roetfilter wel of niet doorboren 2.4d v70??

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Voor euro-4 motoren geldt dat ze maximaal 0,025 gram fijn stof per kilometer mogen uitstoten. Het is aan de fabrikanten hoe ze dat doen. Blijkbaar lukt het niet om de verbranding te optimaliseren, anders kiest Volvo niet voor de filters. Want de filters zijn niet verplicht, als ze de norm maar halen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Misschien is dat wel de redenen dat er op termijn voor PKW's geen diesels meer ontwikkeld gaan worden.

Maar inderdaad vanuit mijn werkgebied (veiligheid en milieu) is een bronaanpak de beste methode. Ontwikkelen kost echter klauwen met geld.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
seville1977
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
Locatie: friesland

mooi,
bedankt voor alle reacties.
kogel is door de kerk, en 5 mrt gaat mijn volvo rijden volgens de norm euro3.
ga dan naar obbe in Elst(toch weer half uur korter dan Uden!)
egr dicht, roetfilter open en enkele pkaatjes erbij.
met Obbe gebeld en bevestigde ook maar weer dat mijn volvo met woon werk van ong 20km een roetfilter funest is voor de motor.
dus na 4 mrt gaat mijn volvo weer flink beter ademen!
Laatst gewijzigd door seville1977 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

seville1977 schreef: met Obbe gebeld en bevestigde ook maar weer dat mijn volvo met woon werk van ong 20km een roetfilter funest is voor de motor.
Koop dan een benzinemotor...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

dbosker schreef: klopt. Auto heeft een typegoedkeuring met werkende EGR en roetfilter. Als dit ontbreekt of niet functioneert is het reden voor afkeur.
Het behoeft denk ik geen verder betoog wat dan de gevolgen zijn.
Bij APK word niet gecontroleerd of de egr werkt en of er een roetfilter gemonteerd is. Waar je rekening mee moet houden is dat er foutcodes in de computer kunnen komen staan en indien je auto na 31-12-2005 op kenteken is gezet kan dit wel afkeur zijn. In dat geval zul je dus je roetfilter/egr moeten uitprogrameren zodat er geen P(owertrain)) codes in de computer staan.
Overigens zijn niet alle P codes afkeur hoor, maar dat is weer een ander verhaal.

Edit: van een 1 een 0 gemaakt. Ach ja, in de digitale wereld van 1-en en 0-en kan een mens eens mis zijn...
Laatst gewijzigd door Ben W op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

31 december 2015? Dat duurt nog even. Tijdreizen is dus blijkbaar wel mogelijk.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Op een beetje forum is tijdreizen blijkbaar een serieuze mogelijkheid :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

lancer schreef: Ik geloof niet dat iemand in deze thread ook maar eens heeft opgezocht wat het effect van de roet uitstoot op het menselijk lichaam is. Ik kan je aanbevelen daar eens onderzoek naar te doen, voordat je je roetfilter laat weghalen.
Als je dan toch gaat zoeken zoek dan ook gelijk eens naar de rapporten van TNO en TÜV over de gevolgen van de fijnstof uitstoot van de, volgens de milieu activisten, zo schone benzine motoren.
Uit deze rapporten, waar je trouwens niets meer over hoort omdat het niet in de gedachtegang van de milieu activisten thuis hoort, blijkt dat de door de moderne benzine motoren uitgestoten fijnstof vele malen gevaarlijker is dan de roetuitstoot van de dieselmotoren.
Roetdeeltjes zijn inderdaad niet gezond maar ze brengen minder schade aan dan de fijnstof die veel verder je longen ingaat en de boel verstopt.
Toch raar dat je dit na bekendmaking van zo'n onderzoek maar één keer leest en dat het vervolgens heel erg moeilijk terug te vinden is.
Het zelfde als de het geneuzel over het oneigenlijk gebruik van hybride voertuigen.
Iemand roept iets over geen gebruik van eletriciteit maken maar alleen rijden op de brandstofmotor en er wordt even in de media aandacht aan besteed om er na een week niets meer over te horen.
Nee, de diesel is en blijft de gebeten hond.
Laatst gewijzigd door Schorpioen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

"Diesel is the fuel of Satan" volgens Jeremy Clarkson...
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

inmiddels van een oude S80 D5 uit 2004 zonder roetfilter op een nieuwere S80 2.4 D5 mét roetfilter overgestapt.

Lang leve het milieu en onze socialistische wetgever en groene NGO's. Hoe kan het toch dat een oud model (CW waarde baksteen) met de 'oudere' techniek gewoon lekker 1:15 rijdt en de nieuwe maar net 1:12
wie legt het mij als domme consument eens uit ?

Je wordt er toch gek van.... Die uitstoot, de NOx en andere zooi moet dus in ieder geval 20% minder zijn, want je verbruikt al 20% méér.

Een mens moet wel heel veel zelfbeheersing hebben om dat K****e filter er niet onderuit te zagen.... en de doorstroming van brandstof en uitstoot weer als van ouds vlotjes te laten doorstromen. En het verprutst je motor ook nog eens.... hoeveel energie en vervuiling kost dat wel niet.... een nieuwe motor, heel vaak naar de dealer etc etc

Je voelt je tóch op een of andere manier gen**id... toch ?
of ben ik nu de enige zure burger ....?
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

S80-D5a04 schreef: inmiddels van een oude S80 D5 uit 2004 zonder roetfilter op een nieuwere S80 2.4 D5 mét roetfilter overgestapt.

Lang leve het milieu en onze socialistische wetgever en groene NGO's. Hoe kan het toch dat een oud model (CW waarde baksteen) met de 'oudere' techniek gewoon lekker 1:15 rijdt en de nieuwe maar net 1:12
wie legt het mij als domme consument eens uit ?

Je wordt er toch gek van.... Die uitstoot, de NOx en andere zooi moet dus in ieder geval 20% minder zijn, want je verbruikt al 20% méér.

Een mens moet wel heel veel zelfbeheersing hebben om dat K****e filter er niet onderuit te zagen.... en de doorstroming van brandstof en uitstoot weer als van ouds vlotjes te laten doorstromen. En het verprutst je motor ook nog eens.... hoeveel energie en vervuiling kost dat wel niet.... een nieuwe motor, heel vaak naar de dealer etc etc

Je voelt je tóch op een of andere manier gen**id... toch ?
of ben ik nu de enige zure burger ....?
EGR kun je ook eens dichtgooien, heeft hogere temperatuur in de motor tot gevolg + meer frisse lucht met als gevolg beter verbruik.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

t5power schreef: EGR kun je ook eens dichtgooien, heeft hogere temperatuur in de motor tot gevolg + meer frisse lucht met als gevolg beter verbruik.
en een veel hogere NOx uitstoot...
We zullen er mee moeten leven dat de middelen om de (zeer schadelijke) NOx uitstoot te reduceren, extra brandstof en dus CO2 uitstoot kost.
De prioriteit ligt nu eenmaal bij de meest schadelijke uitstoot.
Eerst NOx, dan roet en dan pas CO2

Herinneren we de dode bomen nog van de zure regen problematiek in de jaren 80?
Door de 3-weg katalysator op benzine auto's en katalysatoren in fabrieksschoorstenen zijn we daar van af.

En nee, ik ben geen groene rakker, maar laat roetfiler en egr op mijn Volvo wel ongemoeid.
Rij overigens ruim 1:15 met een D3 in een 1650kg (leeg) zware C70.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

In de Benz met Euro 6 motor van de baas zit een knop waarmee je het regenereren kan uitschakelen, keer op keer. Zou er dan toch ergens een maas in de wet zitten om die roetfilters te overbruggen?
Anders zetten ze die knop er toch niet in.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

S80-D5a04 schreef: inmiddels van een oude S80 D5 uit 2004 zonder roetfilter op een nieuwere S80 2.4 D5 mét roetfilter overgestapt.

Lang leve het milieu en onze socialistische wetgever en groene NGO's. Hoe kan het toch dat een oud model (CW waarde baksteen) met de 'oudere' techniek gewoon lekker 1:15 rijdt en de nieuwe maar net 1:12
wie legt het mij als domme consument eens uit ?

Je wordt er toch gek van.... Die uitstoot, de NOx en andere zooi moet dus in ieder geval 20% minder zijn, want je verbruikt al 20% méér.

Een mens moet wel heel veel zelfbeheersing hebben om dat K****e filter er niet onderuit te zagen.... en de doorstroming van brandstof en uitstoot weer als van ouds vlotjes te laten doorstromen. En het verprutst je motor ook nog eens.... hoeveel energie en vervuiling kost dat wel niet.... een nieuwe motor, heel vaak naar de dealer etc etc

Je voelt je tóch op een of andere manier gen**id... toch ?
of ben ik nu de enige zure burger ....?
Had ik ook met een AUDI 80: 1,9 D liep 1 op 20 en een 1,9 MD (milieu-diesel) deed met oxidatie-katalysator met moeite 1 op 14 ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

JeroenSpock schreef: In de Benz met Euro 6 motor van de baas zit een knop waarmee je het regenereren kan uitschakelen, keer op keer. Zou er dan toch ergens een maas in de wet zitten om die roetfilters te overbruggen?
Anders zetten ze die knop er toch niet in.
Is die knop niet om het regeneren uit te schakelen als je in in smalle straten rijdt waar (brom)fietsers en voetgangers in de buurt van de uitlaat kunnen komen?
Tijdens het regeneren van de Euro 6 loopt de uitlaatgas temperatuur behoorlijk hoog waardoor er kans op brandgevaar bestaat.

Schakel je het regeneren te vaak uit zal de katalysator vol raken, een foutmelding gaat geven met als gevolg motorvermogen reductie.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
icarus
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.08.2007 - 09:59

Waar wordt jou auto dan APK gekeurd? in Frankrijk zo te zien :)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Lekker laten zitten dat ding, wel zo fijn voor andere weggebruikers en omgeving
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja het blijft een terechte discussie waarbij een ieder zijn haar eigen keuze maakt.
Echter bij de invoer en technische keuring in Frankrijk dit jaar werd gezegd dat men zelden zo een schone diesel hadden gezien.
EGR klep dicht, roetfilter behandeling, tuning..lang verhaal kort: kortom het hele anti-"milieupakket van Volvotune." En dat al 300.000km lang met dezelfde Volvo.

Ik doe wel stevig onderhoud bij Volvoservice, elke 15.000km nieuwe olie en filter, merkdiesel Esso tanken, professionele verstuiver schoonmaak in tank elke 15.000km.
Elke 30.000km diesel filter verversen. Een keer per jaar een blikje "spul" in de te wisselen oude olie vlak voor de wissel om intern extra schoon te maken.
Echt nog nooit stil gestaan op lekke band na! Wel nu verlichting koplampen units toe aan vervanging wegens slechte opbrengst of schijn patroon op de weg.

Ik rij/reed 60.000km per jaar en nu sinds de zomer wordt dat 25.000 per jaar sinds ik in France woon en rij met meer kortere stukjes wil ik onderhoud schema aanpassen.
Hopelijk kan ik nog tien jaar met deze auto te rijden maar vrees het ergste nu ook in Frankrijk de diesel onderwerp van gesprek wordt. 80% of meer rijdt hier diesel.....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Bover schreef: Tja het blijft een terechte discussie waarbij een ieder zijn haar eigen keuze maakt.
Echter bij de invoer en technische keuring in Frankrijk dit jaar werd gezegd dat men zelden zo een schone diesel hadden gezien.
Niet zo gek toch, al die troep zit nu in onze longen... :sick:
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tuurlijk verdwijnt alle troep in onze longen echter niet alleen roet maar alle troep verdwijnt in onze longen......
Petro chemie en bijvoorbeeld die van de agrarische sector. Dat mag ook een significant minderen. :devil:

Maar die hebben een sterkere lobby dan de auto industrie.
Twee dagen minder vlees eten, euro-subsidies stoppen en een serieuze krimp van die sector zou veel oplossen om normering te halen.
Nederlandse Garnalen pellen in Marcokko? Maar ja die financiële belangen van de banken.... >_<

De Focus ligt terecht op auto's 8-)
maar teveel in verhouding tot andere mega vervuilers en ik ben blij met m'n oude Volvo beestje Euro 4 2006 en hoop dat ik nog 300.000km erbij zet tot 750.000km.( 10 jaar nog en dan is die 20 jaar en dat is toch ook een mooie bijdrage aan het milieu anders dan elke 3 jaar een nieuwe auto :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”