480 ES 1988

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lady480
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 24.09.2004 - 12:26
Locatie: prov. Utrecht

Hoi, ik heb een 480 ES uit 1988. Een oudje dus.
Moet binnenkort weer voor de APK, bah !

Motorisch is de auto perfect. Heb er al het nodige aan laten verspijkeren in de 2 jaar dat ik hem heb. Rijdt nu als een zonnetje.
Zitten ook maar 140.000 km's op.....

Op zich een leuke en aparte auto, die net zo oud is als mijn zoon :wink:

Alleen die lekkages steeds! Pfff.......die bij de achterruit is gerepareerd, en nu schijnt het water weer via een spatbord (??) binnen te komen.
Om hoge garage-kosten te vermijden: is zelf dichtkitten een goede oplossing? Mijn vader heeft dat bij de achterruit gedaan, maar ik vindt het er niet uitzien!

Maar met zulke regenbuien als de afgelopen dagen beslaat de hele auto binnen mum van tijd !
En aangezien mijn ventilatie-systeem het ook niet doet, snap je hoe ik auto-rijdt. :cry:
Das ook zo'n 480 probleem begrijp ik....
en het bestuurdersraam vertoont kuren, dat wordt weer een mega-hoge garage-rekening!
Is de auto dat wel waard vraag ik me weleens af???

De mensen die het wel een leuke auto vinden (erg weinig) zeggen dat ik hem moet houden totdat het een old-timer is, maar dat duurt nog wel ff zeg !!!

Zijn er hier nog meer 480 rijders die dit probleem kennen?
En anders zijn er vast wel mensen die mij kunnen adviseren? :wink:

Bedankt en groetjessssssssssssssss
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Inderdaad, dat zijn allemaal bekende 480-problemen. Het linker raammechanisme is zwak (beide kanten, maar links wordt natuurlijkk het meest gebruikt)
De ventilator kan heel simpel zijn, bij mijn weten zit die rechtsonder het dashboard (bij een 440 althans) en bij mij was het een kwestie van een stekkertje wat niet goed contact maakte.
Ook lekkage komt vaak voor, zowel via de achterklep als via de achterlichtunits.
Recumbent triker
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.09.2004 - 15:02
Locatie: Helmond

De kachelmotor is vrij makkelijk te vinden, jammer dat je zelf niet zo technisch bent aangelegd want dat scheelt dus inderdaad een flinke boterham. Als de aanjager wat op leeftijd komt wilt het wel eens vaak voorkomen dat de koolborstels te ver zijn versleten waardoor het motortje niet meer draait. Op de spoop vind je niet zo snel een 480 maar ik meen me te herinneren dat de motor van een 440 ook past. En dat scheelt natuurlijk weer een hoop in je garagerekening. Voor de APK moet de ontwaseming van de voorruit ook werken.
Weet waar je mee bezig bent daarom, een Volvo.
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Wat bedoel je trouwens met kuren van het raam aan de bestuurderszijde? Gaat ie niet meer op en neer (electrisch probleem) of iets anders?
Gebruikersavatar
Lady480
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 24.09.2004 - 12:26
Locatie: prov. Utrecht

Met kuren bedoel ik:

soms als ik hem half of een stukje open, wil hij niet meer dicht. Dan moet ik hem helemaal open doen, en lukt het vaak wel. (ook soms niet)

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe :D

groetjessssssssssss
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Zo,n kacheltje motorretje heb ik nog wel!
En misschien en raam motortje ook nog wel,maar dan moet ik even zoeken! :idea:
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

de elektrieke raammechanismes zijn berucht om het feit dat ze wel eens de geest geven. Het schijnt dat je een stuk roest als gevolg van de waterlekkages kan voorkomen door een gaatje te boren in een dwarsbalk achterin (details weet ik niet, misschien kunnen www.volvo480europe.org of www.volvo480register.nl uitsluitsel geven)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Jan
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
Locatie: Amsterdam

Raammechanisme is volgens 480 register goed te houden door te zorgen dat het raam soepel omhoog en omlaag kan. Anders kan een kunsstof onderdeel afbreken en ben je verder van huis. Door met siliconenspray de raamgeleiders te behandelen gaat het raam makkelijker open en dicht. Misschien helpt dit al. Op hun site staat er wel meer over.

Jan
Gebruikersavatar
Driving_Volvo
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 19.09.2004 - 22:35

Hey,


water achterin in de kofferbak ? Wat is dat...... :lol:

Klopt, de 480 is daar erg gevoelig, maar als men punt voor punt de zwakke plekken afwerkt blijft het droog.

- Achterlichten eruit haalen, een nieuwe dichting eromheen leggen,
inbouwen en afkitten met fensterkit, geen silicone!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

- Zijramen boven en aan de zijkant afkitten met fensterkit, dat
spul blijft altijd soepel.

- Water komt ook graag dooe da antenne

- Water komt graag langs de bedraading die door het dak naar
de klep gaat. Een slang overheen trekken, die dicht is en netjes
aan de klep afwerken


Maar als het flink regent komt er altijd een beetje water achterin!
Het blijft een glazen klep !

Raammechansime ? Standard probleem. Soepel houden is leuk, maar op een gegeven moment knapt gewoon het plastic op de slee, waar het touwtje is ingehangen. Ik los dat op door het plastic te vervangen met een metaalen u-profil die ik op de slee las.

En, koop geen nieuwe ruitenmechnisme bij Volvo voor de 480. Het geeft op de aftermarket voor de 480 iets beters!!


Groeten Danny
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo Volvo 480 Turbo AT
Plaats reactie

Terug naar “De 480”