v70 2.5T turbo 14T of 16T

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
toppertheo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.10.2009 - 13:12
Locatie: Noordwolde, friesland

hallo,

mijn turbo is slecht en moet binnenkort vervangen worden, zal ik weer een 14T er op zetten of is een 16T beter.
ik rijd vrij veel met een grote aanhanger en vind het karakter van de 2.5T juist erg fijn dat hij van onderuit direct al erg goed trekt en dat wil ik eigenlijk niet kwijt, een T5 heeft van onderuit eerst minder en komt dan met veel geweld in en dat is met een aanhanger minder prettig.
nu zegt de gene die de turbo gaat reviseren dat hij vaak 16T turbos maakt voor de 2.5T en dat ze dan nog steeds van onderuit heel goed trekken maar ik lees er eigenlijk nergens iets van..
ombouw naar 16T kost iets meer maar als het dan nog beter rijd dan heb ik het er wel voor over maar als het dan een stuk luier word onderin toeren dan ga ik daar erg van balen..
dus gewoon weer een 14T of toch een 16T....
iemand ervaring of tips??
ik hoef geen 250 pk maar 225pk ofzo en meer koppel zou al leuk zijn en dat wil met de originele 14T ook prima dus waarom een 16T of is 16T toch aanzienlijk beter....

ik kom er even niet uit :(
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Ik zat met dezelfde vraag voor mijn 2.4T
Nog geen actie ondernomen omdat ik stage 0 nog niet voor elkaar heb.
Wel heb ik al her en der geinformeerd en uiteindelijk besloten om mijn turbo via revisie te up-graden naar een 16T.
Ook heb ik de groene injectoren van een T5 erbij om zeker te weten dat er geen arm mengsel zal komen.
De 16T of zelfs 18T doet onderin net zo veel als de 13 of 14 maar hoger in de toeren kunnen ze nog een stukje door blazen waar de kleinere buiten adem komt.
Door die extra duw hoger in de toeren is het net alsof er onderin niets gebeurt.
Je moet echter wel de software aanpassen op de turbo anders heb je bijna geen winst.
Via de software kun je dan ook nog tot op zekere hoogte vertellen wat het karakter van de motor moet worden.
toppertheo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.10.2009 - 13:12
Locatie: Noordwolde, friesland

Hoeveel vermogen denk je dat je straks met de 16t setup gaat halen?
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Net als jij gaat het me meer om koppel over een breed toeren gebied.
In theorie zou ie iets hoger uit moeten kunnen komen dan een gechipte T5.
Dit door een hogere compressie en meer cilinderinhoud.
Echter moet het wel heel blijven allemaal dus laat ik het niet tot het uiterste afstellen.
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Hoger dan een gechipte t5? Die gaan toch naar de 310pk met een chip. Dat zal een 2.4 of 2.5 niet doen denk ik.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Daarom zei ik ook in theorie.
De injectoren, turbo en katalysator zijn dan van een T5.
Je hebt alleen meer cc's en een hogere compressie.
Dus in theorie moet je er meer uit kunnen halen.
Maar er is genoeg geschreven over gescheurde cilinderwanden en geartronics om niet het maximale te zoeken.
Ik zou blij zijn als het koppel de 400 nm bereikt of in de buurt komt en nog steeds over hetzelfde toerenbereik.
Of die dan 250 of 270 pk heeft is niet zo belangrijk.
Blijft een dagelijkse auto dus drivability, verbruik, mooie loop etc zijn belangrijk.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mijn vorige V70 T5 had ook origineel dat hoogtoerige karkater, dus onderin niet veel pit. Maar met de tuning is dat wel behoorlijk verbeterd en kreeg de motor onderin veel meer pit.
Zoek maar eens naar mijn geplaatste topics voor meer info.
Ik denk dat Volvo dat bewust gedaan heeft omdat je anders de T5 veel te veel op een 2.5T lijkt qua karakter.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

En het afstellen van een 17 jaar oude waste-gate is ook al een slok op een borrel.
toppertheo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.10.2009 - 13:12
Locatie: Noordwolde, friesland

ben er eindelijk uit en ik ga voor een 14T met een Billet turbowiel, door het verbeterde turbowiel zal hij nog beter van onderuit oppakken en zal ook iets langer door doen dan de standaard 14T en iets van 10 pk er bij krijgen en dat is voor mij voldoende.
de 2.5T en de 2.4T zijn opzich best sterke motoren alleen word dat teniet gedaan door de verkeerde cilinderkop die er origineel opzit, doordat volvo squish vlakken gemaakt heeft precies op de plekken waar de cilinder wanden het dichtst bij elkaar staan krijg je daar extra warmte en dus zie je altijd dat daar de koppakking lek gaat, als je de motor nu ook nog een beetje kietelt dan word de warmte op die plaatsten zo groot dat de cilinder wanden kunnen gaan scheuren.
punt twee is dat het squish vlak een scherpe rand heeft wat een hotspot veroorzaakt in de kop wat weer resulteert in nog meer extra warmte met alle gevolgen van dien...
pak maar eens een 2.4T of 2.5T kop en leg hem naast een 2.3T dan zie direct wat het verschil is met een echte turbo kop.
volvo heeft gewoon zelfde koptype gebruikt als een non turbo omdat de 2.4T en 2.5T een soft turbo zijn en het er dus niet zo heel erg op aan komt en als je altijd rustig en normaal rijd dan zal het zeker erg lang goed gaan, maar en beetje tunen en trappen en dan komt de ellende vanzelf boven..
heb zelf 4 jaar geleden mijn kop bewerkt en rijd regelmatig met grote aanhanger en op LPG en nu bijna 160.000 kilometer verder nog steeds geen motor problemen op de turbo na maar dat is nog de originele turbo en heb nu 452000 KM op de teller staan en de auto moet vaak hard werken dus denk wel dat het geholpen heeft..

heb toen der tijd een topic over gehad maar kan het niet meer weer vinden.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

laat je de software er ook op aanpassen?
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”