Waar is de beschaafde auto gebleven?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40844
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Weer zo'n heerlijk VOLVOverhaal van Bas van Putten in de NRC

Auto’s Bijna alle nieuwe auto’s schreeuwen het uit van geldingsdrang, vindt Bas van Putten. Hoe zijn ze zo geworden, en is er een weg terug naar ingetogenheid?


Toen de auto nog bescheiden was, kocht mijn grootvader een nieuwe Volvo. Dat werd in 1974 een van de laatste 140-modellen. Hij kocht het simpelste model, een 142 L – een tweedeurssedan, dat bestond toen nog. Om luxe en grote motoren gaf hij niet. Hij zocht kwaliteit en veiligheid, en daarvoor moest je bij Volvo zijn.

Voor die tijd was de 142 een grote auto met zijn lengte van vier meter vierenzestig, maar ook grote auto’s van die jaren waren sobere verschijningen. Elektrische ramen of airconditioning zaten er niet op en de wielen waren kleiner dan tegenwoordig die van auto’s in de Clio-klasse. Die hebben vaak ook meer vermogen dan de deftige sedans van toen. Honderd pk was al veel in een klasse waarin het twee- tot drievoudige nu normaal wordt gevonden. De Volvo van mijn opa had er 82, niet de helft van het vermogen dat mijn kleine stekker-BMW’tje zinloos overtollig op zijn reuzenwielen loslaat, want honderd was genoeg geweest. Imponeergedrag was de hogere middenklasse vreemd, dat werd proleterig gevonden. Een sympathieke, zachte uitstraling was nog niet taboe. De ronde koplampen van opa’s babyblauwe 142 staarden je schaapachtig onschuldig aan.

Toen hij mijn verrukking zag, kreeg ik uiteraard meteen een lift.

Ik herinner me hoe fijn ik zat, hoe vertrouwenwekkend mild de motor bromde, maar vooral hoe ik werd aangedaan door een gevoel van rust dat ik pas nu kan plaatsen. Onderweg rinkelde geen telefoon, tetterde geen navigatiestem of sensorpiep door de gesprekken heen. We waren gelukzalig afgesneden van de wereld. Hard reden we niet, want snelheid was toen bijzaak voor de Volvo-rijder en in 1974 was iedereen langzaam. Wij keken vredig naar elkaar en door de grote ramen om ons heen en voerden memorabele gesprekken over grootvaders geleefde leven en mijn toekomst. Vanaf dat moment wist ik wat beschaafd autorijden was, en dat ik ooit een Volvo zou bezitten.

Inmiddels ben ik aan mijn vierde toe, een alweer dertig jaar oude 850 station. Moderner dan de 142, maar gezegend met de autodeugden die mijn grootvader me met zijn goede voorbeeld bijbracht. Hij is eenvoudig, niet asociaal snel, ruim en degelijk, voorzien van airconditioning maar gracieus verstoken van moderne luxe. Ik maak rustige, lange ritten met maximaal 120 kilometer per uur. Ik verhuis er kinderen mee en moet ik in Amsterdam zijn, dan gooi ik mijn oude fiets achterin om vanaf de P&R mijn weg naar de binnenstad met een schoon geweten te vervolgen. Ik zie mijn rode net als opa zijn blauwe als een praktisch, degelijk gebruiksvoorwerp.

Ik zeg dat zo, omdat ik de eigenschappen van die oude Volvo’s in haast alle hedendaagse auto’s mis. De automobilist nieuwe stijl, en dat is geen leeftijdgebonden trend, wil veel pk’s en zo groot mogelijke wielen. Hij wil indruk maken.

Zijn auto werd een exhibitionistenmonument in de categorie tattoos, botox, hairextensions en piercings. In de twee decennia dat ik auto’s test, zag ik het van kwaad tot erger gaan. De schermen groeiden van Gameboy- naar desktopformaat, de wielmaten van 14 naar 20 inch en meer. De ooit discrete neuzen werden monsterlijke bekken, de vermogens verveelvoudigden, de vroeger bewust gematigde prestaties werden standaard buitenproportioneel. De simpelste Tesla Model 3 accelereert inmiddels net zo snel als vijftig jaar geleden een Ferrari.

Actierobot uit Marvel-film
Zo werd de hyperbool in autoland de dominante stijlfiguur. Bij de BMW’s groeiden de klassieke dubbele nieren in de neus zo uit hun krachten dat grapjassen op internet satirische fotomontages postten waarop de grille in stadia de hele BMW opvreet. Een simpele Peugeot ontpopte zich met zijn staande led-slagtanden als een actierobot uit een Marvel-film. Volvo sprong met moddervette suv’s en wielmaten tot 22 inch opportunistisch op de bandwagon. Alle Audi’s werden plompe, agressieve monsters, en alle terughoudendheid sneuvelde op het slagveld van de nieuwe grootheidswaan.

De mannendroom van vandaag is een bewust intimiderend object, of er nu BMW of Peugeot 408 op staat. Bescheiden, vriendelijke auto’s zijn op de vingers van één hand te tellen. Verder dan een handvol kleintjes als de laatste Fiat Panda, de Suzuki Swift of een Renault Clio kom je niet, en ook in die divisie heeft de praalzucht toegeslagen. Hatchbacks in de Polo-klasse rijden rond met velgen als wagenwielen. Zelfs Mini is niet lief meer. De nieuwe Mini Countryman is een tank van een suv met een vermogen van 300 pk en een formaat dat de eerste Range Rover vervaarlijk nadert.

Wat zo’n auto uitdraagt aan vertoon zegt veel over onze verkrampte verhouding met een buitenwereld waar alles draait om zien en gezien worden. Er is een directe relatie tussen de exhibitionistische cosmetische chirurgie uit het Plastic Fantastic-universum van de influencers en de groteske fantasieën aan de tekentafel. Natuurlijk is dat allereerst omdat op Facebook, X en Instagram het leven zelf publiek werd. Je hele ziel en zaligheid lagen te kijk, maar dat wilde je ook toen je inzag dat je merkwaarde niet bij die van anderen mocht achterblijven. De mediale zelfvergroting van de mens evolueerde van openbare ijdelheid tot overlevingsstrategie. Wie zich klein maakte, werd verpletterd of onzichtbaar. Zo eindigde iedereen in de sportschool, de botoxkliniek en de Mini-showroom. Zelfexpressie werd belangrijker dan doelmatigheid. Het vervoermiddel auto werd een statement, je gedroomde visitekaartje, een uitdrukking van jouw unieke individualiteit. En kijk waar we nu zijn. De hel op aarde.

Vreemd genoeg is juist nu minimalisme een van de grote designtrends
Voor de escalerende groei van de auto en de navenante vergroving van zijn vormen zijn natuurlijk duizend smoezen, goede en slechte. Accu’s en veiligheidsvoorzieningen nemen veel ruimte in, batterijpakketten wegen honderden kilo’s. Uitdijen was onvermijdelijk. Neemt niet weg dat merken van Volkswagen tot Kia erin slaagden compacte elektrische auto’s met een behoorlijke actieradius te ontwikkelen. Het kon dus wel. Maar het wilde niet. Bigger was better. En de oorzaak waren wij, die de vicieuze cirkel veroorzaakten. Het understatement leek verloren.

Of is er een weg terug? Kunnen we de auto weer sierlijker, bescheidener, handzamer en sympathieker maken? Zouden we – niet uit stupide nostalgie, maar uit doelmatigheidsoverwegingen – niet eens proberen echt van de geschiedenis te leren? Die van stijlvol nuchtere gebruikersauto’s als de oer-Mini, de eerste VW Golf, de prachtige Fransen van Renault 16 tot Peugeot 405 – en bovenal die van de geliefde 142 uit mijn jeugd?

Riant uitzicht
Ik heb de vraag nauwelijks gesteld of ik vind hem terug. Wat zie ik bij een Tilburgse Volvo-dealer staan tussen de Zweedse suv’s? Een 52 jaar oude 144 in het babyblauw van opa’s 142. Hij heeft twee deuren meer en het is een ouder model, nog met de kleine bumpers en het oude dashboard uit de jaren zestig, maar dichter bij mijn jeugdervaring en de bron van mijn gemis kan ik niet komen.

Volgens de dealer heeft hij drie maanden stilgestaan, maar het is starten en lopen. Voor het eerst rijd ik hem zelf, wat geweldig. Ik vind bij voorbaat alles mooi, zelfs de overlast. Het is even oefenen met de choke, die bij een koude start de zuurstoftoevoer naar de carburateurmotor beperkt om de auto op een rijker brandstofmengsel soepeler te laten lopen. Het immense stuur heb ik bijna op schoot. Met al dat glas om me heen ga ik op deze warme lentedag de airco dadelijk vast schrijnend missen. Maar wat zit ik goed op die antieke, vorstelijk brede stoelen, toen al echte Volvo-zetels. Wat is de hoofdruimte royaal en de bediening simpel. Een handvol schakelaars voor mistlampen en alarmlicht, trekknoppen voor de verlichting, drie staande draaiwieltjes voor temperatuur, ontwaseming en de temperatuur van de onderste luchtstroomopeningen. Smullen is het ronde klokje met de merknaam op de wijzerplaat.

Het sturen gaat zwaar, de laat aangrijpende remmen zijn even wennen. Maar het rijden is verrukkelijk door het riante uitzicht dat je niet laat lijden onder het beperkte blikveld van de niet van binnenuit verstelbare buitenspiegels. Hij is niet snel maar door het naar hedendaagse normen lage leeggewicht van circa 1.200 kilo vlot genoeg, de vierbak schakelt opvallend soepel voor zo’n stokoude machine, de viercilinder klinkt als een Volvo. Kwalitatief is de staat voor een niet-gerestaureerde 52-jarige verbluffend. De bekleding is iets verkleurd maar slijtvrij. In de stof geen gaatje of scheurtje te vinden, en de deurpanelen met hun charmant geribbelde bagagetassen ogen als nieuw. Wat een meesterlijk doordachte auto. Ik zou er zonder enige aarzeling in opperste kalmte mee naar Frankrijk rijden.

Hij heeft nog de lintsnelheidsmeter van 140’s uit de jaren zestig, een liggende balk waarop een horizontaal verschuivende oranje indicator het tempo aangeeft. Tot mijn verbazing bevindt zich op het meterglas een rail met een beweegbaar pijlstaafje om bijvoorbeeld de gewenste maximumsnelheid te markeren, een soort psychologische snelheidsbegrenzer. Zet hem op 110 en je geluk is compleet.

Simpele vormen
Vreemd genoeg is juist nu minimalisme een van de grote designtrends in de autowereld. De fabrikanten bedoelen er echt vereenvoudiging mee, de versobering van design en bediening. Simpele vormen, liefst geen of zo min mogelijk knoppen, bediening via een touchscreen. Het is schijneenvoud, omdat de eindeloze hoeveelheid functies van moderne auto’s moet worden ondergebracht in een overbelast infotainmentscherm waar je door de omslachtige menustructuur niks meer kunt vinden en soms pas na drie clicks bij de aan-uitknop voor de airco bent. Van wat zo’n auto aan technische en multimediale mogelijkheden biedt benut ik in de testpraktijk zoals de meeste bestuurders nog geen fractie. Daar ligt de fabrikant niet wakker van. Die moet laten zien dat hij ‘het’ heeft en daar draait in de branche alles om. Dat de consument erin verdwaalt neemt hij voor lief. Als hij maar dokt.

In de blauwe Volvo is de eenvoud echt, en merk je snel genoeg dat je niet mist wat fabrikanten tegenwoordig als onmisbare gemakken zien, van sfeerverlichting tot actieve veiligheidssystemen. Achterruitverwarming is er wel, een radio ontbreekt; wel is een in het houten dashboard voorgezaagde rechthoek erop voorbereid. Maar waarom zou je? Audio voor in de auto klonk in 1972 toch nergens naar, de filedruk was laag, je had elkaar.

Er viel een last van me af in die Volvo. Ik mis dat sobere geluk en hoop vurig dat het wil herrijzen. Ik hoop dat we met behoud van alle verworvenheden op het gebied van veiligheid en milieuvriendelijkheid auto’s weer de onnadrukkelijke warmte, transparantie en bescheidenheid van toen kunnen teruggeven. Het wordt een lange weg, maar de reis loont.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19545
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Meesterverteller Bas van Putten aan het woord. 👍🏻

En ja hij heeft gelijk. Hoewel sommige hulpmiddelen in het huidige verkeer enorm fijn zijn verlang ik soms ook terug naar de eenvoud van mijn eerste 440 Base.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2844
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Helemaal mee eens met dit stuk.
Op het maar heel even raken van innovatie na dan.

Daarom heb ik afgelopen zaterdag ook een leuke, eenvoudige en vriendelijk ogende daily driver gekocht.
Met net die paar hulpmiddelen die het rijden ook aangenaam maken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3054
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

raspaardje schreef: 14.05.2024 - 09:35 Daarom heb ik afgelopen zaterdag ook een leuke, eenvoudige en vriendelijk ogende daily driver gekocht.
Met net die paar hulpmiddelen die het rijden ook aangenaam maken.
Uh ja...wat en hoe......

Zo herkenbaar (als senior, wanneer ben je een bejaarde?)
Maar wanneer ging het nou mis?
Toen de elektrische sloten, airco en turbo etc kwam?
of een middenscherm en de VOC?
.....iets met 'anders dan handbediening'.....

Ja, ik verlang (nostalgie?) weer naar eenvoud,
desnoods ook een buitenlands-geld-opneemponskaart bij een postkantoor in den vreemde.
Maar ik geniet wel van alle luxe en zogenaamd gemak.

Oef, wat is het druk op de weg geworden.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20976
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mooi verhaal van Bas. Mijn ouders kochten 16 jaar terug een 144 bij Nordicar: wat een zaligheid en een gemak om mee te rijden.

Mijn eerste auto was een Golf, type 1. Daar zat ook niks in en harder dan 135 kwam dat ding ook niet.

Met zulke auto's was autorijden nog werken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28280
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Weer een heel mooie verhaal van Bas en ook heel herkenbaar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27880
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mooi verhaal inderdaad!
Ook hier nog auto leren rijden zonder ABS of stuurbekrachtiging.

Waar je ook niet direct bij stil staat is dat de 850 ook al 30 jaar oud is (of ouder?). In mijn hoofd zijn dat nog altijd relatief moderne auto's maar ik ben dan ook blijven hangen :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40844
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik kocht mijn eerste 850 in 1992 en ja, dat is meer dan 30 jaar geleden :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19885
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bas moet gewoon een rondje bos in Norg gaan doen....
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5781
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bas for president ✌🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1010
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Wat een mooi verhaal van Bas van Putten en erg herkenbaar...

Doet me denken aan mijn jeugd <_<
Als knul van - ik meen 16 of 17 dus nog zonder rijbewijs - had ik een vakantiebaantje in een ondergrondse parkeergarage in Rotjeknor bij een kleine benzinepomp met bescheiden wasstraat. Ik stond er doorgaans alleen als ik me goed herinner. Dan kwamen er 's ochtends klanten en kreeg ik de sleutel met het verzoek de auto af te tanken en/of door de wasstraat te halen. Zat ik daar als knul in een overall in de meest uiteenlopende voitures.

Een van de vaste klanten kwam met een 264 automaat met lederen interieur, wat een indrukwekkende auto was dat. Ik voelde me helemaal vereerd al kon ik er maar een paar meter mee rijden. Wat een grandeur...

En ook herkenbaar, mijn XC90 valt zeker in de categorie grote jongens die Bas treffend beschrijft. En hoewel ik af en toe alle paardjes onder de kap graag even aan het werk zet O) merk ik dat de auto toch uitnodigt om relaxed te cruisen. Komt misschien ook omdat ik het idee heb me niet te hoeven 'bewijzen' omdat ik toch wel weet hoe snel het beest is... :lol:
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Jiska
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Ben schreef: 14.05.2024 - 11:09 Ik kocht mijn eerste 850 in 1992 en ja, dat is meer dan 30 jaar geleden :-)
Hoi ben, hoelang heb je de 850 in je bezit gehad?
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.

Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | 331.000km | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / HP sound, Geartronic, Bi Xenon

Vorige Auto: (Profielfoto)
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024
Sentinels velgen, D5 moter, HU650 / Base audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40844
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mijn 2e 850 kreeg ik in 1996, Dus 4 jaar met de eerste gereden
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Het verhaal van Bas is helaas ook illustratief voor (ja, dat is ietwat generaliserend :-)) het audi/bmw met grote wielen -achtige weggedrag van steeds meer volvo rijders vrees ik.
V70 D5 6at 2013 - 216k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Herkenbaar verhaal, maar Bas van Putten mag er zijn collega auto testers best op aankijken dat juist ook zij een groot aandeel hebben gehad in het alsmaar "meer, sneller en luxer".
Een review van een willekeurig instapmodel, of het nou een VW Golf, Renault Clio of Volvo XC60 is, komt uit de test met als conclusie "karig uitgerust, niet vooruit te branden en een wegligging van een dronken os".
Nee, het moet liefst het topmodel zijn met de dikste motor, full options uitgerust op de grootst mogelijke wielmaat en bij voorkeur ook nog getuned door een huistuner als AMG, Polestar of ABT. Met minder kun je echt niet voor de dag komen bij je buren! Dus spaar nog maar even door...
Zelden lees je een enthousiaste review over een kale Fiat, Dacia of Suzuki met een minimale uitrusting. Nee, enthousiast worden de heren reviewers pas als er minimaal een RS, M of AMG label op prijkt.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3054
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

....daarom vind ik 'onderschriften' van de forummers ook altijd zo uh..... :-D :whistle: :-/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20976
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Luistert er wel eens iemand naar de vrindagmiddagautoshow op BNR? Doorgaans dom gewauwel over, inderdaad Niels, het "kleine piemeltjessyndroom".

Daar ben ik dus mee gestopt naar te luisteren.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

Ik vraag me ook wel eens af hoe het verkeer er over 10 jaar uitziet.
De petjes rijden in EX30’s die in 3,9 sec naar de 100 knallen. Vrachtwagens blijven sloom, en de verschillen in het verkeer nemen enorm toe. Daarbij gaat alles (zeker in acceleratie) makkelijker dan een Ferrari F40 naar de 100 schieten. Ook best dubbel dat volvo z’n wagens vanwege veiligheid op 180 begrensd, maar ze wel bizarre (tussen)acceleratie cijfers geeft. Wmb is 0-100 sneller dan in 6/7 seconden nergens voor nodig en draagt het niet bij aan de veiligheid. Hier mag voor mij best (europese) wetgeving op komen. Een begrenzer in acceleratie (veel vermogen is soms bij bepaalde trekpaarden wel wenselijk) bijvoorbeeld.

En met uitrusting etc idem. Door vier pakketen aan te bieden ben je altijd de loser als je in de basistrim rijdt. Terwijl een V60 in basistrim echt alle luxe heeft die je nodig hebt. Misschien nog wel meer….
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8134
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik kocht mijn eerste Volvo een 240 estate MY87 in 1991 en elke keer als ik er eentje tegenkom komt de nostalgie naar boven.
Ik had een “GL” met centrale vergrendeling maar manuele ramen 😀

Zondag tijdens de Swede Drive er weer enkele gezien, wat een top wagens waren dat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

mees schreef: 18.05.2024 - 05:34 ....daarom vind ik 'onderschriften' van de forummers ook altijd zo uh..... :-D :whistle: :-/
O)
Had hiervoor een V70 D2 uit 2014, beviel ook meer dan prima (alleen nogal lage instap). Maar ik heb totaal geen hunker naar Spartaanse nostalgie: mij maak je echt niet meer blij met een auto zonder stuur- en rembekrachtiging, draaislingers om de ramen open te doen, een choke om te starten of ontbreken van navigatiesysteem en airco. En automaat is toch ook wel fijn.
Maar sommige mensen gaan ook nog graag kamperen in een tentje. Dat is aan mij ook niet besteed.
BlackcurrantV70 schreef: 18.05.2024 - 12:31 Zondag tijdens de Swede Drive er weer enkele gezien, wat een top wagens waren dat
Mijn broer had ook een 240 GLE (in dezelfde kleur), heeft ie weg gedaan nadat ie voor de zoveelste keer weer onverwacht compleet uitviel en niet meer wilde starten. Thuis hadden we vroeger een 740GL sedan, heerlijke wagen, maar ook niet geheel probleemloos (stuurhuis, airco). Maar daardoor wel een zwak voor Volvo gehouden (al is mijn droomauto nog steeds een Lancia Delta Integrale Evo, ook lekker vierkant :love: )
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”