Polestar tuning 2.0T

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
HV
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 22:50
Locatie: Nijmegen

Vanochtend ontving ik een bericht over de mogelijkheid, om de 2.0T motor in een XC60 te tunen naar 240pk en 340nm koppel.

Nu was ik al wat ongelukkig met het idee dat heel snel na de aflevering van de 2.0T ineens de (nieuw) T5 als vervanger kwam, voor dezelfde prijs. Niets mis op zich met de 2.0T, maar iets meer power is wel lekker (rijd ook een T6, en dat is stukken feller).

Ik denk erover de tuning te laten uitvoeren. Ik was alleen toch nieuwsgierig in hoeverre deze motor met chiptuning van Polestar verschilt van de huidige T5 (deze heeft 240pk en 320nm).

Wie weet of er echt veel verschillen zijn, of dat de 2.0T met polestar tuning feitelijk zo obgeveer een T5 is?
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Is idd identiek dezelfde motor als de T5.

Spaar wat centen uit en tune hem bij APEC voor minder geld, meer kwaliteit (op maat werk), méér resultaat, een testbankrun voor én na, en indien gewenst een aanvullende motorgarantie ook. Zij tunen hem naar 265PK en 380Nm. Redelijk normaal als je weet dat de T5 standaard al 240PK en 320Nm heeft.

http://www.apecbelgium.be/chiptuning.html
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Laat 'm door Polestar tunen.
De software komt rechtstreeks bij Volvo vandaan. Is gedaan door dezelfde mensen die de 2.0T en ook de T5 van software hebben voorzien in de fabriek.
Polestar hangt er alleen aan als merk naam.
Eenmaal de software gekocht blijft deze ook bij de auto en zal de software kopie in de Volvo fabriek ook worden aangepast. Nooit meer kans dat een dealer de software kan overschrijven daar de tuning software dus ook bij Volvo in het systeem staat. Eventuele toekomstige updates zullen dan ook op de tune van toepassing zijn en kan de auto via VIDA weer op de nieuwste versie gezet worden.

Het mag dan misschien niet de tune met de meeste winst zijn maar het is dan wel zoals Volvo het hebben wil. Denk dat dat voor de mensen die niet perse de laatste PK er uit willen trekken ook heel wat waard is.
Gebruikersavatar
HV
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 22:50
Locatie: Nijmegen

Bedankt wtr_s60 en Johann. Ik denk dat ik toch voor veilig en (en om de hoek :wink: ) kies en voor de Polestar ga; de Volvo garantie is inderdaad ook wel prettig. Site Apec ziet er trouwens goed en professioneel uit, zeer uitgebreide informatie.
Gebruikersavatar
snrbcb
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18.03.2011 - 19:10
Locatie: Ronald Spijkenisse

Heb de brief ook ontvangen over Polestar.

Vind de text niet sterk.... " bij dezelfde rijstijl gelijkblijvend verbruik na tuning". wat hadden ze dan verwacht?? een nog hoger verbruik??

Als ze nu hadden geschreven "bij een soepeler motor met meer trekkracht een gelijk verbruik " dan had het nog ergens op geleken.

Nee.....kijk nog wel effe verder.
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en kontkoeling in de stoelen. (Sunpower op het dak thuis )
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Maar zo is 't wel. Een hoop tuners beloven een zuinigere motor en die kunnen het in de praktijk niet waar maken. Lijkt me nix mis met die text.
Je kan nu eenmaal niet sneller optrekken en verwachten dat je hetzelfde verbruik houdt. Dat is nu eenmaal onmogelijk, tuning of niet. Meer vermogen aanspreken is meer verbruik. En dat staat er ook in de text, niets meer en niets minder.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

met effe verder kijken heb je geen farieksgaranties meer, en ook zeker geen zuinigere auto (al zegt menig tuner van wel)
Volvo for life
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

Iroll schreef:Maar zo is 't wel. Een hoop tuners beloven een zuinigere motor en die kunnen het in de praktijk niet waar maken. Lijkt me nix mis met die text.
Je kan nu eenmaal niet sneller optrekken en verwachten dat je hetzelfde verbruik houdt. Dat is nu eenmaal onmogelijk, tuning of niet. Meer vermogen aanspreken is meer verbruik. En dat staat er ook in de text, niets meer en niets minder.

lees ff opnieuw.
Bij gelijke rijstijl.
Dan is ie met een goede tune gewoon zuiniger.

Bij mij scheelt het op de snelweg met 120 op de cc een % of 8.
In de praktijk is het gem verbruik ong. gelijk gebleven, maar ik ben dan ook niet echt bezig met zuinig rijden.
Kun je exact hetzelfde te rijden als voor de tune zou het dus een flinke slok schelen.

Maar het zuiniger maken van je auto is jezelf een tuning aanpraten dat klopt weer wel.
Tenminste in steek geen geld in de auto om er alleen over te praten of schrijven.

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Goede keus HV. Zolang de auto nog in de garantie zit. Gewoon gaan voor Polestar.

Heb je geen garantie meer. Dan pas kan je verder kijken.

Polestar is zoals Volvo het kan garanderen. En waarbij het zeker is dat de tuning na software updates bewaard blijft en je niet meer opnieuw naar de tuner moet om het te laten herstellen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
i_n_f_e_r_n_o
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 02.11.2010 - 20:30

Volgende week laat ik mijn V70-MY2011 2.0T ook doen met polestar via de dealer. Zal daarna op dit forum een update geven van in welke mate het merkbaar is. Een vermogensuitdraai vooraf en achteraf is echter niet inbegrepen...

Zijn er nog anderen die dit hebben gedaan? Wat zijn de ervaringen?
V70 R-Edition/Polestar MY2011 handgeschakeld (foto's)
Gebruikersavatar
V70 titanium
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.11.2006 - 11:33
Locatie: Noord Limburg

Volgens de brief die ik gehad heb van Volvo, gaat hij naar 240pk en 340 nm.
In werkelijkheid blijkt dat 240pk en 320 nm te zijn.
20 nm meer vindt ik niet veel, en ben dus zeer benieuwd naar de ervaring van
i_n_f_e_r_n_o
XC60 Inscription.
Evektor Eurostar 2008
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

heb je jouw auto op de rollenbank gehad?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
i_n_f_e_r_n_o
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 02.11.2010 - 20:30

In mijn brief staat ook 340Nm (is kennelijk een lokkertje), want op de polestar site staat idd 320Nm.

Mijn auto is niet op de rollenbank geweest en bij mijn dealer is dat intern ook niet mogelijk.

Ter vergelijk heb ik naar de specs van de V70 T5 gekeken. Maar daaruit kan ik alleen opmaken dat de 0-100 km volgens de fabrieksopgave naar de 7,7 sec. gaat. Regulier is 8,3 (manual).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 R-Edition/Polestar MY2011 handgeschakeld (foto's)
Gebruikersavatar
V70 titanium
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.11.2006 - 11:33
Locatie: Noord Limburg

heb je jouw auto op de rollenbank gehad?
_________________
Nee, ik twijfel of ik het laat doen voor dit geld.
Ik heb liever meer koppel als pk`s.
XC60 Inscription.
Evektor Eurostar 2008
Gebruikersavatar
snrbcb
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18.03.2011 - 19:10
Locatie: Ronald Spijkenisse

Dealer zelf denkt dat het gewoon de T5 software is........
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en kontkoeling in de stoelen. (Sunpower op het dak thuis )
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

snrbcb schreef:Dealer zelf denkt dat het gewoon de T5 software is........
Als je kijkt naar de specs kijkt, lijkt het wel een gevalletje 140 - 170 pk zoals al vaak op dit forum besproken is.

2.0T is 205 pk en gaat door tot 4000 en de T5 is 240 pk en gaat door tot 5000 toeren.
Ze hoeven alleen maar die bovenste 1000 toeren los te laten (en ietsie pietsie koppel, maar die 20Nm had je ook al met tijdelijke boost zo te zien) en voila, je hebt bijna 40 pk meer.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Hoe bedoel je "los te laten", gaat de 2.0T tot 4000 rpm en stopt dan?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

945i schreef:Hoe bedoel je "los te laten", gaat de 2.0T tot 4000 rpm en stopt dan?
Los laten bedoel ik, dat de tuners de software zo aanpassen dat hij boven de 4000 toeren doortrekt. Nu stopt de motor dan met sleuren.
Geen idee hoe ze dat precies doen, hoe gaat dat met een 140 pk 5 cylinder? Die trekt toch boven de 4000 toeren ook niet meer door?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Jawel hoor, tot in de toerenbegrenzer.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

945i schreef:Jawel hoor, tot in de toerenbegrenzer.
Ik bedoel, hij gaat nog wel door, maar de 170pk versie heeft bovenin ook meer kracht, terwijl de 140pk boven de 4000 toeren niet meer pks ontwikkeld.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”