Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Pinoo15
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.05.2018 - 15:38

Daar ik steeds wissel tussen zomer en winterbanden (op velg) ben ik van plan dit in de toekomst zelf te doen. Niet echt moeilijk doch wat ik me afvraag is of het echt nodig/aangeraden is om een momentsleutel te gebruiken? Volstaat het niet dat men met een kruissleutel alles goed vastzet zonder de boel te forceren ?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

gaat prima, althans bij mij al meer dan 30 jaar.
geen glans zonder wrijving
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Bij mij ook al 30 jaar prima zonder.
Na een 300 km nog even een keertje alle bouten nalopen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik gebruik altijd een momentsleutel om de wielen vast te zetten met het voorgeschreven aantal Nm.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

lint schreef: Ik gebruik altijd een momentsleutel om de wielen vast te zetten met het voorgeschreven aantal Nm.
+1 140nm.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Pinoo15 schreef: ... Volstaat het niet dat men met een kruissleutel alles goed vastzet zonder de boel te forceren ?
Met een momentsleutel haal je het gokwerk eruit. Vergis je niet, met spierkracht draai je al snel veel strakker dan het voorgeschreven moment. Het is altijd fijn als je niet de draad op de bout, in de schijf of het gat in de velg vervormt...

Ik zou een momentsleutel gebruiken. Voor een bedrag tussen de EUR 40 en 80 koop je er al één.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Ik gebruik ook al een jaar of 20 geen.
Moet nog steeds een momentsleutel halen.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik heb al een momentsleutel nadat ik in de jaren 80 mijn schroefdraad kapot heb gedraaid. Aandraaien met het juiste moment en daarna geen omkijken meer naar. Ik heb ze nog wel een gecontroleerd, maar nooit natrekken nodig geweest.
Ik wil gewoon nooit meer de ellende van kapotte bouten op de wielen. De reparatiekosten lagen niet in verhouding tot wat zo'n sleutel kost.
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Pinoo15
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.05.2018 - 15:38

Bedankt voor de reacties ! Misschien nog een bijkomend vraagje : wie gebruikt er kopervet of andere bij wissel van de wielen ?
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Pinoo15 schreef: Bedankt voor de reacties ! Misschien nog een bijkomend vraagje : wie gebruikt er kopervet of andere bij wissel van de wielen ?
Kopervet op aluminiumvelgen?
Dat vreet in op het aluminium. Niet doen.
Je kunt op de naaf zelf, een heel klein beetje en heel erg dun laagje gewoon vet aanbrengen, zodat deze niet vast corrodeert. Voor de rest gebruik ik (althans) nergens anders vet.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Pinoo15 schreef:Kopervet op aluminiumvelgen?
Dat vreet in op het aluminium. Niet doen.
Je kunt op de naaf zelf, een heel klein beetje en heel erg dun laagje gewoon vet aanbrengen, zodat deze niet vast corrodeert. Voor de rest gebruik ik (althans) nergens anders vet.
Dat zou kunnen, maar ik gebruik het al zeker 15 jaar, en nog nooit vreetsporen kunnen ontdekken. De velgen zijn ook niet puur aluminium. Het is een legering van lichtmetaal.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik gebruik ok al heel lang kopervet en heb nog nooit iets van vreetsporen op de velgen gezien.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Een beetje hvet op de naaf wel, komt de velg makkelijker los. Maar niet op de bouten.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Niet op de bouten gebruiken inderdaad, wel op de naaf.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Beetje vet kan geen kwaad, ook kopervet niet. Is een fabeltje dat het aluminium aanvreet.
Gebruik zelf overigens (wit) keramisch vet hiervoor, dat werkt iets netter. Zeker voor insmeren van de naaf is dat beter geschikt. Kopervet is vrij dik en dat kan trillingen geven als het niet gelijkmatig op de naaf wordt gesmeerd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

kww schreef: Niet op de bouten gebruiken inderdaad, wel op de naaf.
ook daarover lopen de meningen nogal uiteen.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
Het zijn geen rekbouten, zon bout breekt echt niet zomaar hoor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Laatst gewijzigd door toppertje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

toppertje schreef:
Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Nee dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat het moment kan afwijken door bijvoorbeeld vet te gebruiken. Het gevolg daarvan in extremis kan zijn dat de bout knapt.
Het juiste moment is door de fabrikant bepaald zonder "glijmiddel".

@Ed, elke bout van staal heeft een vloeigrens, trekbout of niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”