Zeer ernstige bandenslijtage.

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
C70-T5-Rik
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 11.05.2011 - 16:17
Locatie: Zuid-Holland

I.v.m. trillingen in het stuur bij 120 km/uur naar mijn Volvo specialist gegaan. Op de brug bleek dat mijn beide voorbanden aan de binnenzijde volledig waren afgesleten (na ruim 10.000 km!) en dat mijn rechtervoorveer bij de 1e winding (in de schotel) was gebroken. Volgens mijn Volvo specialist was de bandenslijtage het gevolg van de gebroken veer.
Nu even wat hieraan voorafging:
Op 03-08-2018 km stand 197.000 zijn de draagarmen links en rechts voor, vervangen. Toen bleek ook dat de veer linksvoor gebroken was (ook 1e winding in de schotel; zie foto) en deze is eveneens vervangen. Na deze reparatie is de auto uitgelijnd. Niet bij de Volvo-specialist maar bij een ander (mij onbekend) bedrijf.
Hierna bleek de auto enorm heen en weer te schudden tijdens het rijden. Terug en toen bleek dat er speling op de aandrijfassen zat en deze zijn op 05-09-2018 bij km stand 198.300 vervangen, alsmede het wiellager linksvoor.
Op 19-10-2018 zijn tijdens een reguliere onderhoudsbeurt 4 nieuwe banden Michelin Primacy 225/45/17 gemonteerd. Dat was bij km. stand 200.688 en had niets met abnormale of onregelmatige slijtage van de banden te maken. Km stand nu van mijn auto is nog net geen 211.000.

Om e.e.a. nu op te lossen stelt mijn Volvo specialist nu voor: 2x nieuwe voorbanden, rechtervoorveer vervangen en opnieuw uitlijnen.

Ik heb echter twijfels bij de reden die ten grondslag zou liggen aan de extreme bandenslijtage, n.l. dat de gebroken rechtervoorveer daar de oorzaak van zou zijn. Ik zit zelf meer te denken aan dat de auto in augustus 2018 niet goed is uitgelijnd.
Mijn vragen:
1. Kan de gebroken rechtervoorveer (die gewoon in gebroken toestand in de schotel lag) de oorzaak zijn van de extreme bandenslijtage (zie foto's)?
2. Is de gebroken rechtervoorveer van invloed op de stand van het linkervoorwiel?
3. Had de auto na het vervangen van de aandrijfassen in september 2018 niet opnieuw uitgelijnd moeten worden?
4. Of had dit nog een keer moeten gebeuren na het vervangen van alle 4 de banden?
5. Worden uitlijnrapporten altijd opgeslagen en moeten deze worden bewaard? Hoe lang?
6. Kan iemand mij de juiste uitlijnspecificaties geven voor een Volvo C70 T5, bouwjaar 11/2006, zodat ik deze evt kan vergelijken met de uitlijnwaardes van 03-08-2018.

Ik zou het zeer op prijs stellen als ik hier antwoorden of de mening van een specialist op dit gebied, kan krijgen.

Alvast bedankt,
Rik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door C70-T5-Rik op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
C70, T5 Summum, Black Sapphire, RTI Navi, Dynaudio, Sadira 17";, Calcite leder; BlueTooth; Windblocker; afn. kogel.
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Hoi Rik,

Geen specialist, maar wel ervaringsdeskundige : een gebroken voorveer heb ik ook gehad met de vorige C70. Heeft m.i. niets te maken met de stand van het wiel. Deze is toen vervangen en er is niet opnieuw uitgelijnd. Ook zijn later beide aandrijfassen vervangen. Hiervoor moeten de draagarmen eraf en daardoor lijkt het mij dat er altijd uitgelijnd moet worden. Dat is toen ook gebeurd en niks geen last. Jouw slijtage is wel heel extreem en lijkt mij duidelijk veroorzaakt door onjuiste uitlijning met teveel uitspoor.
Laatst gewijzigd door BasG op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Inderdaad onjuiste uitlijning of slechte draagarm(rubbers). Als ik het goed begrijp zijn dezez banden ook weer na ong 10.000 km zo afgesleten. Dan staat er iets heel grondig fout.
Eerst de draagarmen checken, evt vervangen en opnieuw uitlijnen. Zou wel naar een ander gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In het verhaal zijn de draagarmen 14.000 km geleden vervangen.
Zou hier een montagefout in zitten of echt de uitlijning zijn?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb als vaste gewoonte wanneer ik op de auto aanloop naar algehele staat van banden/velgen/remmen te kijken.
Kom altijd wel vanaf verschillende hoeken op de auto aan wandelen, gisteravond heeft een onverlaat met zijn vingers over mijn motorkap gezeten en een afdruk van een hand achtergelaten.
Ontopic, dit was binnen 2000km bekend kunnen zijn, band is gewoon opgevroten.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Tja, ik heb ook de ervaring dat de banden op mijn C70 aan de binnenzijde sterk tot op het karkas vroegtijdig afslijten.
De eerste keer leek het van de achteras te komen, maar die was goed uitgelijnd volgens deI ‘specialist’.
Zo’n 10.000 km hierna kreeg mijn partner in de C70 na een klapband (op het linkerspoor en tot stilstand gekomen op het einde van een opritstrook bij een benzinestation) en heb ik een vierwiel uitlijning laten uitvoeren en bekijk nu het slijtagepatroon geregeld. Het ziet er tot nog toe nog goed en regelmatig uit.
Ik hou het gewoon nu bij iedere bandenwissel winter naar zomer en andersom, goed in de gaten en laat desnoods weer een vierwieluitlijning uitvoeren. Want klapbanden, dat willen we niet meer.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
C70-T5-Rik
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 11.05.2011 - 16:17
Locatie: Zuid-Holland

edraket schreef: Inderdaad onjuiste uitlijning of slechte draagarm(rubbers). Als ik het goed begrijp zijn dezez banden ook weer na ong 10.000 km zo afgesleten. Dan staat er iets heel grondig fout.
Eerst de draagarmen checken, evt vervangen en opnieuw uitlijnen. Zou wel naar een ander gaan.
Zoals al gemeld waren de draagarmen rechts en links al vervangen.
C70, T5 Summum, Black Sapphire, RTI Navi, Dynaudio, Sadira 17";, Calcite leder; BlueTooth; Windblocker; afn. kogel.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Gehad met mijn v70, verkeerde uitlijning van de auto, twee bandensetjes gelijk onbruikbaar.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Om de aandrijfassen er uit te halen moet je wat dingen in de ophanging los halen. Als je de draagarm uit de fusee haalt kan je weinig fout doen, dat is een conische koppeling die vanzelf weer goed zit. Als je de schokdemper/veerpoot er af haalt kan je het wiel aardig scheef terug zetten.

https://www.swedishcarparts.com/parts/1 ... ront-strut
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bij een c70 van dit bwj zit dat anders. Zelfde veerpoten als bij een V50. Stand verandert (praktisch) niet.
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Eens met blade. De link van Jelmer heeft betrekking op de oude C70, TS heeft een nieuw model.
Laatst gewijzigd door BasG op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
C70-T5-Rik
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 11.05.2011 - 16:17
Locatie: Zuid-Holland

Blade schreef: Bij een c70 van dit bwj zit dat anders. Zelfde veerpoten als bij een V50. Stand verandert (praktisch) niet.
Blade, is dit jouw visie op mijn vraag 2. Namelijk dat de gebroken rechter voorveer niet van invloed is op de stand van het linker voorwiel.
En wat is jouw mening over de invloed van die gebroken veer op de stand van het rechter voorwiel?
Laatst gewijzigd door C70-T5-Rik op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C70, T5 Summum, Black Sapphire, RTI Navi, Dynaudio, Sadira 17";, Calcite leder; BlueTooth; Windblocker; afn. kogel.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Lijkt mij dat dar geen invloed heeft. Ik heb al meerdere autos gezien waarvan veren al voor langere tijd gebroken waren maar niet zon slijtage patroon gaven. Heb je een uitdraai van het uitlijn rapport? Wellicht heeft de uitlijner een foutje gemaakt in het invoeren van de juiste auto/type.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik had hetzelfde slijtage patroon op mijn C70 van 2003. Vorige week nieuwe banden en laten uitlijnen.
Ik ben tegelijkertijd over gegaan naar 15 inch wielen in plaats van de gemonteerde 17 inch.
De slijtage was niet zo extreem maar de voor banden waren aan de binnenkant afgesleten.
Er trad ook een onbalans in de voorwielen op, laten uitbalanceren en 4 dagen later kwam de onbalans terug.
Terug gegaan en daar viel de extra slijtage van de voorbanden op.
Het viel mij op dat het brandstof verbruik na het uitlijnen iets was afgenomen.

Die slijtage was door mij niet eerder vast gesteld maar ik gebruik de C70 alleen 3 maanden in de zomer.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”