Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Ik overweeg een Youngtimer XC90 2.4 D5 163 PK uit 2003 met 200.000 km. aan te schaffen (aantoonbare kilometerstand, dus niet teruggedraaid). Omdat ik op dit moment een V50 D5 2007 rijd met 180 pk. en een V70 D5 2009 met 220 pk. (na (ZIP)tuning) ben ik bang dat een XC90 D5 met 163 pk. i.c.m. het enorme gewicht mij gaat teleurstellen. Niet zozeer qua topsnelheid of zo, maar meer qua souplesse die ik nu gewend ben. Daarom overweeg ik zo'n XC90 van 15 jaar oud met 200.000 km na aanschaf alsnog te laten chiptunen. Is dat verantwoord (ik lees wel veel lovende verhalen over www.volvotune.nl) ? Voor de goede orde: de XC90 vervangt dan de V50. Alvast dank voor het meedenken!
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

dat valt of staat met de staat van onderhoud. Dus is de motor goed? Zo ja, zal het geen probleem zijn. Bij twijfel eerst een tijdje rijden en kijken wat je tegenkomt. Zodra alles ok is, dan kun je alsnog naar VolvoTune
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik zou sowieso voor volvotune gaan en niet voor een kant en klare chip zoals ziptuning gaan...ik heb mijn xc60 175 pk versie op 240 pk laten zetten en ben zeer tevreden...volvotune kan echt toveren met de 2.4d D5 motoren...
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

De lovende verhalen kloppen. Doe Obbe de groeten.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Bedankt voor de reacties so far. Mijn persoonlijke ervaring met Ziptuning is overigens prima; zij hebben mijn V70 indertijd getuned en tot op heden rijdt hij feilloos. Maar goed, toen wist ik ook nog niet van het bestaan van Volvotune... Ik vraag mij overigens af of de versnellingsbak (gemakkelijk) een hoger koppel aankan. Ik lees op het forum dat een oliekoeler noodzakelijk zou zijn bij een XC90 van 2003, omdat die er niet standaard op zou zitten?
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Taan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 23.09.2016 - 10:05

Ik heb mijn Octavia 2.0 TDI laten tunen van 140 naar 180PK bij 280.000km Uiteindelijk is tie bij 376.000 weggegaan wegens andere mankementen.
Ik vond het verschil niet heel groot. Hij had standaard al meer Pk's en Nm's, maar het was wel lekker om altijd genoeg vermogen te hebben, ook met de Caravan.

Het was dus wel even wennen met mijn V60 D3 136pk en 200kg meer dan de Skoda maar eerlijk gezegd is tunen niet nodig. Ik rij nu ook wat rustiger (110 op de CC)om het verbruik enigszins te beperken. Het is gewoon even wennen en meer anticiperen of geduld hebben, maar realistisch gezien kost het me slechts enkele minuten reistijd op de 30-50km afstanden die ik meestal afleg.
Het rijdt ook heel ontspannen eigenlijk.

De XC90 zal ook wel dorstig zijn als je steeds haantje de voorste wilt zijn.

Eind februari naar de wintersport ga ik het verbruik even negeren. Op zo'n lange afstand scheelt een beetje doorrijden een stuk meer.
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Als gezegd: het gaat mij niet om het vermogen (om daarmee haantje de voorste te kunnen zijn) als wel om het koppel en daarmee de souplesse van de motor. Ik ben nu een beetje huiverig gezien de D5 met 163 pk. in de XC90 i.c.m. ruim 2000 kg. eigen gewicht, in vergelijk met de V50 en V70 die ik nu heb met veel meer vermogen en koppel bij een veel lager gewicht van de auto. Ik hoopte dat chiptuning van de D5 163 pk. dat verschil -voor een deel- weg zou nemen. Blijft nog de vraag van de oliekoeler op de XC90: zit hij er nou wel of niet op? En is het noodzakelijk om die dan alsnog te laten monteren?
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Wat betreft de Geartronic,ga maar eens praten met Obbe...heeft zijn xc60 2.4 d5 Gt met 320dkm op teller op 520Nm staan...
Taan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 23.09.2016 - 10:05

@RudolphJ , ik bedoelde, accepteren dat het minder vlot gaat is ook een optie.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Een 2.4d uit 2003 zal iig geen roetfilter e.d. hebben lijkt me? Dan zit je alleen nog met EGR maar die kun je gelijkertijd dicht laten zetten.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

Nee, roetfilter inderdaad niet aanwezig. Wellicht alsnog te monteren? Vanaf 01-01-2019 gaat de MRB naar verluidt met 15% omhoog voor auto's zonder roetfilter. Dat betekent voor een XC90 D5 een verhoging van ruim € 400,- op jaarbasis. *Slik. Blijft nog altijd de vraag: heeft een XC90 van 2003 een oliekoeler, en zo nee: is die noodzakelijk na tunen?
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Neem contact op met Obbe van volvotune en je hebt antwoord op al je vragen...zijn xc 60 staat op 250 pk en 520nm zonder oliekoeler speciaal om te kijken wat de Geartronic aan kan.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Wat hiervoor is geschreven: even contact opnemen met Obbe!

Dat de MRB nog 15% omhooggaat is niet prettig, maar als de MRB een issue is moet je sowieso geen XC90 gaan rijden...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

@BendW : Dank, ik ga hem bellen!
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

RudolphJ schreef: @BendW : Dank, ik ga hem bellen!
Laat je niet afschrikken door andere tuners, Obbe is zeker niet de tuninggod. Dat ie goed is staat buiten kijf, en dat ie verstand van zaken heeft zeker, maar er zijn ook zat andere tuners die verdomd goed werk verzetten en daarbij, een reguliere chip is helemaal niet pee definitie een slecht idee ;)
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Obbe is geen tuninggod???

:D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik wist niet dat God echt bestaat...
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

BendW schreef: Ik wist niet dat God echt bestaat...
Een antwoord als reactie kan zijn hoe je daar zelf mee omgaat.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Carfreak schreef: Obbe is geen tuninggod???

:D
Nope, zeker niet zelfs...
Hij verricht fantastisch werk, weet waar hij het over heeft, maar is zeker niet de beste op gebied van chiptuning.
Zonder testbank ben ik van mening dat je nooit helemaal op en top af kunt stellen. Mijn auto heeft bijvoorbeeld 4x op de bank gestaan om alles perfect af te stellen.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

Ik ben van een Jager met 3l V6 naar een XC90 met D5 gegaan 163pk.
Het blijft een beetje een tractor maar als je in het juiste toeren gebied blijft is het goed te doen. Verbruik 1 op 12 tot 1 op 14.
Het hobbelt makkelijk naar 140 - 150 als je dat wil en met de 163pk heeft het allemaal weinig te leiden.
Ik zou eerst met het ding gaan rijden, kijken of alles werkt en goed is, dan kun je altijd nog laten kietelen.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”