Wie heeft (wel/niet problemen met) een TF-71SC (D2/D3/T2/T3) icm tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Nog steeds aan het kijken naar een tuning voor mijn D3 single-VNT-turbo 150pk/320Nm.
Deze dus: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Eng ... re#D4204T9

Van enkele forum gebruikers heb ik problemen gelezen met de TF-71SC automaat, na verhogen van het motor vermogen.
Gezien ik weinig positieve ervaring heb gevonden, lijken dus relatief veel mensen problemen te hebben na tuning.

Motor is in iedergeval gebruikt in V40, S60, V60 en V90.

Specificaties terug vinden is ook al moeilijk.
Soms vind ik 280Nm limiet
Aisin website zegt 300Nm
Volvo verkoopt het als 320Nm

Tuners hebben ook wisselende getallen op de website:
Obbe heeft soms 400Nm staan, misschien vergeten te updaten (https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 22pk-2015/)
Of 380Nm voor de V90, (https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 16-my2019/)

Ik zal Rica eens vragen, of de software aanpassing van de bak helpt, of dat het enkel de limiet is, die wordt weg gehaald: https://rica.nl/en/news/?item=149
Hogere koppelgrenzing per versnelling

Dus:
Zijn er ook mensen met positieve ervaringen na tuning met deze bak?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik heb dezelfde Aisin bak en een week of 3-4 geleden (voor mijn vakantie in elk geval) de auto naar Rica gebracht. Daar is de automaat bijgewerkt, uitschrijven start-stop en de motor getuned.

Dus iets te vers wellicht om een goede recensie te kunnen geven? Het rijdt wel heerlijk nu moet ik zeggen. Nu rijdt ie zoals ik het verwachtte van een automaat.. Niet meer dat eco gedrag van heel snel opschakelen en 2 versnellingen terug als je even wat gas geeft.
Vermogen van de T4 is nu 225 pk en 415 Nm. (Je kan ook voor minder Newtonmeters kiezen bij hen trouwens.)

Tot nu toe is mijn ervaring dus heel positief.
Verbruik lijkt iets gedaald, hij schakelt nog steeds zijdezacht etc. Nu blijft de bak dus iets langer in 4 of 5 bij lage snelheden en schakelt wat sneller terug als de snelheid daalt en de bak in de hoogste versnellingen is.

Ik hoop zelf dat de automaat gezond blijft natuurlijk. Ik doe niet veel stoplichtsprintjes, haal wel eens in op 80 km wegen als mensen daar langzamer rijden dan ik, dat soort dingen.

Edit: het ging mij niet om het vermogen dus, in eerste instantie nam ik contact op met Rica om de alleen de bak te laten bijwerken.
Na enig heen en weer mailen gekozen voor motor-bak tuning. Ik vond echt niet dat de auto voorheen vermogen te kort kwam, 0-100 was sneller dan mijn vorige auto bijvoorbeeld.

Maar hij reed/schakelde niet zo lekker als de S60 (handbak). Dat snelle opschakelen naar het hoogste verzet bij lage snelheden-je rijdt dan met een licht brommende motor bij 1200/1300 toeren- dat vond ik gewoon niet zo fijn.
En dat is nu weg! Wie weet was alleen de bakaanpassing voldoende? Ik weet dat helaas niet.

Ik had ook wel voor Polestar willen kiezen, die schijnen de automaat ook een stuk fijner te kunnen maken, maar daar staat de V70 T4 niet bij, wel de V60 T4 ….

DJ
Als je een keer wilt rijden kan dat natuurlijk!
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

415Nm, dat is een flinke stap boven de originele specificaties :-)
ik zal eens mailen met Rica, of de bak daadwerkelijk meer aan kan door de aanpassing.
Ik rij dus in een diesel, en heb hem nu de eerste weken in Comfort mode staat, rijdt best prettig. Ik ga nu eens proberen in dynamic, maar ik dacht dat hij dan wat zenuwachtiger werd.

ik rij vaak alleen in de auto, en dan trapte ik hem met mijn xc70 wel aardig in. Niemand verwachtte van zou oude-lullen-bak dat het er vandoor ging :-) (D5 220pk AWD)
Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar de kwaliteit van de bak. Als ik hem vaak belast, dan moet de limiet niet erg overschreden worden.

Een keertje meerijden heeft denk ik geen zin, gezien een diesel heel anders zal rijden, maar wel bedankt.

Ik vraag mij ook af, of de torque limiet enkel een probleem is tijdens schakelen, of ook al een probleem is als je in manual rijdt en hem vol intrapt. Dan kan je altijd wat gas terug nemen, voor je schakelt.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Vanmiddag toevallig Roel van Rica gesproken via de chat op hun website.
De 8-bak D4 hebben ze op 620Nm getest, dus die kan echt een hoop hebben. Geen idee of dat 5 seconden, of 2uur was natuurlijk.

De T3 en D3 kunnen max 420Nm hebben , dus dat doen ze dan ook. Ik zou zelf dan toch voor de Stage1 gaan met 380Nm, om een beetje marge te houden. Ook al gebruik je het vermogen niet 24u per dag :-D

Hij had zelf van geen enkel probleem gehoord met hun tuning in combinatie met deze bak. Ik moet toegeven de paar problemen die ik vond, kwamen niet met Rica tunes.

Rica kan dus ook de bak tuning, net als jij hebt, er zijn weinig andere die dat aanbieden.
De bak wordt niet sterker, maar het slip moment wordt wel iets korter. Wat mogelijk beter is tegen slijtage. En hij gaat iets hoger in toeren rijden. Dus je komt niet heel laag in toeren binnen op de volgende versnelling. ik ga eerst maar eens ervaring op doen met de huidige bak software. Ik heb enkel 450km rechte weg gereden, dus niet heel veel van de automaat gemerkt nog..

Nog vergeten te vragen of schakelen een grotere probleem is, of dat hij het koppel ook niet aan kan in manual...
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

eta76 schreef: 29.08.2021 - 13:54 ik zal eens mailen met Rica, of de bak daadwerkelijk meer aan kan door de aanpassing.
Zolang je niets hardwarematig aanpast zal de limiet blijven bestaan.
Door tuning pas je alleen aan hoe de bak schakelt.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Voor de Volvo heb je gelijk, maar de uitleg bij de BMW automaat tuning suggereert dat er een hogere druk gezet kan worden op de koppelings platen, en daarmee kan je wel de limiet verhogen.
Verhoogde lijndruk voor betere houdkracht!
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

eta76 schreef: 29.08.2021 - 10:28 Tuners hebben ook wisselende getallen op de website:
Obbe heeft soms 400Nm staan, misschien vergeten te updaten (https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 22pk-2015/)
Of 380Nm voor de V90, (https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 16-my2019/)
Beste eta76

Je vergelijkt appels met peren.
T2 benzine die je op de site ziet is een 2.0L handgeschakeld (de T2 1.5 is de automaat)
De D2 is de single turbo deze kan bij ons naar 380nm (handgeschakeld + de automaat)

Jou TF71 van aisin warner kan een max (continue) koppel van 300nm hebben, een piek van +80nm is geen probleem, bij +100nm geeft solenoid 5 een storing .
Dat is onze ervaring tot nu toe.
De TF80 familie heeft een max koppel van 440, 80nm daar bovenop is eveneens geen probleem.

De bak software aanpassen is ons nog niet gelukt aangezien de automaat adaptief is (zelflerend) bij een tuning gaat deze zich aanpassen dus anders (beter) schakelen.
Polestar geeft aan de automaat software bij een polestar upgrade ook aan te passen, helaas klopt dit niet, we hebben een polestar tuning als test geladen de ECM en CEM worden dan geladen, de TCM dus niet.

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

volvotune schreef: 05.09.2021 - 23:23
Je vergelijkt appels met peren.
T2 benzine die je op de site ziet is een 2.0L handgeschakeld (de T2 1.5 is de automaat)
De D2 is de single turbo deze kan bij ons naar 380nm (handgeschakeld + de automaat)
Die site is lokt het vergelijken van appels en peren ook wel uit. :D
Een V70 met 2.4 diesel in het verkeerde jaartal
Een motorblok wat hier nooit in de V70 is geleverd
Een 2.4 liter VEA blok wat niet bestaat met en jaartal waarbij de VEA nog niet geleverd werd
Een T6 met 304PK in een jaartal waar het blok nou net niet geleverd werd :P

Een kleine bezem door de website zou het voor potentiele klanten een stuk makkelijker maken.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

volvotune schreef: 05.09.2021 - 23:23 Polestar geeft aan de automaat software bij een polestar upgrade ook aan te passen, helaas klopt dit niet
Moeten jullie me toch eens uitleggen waarom ik nu een automaat heb die veel beter bij de les is. En dan bedoel ik dat daar waar de bak standaard nog wel eens wil twijfelen voordat er terug geschakeld wordt, hij dat nu niet meer doet.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Misschien heb je dat besproken bij de aanloop naar tunen?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

[/quote]
Moeten jullie me toch eens uitleggen waarom ik nu een automaat heb die veel beter bij de les is. En dan bedoel ik dat daar waar de bak standaard nog wel eens wil twijfelen voordat er terug geschakeld wordt, hij dat nu niet meer doet.
[/quote]

Jou automaat is adaptief (zelflerend). alle bij Volvo gebruikte aisin warner automaten zijn dat.
Maw: geef je de ECM (engine control module) hogere (liefst lineaire) waarden (ook tunen genoemd) dan hoeft de automaat niet meer meteen 2 versnellingen terug bij het vol intrappen van het gaspedaal (100% drivers wish/wens van bestuurder).
Bij bv 80% drivers wish schakelt de automaat bv helemaal niet meer terug, de aanwezige newton meters zijn dan voldoende.
Mag duidelijk zijn dat als het koppel mooi lineair is neergezet in de tuning de automaat ook soepeler gaat schakelen.

Dit werkt zo bij alle aisin warner automaten.

groet Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Of de adaptieve waardes zijn even gereset, zodat de automaat weer anders reageert.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die TF80 staat bij mij op 500nm via Polestar en deze krijgt dat ook regelmatig voor de kiezen, geeft geen problemen.
De bak krijgt volgende week bij 100.000km een powerflush waarbij de tellers ook weer op 0 gaan.
Ik heb trouwens liever een bak die bij dit soort waardes een paar versnellingen terug en op pk's snelheid maakt dan een bak in lagere versnellingen op koppel gaat versnellen, juist om de techniek te beschermen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Toch staat duidelijk op de Rica site dat ook zij de bak (alleen) kunnen aanpassen. (En per mail aan mij)
De bak schakelde vanaf de eerste meters als anders, dus niet alleen adaptief op basis van nieuw/hoger vermogen.

Heb ik keihard bewijs? Nee maar het gaat er bij mij niet in dat ie vanaf de eerste minuut adaptief anders schakelt. Je merkt echt dat ie niet supersnel naar de hoogste verzetten gaat en sneller een tikje terug doet.
Als ik de tijd zou hebben dan zou ik eerst alleen met de bak tuning rond willen rijden, maar ja, dat is achteraf.

Anyway, ik hoop ook dat stiekum ze voor mij ook 380 Nm/ Stage 1 gedaan hebben, de auto kwam al niet tekort en ik wil hem graag heel houden, maar de zoals gezegd: nu rijdt ie heerlijk! (Desnoods maak ik een nieuwe afspraak om dit uit te sluiten zodra ik tijd heb..)

Hier stukje van de Rica site:
50% KORTING OP BESTELLINGEN IN COMBINATIE MET EEN TUNING.

6 speed TF-71SC (AWF6Fxx)
8 speed TG-81SC (AWF8Fxx)

•Optimized shiftpoints for better acceleration in part throttle
•Optimized gear shift strategy in all available drive modes
•Keep Shift maps in cold and hot mode stock
•Optimized heavy trailer shift map
•Higher Torque Limits per gear
•Faster up and downshifts
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik meen me zelfs te herinneren dat Polestar bij de Haldex AWD's iets meer vermogen naar achteren stuurt en weet zeker dat de versnellingen in de boch langer worden vastgehouden
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

volvotune schreef: 05.09.2021 - 23:23
eta76 schreef: 29.08.2021 - 10:28 Tuners hebben ook wisselende getallen op de website:
Obbe heeft soms 400Nm staan, misschien vergeten te updaten (https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 22pk-2015/)
Of 380Nm voor de V90, (https://www.obbetuning.nl/modeltype/vol ... 16-my2019/)
Beste eta76

Je vergelijkt appels met peren.
T2 benzine die je op de site ziet is een 2.0L handgeschakeld (de T2 1.5 is de automaat)
De D2 is de single turbo deze kan bij ons naar 380nm (handgeschakeld + de automaat)
...
mvgr Obbe
ai, bedankt voor de correctie. De motor maakte mij natuurlijk even niet uit, het ging mij op de automatische versnellingsbak, welke naar mijn informatie identiek hadden moeten zijn.

Ik had mijn informatie gebaseerd op deze niet zo overzichtelijke WIKI https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Eng ... re#B4154T5
B4154T5
The B4154T5 (28) delivers 122 PS (90 kW; 120 hp) at 5000 rpm and 220 N⋅m (160 lb⋅ft) of torque between 1600–3500 rpm. Engine variant for cars equipped with an automatic gearbox. Single turbocharger.

This engine is only available with the AW TF-71SC gearbox.

Emissions level Euro 6b, upgraded to Euro 6d-TEMP with model year 2018.

Applications:

2016–2019 Volvo V40 II badged as V40 T2[74]
Op de ObbeTuning website stond:

Volvo V40 / V40 CC / XC40 – 2.0 T2
2015->
Ik had aangenomen dat er stond 2015 en verder, maar mogelijk is er in 2016 dus weer iets veranderd? :-)
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

NielsPHEV schreef: 07.09.2021 - 16:47 Ik meen me zelfs te herinneren dat Polestar bij de Haldex AWD's iets meer vermogen naar achteren stuurt en weet zeker dat de versnellingen in de boch langer worden vastgehouden
Klopt helemaal en ook voelbaar.
Geef je vanaf een rotonde gas dan voel ik dat er meer oempfff op de achteras staat, hij blijft bij nattigheid doordrukken, meer dan dat ik aandurf.
Er is op mijn dagelijkse rit een rotonde die overgaat in een doordraaier naar links waar het voelbaar is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

De vraag is of die Haldex als "vanzelf" reageert op meer koppel, ik bedoel als de voorwielen het aangeleverde vermogen niet kwijt kunnen helpt de Haldex het vermogen op de weg te krijgen via de achteras?
Zoiets is toch al geprogrameerd standaard, dus dat zou dan geen aanpassing behoeven?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bover schreef: 20.02.2023 - 19:04 De vraag is of die Haldex als "vanzelf" reageert op meer koppel, ik bedoel als de voorwielen het aangeleverde vermogen niet kwijt kunnen helpt de Haldex het vermogen op de weg te krijgen via de achteras?
Zoiets is toch al geprogrameerd standaard, dus dat zou dan geen aanpassing behoeven?
Op basis van pedaalstand en gekozen versnelling zou je ook de achterste koppeling aan kunnen laten grijpen, in plaats dat je wacht totdat de voorwielen grip verliezen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dank Jemmer;;AHa, ik heb inmiddels wat testen gedaa met de OBD uitlees via de app en dan zie ik eigenlijk ook wel dat bij stijging de verhouding & naar " loopt achter Dus 310NWT voorzijden is 120 achter zoiets, kan de foto s uitlezen app torq Haldex niet zo snel vinden die volgen nog als je wilt. ....
In ieder geval bij mijn huidige XC70 2012 is dat beter dan de eerdere versie XC70 versie 2006 die pas werkte bij slip voorzijde
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”