altijd weer afvraag waaarom en wanneer het weer probleem weer terugkeert.

bedankt, gvz
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

vervuilde filters misschien
zijnje natte en droge gasfilters wel eens vervangen?
is de ETM schoon?, en het gasverdeelhuis?
als je een originele Bi-Fuel heb zoi ik eens zoeken op revisie van het gasverdeelhuis op ditforum er zit ergens een how to
een set ringentjes enz kost ca 15 euro hetnis een makkie als je het eenmaal gedaan heb
succes
keep calm!, your randomizer is running
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

dank je, ik ga dat allemaal eens nazien of laten doen, ik heb trouwens geen originele bi-fuel, maar als ik mijn kenteken
intoets bij diverse onderdelen/aftermarketleveranciers, wordt de wagen wel als bi-fuel/p-1 etc aangemerkt., maar goed.
ik had van die filters nooit echt eerder gehoord.
punt is dat ze bij volvoonderhoudsbeurten ook niet echt veel van de lpg-installatie afweten, ze verwijzen altijd door naar een
echte gasman ofzo.
maar die had het meteen over een nieuwe lpe computer,,dus
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

niet zo`n heel goeie gasboer dus :)
keep calm!, your randomizer is running
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Beste mensen,,
Dit is wel een heel late reactie nog, maar wilde het toch graag delen.

Omdat mijn probleem hardekkig aanbleef, en dan weer eens verdween, bleef ik me steeds weer op de
injectors, pompdruk etc richten.

maar laatst ging ik het luchtfilter checken, en wilde ik nog andere dingen nalopen, zoals bougies en ontstekingskabels etc.

Ook alle luchtslangen nog eens nalopen!

Nu haalde ik de dikke balgslang van luchtfilter naar gasklephuis los, en zag er ogenschijnlijk heel uit....toch maar eens goed tegen het licht gehouden, in de zon dus, ...toen zag ik in de vouwen van de balg, als ik de balgslang rechtboog [want er zit een bocht in] heel veel kleine haarscheurtjes. Een gevalletje van valse lucht dus.
Je kon dit alleen goed zien door de slang recht te buigen tegen fel licht in.

De hele balgslang stevig met duct-tape afgeplakt en weer gemonteerd.

En de wagen reed weer perfect op gas, net zo goed als op benzine, eigenlijk nooit zo goed gelopen op gas.

Niet te geloven, dat ik dit over het hoofd heb gezien, zo zie je maar. Door trial en error kom je
er toch soms achter.

Ik hoop alleen het late omschakelmoment nog eens op te lossen, heb nu zo.n vialle lpe diagnose app uit polen gekocht, en werkt goed, alleen krijg ik nog steeds de zelfde resultaten als de gasman kreeg, lambda waarden altijd allemaal statisch op 4,98, en "motor warm"lampje in de monitor altijd UIT>de lpe leest de motor dus altijd als koud.> altijd in koude loop.> 240 seconden omschakeltijd., na iedere start dus.
Ok, nou dat as het dus weer, tot ziens.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”