Zo kom je van de 180 km/u af.

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Stekkerbak
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.03.2020 - 21:42

DPF, EGR, kat of wat dan ook zal ook zelden gecontroleerd worden. Uiteindelijk pakken ze je daar wel op bij de APK als er iets niet voldoet en mag je het dan gaan oplossen.
ECU tuning uitlezen zal echt niet gaan gebeuren.

Als er een ongeval plaats heeft gevonden, zal er in geval van duidelijk zichtbare tuning alleen gecontroleerd worden of alles deugdelijk is bevestigd.
Een andere motor komt in de tuning wereld bij oudere auto's regelmatig voor. Daar moet je wel voor zorgen dat je dit op het kentekenbewijs aan laat passen. Want anders is het zeker vragen om problemen en krijg je WOK gezeur en verzekerings problemen.

Als je de motor laat zitten, maar je past de hele in en uitlaat aan met luchtfilters, turbo's etc, dan moet je zorgen dat je uitstoot niet uit de pas loopt volgens de norm van jouw model en dat je niet teveel herrie maakt, dan zegt niemand er wat van.

Nogmaals, van ECU tuning ligt niemand wakker.
De hele tuning fabriekanten wereld is ook groots, die gaan ze de nek ook niet omdraaien.

De enige die er wakker van moet liggen is de berijder die eventueel met z'n getunde kar garantie wil claimen bij de dealer. :)


De vrachtwagen wereld is weer heel anders, daar heb je vrij snel te maken met oneerlijke bedrijfsmatige concurrentie. Denk aan rode diesel enzo.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

V70/2.4D/2003 schreef: 16.10.2020 - 11:54 Heel simpel, komen we er op straat niet uit dan gaan we naar een dealer. Kosten dezes indien fout zijn dan dus voor de eigenaar/houder. Vrachtwagens worden tegenwoordig bekeurd wegens het niet gebruiken van de ad bleu, dat zijn milieuverbalen en dat begint met 1500 euro en opwaarts. Komt de ellende van de wok, kosten garage, onderzoek en reparatie nog even overheen
Bij personenauto's zal dit dan ook een milieu delict worden.
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

OGA244 schreef: 15.10.2020 - 19:51 Er wordt binnen afzienbare tijd op gesanctioneerd, die boodschap icm een wok melding is veel duidelijker
Oh interessant, kan je vertellen wat die "afzienbare tijd "is?
Is die wet er al door, zit je in de 2e kamer toevallig of heb je goede contacten?
Gaan ze dan naast alcohol controle gelijk je auto controleren of er niet wat software is aangepast of ga je dan gelijk de testbank op net als vroeger met je brommertje...

Wacht sorry heb ik misschien nog niet genoeg posts gedaan om dit te zeggen trouwens? :P
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

The Mechanic schreef: 15.10.2020 - 21:29
Stekkerbak schreef: 15.10.2020 - 21:11 Allemaal onzin.
Tuning is en blijft altijd mogelijk. Het enige risico is het vervallen van eventueele garantie en het mogelijk sneller slijten van bepaalde onderdelen.
Nou niet alleen de garantie. Als de vermogenstoename meer dan 20% is dit niet meer conform het kenteken van de auto. Als je ooit betrokken raakt bij een ongeval meet letsel gaat ook de verzekering moeilijk doen.
Net zoals verwijderen van roetfilters en dicht zetten van egr kleppen. Als hier controle op gaat komen kan dit je een WOK opleveren.
In Belgie is tuning helemaal verboden, dus prijs jullie gelukkig met die 20% toelating !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De bestaande regelgeving moet dus eerst echt gesanctioneerd gaan worden anders is het gewoon toegestaan?
Net als dat je probleemloos door een rood licht zonder camera wel rijdt en met camera niet..
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

The Mechanic schreef: 15.10.2020 - 21:29 Als de vermogenstoename meer dan 20% is dit niet meer conform het kenteken van de auto. Als je ooit betrokken raakt bij een ongeval meet letsel gaat ook de verzekering moeilijk doen.
Ik heb ooit een auto laten herkeuren ivm een andere motor.
Die dag had ik al bewijs bij me dat de motor ruim meer leverde dan de 204pk die ze op het kenteken wilden en hebben gezet.
Blijft vervolgens de vraag hoe de Politie het gaat controleren dat vermogen?
Een vermogensbank verplicht stellen bij de APK? Dat is toch veels te duur voor de garagehouders voor die paar auto's die echt veels teveel vermogen hebben.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het valt voornamelijk op als er een grote(re) turbo op zit of het motorblok ineens meer cilinders telt.
Verder dan dat zal het neerkomen op de technische kennis van de agent in kwestie bij een ander blok.
Puur softwarematig zal het pas naar boven komen als er inderdaad technisch onderzoek wordt gedaan na bijvoorbeeld een aanrijding.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Nou niet alleen de garantie. Als de vermogenstoename meer dan 20% is dit niet meer conform het kenteken van de auto. Als je ooit betrokken raakt bij een ongeval meet letsel gaat ook de verzekering moeilijk doen.
Net zoals verwijderen van roetfilters en dicht zetten van egr kleppen. Als hier controle op gaat komen kan dit je een WOK opleveren.
30% is het, maar dat maakt ook niet veel uit.
De politie heeft inmiddels apparatuur om uit te lezen. Wordt op dit moment vooral gebruikt bij controles van vrachtwagens ter controle of de ad bleu wel wordt gebruikt en de rommel verder naar behoren werkt. Dat gaat dus ook voor personenauto's gebeuren en, indien fout of op straat niet uit te lezen
Ze kunnen best apparatuur hebben, maar daarmee ben je er niet, een gemiddelde agent kan echt niet zomaar opmaken welke kernvelden standaard zijn en aangepast zijn bij een goede tuning.
Daar heb je echt wel kennis veel kennis voor nodig of alle basisfiles hebben en die door een programma laten vergelijken, maar die basis files hebben ze niet.
Is ook geen doen aangezien er van 1 motor al fabrieksmatig veel software versies zijn met verschillende vermogens en dan ook nog eens veel fabrieksupdates in omloop zijn.
Dan zou een software 2.0 beurt zomaar voor tuning aangezien kunnen worden door een agent.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ach ... Bij twijfel zet die agent gewoon een WOK in het systeem. Net zo makkelijk.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

20% is het... https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig

En bij 'n wok melding heeft/neemt men de tijd, en jij mag niet rijden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Technisch zal de politie zich niet laten ophouden om adequaat controles uit te kunnen voeren. Ga er maar van uit dat over niet al te lange tijd de kans toeneemt voor de betreffende categorie rijders op enig moment ‘het haasje’ te zijn.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als die kans dan net zo hoog is als de huidige pakkans voor bestaande vergrijpen zal het wel los lopen.
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

The Mechanic schreef:

Nou niet alleen de garantie. Als de vermogenstoename meer dan 20% is dit niet meer conform het kenteken van de auto. Als je ooit betrokken raakt bij een ongeval meet letsel gaat ook de verzekering moeilijk doen.
Net zoals verwijderen van roetfilters en dicht zetten van egr kleppen. Als hier controle op gaat komen kan dit je een WOK opleveren.
Door het verwijderen van de snelheidsbegrenzer krijg je niet meer pk's lijkt mij.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op zich juist, maar hij voldoet ook niet meer aan het conformiteits certificaat
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Ik heb werkelijk geen idee, maar wordt er in zo'n certificaat gesproken over de topsnelheid?

Ik heb geheel toevallig van de ooit ingevoerde Benz van mijn vrouw zo'n certificaat, en daar kan ik geen topsnelheid ontdekken.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Jelmer de Jong schreef: 16.10.2020 - 21:50 Als die kans dan net zo hoog is als de huidige pakkans voor bestaande vergrijpen zal het wel los lopen.
Ja, de laatste tijd nog snelheidscontroles gezien? Ik niet.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik weet niet of het zo is, maar Volvo zou met de 180km/u begrenzing ook zaken als banden en remmen daarop kunnen aanpassen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een merk kan ook gewoon te veilig voor je zijn, het moment om je horizon te verbreden...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik wil even wat kwijt over deze discussie.

Wij leven hier in een rechtstaat die zich kenmerkt door de ordening door rechtsregels. En om die regels te handhaven en te voorkomen dat het n de staat een losgeslagen bende gaat worden dienen die regels nageleefd en gehandhaafd te worden, tot zover duidelijk?

Het gaat er in alle gevallen niet om wat kan maar om wat mag en dan dat mag nog eens in combinatie met de eigen instelling/moraal. Wat je op een circuit doet zal me jeuken, als je op de openbare weg gaat rijden zijn er een skala aan regels waaraan je moet voldoen. Dat heeft te maken met ordening, veiligheid en milieu.

Ergo: kijk in de spiegel, heb respect voor de wetgeving, regels etc en stap nu eens af van dat irritante typisch Nederlandse "ik bepaal zelf wel wat ik doe" gedachte.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik ben het helemaal met je eens, echter er geldt nog steeds: vertrouwen is goed, controleren is beter. De meeste mensen gedragen zich beter als ze het gevoel hebben gecontroleerd te worden. Innerlijke discipline is slechts weinigen gegeven.

Ikzelf zou het wel goed vinden als er vaker zichtbaar wordt gehandhaafd, dat mis ik wel.

Daarom dat ik overweeg om camera’s aan boord te laten installeren.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gesloten

Terug naar “Tuning (niet optisch)”