Ervaring rijden met open pijp turbo diesel

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Wees maar blij dat hij dat doet, dat voorkomt dat zo’n niet oplettende malloot op jouw mooie motorkap belandt.
Je stelt het alsof het nutteloos werk is....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

teebee schreef: Doet allemaal niets af aan het feit d a t - h e t - n i e t - m a g
Dat is dus nog maar de vraag. Het is op zn minst discutabel of het verwijderen van de einddemper in dit specifieke geval wel of niet mag.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Die conclusie mag de verbalisant op dat moment trekken.
Rest nog altijd: waarom dit te doen.... rijdt je Volvo er zo veel beter door? (mi ‘rode remklauw effect’)

Maarrrrrr om oeverloos nietes welles verder te voorkomen: ga lekker je gang als je denkt dat t mag (of als de wetgeving je niet boeit) en je t een ‘mooie’ aanvulling vindt op je Volvo-rij-beleving.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

teebee schreef: Wees maar blij dat hij dat doet, dat voorkomt dat zo’n niet oplettende malloot op jouw mooie motorkap belandt.
Je stelt het alsof het nutteloos werk is....
Nee totaal niet, dat vind ik juist zeer zinvol, verbod had er veel eerder moeten komen.

Maar iemand een wok geven omdat zijn diesel geen einddemper meer heeft....
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Iemand een wok geven indien dat volgens de richtlijnen en wetgeving terecht is mankeert niks aan.
Maar laat dat ‘terecht’ maar over aan de betreffende verbalisant (ergo post #43).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Onlangs nog gedaan hoor. Een petjeman die zijn Golfje diesel even op die manier had geholpen omdat de centjes voor een nieuwe demper er niet waren. Ja, het ding had het geluid van een FH16 die zijn naverbrander bij had staan. Gewoon, klets, een WOK er op en een verbaal voor de overschrijding van het geluidsniveau.

Kijk, waar het feitelijk om gaat is de verandering in de constructie. Kijkende naar de Duitsers: andere velg = naar de TUV en vermelding in het kentekenbewijs. Andere uitlaat, EGR dichtzetten en regeneratie wegschrijven = TUV, andere uitlaat....ga zo maar door.
Waar we in dit land heel goed in zijn is dat gedoe in de marge. We maken een regel maar geven daar een marge op. Vrachtwagencombinatie mag max. 50 ton wegen maar dankzij de richtlijn PG zit er een verbaliseringsgrens op van 10%. Natuurlijk, is maar 5 ton meer. Maar de concurrentievervalsing, nadelig effect op de stopafstand, slijtage van de weg, daar staan we niet bij stil maar is er dus wel.

Terug naar de uitlaatcasus: zoals al gezegd, is het niet origineel (mist de einddemper in zijn geheel of zit er een sportuitlaat onder waar de dB-killer uit is geschroefd) dan maak je een goede kans op een WOK. En die WOK is dus bedoeld om die auto door de Dienst Wegverkeer opnieuw te laten keuren. en als die lui daar van mening zijn dat, met feiten onderbouwd, de auto de weg op mag zonder einddemper......dan is dat zo. Krijg je zwart op wit van ze mee, echt.

En ten aanzien van die kreet "dat het dan de schuld is van oom agent dat het allemaal extra geld gaat kosten" kan ik slechts de vraag stellen: wie reed er nog maar over de weg zonder die einddemper?
Dat is dezelfde idioterie die ik laatst te horen kreeg van eentje die ik zijn rijbewijs afpakte vanwege een snelheidsovertreding. Die was overduidelijk van mening dat, als er verder niemand op de weg was, hij rustig harder kon rijden dan de aangegeven maximum snelheid. Maar natuurlijk, helemaal gelijk in.....maar de beste man reed 170 binnen een 60 zone en dan is het dus allemaal de schuld van die zeikende politieman dat deze gewaardeerde verdachte naast een verbaal zijn rijbewijs kwijt was tot aan de zitting en als bonus een E.M.G. (geheel op eigen kosten en -tijd) aan de broek kreeg?

Het spijt me donders maar je kunt mij die houding niet uitleggen, nog dat ik daar enige vorm van begin voor op kan brengen.
Maar zoals gezegd, doe lekker die einddemper er af slopen en ga lekker rijden. Maak je vrienden mee in de wijk maar zeker bij de lokale McDonald's tijdens de avonduren als al die snotneuzen daar met hun afgragde gebakjes staan te genieten van de gratis wifi. Enuh.....nogmaals: niet gaan janken als het moment daar is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

+1
nogmaals hulde
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat was nu ook alweer de volvoforum korting als je na de aanhouding "volvoforum" fluisterde?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Afhankelijk van het feit. Mocht de staandehouding betrekking hebben op een technisch gebrek zoals in dit topic besproken, dan is er van korting na het uitspreken van het wachtwoord geen sprake. Het uitreiken van de hoofdprijs daarentegen wel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat die Duitsers doen moeten zij weten, daar heb je als Nederlander weinig mee te maken. Als je wilt schroef je 285 brede banden on je Twingo, zolang ze voldoende profiel hebben, niet aanlopen en niet te veel uitsteken is het prima. Hier hoef je ook geen keurmerken op een uitlaat te hebben, al bouw je dempers van gevulde blikken met Unox tomatensoep, zolang de herrie maar niet boven de waarde komt die bij het kenteken hoort. Voor de meeste (personen)dieselauto's is dat tussen de 75-80dBa, gemeten op een halve meter achter de uitlaat. Je doet natuurlijk meerdere metingen als men twee uitlaten heeft en de hoogste waarde telt. Ik neem aan dat de Volkswagen F16 mee ging naar het bureau voor een meting voordat het stempeltje WOK op de auto terecht kwam.
Inmiddels heel Google omgedraaid, maar nergens is te vinden dat je een originele uitlaat moet voeren. Ja, in Belgie.

@V70/2.4D/2003: waar rij je eigenlijk rond? Een prijs winnen vind ik altijd leuk! :D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat is nu juist zo'n verrassing!
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

kww schreef: Je hebt de reactie van the mechanic niet gezien?
Je hebt niet gezien dat ie met een stuk pijp gewoon door de apk komt?
Je hebt geen youtube filmpje gezien waarbij je zelf geoordeeld hebt of het een groot verschil is?
Nogal eenvoudig om klakkeloos zwart wit te leven.
Ik heb er een schroefset onder zitten (type goedkeuring? Origineel volvo?) ook strafbaar, krijg ik nu ook een wok melding, en moet ik de ouwe versleten originele schokdempers met veren er weer onder schroeven?
of 700 euro meer betalen voor origineel volvo terwijl ik nu vermoedelijk betere kwaliteit heb en alles instelbaar?
Kortom, niet zo zwart wit denken, als het een blerpijp zou worden dan had ik het ook niet aangeraden.
Beste kww,
Ik heb alles gelezen, maar ik vraag me af of jij dat ook gedaan hebt want dan had je geweten dat door de apk komen nog niet hetzelfde is als dat het voertig voldoet aan het Voertuigreglement. En ik laat beroepshalve wel eens geluidsmetingen doen en meer dan eens was de uitkomst toch anders dan we zo op het gehoor ingeschat hebben, dus een youtubefilmpje zonder meter zegt me niet zo veel. Maar 2 decibel is ook niet zo veel. Ter indicatie, ik heb de meter even mee laten lopen met de tv en dan slingert die tijdens continu praten heen en weer tussen de 58 en 64 dB... Dus zo groot is je marge niet. Dus er op voorhand zo maar op vertrouwen dat je zonder einddemper goed zit, vind ik nogal riskant. Trouwens, ook Volvo draait elk dubbeltje 3 keer om voordat ze hem uit geven, dus je zou je kunnen af vragen waarom ze dat ding er überhaupt nog onder schroeven als hij toch niets doet....

En wat betreft je schroefset, het voertuigreglement is daar ook duidelijk over. De typegoedkeuring is, even heel erg kort gezegd, een proces om te waarborgen dat een model aan de permanente eisen van het voertuigreglement (meer in het bijzonder: hoofdstuk 5) voldoet en voorkomt dat elke auto individdueel gekeurd moet worden. Zolang je met je schroefset binnen de bandbreedte van hoofdstuk 5 blijft, is er niets aan de hand.
Idem voor een andere uitlaat, andere koplampen, andere banden, etc. Maar volgens mij ging de vraag van TS niet over een schroefset, banden of koplampen maar over zijn uitlaat..

En voor de goede orde, als jij wel met je demper er onder uit wil slopen, lekker doen. Maar kom dan niet klagen dat je een WOK gekregen hebt. Daar is niets zwart-wits aan.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Volgens mij is ts al lang gillend weggerend
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik denk dat TS inmiddels meer dan voldoende informatie heeft om voor zichzelf te bepalen wat te doen of juist wat niet te doen en wat de eventuele consequenties kunnen zijn.

Waarvan akte, amen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

kww schreef: Volgens mij is ts al lang gillend weggerend
Dat denk ik ook. Vind het jammer dat een vraag, hoe idioot hij ook is in de ogen van sommigen, simpelweg ondergesneeuwd wordt met de meningen van diegenen die denken te moeten vertellen dat het een stom idee is. laat iedereen lekker zijn ding doen, maakt de sfeer er gewoon niet gezelliger op.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

in de reacties is vlgs mij ook telkens aangegeven ‘indien je het wilt doen, lekker doen’ de TS (en enkele anderen) zijn echter ook gewezen wat dit voor negatieve gevolgen zou kunnen hebben. Niks ongezelligs aan lijkt me (op een enkele opmerking na)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

teebee schreef: Niks ongezelligs aan lijkt me (op een enkele opmerking na)
Ik denk dat de topic starter daar anders over zal denken ;-) (ik overigens ook)
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik denk eerder dat ie een heel stuk wijzer is geworden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het was mij niet helemaal duidelijk dat alle antwoorden persé voor die heilloze aanpassing moesten zijn...
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”