Winterbanden vs All-season banden voor alleen de winter

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Er zijn hier al vele discussies geweest over het rijden op zomer- en winter vs all-season banden.
Ik heb echter nog een andere gedachte hier over en ben benieuwd hoe men daar over denkt.

Aangezien de Nederlandse winters een mix van diverse weertypes is, vraag ik mij af of het niet beter is om in de winter op all-season banden te rijden en in de zomer op zomer banden.

Uiteraard gaat dit alleen op als je niet echt de sneeuw op zoekt door bijv. op wintersport of naar Scandinavië te gaan.

Een all-season band is natuurlijk een compromis, maar dat zij onze winters ook.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Is op zich best een logische gedachte. De winters hier zijn tenslotte veelal nat en ‘fris’ (soms koud). Voor mij geen optie omdat ik jaarlijks minimaal 1x op wintersport ga, maar voor diegenen die in NL zijn gedurende de hele winter is dat wellicht een afweging.
De All Season band is inmiddels redelijk doorontwikkeld denk ik zo.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De zomers zijn hier ook vaak nat en koud, ik waardeer goede regeneigenschappen van 'n winter/allseasonband meer dan kwaliteiten op ijs
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Als we alle milieu-gekkies moeten geloven gaan de zomers alleen maar warmer worden, nat is het altijd wel in NL.
Goede regeneigenschappen zijn voor in NL inderdaad wel 1 van de belangrijkste eigenschappen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik vind het wel slim geredeneerd om op zomer- en allseasonbanden te rijden. Zoals de winter in 1978-79 was komt voorlopig niet meer terug. Maar liever zie ik een verandering in rijgedrag bij verslechterde rijomstandigheden: hele volksstammen denken nog steeds dat ze met 130 door de sneeuw kunnen rijden omdat ze ABS aan boord hebben.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nou, laat dat nou zeer binnenkort centraal geregeld worden, dan “jakkeren” ze collectief met 100 op de snelweg.
Een groter probleem is mi eerder dat er maar een paar malloten tussen hoeven te zitten die overdreven ‘voorzichtig’ gaan rijden, dát geeft meer file ellende dan de hogere snelheden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

TJA, voor Nederlandse klimaat is de all seizoenen band wel een oplossing al heb je nooit een "goede band". Het is een compromis op verschillende vlakken.
hier in Frankrijk is een wet in voorbereiding die d eis gaat stellen dat heel Frankrijk in de winter 2020 op wintersloffen of 4 seizoenen banden moet.
Wat ik zie hier ter voorbereiding op die wet is dat hier de nieuwste vier seizoenen van Michelin gemonteerd worden.

Maar ik vraag me bij die vier seizoenen banden wel af wat er nu gebeurd met je winter eigenschappen van de band als het profiel beneden de 4 mm komt. Hoe effectief veilig rijdend ben je dan nog in de winter.
Kortom ik kies voor zelf wisselen winter en zomer.
Gr Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bover schreef: 17.11.2019 - 14:03 ….Maar ik vraag me bij die vier seizoenen banden wel af wat er nu gebeurd met je winter eigenschappen van de band als het profiel beneden de 4 mm komt. Hoe effectief veilig rijdend ben je dan nog in de winter.
Ik denk dat daar weinig verschil in te merken valt met winterbanden?
Bover schreef: 17.11.2019 - 14:03 Kortom ik kies voor zelf wisselen winter en zomer.
Gr Bob
En daar ben ik een paar jaar geleden mee gestopt en ik ben daar heel content mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha Gouwe: mijn woon gebied heeft hier hoogtes 400-800m dus ik voel me prettiger bij wintersloffen maar ik denk dat de 4 seizoenen band een alternatief kan zijn.
Echter de theoeri zegt dat een winterband niet echt meer effectief is beneden de 4 mm , dus wat heb je dan als je veilig wilt rijden in de winter met 2,5mm all seizon band. Lijkt me niet echt lekker zeg maar zeker niet op wintersport e.d.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

OGA244 schreef: 17.11.2019 - 10:04 De zomers zijn hier ook vaak nat en koud, ik waardeer goede regeneigenschappen van 'n winter/allseasonband meer dan kwaliteiten op ijs
Prestaties in de regen zijn zomerbanden toch nog beter.
Dus voor de periode van april - oktober blijven zomerbanden toch mijn voorkeur houden.
Maar ik overweeg serieus om binnenkort, als de huidige winterbanden op zijn, deze te vervangen door goede all-season banden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
devnullT4
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01

Voorheen onder de XC90 een aantal jaren Michelin CrossClimate gehad, nooit gedacht "had ik maar meer grip" in de sneeuw. Onlangs weer een V70 en daar zaten zgan Nexus N8000 zomerbanden onder. Tijdens regen en heel even plank gas dat ging echt niet, DSTC greep constant in. Vervangen door Continental AllSeason, wereld van verschil. Wellicht niet een eerlijke vergelijking, B (of C?) zomerbanden en A-merk all-season maar toch, heerlijke banden tot dusver en veel grip. Nog niet mee in de sneeuw gereden.
Laatst gewijzigd door devnullT4 op 17.11.2019 - 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
2011 V70 2.0T R-Design
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik heb één volvo waar ik weinig mee rijdt het hele jaar op nokia all weather banden staan, gaat erg goed, heb voor heel slecht weer nog een spijkerbandenset.
de andere waar ik veel mee rijdt staat op Nokian hakkapeliitta winterbanden
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bover schreef: 17.11.2019 - 14:53 ….Echter de theoeri zegt dat een winterband niet echt meer effectief is beneden de 4 mm , dus wat heb je dan als je veilig wilt rijden in de winter met 2,5mm all seizon band. Lijkt me niet echt lekker zeg maar zeker niet op wintersport e.d.
Dat is precies dus wat ik bedoel; of je nou op winterbanden of all seasons rijdt, bij minder dan 4mm presteren ze allebei niet voldoende denk ik zo maar en volgens mij is 4mm voor in de winter het verplichte minimum in een aantal landen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Winterbanden verkocht in nederland zijn al aangepast voor ons klimaat, dus meer voor koude en regen dan sneeuw. In scandinavia heb je andere winterbanden die meer voor sneeuw gemaakt zijn. Goed voorbeeld zijn de continental wintercontact voor ons klimaat en de vikingcontact voor het scandinavische klimaat. Een stap verder zijn de studded banden met spikes. Dus jouw gedachtegang is eigenlijk al uitgevoerd door de bandenindustrie.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou de industrie denkt niet na voor ons welke banden we onder onze bolide monteren.
Waar wij leven hier is sneeuw nooit ver weg.
Hier in Frankrijk vind ik de winterbanden wel fijn omdat je maximaal grip heb bij modder op platte land waar wij leven en sneeuw bij lage temperaturen.
Daarnaast rij je mogelijk ook Volvo omdat o.a. iets met veiligheid hebt toch....?
Bob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Bover schreef: 17.11.2019 - 14:03 TJA, voor Nederlandse klimaat is de all seizoenen band wel een oplossing al heb je nooit een "goede band". Het is een compromis op verschillende vlakken.
hier in Frankrijk is een wet in voorbereiding die d eis gaat stellen dat heel Frankrijk in de winter 2020 op wintersloffen of 4 seizoenen banden moet.
Wat ik zie hier ter voorbereiding op die wet is dat hier de nieuwste vier seizoenen van Michelin gemonteerd worden.

Maar ik vraag me bij die vier seizoenen banden wel af wat er nu gebeurd met je winter eigenschappen van de band als het profiel beneden de 4 mm komt. Hoe effectief veilig rijdend ben je dan nog in de winter.
Kortom ik kies voor zelf wisselen winter en zomer.
Gr Bob
Algemene wijsheid was dacht ik altijd minimaal 4 of 5 mm bij winterbanden of all season vervangen
Michelin claimde dat ook bij 4 mm of minder hun cross climate + nog net zo goed was, AutoBild heeft dat getest, en bleek te kloppen:


www.reifenpresse.de/2017/11/23/vermeint ... -gefuehlt/

Zelfs bij 2 mm restprofiel presteerde die band nog behoorlijk goed
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

De beste nieuwe all seasonband van een topmerk zou best eens superieur kunnen zijn in de sneeuw aan een winterband van een gemiddeld merk.
De keuze van merk en de nieuwste band is denk ik dus zeer zeker van belang

(Zie alle uitgebreide banden tests in AutoBild, Autozeitung en dergelijke)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

WAUW die test liegt er niet om van Autobild in BRD. Goed nieuws!

. Die Michelins Cross + zijn nog redelijk bij 2 mm profieldiepte in de sneeuw .
Al zo ik zelf niet verder gaan dan 3 mm net als m'n zomerbanden.
Mooie ontwikkeling.
Blijft staan dat het een cross over band is en ik nu nieuwsgierig ben hoe die winter/zomerband zich verhoudt tot de "fulltime" winterband.
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dan moet je een van de laatste Autoweken even lezen: https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... test-2019/
Daarin staat de test. Mijn conclusie samengevat is de CC+: minder tractie op sneeuw in vergelijking met een Alpin 6 maar totaal veel beter op droog en nat wegdek dan diezelfde winterband.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gouwe dankvoor de link. kortom mijn laatste winterbanden gekocht. Gaan nog wel een jaartje mee dat weer wel en dan in de zomer afrijden.
Wat zijn die cross over band ontwikkelingen snel gegaan eigenlijk..
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”