Polestar optimalisatie op 3.0 t6, wat merk je daarvan?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
ROBERT6AWD
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.03.2017 - 00:00

Hallo tuning ervaringsdeskundigen,

Sinds een jaar in het bezit van v70 t6 awd md'14.
Rijdt als een beest als je wil. Zeker als de sportstand van de automaat gekozen is, hoef je enkel naar het gaspedaal te kijken bij wijze van spreken.
Ik kreeg onlangs een aanbieding van de dealer voor de polestar optimalisatie (304 naar 329pk, 440 naar 480 nm).

Ik vraag me af of er behalve extra pk's en koppel nog meer merkbare verschillen zijn?
En weet iemand van jullie of de automaat en de haldex koppeling het extra vermogen wel aankunnen op langere termijn? De door volvo en polestar opgegeven waarden zouden volgens een duitse site lager zijn dan de werkelijke waarden!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet Robert T6 AWD
V70 T6 AWD md 2014
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

ik zou altijd voor RICA , BSR of andere grotere tuner gaan,maar mogelijk persoonlijk.. polestar in verleden vaak conservatief
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Hallo Robert,

De vermogens toename voel je echt heel goed. Vooral het koppel is nadrukkelijker aanwezig. Het beest waar je het over hebt wordt na de
Polestar kuur pas echt wakker. De bak schakelt ook soepeler en heeft betere schakel momenten.
Voordeel vd Polestar upgrade is dat deze aanwezig blijft na onderhoud of updates van de dealer.

Ik neem aan dat je een vd laatste 6 cilinders hebt?
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier ook goede ervaringen met Polestar en een D5 met awd.
Voordeel is dat je met awd ook echt het vermogen kwijt kunt.
De D5 kreeg echt adem erbij waar het normaal ophoudt voor en diesel.
Op mijn volgende Volvo met awd ga ik direct weer voor Polestar!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik herken wat Silver_R en diesel01 zeggen over Polestar. In mijn geval komt de D6 tot leven en lijkt de geartronic veel actiever en beter "aan te grijpen".
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
M&M
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Ook een uitnodiging op kenteken gekregen van Volvo alleen dan voor de T5. Vreemde is dat dit een ex belg is en volgens mij doen ze dat helemaal niet.

Uw Volvo vijfcilinder met kenteken X-PST-XX heeft niet voor niets een geweldige reputatie. Door die unieke, roffelende sound, maar ook door z’n ongekende rijeigenschappen. Toch kunt u uw rijplezier nog eens een flinke extra boost geven. Want voor de speciale prijs van € 695 geven we uw Volvo nog meer koppel, nog meer power en een nog snellere reactie op het gas, bijvoorbeeld voor veiliger inhalen. Van Polestar, dus niet zomaar tuning, maar exact afgestemd op de specificaties van úw Volvo-motor. Kies nú originele Polestar Engineered Optimisation, van € 995 alleen t/m 31 maart a.s. voor slechts € 695!
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
ROBERT6AWD
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.03.2017 - 00:00

@Silver-R, Is inderdaad een van de laatste V70 T6-en die tot en met 2015 geleverd is.
@m&m, ik kreeg dezelfde aanbieding van mijn volvo dealer

@allen,
Het vermogen wordt in D-stand geleidelijk vrijgegeven als je het gaspedaal rustig bedient. Ook het opschakelen gaat al bij 2000 toeren.
Met de automaat in Sport-stand gaat het er veel directer en feller aan toe. Opschakelen gebeurt afhankelijk van hoe diep het gaspedaal is ingedrukt bij veel hogere toerentallen wat natuurlijk ook de bedoeling is. Mijn zoon en dochter vinden het geweldig. Mijn vrouw alleen als ze zelf aan het stuur zit.

Is de polestar update in D vergelijkbaar met de S zonder update? Of wat veranderd er in schakelgedrag door de update in D-stand.
Hebben jullie al ervaren wat de belasting doet met de automaat en de haldexkoppeling vwb slijtage
V70 T6 AWD md 2014
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Betreft de bak en Haldex, mijn auto heeft af fabriek al de Polestar software. Gaat allemaal goed........nog. Maar verwacht ook geen problemen. Zou wat zijn als je een Volvo koopt en Volvo biedt je meer vermogen aan, dat de boel daarna kapot gaat.

Het rijden en de ervaring met de upgrade zijn anders dan jij omschrijft. Eigenlijk wordt de karakteristiek in zowel D als S totaal anders. Ben je een keer in de Bollenstreek, kom maar een keer rijden.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bij mijn D5 ging het in de eerste 2 versnelling redelijk credo mundo, vanaf de 3e versnelling ging hij van kiet dat medepassagiers verschrikt opkeken en vroegen wat ik aan het doen was.
Hij trok dan moeiteloos van 30 tot 120 waarna de volgende versnelling ook voldoende snelheid gaven.
uiteindelijk bleek bij mij het kogelgewricht van de wervelklep de zwakste schakel waardoor het wervelklepstangetje er keer op keer afschoot waardoor hij boven de 2500/3000rpm teveel lucht kreeg en daardoor minder ging lopen.
Maar goed dat is bij jouw T6 allemaal niet van toepassing, die aanbieding is een mooie ik zou het direct doen!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Hier ook voor een tuning gegaan maar dan via volvotune.Ik heb een 2.4d D5 175 pk/420 Nm laten tunnen naar 240pk en 480 Nm en ik moet zeggen dat het verschil zeer groot is.Het gaat er niet om te rijden als een gek maar het is wel een groot gemak dat je extra vermogen op overschot hebt...het grootste verschil zit hem vooral in vanaf de 3de versnelling gaat hij als een speer en blijft hij gaan...het gemak zit hem vooral op de autostrade als je nog snel ff wil invoegen of op een binnen weg snel ff voorbij...het is gewoon het gemak waarop alles gaat.Het verbruik is 0,4 liter gezakt maar mijn vrouw rijd door de week altijd met de xc60...rustige rijstijl...Ik ben zeer tevreden over het resultaat en zou het direct weer doen.
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ga donderdag a.s. naar de dealer voor de Polestar optimalisatie voor mijn XC60 met de T5 motor, ben benieuwd naar het effect.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

@lint. Kan alleen maar zorgen voor een WOW effect.
Geniet er maar van.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ga het binnenkort ervaren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

lint schreef: Ik ga het binnenkort ervaren.
Wij zijn benieuwd. Mijn ervaring met de XC90 was meer dan goed. Bak veel alerter en mooie lineaire versnelling!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@Lint: ik denk dat het enorm zal bevallen. Mede door de tuning ben ik echt van de PIH gaan houden en is de auto een stuk minder nerveus (in Power) om te rijden.
@Gouwe: heb jij jouw PIH ook zonder tuning gereden?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@RobertT6AWD: bij de PIH is de mapping in Hybrid/AWD (vergelijkbaar met D?) en Power (vergelijkbaar met S?) veranderd. Er was in de Hybrid/AWD stand relatief veel slip van de geartronic als je meer toeren maakte en bij normale snelheden had je net wat te weinig koppel om comfortabel te rijden. In de Power stand had je veel toeren maar leek het nog steeds alsof de geartronic niet snel genoeg aangreep waardoor het gedrag nogal zenuwachtig was. Eerst te weinig reactie, daardoor trap je te hard, dan ineens te veel reactie. En de rest van het gezin werd het snel zat...

Met Polestar tuning is er dus meer koppel om te versnellen zonder dat de geartronic hoeft terug te schakelen of dat er extra slip nodig is. Doordat zowel motor als geartronic zijn aangepast is het heel makkelijk om stevig (als aan een lang elastiek) zonder haperingen tot hoge snelheden te versnellen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
ROBERT6AWD
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.03.2017 - 00:00

@Roaldh, de beschrijving die je geeft komt inderdaad overeen zoals ik het ervaar. Dat is dus ook de reden dat ik de polestar update overweeg.
@diesel01, probleem dat je beschrijft is dat voorbehouden aan de diesel? Bij hoeveel km op de teller?
@BendW, volvotune in elst of uden? Doen toch enkel diesels heb ik begrepen uit de vele goeie reviews?
@SilverR, hoeveel probleemloze km heb je er al opzitten? Bedankt voor het aanbod, ik zou het graag eens meemaken, maar de komende tijd kom ik helaas niet in de buurt.
@lint, ben ook benieuwd naar je ervaring.

@allen,
Ik lees ook dat na de update de geartronic weer ingeleerd moet worden. Is daar een van jullie meebekend en zoja hoe werkt dat?
Kent of heeft iemand filmpjes op youtube mbt de polestar update die de beschreven ervaringen goed tonen? Ik weet je moet het in het echt ervaren om het verschil te voelen, maar het is leuk om te zien en horen.
V70 T6 AWD md 2014
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Volvotune in Elst...Op hun website kan je de nodige info inwinnen.Als je vragen hebt de mailen of bellen en je krijgt de uitleg van a tot z.Benzien monteren worden ook gedaan door hun.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Wat problemen betrefd ligt veel aan je zelf, Als je constant op de limiet gaat rijden of als je het extra vermogen gaat gebruiken wanneer je het nodig hebt...Elke tuning in Elst blijft binnen de veiligheids marges van de constructeur...Je wagen krijgt voor de tuning een volledige chek up of er geen gebreken aan de motor zijn en de tuning wel volledig tot zijn recht komt...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Klopt, alleen voorbehouden aan de 5cilinder diesels.
Mijn XC60 was een my09 en dus al 4 toen hij bij mij kwam, had in die tijd maar 45k gelopen en ik heb daar in 4 jaar 140k mee gedraaid.
Die wervelklep moest vervangen worden, auto liep gewoon goed maar boven de 3000rpm had hij niet de kracht die hij moest hebben wanneer het stangetje er af lag..
Jouw 6 cilinder is natuurlijk heel iets anders.
mbt de bak, wanneer de bak gespoeld word dan zet men de tellers weer op nul, dat betekend dat de bak, die adaptief is, weer moet leren schakelen.
Jij als berijder hebt een rijstijl, de bak past zich aan jouw rijstijl aan.
De bak spoelen kan geen kwaad wanneer je slip voelt, toerental gaat wel omhoog maar de snelheid niet, bij de oude GT6 in een D5 kwam de lockup bij 1700rpm.
Vanaf dat toerental zijn motor en bak met elkaar verbonden, naarmate de olie ouder word verliest het zijn eigenschap waardoor dat moment van koppeling verder weg komt te liggen.
De GT8 is stukken verfijnder, rustig optrekken betekend bij deze bak ook schakelen onder de 2000rpm, bij 85km/h draait mijn V70 in 8 1400rpm.
Krijg je nieuwe software dan kun je gewoon gaan rijden, opnieuw inleren doe je pas als alle tellers in de bak op nul zijn gezet en dat inleren is eigenlijk niets anders dan met de auto gaan rijden en hem op verschillende manieren belasten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”