Een C30 koink geluid

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
KooiVVolvo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.08.2019 - 21:20

Hej

Momenteel rij ik in een Volvo C30 1.6D uit 2009 met ongeveer 210000km op de teller.

Nu heeft er zich een geluid ontwikkeld die ik niet helemaal kan plaatsen:

Het geluid (een koink geluid) vindt plaats wanneer ik de motor na een stilstand (+10 minuten) start en begin te rijden. Als ik dan van de eerste versnelling na de tweede versnelling schakel, de koppeling laat opkomen en ververvolgs een meter of 10-20 rij dan hoor je het koink geluid en voel je gelijk tijdig een lichte trilling in het gaspendaal. Echter wanneer ik weg rij in de eerste versnellig (na stilstand), ik laat de motor toeren maken om vervolgens de tweede versnelling over te slaan en gelijk naar de derde versnelling te schakelen, vindt de koink gedurende hele rit niet meer plaats (of ik kan deze niet waarnemen)

Heeft iemand enige idee in welke richting ik eventueel zou moeten kijken.

Ik heb de volgende rijstijl: Ik laat de motor (vaak) warm lopen voordat ik begin te rijden, verder zijn de km's die ik maak over het algemeen alleen maar (cruise control) snelwegkm's (+- 120 km/u) . Bij aankomst laat ik de motor stationair draaien om af te koelen.

Alvast bedankt voor enige tips!
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Verkeerde dubbele post, staat ook al op C30 post
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”