Nieuw + twijfel tussen XC60 en V70 (benzine of diesel)

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
pascallos
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.03.2021 - 07:08

Goedemiddag,

Sinds vandaag lid van dit forum, na vooral veel gesnuffeld te hebben (als niet lid) tussen alle topics.
Sinds jaar en dag ben ik fan van Volvo, maar eigenlijk kocht ik vooral Renaults (vind ik ook mooi). Nu sta ik op het punt om mijn huidige Renault Megane station te verkopen en te vervangen door een Volvo. Daar zit het volgende achter.

Ik verwacht de komende 5/6 jaar nog op diesel/benzine te rijden alvorens we volledig naar elektrisch over gaan. Om die reden wil ik nu een auto kopen voor in ieder geval de komende 5 jaar. Ik rijd ongeveer 15000 km per jaar en dus is diesel in principe niet rendabel. Toch neig ik naar diesel omdat de prijzen van diesel occasions behoorlijk in elkaar zijn gezakt en ik met een auto met +/- 100k op de teller dan gemakkelijk tot de 200k kan rijden of langer door (de 5/6 jaar kunnen ook 9 jaar worden als de auto zonder hoge kosten rijdt). Een benzine T4 of T5 kost nog snel 30k met minder dan 100k op de teller.

Nu zijn er twee twijfelpunten waarbij ik jullie wil vragen om vanuit jullie kennis tips te geven.

V70 of XC60 (2016 of nieuwer)?
- De stoelen van de V70 vind ik bizar fijn
- Laadruimte van de V70 is groter dan de XC60
- XC60 vind ik persoonlijk een mooiere auto
- XC60 vind ik achterin behoorlijk krap met twee kinderstoeltjes

Benzine of diesel? => D4 of T4/T5 motor
- Ik zie door de bomen het bos niet meer met de motoren. Via dit forum wel een lijst van motoren gezien maar o.b.v. een auto op internet bij de dealer lukt het mij niet te achterhalen welke motor erin zit (motorcode).
- Ik houd van lekker doorrijden, D3 lijkt mij een no go.
- Diesel gaat makkelijk 200k halen ,maar ik weet niet in hoeverre de XC60 dezelfde goede reputatie heeft als de V70
- Benzine T4/T5 weet ik niet of ze de reputatie hebben zoals Volvo in z'n algemeenheid dat ze relatief probleemloos 200/300k rijden

Zoals jullie zien veel vragen en veel informatie heb ik al op het forum gevonden, maar het samenvoegen tot één compleet verhaal is mij nog niet gelukt. Alvast bedankt (linkjes naar andere topics worden ook gewaardeerd).
V70 T4 polar+ (2016)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Allereerst welkom.
En om meteen maar met de deur in huis te vallen. Met een D3 is ook goed door te rijden. En geeft veelal minder 'problemen' dan een D4.
En gezien jou wensen (en "vooroordelen") is een V70 de beste keus.
Meer heb ik er niet aan toe te voegen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
pascallos
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.03.2021 - 07:08

Dank voor de reactie. De verschillen tussen de V70 en XC60 zijn uiteindelijk geen breekpunten. Het zijn beide in mijn ogen erg mooie auto's. De betrouwbaarheid is wat mij betreft het belangrijkste en zal de doorslag geven.
V70 T4 polar+ (2016)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Met een D3 (2 liter 5 cilinder) kun je niet fout gaan. Even langs Obbe en je hebt 480 Nm.

De XC60 is wat korter geveerd, staat ook op een ander platform, de 70 is meer de limousine. En ik mag uit ervaring spreken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Gezien de jaargangen die TS aangeeft zit je met de 4 cylinder VEA motoren. (Is ook verstandig als je langer wil doordieselen).
Die zijn onvergelijkbaar met de 5 pitters.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Grootste uitdaging met een diesel en 15K per jaar is de mogelijk vele korte ritjes? Daar houdt zeker een diesel niet van..... Rijd je die 15K alleen maar lage afstanden mee dan is een diesel prima.
Neem in je overwegingen ook eens een V60 hybride mee? Zeker niet kleiner dan een Megane en t/m 2024 50% korting op de MRB en in 2015 nog 25%. Prijzen zullen vergelijkbaar zijn, zo niet goedkoper dan een V70/XC60 van 2016 of later en 300PK+, elektrisch rijden, meestal ruim uitgerust en verbruikscijfers van 1:25 bij regelmatig laden maken de PIH/TE tot een interessante optie m.i.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

V480-S60 schreef: 27.03.2021 - 17:59 Gezien de jaargangen die TS aangeeft zit je met de 4 cylinder VEA motoren. (Is ook verstandig als je langer wil doordieselen).
Die zijn onvergelijkbaar met de 5 pitters.
Komt op mij over alsof de 5 cilinder diesel geen goede keuze zou zijn, of ik begrijp je verkeerd?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In de basis een juiste conclusie. Hoewel de 5-pitters over het algemeen fijne motoren zijn.

Een 5 pitter diesel voldoet echter over niet al te lange tijd niet meer aan de emissienormen om onze steden of die van de ons omringende landen in te mogen. Gezien de wens van TS om 9 jaar met de auto te doen is een 5-pitter de verkeerde keus.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Tussen 5 en 9 jaar is wel een verschil. In geval het inderdaad 9 moet worden zou de TS waarschijnlijk beter voor een benzine kunnen kiezen. Politiek is zo onbetrouwbaar als de pest als het om diesels gaat.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
pascallos
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.03.2021 - 07:08

Gouwe schreef: 27.03.2021 - 18:04 Grootste uitdaging met een diesel en 15K per jaar is de mogelijk vele korte ritjes? Daar houdt zeker een diesel niet van..... Rijd je die 15K alleen maar lage afstanden mee dan is een diesel prima.
Neem in je overwegingen ook eens een V60 hybride mee? Zeker niet kleiner dan een Megane en t/m 2024 50% korting op de MRB en in 2015 nog 25%. Prijzen zullen vergelijkbaar zijn, zo niet goedkoper dan een V70/XC60 van 2016 of later en 300PK+, elektrisch rijden, meestal ruim uitgerust en verbruikscijfers van 1:25 bij regelmatig laden maken de PIH/TE tot een interessante optie m.i.
Heb ik naar gekeken, maar de kofferbak van de v60 is 90 liter kleiner. Daarom helaas geen optie.

Zijn er grote verschillen in duurzaamheid/betrouwbaarheid tussen de v70 en xc60 of is het vooral het verschil in motor dat dat bepaalt.

Gaat een benzine variant ook zover mee?
V70 T4 polar+ (2016)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Beide door jou gewenste wagens zijn even duurzaam/betrouwbaar.
Qua motorisering zijn de motoren vanaf het door jou gewenste bouwjaar (2016) ook gelijkwaardig. Allebei zijn ze dan voorzien van de VEA motoren.
Zowel in diesel als benzine.
En ook een benzine motor loopt makkelijk 3 ton.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
pascallos
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.03.2021 - 07:08

Misschien stomme vraag, maar wat maakt het verschil tussen een Renault benzine en Volvo? Met mijn Renault zou ik de 300k niet halen verwacht ik
V70 T4 polar+ (2016)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ook met jou Renault benzine kan je de 300.000 halen. Wel onderhouden natuurlijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Welkom! Ik heb zojuist een 2015 V70 op de Dam gezet met met 160K op de teller. Een D4 4-cylinder met 2 turbo's en handbak. Ik heb bewust voor de diesel gekozen omdat ik denk, en er op vertrouw, dat deze motoren makkelijk de 300/400/500K aan km kunnen halen mits er regelmatig onderhoud gepleegd wordt. Nu heb ik ruim 400K aan km ervaring met deze motor in 3 verschillende auto's. En ik kan je melden het zijn heerlijke motoren met genoeg koppel en relatief zuinig. Gemiddeld reed ik met deze auto's zo 1 op 15/16. Echter 1 op 17/18 is ook haalbaar.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pascallos
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.03.2021 - 07:08

Perfect muv de kilometerstand. Zoek tot 100k
V70 T4 polar+ (2016)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Met 15K per jaar kun jij de komende 5 jaar prima vooruit en houd je geld in de zak voor andere leuke dingen? En een diesel met <100K van 5 jaar oud ga je niet vinden denk ik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Gouwe schreef: 29.03.2021 - 10:17 Met 15K per jaar kun jij de komende 5 jaar prima vooruit en houd je geld in de zak voor andere leuke dingen? En een diesel met <100K van 5 jaar oud ga je niet vinden denk ik.
https://www.gaspedaal.nl/volvo/v70/dies ... 0&srt=df-a
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Scherp :-), weet alleen niet of ik persoonlijk een diesel met een gemiddelde van 15K per jaar zou willen kopen. Die is dan mogelijk alleen voor rondjes om de kerk gebruikt. Bovendien is naast de investering nu de afschrijving dan over 5 jaar ook substantieel hoger, dus rationeel voor mij een onlogische keuze.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pascallos
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.03.2021 - 07:08

Snap je punt tav de afschrijving, maar ik heb nog nooit met een auto meer dan 140k gereden (benzine en er kwamen altijd dure reparaties aan, wellicht ook omdat het Renault is).

Om die reden durf ik geen auto met meer dan +/- 100 k op de teller te kopen. Na alle verhalen van vrienden over Volvo’s ben ik nu wel van plan om meer dan 140k te rijden, over de 200k is de bedoeling. Maar gevoelsmatig wil ik dan wel een relatief lage kilometerstand hebben.

Daarnaast twijfel ik over diesel tav de kleine ritjes. Begrijp dat je accu sneller slijt, maar een ritje van 15 min is dat kort? Lang genoeg toch om de motor net op te warmen tbv de roetfilter en uitlaat condensatie?

Daarnaast zal er wekelijks toch een uur worden gereden.
V70 T4 polar+ (2016)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”