Tuning bespaart wel degelijk

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

is eigenlijk wel een super motor die D5/2.4D serie euro 4.
Bij mij is de olie ook nog redelijk schoon als ik oliestok mag geloven...Maar ik heb ooit m'n blok inwendig laten reinigen op een proefstand van MMTS en volvotune toen die nog in Uden zaten 2012-2013 en m'n Volvo een proefkonijn, sorry proefvolvo, was voor allerlei dingen zoals bijvoorbeeld uit testen in praktijk tuning D5 modules. Je snapt dat ik een super super de super tuning erin heb staan echt waar, maar dat krijgt uiteindelijk iedereen bij Obbe. :-D

Ik geniet er elke dag van zeker hier in de bergen .... denk soms wel gaat dat goed, grom grom grom onderin......ik schakel dan ff terug voor de zekerheid maar de automaat zit redelijk onderin. ALs niet techneurt heb ik me laten vertellen dat de geartronic schakelt op z'n koppel...? :(

KOrtom ik schakel ook veel handmatig hier en vooral in de afdalingen...
Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 07.04.2020 - 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die automaat schakelt op verwacht koppel bij een bepaald toerental, als je er 100nm bij knutselt via tuning loopt die automaat steeds voor/achter de feiten aan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Jelmer de Jong schreef: 02.03.2020 - 13:20 Die automaat schakelt op verwacht koppel bij een bepaald toerental, als je er 100nm bij knutselt via tuning loopt die automaat steeds voor/achter de feiten aan.
1. Jelmer de bak leert niet? dus gewoon bepaalde versnelling bij vastgesteld toerental?
2. Door hoger koppel en lager toerental bij bepaalde versnelling wordt feitelijk de bak zwaarder belast?
3. als 2 klopt dam zou je dus moeten schakelen met de hand. `meestal schommelt schakelmoment rond de 1800 meen ik en zakt dan weer, tenzij je dot gas geeft.

Nu moet ik er ff echt op gaan letten komende dagen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De bak leert wel aan je rijstijl, maar ooit heeft iemand softwarematig verteld dat de bak aan een diesel hangt die tussen de 1500-3200 het naar zijn plezier heeft en bij 4000rpm buiten adem raakt.
Als die tuning over het hele toerenbereik +10% is komt het wel goed, maar vaak zie je bij tuning dat er hier en daar een piek tussen zit die er af-fabriek niet bestond.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Net ff naar de boulanger ik rij 65km/u op de teller en 1450 toeren zo te zien. (foto is dichterbij gehaald)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

65 was bij mij het punt dat de GT altijd naar z'n 5 wilde en ging daar altijd lopen klieren met net geen lock-up.
Bij langere tijd die snelheid ging de bak dan bij mij altijd even op standje handmatig en terug de 4e versnelling in.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dat is precies wat ik ook doe
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

pbor schreef: 08.01.2020 - 22:41
pbor schreef: 27.07.2019 - 14:14
pbor schreef: Rijd eveneens met een 2006 V70 2.4d 6 handbak met inmiddels 220k km waarvan zelf 37k.
Motor is nog standaard. Gemiddeld verbruik over de laatste 37k km is 1 op 17, zakt met het warmere weer naar 1 op 17,5. Rijd met een lichte voet, woon-werk 100 km per dag, 90% snelweg.

Overweeg nog een Obbe-kuurtje, met name om de verdere interne vervuiling vd motor te voorkomen. Extra koppel ook welkom, vermogen leuk maar kom zelden boven de 2500 rpm.
Vraag me wel af of het door mij gerealiseerde verbruik inderdaad nog zo’n 10% lager zou worden bij gelijk gebruik.
Inmiddels in Elst langs geweest.
Sindsdien 2 maal een tank leeggereden, beide ruim 1 op 18 met zelfs iets meer doorrijden, die 10% lijkt niet onhaalbaar dus. Daarnaast zit er idd ook wel wat extra pit in nu, feitelijk meer dan de vooras kwijt kan in z’n 1 en 2. 3 gaat net, 4, 5, en 6 echt leuk nu.
Verbruikt bovendien geen druppel olie.
Nog steeds dik tevreden dus na inmiddels 43k km in 9 mnd.
Ondertussen weer een half jaartje en nog eens 30k km verder. Over deze laatste 30k km gemiddeld 1 op 18 gereden met min en max verbruik van resp bijna 1 op 20 en 1 op 15,5.
Heb de bandenspanning (maatje 205/55-16 voor zowel winter als zomerschoeisel) op ca. 2.5 bar rondom staan.
Verbruik onder koudere omstandigheden wat hoger, vermoedelijk met name door langere opwarmduur (geloof persoonlijk niet dat zomer of winterbanden zo’n grote invloed hebben).
Aardig neveneffect van de huidige 100km/h limiet is dat zo’n ouwe zware sloep gewoon 1 op 20 kan rijden, in alle rust en comfort.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

fredhead schreef: 03.03.2020 - 11:52 65 was bij mij het punt dat de GT altijd naar z'n 5 wilde en ging daar altijd lopen klieren met net geen lock-up.
Bij langere tijd die snelheid ging de bak dan bij mij altijd even op standje handmatig en terug de 4e versnelling in.
Bover schreef: 03.03.2020 - 17:17 Dat is precies wat ik ook doe
Heel herkenbaar;
En als je dan op de CC rijd zie je het verbruik ook nog dalen met een paar tiende.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In ieder geval kost hard rijden of beter gezegd veel toeren maken brandstof. bij mij zuinig met 2000T CC
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Bover schreef: 25.03.2020 - 10:59 In ieder geval kost hard rijden of beter gezegd veel toeren maken brandstof. bij mij zuinig met 2000T CC
pbor schreef: 24.03.2020 - 22:24
pbor schreef: 08.01.2020 - 22:41
pbor schreef: 27.07.2019 - 14:14 Inmiddels in Elst langs geweest.
Sindsdien 2 maal een tank leeggereden, beide ruim 1 op 18 met zelfs iets meer doorrijden, die 10% lijkt niet onhaalbaar dus. Daarnaast zit er idd ook wel wat extra pit in nu, feitelijk meer dan de vooras kwijt kan in z’n 1 en 2. 3 gaat net, 4, 5, en 6 echt leuk nu.
Verbruikt bovendien geen druppel olie.
Nog steeds dik tevreden dus na inmiddels 43k km in 9 mnd.
Ondertussen weer een half jaartje en nog eens 30k km verder. Over deze laatste 30k km gemiddeld 1 op 18 gereden met min en max verbruik van resp bijna 1 op 20 en 1 op 15,5.
Heb de bandenspanning (maatje 205/55-16 voor zowel winter als zomerschoeisel) op ca. 2.5 bar rondom staan.
Verbruik onder koudere omstandigheden wat hoger, vermoedelijk met name door langere opwarmduur (geloof persoonlijk niet dat zomer of winterbanden zo’n grote invloed hebben).
Aardig neveneffect van de huidige 100km/h limiet is dat zo’n ouwe zware sloep gewoon 1 op 20 kan rijden, in alle rust en comfort.
En weer 7 maanden verder, kilometers lopen minder snel op nu. Toch nog bijna 22k km aan taxiën voor kinderen en een heel klein beetje woon - werk.
Inmiddels dus in totaal 103k km in 2 jaar tijd met deze volvo gereden. In die 2 jaar ca. 2400 euro aan onderhoud (incl distr&wp, en 4 nwe banden), dik tevreden mee.
Verbruik over deze 7 maanden 1 op 19. Hieronder een overzichtje van verbruik sinds in eigendom (is een tik om het bij te houden, volgens de kinderen ben ik een beetje een autist :-))
Verbruik.GIF
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Pbor dat zijn mooie cijfers. Ik moet ergens onderhoud sinds 2012 digitaal hebben staan maar kan nu even net zo snel vinden. Die 2400,- onderhoud met je natuurlijk wel over meerdere jaren afschrijven en dan weer eens kijken wat je kost...Bijv de distr riem ed gaat wel 3 jaar mee of 180.000km
Verbruik zeer netjes. Mn wibterbanden staat op 2.6
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Nog geen 2,4 cent per kilometer aan onderhoud is heel netjes. Ook het verbruik is heel gunstig. Is zo'n Volvo toch nog een spaardiesel :-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Heb wel het idee dat na 289k km een set nieuwe schokdempers (en wellicht een paar draagarmen) het “sloep-achtige” gevoel zouden kunnen veranderen in een wat strakker weggedrag. Hoeft/moet echter geen stugge bak (met zgn sportieve wegligging) worden.
Ben van plan er nog een jaar of 4 / 200k km mee te rijden, dus moet wel uit kunnen.
Zat zelf aan bilsteins (b4) te denken, hoewel de standaard dempers (Sachs?) het ook prima gedaan hebben, en waarschijnlijk wat voordeliger zijn.
Iemand nog suggesties?
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zeker wel. Ik heb ook rond de 250.000 de vier schokdempers vervangen. ben nu bij weer 250.000 verder en ik heb er Mornoe Rlex onder gezet rondom. De afgelopen zomer de Franse APK gehad die ook de schokdempers test. Deze waren nog goed genoeg volgens keurmeester al ervaar ik inmiddels ietsje pietsje hangen in de scherpe bochten. Maar dat mag ook wel met al die km.

Ik ervaar de Reflex als iets stugger dan de originele Sachs en de V70 doet het daar goed op vind ik. Tegelijkertijd heb ik toen de draagarmen vervangen maar die rubbers laten nu wel slijtage zien dus mogelijk moet ik die nog vervangen.
Ik ga met deze V70 nog paar jaar door, besteed geld liever aan renovatie huis en de V70 loopt nog als een tierelier. ( maar ik vervang ook onderdelen onderdelen preventief)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

pbor schreef: 27.10.2020 - 13:02
Bover schreef: 25.03.2020 - 10:59 In ieder geval kost hard rijden of beter gezegd veel toeren maken brandstof. bij mij zuinig met 2000T CC
pbor schreef: 24.03.2020 - 22:24
pbor schreef: 08.01.2020 - 22:41 Ondertussen weer een half jaartje en nog eens 30k km verder. Over deze laatste 30k km gemiddeld 1 op 18 gereden met min en max verbruik van resp bijna 1 op 20 en 1 op 15,5.
Heb de bandenspanning (maatje 205/55-16 voor zowel winter als zomerschoeisel) op ca. 2.5 bar rondom staan.
Verbruik onder koudere omstandigheden wat hoger, vermoedelijk met name door langere opwarmduur (geloof persoonlijk niet dat zomer of winterbanden zo’n grote invloed hebben).
Aardig neveneffect van de huidige 100km/h limiet is dat zo’n ouwe zware sloep gewoon 1 op 20 kan rijden, in alle rust en comfort.
En weer 7 maanden verder, kilometers lopen minder snel op nu. Toch nog bijna 22k km aan taxiën voor kinderen en een heel klein beetje woon - werk.
Inmiddels dus in totaal 103k km in 2 jaar tijd met deze volvo gereden. In die 2 jaar ca. 2400 euro aan onderhoud (incl distr&wp, en 4 nwe banden), dik tevreden mee.
Verbruik over deze 7 maanden 1 op 19. Hieronder een overzichtje van verbruik sinds in eigendom (is een tik om het bij te houden, volgens de kinderen ben ik een beetje een autist :-))
Verbruik.GIF
Updatetje na weer een kleine 2,5 jaar gereden te hebben. Inmiddels zelf ruim 193k km met de V70 gereden, en op een kaduke airco-compressor na geen enkel probleem gehad. Draait als een tierelier, verbruikt geen olie, gemiddeld om de 25 a 30k olie verversen (ik weet het, men adviseert om de 15k, maar met mijn rijstijl en 99% lange ritten vind ik dat overdreven), blok (en turbo) kurkdroog, wervelklepstangetje zelf gefixt met zo'n modelbouwstangetje, diesel tanken, en that's it.

Gemiddeld nu 2.8 ct/km kwijt aan onderhoud & reparatie (daar zit alles in, incl. banden). All in 20.5 ct/km kwijt aan autokosten, en ook daar zit alles in, ook afschrijving.
Leuk autorijden zo.
Zojuist nog een retourtje Zwitserland gedaan, op de autobahn eens gekeken of het blok ook nog gezond is, in no time 220 km/h op de teller (210 echt op de Waze), vond het toen wel genoeg, en weer terug naar 120 op de cruise.
De missus is er nu mee naar Oostenrijk met haar vriendinnen, de km's vliegen er bij zo in alle comfort en veiligheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Overigens, om terug te komen op het onderwerp "Tuning bespaart wel degelijk", het volgende:
- de eerste 40k km gereden zonder tuning, over die periode (250 dagen) gemiddeld 1 op 17 gereden
- de volgende 40k km gereden voordat de 100 km/h limiet inging, over die periode (240 dagen) gemiddeld 1 op 18.2 gereden
- de km's (113k km) gedurende de periode sinds de 100 km/h limiet inging (1100 dagen) gemiddeld 1 op 18.75 gereden
Kan dus wel bevestigen dat het loont.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha PBOR dat zijn mooie cijfers en best wel topic als je het terugleest... :whistle:

Ik denk wel dat gemiddeld genomen de rijomstandigheden in Nederland bijna ideaal te noemen zijn vergeleken met andere landen alleen al door het feit dat de enige berg die je hebt de drempel in de straat is...( ex Zuid Limburg)
Met de huidige D5 motor die ik heb haal ik soms mooie cijfers ook 1:17 met geartronic als ik op de lange baan naar Spanje of Holland zit. Gemiddeld haal ik hier de 1:13,7 maar ja ik woon in de berg dus dat is gewoon prijs schieten voor het gebruik en rondom huis haal ik een gemiddelde van 48km per uur op de BC.

Volgende week donderdag moet ik in de buurt van Nimes zijn en dat is ongeveer 400km en 800km retour op een dag .
Ik zal autobaan/peage verbruik eens precies meten bij deze Euro 5 D5 ...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooie resultaten en cijfers van je V70. Nog heel lang heel veel plezier er mee gewenst.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

pbor schreef: 05.12.2020 - 23:31 Heb wel het idee dat na 289k km een set nieuwe schokdempers (en wellicht een paar draagarmen) het “sloep-achtige” gevoel zouden kunnen veranderen in een wat strakker weggedrag. Hoeft/moet echter geen stugge bak (met zgn sportieve wegligging) worden.
Ben van plan er nog een jaar of 4 / 200k km mee te rijden, dus moet wel uit kunnen.
Zat zelf aan bilsteins (b4) te denken, hoewel de standaard dempers (Sachs?) het ook prima gedaan hebben, en waarschijnlijk wat voordeliger zijn.
Iemand nog suggesties?
Zou dan zeker niet voor zijn sportievere B6 zuster gaan, die zijn best wel progressief.
Voer je kenteken in bij Winparts en er komt wel wat boven drijven.
Voordeel van de B6 is dat hij mooi strak en stug op de weg ligt, bijkomend voordeel is dat op de autobahn de ledlampen wat dansen en mensen je zien aankomen :lol:
De B4 maar ook Sachs Oem past wellicht beter bij het karakter van de V70, lekker comfortabel houden
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”