In de letterlijk zin klopt het precies: "[Ze] waren scherpzinnige interpreten van de (mozaïsche) wet en hielden zich hier behoorlijk streng aan." Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Farizee%C3%ABnMax schreef:Een kwalijke opmerking Evert.evert65 schreef: pfft wat een topic
@lint had wel een beetje gelijk een godsdienstig topic
een vraag werd direct neer gesabeld door 2 farizeeërs
Vind jij iedereen die de wet volgt een huichelaar?
Een rectificatie lijkt mij op zijn plaats.
roetfilter wel of niet doorboren 2.4d v70??
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5095
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ben een overtuigd atheist en engineer derhalve een correctie om zeker te stellen dat zowel de natuurkunde als de bijbelse werkelijkheid geen geweld wordt aangedaan. In de wetten van Mozes heeft niets gestaan over roetfilters dus in de letterlijk zin klopt het niet. Hij verplaatste zich wel met meerdere aanhangers en was dus in overtreding.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24350
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Als hij dat daadwerkelijk in zijn eendje deed, is dat opmerkelijk. Hopelijk is het geen vorm van bestialiteit.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24350
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Los van dat alles vind ik niet dat we hier als zodanig aan hoeven spreken en derhalve ben ik het met Max eens. Dit lijkt me niet gewenst, we gaan als volwassenen met elkaar om.prwi schreef:In de letterlijk zin klopt het precies: "[Ze] waren scherpzinnige interpreten van de (mozaïsche) wet en hielden zich hier behoorlijk streng aan." Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Farizee%C3%ABnMax schreef:Een kwalijke opmerking Evert.evert65 schreef: pfft wat een topic
@lint had wel een beetje gelijk een godsdienstig topic
een vraag werd direct neer gesabeld door 2 farizeeërs
Vind jij iedereen die de wet volgt een huichelaar?
Een rectificatie lijkt mij op zijn plaats.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19843
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Afgelopen week heb ik mijn slimme meter, die mij in staat stelt om te kunnen besparen op mijn energie, er uit laten slopen omdat ik niet wil dat derden achter mijn deur dmv GPRS "dingen kunnen regelen"fredhead schreef:Dat is een kilomerstand van natuurlijk "niets".diesel01 schreef:109k.anixie schreef: diesel01, wat is de km stand van jouw wagen nu ?
Zo nu en dan eens stevig doorgassen had ik ook al gelezen dat dat een prima methode was om de filter en EGR klep gelukkig te houden...
Merk echt verschil wanneer ik terug kom uit Dld...loopt mooi rond, pakt vlotter op en is overall stiller.
De roetfilter problemen komen later wel, zeker met onderhoud om de 30.000 kilometer.
Ook als we weer naar milieu gaan kijken is even doorrijden weer niet goed natuurlijk,
Doe dit niet om jou nu aan te vallen, maar als reactie naar wat er hier al voorbij is gekomen
Indien ik een hardcore milieu activist zou zijn ging ik lekker met het Onrendabele Vervoer reizen, dat ben ik dus niet en rijd daarom D5 in een auto met een CW waarde van een flatgebouw.
Ik geef daarom ongegeneerd gas met het hok gewoon omdat het kan en de D5 dat lekker vind.
Ik heb geen kinderen en daarom bespaar ik wel erg veel voor het milieu!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24350
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
en ik maar tegen nog-niet-Volvo-rijders zeggen dat het zo'n mooi merk is met oprechte berijders, 'wij-mensen' die in een 'wij-merk' rijden. Anders dan de 'ikke-ikke-ikke-rijders' van de 'ik-merken', helaas vaak van Duitse makelij. Zat ik even fout...
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- BraboFrits
- 4th Gear member
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
+1 haha, dat argument kan ik ook prima gebruiken. Dit heb ik Midas Dekker een keer horen beweren...diesel01 schreef: Ik heb geen kinderen en daarom bespaar ik wel erg veel voor het milieu!
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Op grond van de huidige wegenverkeerswet en milieuwetgeving kan helaas niet worden opgetreden tegen bedrijven die moedwillig roetfilters verwijderen en daarmee adverteren op het internet. Een dergelijk verbod zou op grond van Nederlandse wetgeving ook alleen gelden voor handelingen die in Nederland plaatsvinden, zodat het uitwijken naar een van de buurlanden ervoor zou zorgen dat men buiten schot blijft. Deze oplossing is dus alleen op Europese schaal zinvol, en dat is een zaak van langere adem.
Het is de bestuurder/eigenaar van een auto op grond van de Wegenverkeerswet echter verboden daarmee te rijden indien het voertuig niet (meer) voldoet aan de typegoedkeuring. En het moge duidelijk zijn dat een voertuig na het verwijderen van het roetfilter niet meer aan de typekeuringseisen voldoet. Aan dit voorschrift wordt tot op heden niet getoetst in de APK. In theorie zou de politie tijdens een controle langs de weg zo’n toets kunnen uitvoeren, maar het blijkt nog niet zo eenvoudig om door een visuele controle vast te stellen dat een roetfilter is verwijderd. En de politie is in het algemeen niet geëquipeerd om langs de weg metingen te verrichten waarmee de afwezigheid van een roetfilter kan worden aangetoond.
Hierbij speelt mee dat vaak in plaats van het roetfilter een “dummy” wordt gemonteerd die in vorm en afmeting sterk op het oorspronkelijke roetfilter lijkt.
Het ministerie van IenM doet daarom samen met TNO en de RDW onderzoek naar een simpele testmethode om tijdens de APK een dieselvoertuig te toetsen op de aanwezigheid en goede werking van een roetfilter als dat er blijkens de typekeuring op zou moeten zitten. Dilemma daarbij is natuurlijk dat voor alle bezitters van een dieselauto de APK mogelijk iets duurder zou worden, terwijl maar een klein deel van de voertuigen niet aan de eisen zal voldoen. Dat staat op gespannen voet met het beleid van de regering om de lasten voor burgers en bedrijven te verlagen. Zoals vaker zouden de goeden moeten lijden onder de kwaden. Daar staat tegenover dat de kwaden gedwongen zullen zijn opnieuw een goedwerkend roetfilter te monteren, waarmee zeer hoge kosten gemoeid zullen zijn. En dat zal naar wij hopen een flink afschrikwekkend effect hebben.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Henk Baarbé
Deskundige verbrandingsmotoren en uitlaatgassen van het ministerie van IenM
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Op basis van de "brief van Obbe" wilde ik precies weten hoe het zit, dus heb info gevraagd bij het ministerie. Zie het antwoord hierboven.
Conclusies: ombouw op zich is (nog) wel legaal, maar vervolgens op de openbare weg rijden niet. Nieuwe info is dat de kans aanwezig is dat het een APK-punt gaat worden en daar worden een aantal mensen niet vrolijk van.
Conclusies: ombouw op zich is (nog) wel legaal, maar vervolgens op de openbare weg rijden niet. Nieuwe info is dat de kans aanwezig is dat het een APK-punt gaat worden en daar worden een aantal mensen niet vrolijk van.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Vervangen door een dummy, origineel bewaren.Geus schreef: Op basis van de "brief van Obbe" wilde ik precies weten hoe het zit, dus heb info gevraagd bij het ministerie. Zie het antwoord hierboven.
Conclusies: ombouw op zich is (nog) wel legaal, maar vervolgens op de openbare weg rijden niet. Nieuwe info is dat de kans aanwezig is dat het een APK-punt gaat worden en daar worden een aantal mensen niet vrolijk van.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19843
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Kijk IK reaguur alleen op een topic wat eigenlijk een nontopic is.Walter schreef: en ik maar tegen nog-niet-Volvo-rijders zeggen dat het zo'n mooi merk is met oprechte berijders, 'wij-mensen' die in een 'wij-merk' rijden. Anders dan de 'ikke-ikke-ikke-rijders' van de 'ik-merken', helaas vaak van Duitse makelij. Zat ik even fout...
Mij(als in IK werd vertelt dat IK niet goed zou zijn voor het milieu.
Terwijl het juist een milieubarbaar is die er over nadenkt om een auto niet meer te laten voldoen aan zijn type goedkeuring.
IK kwam de laatste tijd al wat minder op het forum en IK log nu uit om met de hond de natuur in te gaan..
Grusstig!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24350
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
IK spreek niemand persoonlijk aan Tom. Wie de schoen past...
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- BraboFrits
- 4th Gear member
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Zeg jongelui, wees eens wat aardiger voor elkaar
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4757
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Kijk Geus, dat is tenminste informatie waar we wat aan hebben. En het bevestigt nog eens het verhaal van Ger dat het verwijderen van het roetfilter (althans het vervolgens op de openbare weg rijden) niet is toegestaan. Dat TS daarop gewezen wordt als hij open vraagt of het "verstandiNg is" om zijn roetfilter te doorboren en de egr dicht te zetten, lijkt mij niet meer dan normaal. Dit heeft helemaal niets te maken met het zijn van Farizeeër cq huichelaar.Geus schreef: Op basis van de "brief van Obbe" wilde ik precies weten hoe het zit, dus heb info gevraagd bij het ministerie. Zie het antwoord hierboven.
Conclusies: ombouw op zich is (nog) wel legaal, maar vervolgens op de openbare weg rijden niet. Nieuwe info is dat de kans aanwezig is dat het een APK-punt gaat worden en daar worden een aantal mensen niet vrolijk van.
Of TS (en anderen) zich al of niet iets aantrekken van het wettelijk verbod is aan hen. Dat de mogelijkheden tot controle en daarmee de pakkans op dit moment nog gering zijn zal voor sommigen misschien een aanmoediging zijn tot handelen in strijd met de wet. Maar kom dan niet met de rechtvaardiging dat dit handelen feitelijk beter voor het milieu zou zijn. Zelfs als dat waar zou zijn, is het in een rechtstaat aan de gekozen wetgever om de regelgeving aan te passen en eventueel aan de rechter om te toetsen. In ieder geval niet aan de individuele burger om de regelgeving aan zijn laars te lappen. Er is bottomline maar één argument voor zo'n ingreep, namelijk een financieel argument. Als dat voor sommigen voldoende is om de wet te overtreden kan ik ze nog wel meer tips geven voor onwettelijk handelen waarbij voordeel te behalen is en de pakkans klein is. Persoonlijk heb ik het niet zo op dergelijk opportunisme.
Nou wil ik niet de moraalridder uithangen (ook ik heb wel eens in strijd met een wettelijk verbod te hard gereden ), maar het door sommigen 'diskwalificeren' van voorgaande sprekers die dit punt aan de orde stellen vind ik niet terecht.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Maar, en dan zeker eventjes ten aanzien van evert65:
Hoop gedoe hier maar, en zie daarvoor de posting van geus ter ondersteuning: Wie heeft er hier nu gelijk?
Onder dankzegging!
Hoop gedoe hier maar, en zie daarvoor de posting van geus ter ondersteuning: Wie heeft er hier nu gelijk?
Onder dankzegging!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
en daar is evert weer
moest even flink naarboven scrollen om alles te kunnen lezen
tja mijn opmerking kwam blijkbaar hard aan, maarwas niet hard bedoeld.
geen koe zo bont of er zitwel een vlekje aan dat bedoelde ik met farizeeër
, omdat de toon van de postings op de vraagstelling van TS naar mijn idee nogal hard over kwam
voor het overige
tsja, blijkbaar treden ze niet op tegen doorboren
daarbij komt nog dat ik de overgang nog heb meegemaakt als chauffeur
de vrachtwagens kregen allemaal een retrofilter en het verbruik steeg met 2L./100km
al met al , allemaal geldklopperij onder het mom van mieljeu
daarom heb ik veelal lak aan die milieumaffia
moest even flink naarboven scrollen om alles te kunnen lezen
tja mijn opmerking kwam blijkbaar hard aan, maarwas niet hard bedoeld.
geen koe zo bont of er zitwel een vlekje aan dat bedoelde ik met farizeeër
, omdat de toon van de postings op de vraagstelling van TS naar mijn idee nogal hard over kwam
voor het overige
tsja, blijkbaar treden ze niet op tegen doorboren
daarbij komt nog dat ik de overgang nog heb meegemaakt als chauffeur
de vrachtwagens kregen allemaal een retrofilter en het verbruik steeg met 2L./100km
al met al , allemaal geldklopperij onder het mom van mieljeu
daarom heb ik veelal lak aan die milieumaffia
keep calm!, your randomizer is running
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1373
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Volgens mij is het veel effectiever om de verbranding beter onder controle te krijgen dan dat er allemaal "achteraf" oplossingen als EGR en roetfilters moeten worden toegepast. Daarnaast is bij een auto die zuiniger rijdt volgens mij het rendement hoger en de uitstoot dus lager. Verder, dat regenereren, dat kan toch nooit goed zijn. Roet is toch gewoon koolstof, en dat brand niet. regenereren is dus gewoon de roet kwijtraken, en waar blijft het dan????? idd, in het milieu...
Ik wil de doorboor discussie niet aanwakkeren, en regels zijn regels. maar ik zet wel mijn vraagtekens bij de bedoelingen. Dat geldt ook voor die Hybride toestanden onder het mom van het milieu.
Ik wil de doorboor discussie niet aanwakkeren, en regels zijn regels. maar ik zet wel mijn vraagtekens bij de bedoelingen. Dat geldt ook voor die Hybride toestanden onder het mom van het milieu.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =