Tuning C30 1.6D uit 2009

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

Vorig jaar liep ik tegen het probleem dat mijn roetfilter vol begon te lopen door het rijden van te veel kortere stukken, ongeveer 25km enkele rit ipv van de 40km.
symptomen het wel bekende stijgen van oliepijl, hoog verbruik door het constant re-generen. Eerste advies was langere ritten maken. Na twee weekenden heen en weer naar Groningen. bleef het probleem aanhouden, mijn garage wist mij te melden dat het roetfilter toch echt vervangen zou moeten worden. Kosten al snel richting de 1000 euro met alle bijkomende onderdelen.

Wat mij betreft toch te veel van het goede.

Na wat rond vragen en zoektocht naar goedkopere zelf hulp uit gekomen bij onze forum sponsoren Obbe en Dennis van Volvotune en Volvo service. Er voor gekozen om EGR klep dicht te zetten en het blok wat extra pit te geven. Met de meeste van mijn km'ers op de ring van Rotterdam is het extra vermogen handig bij het matchen van je snelheid van de andere baan om weg te komen tussen vrachtauto's en overig traag en onvoorspelbaar verkeer.

Na een middag klussen, vooral het loshalen van het filter had wat voeten in de aarde, eerste test rit. Een woord super.
Beter optrekken, beter door trekken en algeheel rustiger lopen.

De ervaringen na een jaar. Extra vermogen heeft wel wat gekost, twee lekkende verstuivers gehad door de extra druk in de cylinders. Eerlijk is eerlijk deze waren waarschijnlijk anders ook gaan lekken. Maar door de extra pit kwamen ze nu beide in een keer.
Verbruik, Obbe heeft de eco en power tune gecombineerd, is gedaald. Met spritmonitor het verbruik bijgehouden sinds ik de auto heb gekocht. Zie hier onder de details.

Afbeelding

Het gelige blok zijn de korte stukken waar regeneratie bleef hangen, de piek in het rood is waarschijnlijk een typefout geweest bij invoeren. Het verbruik per tankbeurt is de blauwe lijn. De rode lijn is het gemiddelde vanaf koop tot tuning en vanaf tuning tot nu, de dunnen zwarte lijn is het minimale gemiddelde behaald in die tijd. De groene het absolute minimum gereden in het zelfde tijdblok.

Conclusie die ik hier uit kan trekken is dat het verbruik gedaald is met 10%. Maar ook dat de regenerate van het filter funest is voor je gemiddelde verbruik. Tweede is dat je verbruik altijd daalt na tuning of aankoop (tja je wil toch even uit testen hoe hij rijd)..

Discussie over NOx, CO2 en fijn-stof even daargelaten rij ik aanmerkelijk zuiniger en is mijn vooroordeel dat het 1.6D blokje te weinig is verdwenen.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Leuk om te lezen! Dit soort gedetaileerde verhalen staan steeds minder op het forum helaas.
Ja uitstoot discussie is idd een verhaal zonder eind, en begrijp je keuze om langs de forumspnsor te gaan. Hoop dat je nog veel kilometers kan genieten van je C30!
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

Dit is nog wel een steekproef met N is 1 en de 0 meting is iet wat "vervuilt".
Onder de streep is het eigenlijk meer een argument om "data" te verzamelen over je auto om daar op onderhoudskeuzes te baseren.

Hoe dan ook het extra vermogen om gas te geven en ruimte te creëren is heel erg fijn.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”