Ik ben voornemens om een set verlagingsveren te monteren onder mijn S40. Nou heb ik al een en ander gelezen op het forum over verlagen. Ik probeer vooral even een algemeen beeld te krijgen en daarbij een aantal vragen stellen.
- Ik begrijp dat Eibach veren een mooie soepele werking hebben en qua comfort niet veel inleveren ten opzichte van origineel. Ik lees ook positieve berichten over Intrax.
- Zonder demper max verlagen tot 3 cm. De Eibach set die voor mijn S40 beschikbaar is zou 2,5 cm verlagen.
- Complete verlagingset, veren met dempers wordt heel stug.
- Uitlijnen is een must na het monteren van nieuwe veren.
- Verlichting (in mijn geval meedraaiende bi-xenon) moet opnieuw afgesteld worden ?
- Bumpstops ?
Zover ik kan nagaan heb ik geen nivomat schokdempers achter. Zou te zien zijn aan een harmonica hoes aan de onderzijde van de demper ?
Ik weet niet of mijn S40 voorzien is van een sportpakket. Kan ik dit zelf ergens aan zien vanwege mogelijke invloed op verlaging ? In hoogte voor en achter zit er bij mij ongeveer 3 cm verschil in waardoor de auto iets voorover staat. Is dit eventueel aan te passen en in hoeverre is dit verstandig ?
Verlaging is voor mij puur optisch dus de kuip iets meer vullen en ik wil alles behalve een stuiterbak. Mijn zomerbanden zijn in de maat 225/40/18 ET 52,5.
Hoor graag wat de bevindingen of ervaringen zijn.
Diverse vragen over verlagen
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46
Laatst gewijzigd door Snipes@fryslan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
In dit geval zullen de wielkasten zeker niet gevuld zijn door andere banden te monteren.
@TS: jouw bevindingen kloppen. Alleen dat uitlijnen is niet altijd nodig na verlaging. Hangt af van de aanpassing die je doet. Hetzelfde geldt voor je verlichting.
Zelf rij ik met de Eibach pro kit. Niet te laag, niet te stug maar wel een betere wegligging en zeker dikker om te zien. Bovendien blijft het prijstechnisch ook leuk.
@TS: jouw bevindingen kloppen. Alleen dat uitlijnen is niet altijd nodig na verlaging. Hangt af van de aanpassing die je doet. Hetzelfde geldt voor je verlichting.
Zelf rij ik met de Eibach pro kit. Niet te laag, niet te stug maar wel een betere wegligging en zeker dikker om te zien. Bovendien blijft het prijstechnisch ook leuk.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46
Aanpassen bandenmaat heeft ook gevolgen voor de snelheidsmeter volgens mij. Bovendien heb ik 4 nieuwe banden en die zijn die nog niet aan vervanging toe
Mijn lijstje is dus aardig (over)compleet. Het zal ook een Eibach set gaan worden want daar lees ik alleen positieve dingen over. Ik heb nog even gekeken naar een meer horizontale setting voor de S40. Wat ik daarvan begrijp is dat dit alleen te bereiken is met een schroefset of het afslijpen van een ring van de achterste veer (ja je gelooft het niet maar er zijn mensen die het doen). Mogelijk dat je nog een set op maat kan laten maken bij bv Merwede maar dat zal ook in de kosten lopen. Schroefset wil ik niet omdat het dan erg gaat stuiteren.
Is er nog iets te zeggen over bumpstops al dan niet noodzakelijk en of mijn S40 mogelijk standaard al verlaagd is dmv sportpakket ?
Bedankt voor de reacties tot dusver
Mijn lijstje is dus aardig (over)compleet. Het zal ook een Eibach set gaan worden want daar lees ik alleen positieve dingen over. Ik heb nog even gekeken naar een meer horizontale setting voor de S40. Wat ik daarvan begrijp is dat dit alleen te bereiken is met een schroefset of het afslijpen van een ring van de achterste veer (ja je gelooft het niet maar er zijn mensen die het doen). Mogelijk dat je nog een set op maat kan laten maken bij bv Merwede maar dat zal ook in de kosten lopen. Schroefset wil ik niet omdat het dan erg gaat stuiteren.
Is er nog iets te zeggen over bumpstops al dan niet noodzakelijk en of mijn S40 mogelijk standaard al verlaagd is dmv sportpakket ?
Bedankt voor de reacties tot dusver
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 11:15
Goede plannen! Zelf heb ik recent mijn V70 onder handen laten nemen. Ik deel mijn ervaring graag met je.
-Eibach was ook mijn keuze. Verlaging is ongeveer 30mm bij de pro-set. Comfort blijft deels, maar het wordt hoe dan ook stugger dan je nu gewend bent. Achter verlaagde Eibach meer dan voor. Zie de foto's hieronder.
-Dempers heb ik eerst niet laten vervangen. Ik was toch niet helemaal content met de combi Eibach-originele schachs dempers. Mijn dempers hadden "slechts" 100.000 km ervaring, maar toch was al te merken dat het met de nieuwe veren niet helemaal lekker ging. Met name bij het uitveren sloeg de achterkant nogal door. Ik heb nu toch maar de dempers laten vervangen. Daarbij heb ik gekozen voor Bilstein B4 vervangingsdempers om zoveel mogelijk comfort te houden. De B6 leek mij te stug worden. Dat bevalt prima. Achteraf bezien had ik dat beter ineens kunnen doen. Een setje B4 dempers kost om en nabij € 500,-.
-Uitlijnen moet nadat de dempers en veren zijn los geweest. De meesturende xenons hoefden bij mij niet opnieuw afgesteld te worden.
-Over bumpstops durf ik je niets te zeggen. Bij mij was het niet nodig.
-Eibach was ook mijn keuze. Verlaging is ongeveer 30mm bij de pro-set. Comfort blijft deels, maar het wordt hoe dan ook stugger dan je nu gewend bent. Achter verlaagde Eibach meer dan voor. Zie de foto's hieronder.
-Dempers heb ik eerst niet laten vervangen. Ik was toch niet helemaal content met de combi Eibach-originele schachs dempers. Mijn dempers hadden "slechts" 100.000 km ervaring, maar toch was al te merken dat het met de nieuwe veren niet helemaal lekker ging. Met name bij het uitveren sloeg de achterkant nogal door. Ik heb nu toch maar de dempers laten vervangen. Daarbij heb ik gekozen voor Bilstein B4 vervangingsdempers om zoveel mogelijk comfort te houden. De B6 leek mij te stug worden. Dat bevalt prima. Achteraf bezien had ik dat beter ineens kunnen doen. Een setje B4 dempers kost om en nabij € 500,-.
-Uitlijnen moet nadat de dempers en veren zijn los geweest. De meesturende xenons hoefden bij mij niet opnieuw afgesteld te worden.
-Over bumpstops durf ik je niets te zeggen. Bij mij was het niet nodig.
Volvo V70 2015 D4 GT8 Polestar Optimised
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
@TS jouw S40 is zeker niet verlaagd middels sportpakket setup. Daar staat hij echt veel te hoog voor
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46
@Redcod Duidelijk verhaal en ook hier kan ik zeker wat mee dus dank voor je uitgebreide antwoord.
@Carfreak Dat vermoeden had ik al een beetje
Binnenkort maar een setje bestellen. Ik had de Bilstein ook gezien en dat lijkt mij een goede combinatie. Ik zal eerst alleen een setje Eibach bestellen. Mochten mijn dempers dan later de geest geven kunnen die vervangen worden door de Bilstein. Kan ik de kosten ook een beetje spreiden
@Carfreak Dat vermoeden had ik al een beetje
Binnenkort maar een setje bestellen. Ik had de Bilstein ook gezien en dat lijkt mij een goede combinatie. Ik zal eerst alleen een setje Eibach bestellen. Mochten mijn dempers dan later de geest geven kunnen die vervangen worden door de Bilstein. Kan ik de kosten ook een beetje spreiden
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27569
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Niet iedere complete set met veren is ontzettend stug.
Onder mijn S60 had ik een Bilstein B12 set en dat was meer dan prima te doen.
Kijk voor de grap eens bij onze oosterburen, daar haal je deze spullen voor fors minder geld.
De bumpstops hoef je niets mee te doen, deze vangen de uiterste slag op en dit blijft bij je nieuwe veren net zo.
Onder mijn S60 had ik een Bilstein B12 set en dat was meer dan prima te doen.
Kijk voor de grap eens bij onze oosterburen, daar haal je deze spullen voor fors minder geld.
De bumpstops hoef je niets mee te doen, deze vangen de uiterste slag op en dit blijft bij je nieuwe veren net zo.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46
Ik zag dat een complete B12 set voor mijn S40 te krijgen is voor ongeveer 600.- euro. Losse set Eibach voor ongeveer 200.-
Je zit met twee keer montagekosten dus ik hoop dat mijn originel dempertjes het nog even volhouden.
Verder heb ik inmiddels antwoord op al mijn vragen dus dank daarvoor !
Je zit met twee keer montagekosten dus ik hoop dat mijn originel dempertjes het nog even volhouden.
Verder heb ik inmiddels antwoord op al mijn vragen dus dank daarvoor !
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08