Banden slijtage en Haldex AWD

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb net de zomerbanden nagekeken en schoongemaakt met huis en tuin middelen.
Maandag op een brug gaan de banden op de XC70 van winter en zomer wisselen.


Deze zomer in Terneuzen nog laten uitlijnen via de Volvo , ( dat bleek Euro master te zijn)...
De gemiddelde midden groef is 4mm en de zijkant binnenkant van elke band gemeten op 3.5 en de anderen 3,2 , 2,9 en helaas een op 2,2.

1. Ik houd voor nu maar de midden profiel groef maar even aan, isdat juist ?
2. Ik weet nu niet goed hoe deze band profielen effect hebben op het AWD Haldex systeem.

Mijn gewoonte is om banden te vervangen als ze de 2.9 aanraken dus de 3mm passeren...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

En de bandjes paar tiende bar harder op pompen zodat de midden kant wat harder slijt ? . uit je blaadje blijkt dat de zijkant harder slijt.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Je rijd met een te lage bandenspanning.
En de uitlijning schort ook eea aan (camber)
Linksachter is het verschil mbt de Haldex zelfs kritiek.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik sluit me bij de bovenstaande heren aan.
0,2 of 0,3 bar erbij voor een gelijkmatige slijtage.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Slagschip en Ferdi het iets harder oppompen kan ik doen maar vind ik niet plezierig. Het stuitert echt met 2.8-2.9 mij teveel op de bonkige harde en grevvel binnenwegen hier. Daarnaast ik heb ook al iets stevige Monroe schokbrekers eronder, Als ik echt een dag autobaan heb bijv naar Holland dan zet ik ze op 2.8 anders hier op max 2.5... Uiteindelijk kies ik dan voor comfort en iets meer slijtage of eerder banden wisselen. Banden zitten er nu 60.000km op door de vorige eigenaar met 125.000
Helemaal lekker lijkt mij niet dat de zijkanten iets minder profiel hebben qua waterafvoer...

Tja dan zou de AWD deze verschillen wel technisch aankunnen neem ik aan.
Ik ben al op zoektocht alternatieve band en dacht aan de Lattitude Cros van Micheilin maar die is er niet in mijn maat... Ik wil een iets grovere zomerband om goed op de grevvel matig verharde wegen te kunne rijden.

De velgen nog even nabehandeld met commandore poets en ze zijn weer klaar voor de zomer..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Is 2.5 ook niet minder dan de advies spanning?
Bij de vorige generatie was dat nl. 2,6bar. Maar goed dat kan voor deze generatie natuurlijk anders zijn.
En weet niet of ze nog geleverd worden, en zo ja ook in de juiste maat, maar wij hebben op onze XC70 ruim 100K km afgelegd met Michelin Latitude Tour HP banden (toen nog niet op, maar auto ingeruild). Wel altijd op 2,7-2,8bar en elke zomer-/winterwielen wissel voor en achter gewisseld (en zelfs een keer links/rechts, dat kan bij die band)
Haldex is veel minder gevoelig voor profielverschil (daar was voorganger Visco-koppeling wel gevoelig voor), deze verschillen zouden geen probleem moeten zijn voor Haldex.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nee de gewone spanning staat op 2.3 gemeld eco op 2.6

Ik ben een nieuwe band aan het zoeken en dacht de Michelin Lattitude Cross te monteren. Alle banden die een beetje grip hebben off road en goed performen op de weg zijn niet in de bandenmaat 235/50/18.

Als ik mogelijk toch moet uitlijnen dan kan ik net zo goed even wachten totdat de nieuwe sloffen eronder komen en misschien maar gewoon weer de Pirelli Scorpion Veder eronder. Zitten er al dik 60 K onder en kan geen goed band alternatief vinden op moment..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

CrossContact H/T van Continental
Het zou zomaar de volgende kunnen worden 155ex montage

Hannover, Duitsland, 23 februari 2023. De nieuwe CrossContact H/T van Continental is een zomerband die is afgestemd op de behoeften van chauffeurs die op verharde en onverharde wegen reizen, evenals grindbanen. De nieuwe zomerband is ontwikkeld met een bijzonder robuust, krachtig en comfortabel ontwerp en draagt de M + S-classificatie als bewijs van zijn off-road geschiktheid en kan worden gemonteerd op voertuigen met conventionele en elektrische aandrijfsystemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Yokohama Geolander, geen idee of die maat beschikbaar is maar daar hoor ik ook veel goede verhalen over en zou goed bij jouw wensen passen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 17.03.2024 - 12:04 Yokohama Geolander, geen idee of die maat beschikbaar is maar daar hoor ik ook veel goede verhalen over en zou goed bij jouw wensen passen.
Helaas niet in de banden maat beschikbaar en ik wil liever niet de bandenmaat 235/50/18 en H 97 veranderen met al die veiligheid systemen die aan ABS sensor hangen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Enige afwijking zal niet direct problemen geven, ken genoeg mensen die zonder enige aanpassing ook met flink grotere banden zijn gaan rijden en daar nul problemen mee hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

fredhead schreef: 17.03.2024 - 13:10 Enige afwijking zal niet direct problemen geven, ken genoeg mensen die zonder enige aanpassing ook met flink grotere banden zijn gaan rijden en daar nul problemen mee hebben.
Gewoon een 55% pakken. Maakt voor de Haldex inderdaad geen moer uit.
Rij hier al jarenlang met 5% meer. En voor de klokkenwinkel achter het stuur maakt het verschil ook niet uit omdat de afwijking van de teller groter is dan de afwijking van de band.

Het is voor de Haldex een issue wanneer er verschillende hoogtes gebruikt wordt. Bv voor 50% en achter 55%.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En ik zou ook rustig een V, W of Y (snelheidscodering) band eronder leggen of een 100 ipv een 97 (draagkracht). Dat is echt geen probleem.
Vind deze ook wel stoer onder een XC70: https://www.pirelli.com/tyres/nl-nl/aut ... rrain-plus
Misschien een beetje teveel van het goede, maar wel stoer....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Gouwe schreef: 17.03.2024 - 16:45 En ik zou ook rustig een V, W of Y (snelheidscodering) band eronder leggen of een 100 ipv een 97 (draagkracht). Dat is echt geen probleem.
Vind deze ook wel stoer onder een XC70: https://www.pirelli.com/tyres/nl-nl/aut ... rrain-plus
Misschien een beetje teveel van het goede, maar wel stoer....
Veebruik toename met deze band is ook niet echt schokkend te noemen.

Vaak is men gewoon te bang en te voorzichtig. Op het Overland forum rijden nagenoeg alle XC70's met dit soort en te grote banden. Waaronder ikzelf.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik kom op de Goodrich AT2 banden ongeveer 1,5 kilometer minder ver op een liter ten opzichte van de Nokian winterbanden waar de auto op stond toen ik hem kocht.
Zou de keuze zo weer maken, nu na 90.000 kilometer zit er nog altijd een hoop profiel op, ze brengen je overal en daarnaast staat het wel leuk voor wat het waard is.
Nadeel is iets meer brandstofverbruik en ze maken wat meer afrol geluid.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Met deze mm rest profiel en awd gaan er bij 4 nieuwe banden op, Pilot sport voor de zomer en voor de winter ga ik naar Conti kijken.
Michelin heeft iets met profiel wat redelijk naar een winterband neigt, ligt er bij jullie sneeuw dan heb je gewoon een winterband nodig.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar een Pilot Sport is niet echt wat Bob zoekt met zijn gebruik 🤷
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gouwe
inderdaad zeg erg stoer die Scorpions, maar niet in mijn maat beschikbaar. Ik denk dat ik de Continental CrossContact H/T ga bestellen.

En de uitlijning nog een keertje doen komende weken omdat een band achter afwijkt. Aanname: dat die afwijking te maken heeft mogelijk met de stabilisatiestang die niet goed gemonteerd is geweest bij de dealert en die ik zelf met nieuwe rubbers weer heb hersteld.

Een hogere snelheids codering is voor mij geen probleem en 99/100 draagkracht voor een 2500 kg max draag gewicht auto dat kan.
Met meer dan 100 ga ik teveel comfort missen, ik heb al stuggere schokbrekers rondom dus al redelijk strak voor dit soort auto.

Tom
ik wissel normaal met 3mm dus deze wissel past in het schema . Mijn eerste keuze was Michelin Cros Lattidude, maar die hebben ze niet in mijn maat. Reifen de en reifen test komt dan met deze band op de proppen die beoordelen ze goed voor ook 30% off road en dat is goed voor hier "achterlangs...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Kijk eens bij oponeo.com welke banden leverbaar zijn in de voorgeschreven maat.
Soms is hoogte 55 ipv 50 een gangbaardere maat.
Meer keus en gunstigere prijs.

APK wettelijk 1,6 mm over 75% van het oppervlak van de band. Randen tellen niet mee.
Wat eerder vervangen bij 2,5 - 3 mm is verstandig.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hi WW dank je voor de tip e nOPONEO heb ik gisteren geraadpleegd. Die ken ik en hebben uitgebreide uitleg inderdaad. Ik wil best naar een iets hogere band..

Maarrrr als ik de banden calculator pak dan zie je bij de telling het volgende namelijk de fabrieksmaat is deze 235/50/18 en dan nieuwe band naar de 235/55/18 .
ik begrijp dan dat een iets hogere band niet gunstig zou zijn? weet gewoon niet goed of ik gewoon de 55 erop kan plakken want dat inderdaad een gunstiger maat

Voor mij telt elke mm bodemvrijheid pure winst hier...
wat wèl kan is een andere bredere band kiezen, maar of ik daar nu op vooruit ga...245/50/18
Schermafbeelding 2024-03-18 om 10.45.33.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”