D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Weet niet zeker of dit het juiste board is. Is niet echt Volvo nieuws, en behelst meerdere modellen.

Rica is in staat om de nieuwe D4 motor te tunen. De motor gaat daarmee van 181/190 pk naar 231 pk/470Nm. Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan. Dat is maar liefst 117 pk per liter, en dat voor een diesel.

Vond het in elk geval opmerkelijk genoeg om te posten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Mods edit: verplaatst naar het Tuning board
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als eens gereden in een BMW 525? Ook 2 liter met een boel pk's en vooral een berg Nm-ers. Het kan dus wel om veel pk's uit een liter motorinhoud te halen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ook een V70 T5 is een 2 litermotor met 245 pk en 350 Nm.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
ruffie
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 01.01.2014 - 22:44
Locatie: Almere

lint schreef: Ook een V70 T5 is een 2 litermotor met 245 pk en 350 Nm.
Is die T5 eigenlijk te tunen?
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Vast wel maar nog niet door Polestar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

edraket schreef: Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan.
Dat is nu precies wat ik mij ook afvraag. Uit mijn D5 zal best nog veel meer kracht gehaald kunnen worden maar of dat met name op de lange duur wel verantwoord is vraag ik me wel af.
Het zal best kunnen dat de grote marge die Volvo aanhoudt wat kleiner kan maar of de automaat en de aandrijflijn dat aankunnen is dan de vraag. Zijn hier ervaringen mee?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

In mijn V70 D4 ligt hetzelfde blok als in de nieuwe XC90 D4 en D5, is daar ook hetzelfde blok dat in de D4-versie 190 PK afgeeft en in D5-versie 225 PK en 470 Nm. In alle bestaansvormen ook gekoppeld aan dezelfde 8-trapsautomaat. Of er bepaalde onderdelen aan motor en bak anders zijn of zwaarder zijn uitgevoerd weet ik niet, mogelijk is het alleen software.

Correct me if I'm wrong.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

lint schreef: Ook een V70 T5 is een 2 litermotor met 245 pk en 350 Nm.
Dat is een benzine motor met turbo, en dat is heel wat anders als een diesel!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Fulaks schreef: ...
Correct me if I'm wrong.
Ik stel mij voor dat olie- en motorkoeling sterker zijn bij een krachtigere motor. Wellicht dat ook de remmerij wat groter is.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Msuidgeest schreef:Ik stel mij voor dat olie- en motorkoeling sterker zijn bij een krachtigere motor. Wellicht dat ook de remmerij wat groter is.
Dat zou ik dan wel eens graag weten. Remmerij heeft niets te maken met het technische aspect van motor en aandrijflijn en eventuele marges die daarop zitten, dat gaat dan weer over hoe je al dat geweld tot stilstand brengt en dat is inderdaad een aspect dat bij motortuning zelden wordt aangepakt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5097
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Fulaks schreef: In mijn V70 D4 ligt hetzelfde blok als in de nieuwe XC90 D4 en D5, is daar ook hetzelfde blok dat in de D4-versie 190 PK afgeeft en in D5-versie 225 PK en 470 Nm. In alle bestaansvormen ook gekoppeld aan dezelfde 8-trapsautomaat. Of er bepaalde onderdelen aan motor en bak anders zijn of zwaarder zijn uitgevoerd weet ik niet, mogelijk is het alleen software.

Correct me if I'm wrong.
Er is een lijste geweest met info over de VEA motoren maar dat lijste is na een forum crash voor mij onvindbaar geworden. Meen me te herinneren dat de turbo's van de VEA D5 anders zijn dan de D4
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

FritsieV70 schreef:
edraket schreef: Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan.
Dat is nu precies wat ik mij ook afvraag. Uit mijn D5 zal best nog veel meer kracht gehaald kunnen worden maar of dat met name op de lange duur wel verantwoord is vraag ik me wel af.
Het zal best kunnen dat de grote marge die Volvo aanhoudt wat kleiner kan maar of de automaat en de aandrijflijn dat aankunnen is dan de vraag. Zijn hier ervaringen mee?
Ik heb nu 2 jaar Polestar op mijn D5 en dat gaat goed.
Wel laat ik binnenkort mijn automaat weer reinigen en spoelen.
Het is een 185pk D5 die naar 205pk en 450nm is gezet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

NielsPHEV schreef:Er is een lijste geweest met info over de VEA motoren maar dat lijste is na een forum crash voor mij onvindbaar geworden. Meen me te herinneren dat de turbo's van de VEA D5 anders zijn dan de D4
Maar dan spreek je dus niet over zwaarder uitgevoerde onderdelen of smering en koeling van het blok ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5097
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

dat stond niet in het tabelletje dan zou je echt onderdeelnummers van zaken als de oliepomp, zuigers e.d. moeten gaan vergelijken
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

Mooie cijfers van Rica maar vraag me dus ook af of de bak en aandrijving het wel aankunnen op de lange duur.
Bij mijn vorige wagen (V50 2.0d) was dat niet het geval. Tuning was helemaal niet goed afgesteld of soepel te noemen.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Denk dat Rica of willekeurig welke tuner dan ook, er nog wel meer uit kan halen. Maar wil je dat ook? Sneller wordt het zeker, wordt er alleen niet beter op.
Tuning prima maar niet tot op-, of over de limiet zonder te moeten inboeten op betrouwbaarheid en rijbaarheid. De auto zal er zeker niet beter door gaan rijden, eerder wielslip, hangen aan het gas etc.
En als het stuk gaat....dan hoef je in ieder geval niet bij Rica aan te kloppen. Want het zal nooit aan hun software liggen. En dan spreek ik uit ervaring.
Gebruikersavatar
René D
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 30.03.2014 - 21:38

Je kan er van uit gaan dat het allemaal wat minder lang mee gaat indien je het hogere vermogen ook vaker gebruikt.
Bij gelijkblijvend gebruik veranderd er weinig.

In de industrie is het gebruikelijker aan het worden onderhoud afhankelijk te maken van verbruikte hoeveelheid brandstof.
ook merken wij het aan lood gehalte in olie indien we de gas motoren rijker af stellen.
Het tunen veroorzaakt hogere drukken in verbranding ruimte.
Deze hogere krachten veroorzaken hogere slijtage aan lager werk.
Dit kunnen we tegenwoordig meten.
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V


DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V502.0d schreef: Mooie cijfers van Rica maar vraag me dus ook af of de bak en aandrijving het wel aankunnen op de lange duur.
Bij mijn vorige wagen (V50 2.0d) was dat niet het geval. Tuning was helemaal niet goed afgesteld of soepel te noemen.
En waar was die vorige getuned? Ook bij Rica?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
streetvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.02.2015 - 10:21

Zijn er al mensen met ervaring met de Rica Chip D4 blok?
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”