Goedendag allen,
Ik heb een Mannesmann slagmoersleutel 320 NM op perslucht aangeschaft. Mooi ding maar ik krijg hem niet aan de praat. Heb hem geolied en aangesloten op een creemers 160/50 compressor. Een tank van 50 liter en een max druk van 8 bar. De luchtsleutel heeft tussen 6 en 6,5 nodig. Hij draait wel maar heeft geen kracht. Ik kan hem met mn hand vast houden. Ik heb het gevoel dat ik iets niet goed doe, maar weet niet wat. Heb al een mail gestuurd naar webshop waar ik heb gekocht, wacht nog op reactie. Wellicht dat iemand hier iets weet?
Gr Alex
Gebruik slagmoersleutel
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Sleutel lekt nergens lucht?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
En dan die 320nm, daar sla je niet echt een deuk in een pakje boter...
Ik heb ook de fout gemaakt om een 320nm te kopen maar moet nog steeds mijn velgen met een moersleutel los draaien omdat hij te weinig kracht heeft om ze los te krijgen.
Vast lukt wel maar trek ze altijd na met moment.
Binnenkort nog maar eens kijken naar een "echte".
Ik heb ook de fout gemaakt om een 320nm te kopen maar moet nog steeds mijn velgen met een moersleutel los draaien omdat hij te weinig kracht heeft om ze los te krijgen.
Vast lukt wel maar trek ze altijd na met moment.
Binnenkort nog maar eens kijken naar een "echte".
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn elektrische is sterker, maar ik trek de bouten/moeren altijd met de hand los.
Beetje voor het behoud van het spul ook.
Beetje voor het behoud van het spul ook.
Mijn ervaring is dat dat niet hoort, zou in dit geval ook verklaren waarom hij zo weinig kracht heeft.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
160/50 zegt nog niets over de hoeveelheid lucht die hij per minuut kan leveren. Waarschijnlijk is dat het probleem. De effectieve luchtafgifte ligt bij 6 bar vaak op 2/3 tot 1/2 van de aanzuigcapaciteit, dus in jouw geval 80 tot 106 l/m. Wat is het luchtverbruik/minuut van de slagmoersleutel?
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
113 liter per minuut, had hem ook even opgezocht.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Lexus76
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17
ok, ok.. Hm lastig dit. Iemand zei tegen mij over dat lucht lekken bij de trekker dat het zo hoort ivm overdruk? Ik vermoed nu dat die compressor te zwak is. Ik kocht hem bij coolblue en die boden gelijk een combi deal aan met een slagmoersleutel. Met ruim 600 NM. Heb ik toen niet gedaan, maar daardoor had ik het idee dat die compressor het wel aan moest kunnen. Iemand zei ook dat de slang wellicht de boosdoener was. Te dun?
Ik trek mijn bouten ook aan met een moment sleutel, ik dacht dat 320 nm meer dan voldoende was...
Ik trek mijn bouten ook aan met een moment sleutel, ik dacht dat 320 nm meer dan voldoende was...
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
320 nm is meestal de maximale kracht die tijdens losdraaien beschikbaar is.
Vast gaat vaak met minder kracht. Die van mij gaat geloof ik net over de 400 nm met losdraaien, maar vast stopt ie met 100 nm tenzij je door de beveiliging heen gaat.
Vast gaat vaak met minder kracht. Die van mij gaat geloof ik net over de 400 nm met losdraaien, maar vast stopt ie met 100 nm tenzij je door de beveiliging heen gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het vast zetten is idd 140nm, maar bouten los draaien lukt mij niet met het 320nm apparaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik gebruik altijd een wringijzer voor het losmaken van de bouten.
Sowieso een handig stuk gereedschap voor als je met de ratel te weinig kracht kan zetten.
Sowieso een handig stuk gereedschap voor als je met de ratel te weinig kracht kan zetten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27638
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik gebruik een Hazet slagmoersleutel. Losmaken gaat prima, daarna vastzetten gaat tot 100Nm, natrekken met de momentsleutel maakt het af.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
-
- 4th Gear member
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Als een pro: bouten in meerdere stappen vastzetten, dus eerst bout 1 op 70nm, dan bout 3 op 70Nm, vervolgens bout 5, 2 en 4. Daarna weer hetzelfde rondje maken op 100nm, gevolgd doorr 120nm en tot slot 140nm (voorbeeld-eindwaarde). Zo is de kans op trillingen door scheve montage minimaal. Dit is het mij ooit geleerd door de winnaar van de interne wedstrijd op het gebied van balanceren en monteren van een grote bandenboer. Ooit in de tijd dan er nog tijd en ruimte was om leuke dingen te doen voordat de concurrentie moordend werd...
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik doe het in 2 stappen, eerst strak met de hand (gok ergens rond de 100 nm gemiddeld) en daarna met de momentsleutel.
Maar inderdaad wel 1,3, etc
Maar inderdaad wel 1,3, etc
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- silverado
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
- Locatie: Drenthe
Ik los de moeren ook met een luchtslagsleutel los (hazet).
Maar wel met de wielen nog op de stenen, anders verliest de sleutel z'n moment in de ophanging etc.
De moeren direct weer “aanzetten”! zodat de wielen niet teveel loskomen zonder dat de auto opgekrikt is.
Maar wel met de wielen nog op de stenen, anders verliest de sleutel z'n moment in de ophanging etc.
De moeren direct weer “aanzetten”! zodat de wielen niet teveel loskomen zonder dat de auto opgekrikt is.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.
Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
V60 CC D4 GT8.
Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8