Dikkere stabilisatorstangen V40

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Las in de V40 brochure dat het R-Design sportonderstel ook is uitgerust met dikkere stabilisatorstangen.

Kan iemand hier meer over vertellen (gaat het om voor en achter, hoeveel mm, onderdeelnrs, prijs, ervaringen - alles info is welkom!)? Lijkt me best een leuke en waarschijnlijk niet al te dure upgrade.

Dank alvast.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Reken op zo'n 300.- voor een enkele stang, uit mijn hoofd zijn ze twee millimeter dikker. Je zal naar de dealer moeten voor het onderdeelnummer. Volvo doet nogal wazig over onderdelen in de ophanging en je hebt een computer nodig die ze aan de hand van jouw chassisnummer op zoekt.
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Dank voor je antwoord Jelmer! Ik zie dat bij veel aftermarket kits (veelal 22mm) ook stabilisatierubbers van polyethuraan worden geleverd die ook weer aan de stijfheid zouden bijdragen. Eens kijken wat Volvo hanteert.

Als ik het juist begrepen heb zorgt een dikkere stabilisatorstang aan de voorkant voor meer onderstuur (en dus minder overstuur) en een dikke stabilisatorstang achter juist voor meer overstuur. Ik denk dus dat het ofwel een kit zou moeten worden voor achter én voor om het neutraal te houden (maar wel stabieler), ofwel alleen een dikkere stang achter om onderstuur te verminderen. Maar ben benieuwd naar ervaringen van mensen die er mee rond rijden.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
volvojev
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.04.2012 - 20:54
Locatie: Utrecht

Heb inderdaad de swaybars en de armpjes ge-upgrade naar "hardrace". Het resultaat op mijn V70 was een veel rustiger geluid bij drempels etc. en iets meer strakheid in de bochten, in het algemeen gaat de auto meer als een geheel voelen i.p.v. een verzameling onderdelen
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Jelmer de Jong schreef: Reken op zo'n 300.- voor een enkele stang, uit mijn hoofd zijn ze twee millimeter dikker. Je zal naar de dealer moeten voor het onderdeelnummer. Volvo doet nogal wazig over onderdelen in de ophanging en je hebt een computer nodig die ze aan de hand van jouw chassisnummer op zoekt.
2mm dikker, lijkt me zo stug dat je dat gaat voelen? Bij mn vorige auto had ik er geen en heb er toen zelf 1 geplaatst en dat voelde ik wel heel goed.
Heeft de R ook achter een stang? Voor heb ik hem wel zien zitten.
Vind de V40 eigenlijk best stijf genoeg.
Laatst gewijzigd door RB64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

RB64 schreef: 2mm dikker, lijkt me zo stug dat je dat gaat voelen? Bij mn vorige auto had ik er geen en heb er toen zelf 1 geplaatst en dat voelde ik wel heel goed.
Heeft de R ook achter een stang? Voor heb ik hem wel zien zitten.
Vind de V40 eigenlijk best stijf genoeg.
De stabilisatorstang is onderdeel van de vering en zit voor en achter. Elke auto met onafhankelijke wielophanging heeft deze. Bedoel je niet de veerpootbrug met R-design logo? Die is voor/achter optioneel.
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Jelmer de Jong schreef:
RB64 schreef: 2mm dikker, lijkt me zo stug dat je dat gaat voelen? Bij mn vorige auto had ik er geen en heb er toen zelf 1 geplaatst en dat voelde ik wel heel goed.
Heeft de R ook achter een stang? Voor heb ik hem wel zien zitten.
Vind de V40 eigenlijk best stijf genoeg.
De stabilisatorstang is onderdeel van de vering en zit voor en achter. Elke auto met onafhankelijke wielophanging heeft deze. Bedoel je niet de veerpootbrug met R-design logo? Die is voor/achter optioneel.
Ja vergis me, veerpootbrug je hebt gelijk.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”