Mischien een hele domme vraag maar Volvo's hebben toch zo'n systeem dat automatisch stopt voor objecten?
Ik kan me een bijdrage herinneren dat iemand er last van had (ingreep) als hij op een slagboom afreed.
Volvo rijdt weg na uitstappen.
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5104
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik kan me voorstellen dat je door s/s in de war kan raken en snap niet dat dit niet softwarematig wordt ondervangen inderdaad deur open auto in P of rem aantrekken met een open deur rijden is immers niet de bedoeling. Het is me overigens wel eens opgevallen bij onze XC90 dat adaptieve cc uitschakelt als je de gordel afdoet, best handig als je zou uitstappen en je voorganger gaat rijden.
En als de software mannen dan toch bezig zijn met een fietsenrek op de trekhaak of aanhanger achter de auto en een aangekoppelde verlichtingsstekker kan je vanaf de sleutel of in de auto nogsteeds de automatische kofferklep opening bedienen dat is meestal geen goed idee.
En als de software mannen dan toch bezig zijn met een fietsenrek op de trekhaak of aanhanger achter de auto en een aangekoppelde verlichtingsstekker kan je vanaf de sleutel of in de auto nogsteeds de automatische kofferklep opening bedienen dat is meestal geen goed idee.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24353
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
ongeacht in welke auto ik rij, automatisch gaat de pook in P of 1 voor ik uitstap. Maar ik ben natuurlijk ook perfect en foutloos (aub niet navragen bij mijn echtgenote, die heeft er vast een andere visie op).
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12269
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
met 'n aanhanger maakt dat natuurlijk niets uit, kan me voorstellen dat zelf even nadenken over wat je nu precies aan het doen bent aan sommigen wat teveel gevraagd is maar het is wel de essentie van veel vermijdbare problemen..NielsPHEV schreef: ↑09.09.2020 - 15:30
En als de software mannen dan toch bezig zijn met een fietsenrek op de trekhaak of aanhanger achter de auto en een aangekoppelde verlichtingsstekker kan je vanaf de sleutel of in de auto nogsteeds de automatische kofferklep opening bedienen dat is meestal geen goed idee.
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Kan niet omdat deze automaten mechanisch, met een kabel van pook naar automaat, bediend worden.
De Volvo's met een electronisch pookje hebben deze functie al.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5104
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Dat hangt er maar net vanaf wat voor een aanhanger en wat er op ligt. Ik ben goed in staat om na te denken wat ik aan het doen ben dit betreft echter een eenvoudig software regeltje die schade kan voorkomen ik denk dat ik een goede suggestie doe maar krijg af en toe het idee dat iets wat als kritiek op Volvo kan worden opgevat hier telkens dezelfde personen in de verdediging druk. Mijn V90 zet overigens de auto in P als je de deur opent, net getest.OGA244 schreef: ↑09.09.2020 - 16:36met 'n aanhanger maakt dat natuurlijk niets uit, kan me voorstellen dat zelf even nadenken over wat je nu precies aan het doen bent aan sommigen wat teveel gevraagd is maar het is wel de essentie van veel vermijdbare problemen..NielsPHEV schreef: ↑09.09.2020 - 15:30
En als de software mannen dan toch bezig zijn met een fietsenrek op de trekhaak of aanhanger achter de auto en een aangekoppelde verlichtingsstekker kan je vanaf de sleutel of in de auto nogsteeds de automatische kofferklep opening bedienen dat is meestal geen goed idee.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
De Volvo waarnaar het linkje verwijst is een XC60 met vrij nieuw kenteken, van maart 2018. Deze hebben toch geen kabel meer?The Mechanic schreef: ↑09.09.2020 - 20:07 Kan niet omdat deze automaten mechanisch, met een kabel van pook naar automaat, bediend worden.
De Volvo's met een electronisch pookje hebben deze functie al.
Blijft wel bijzonder dat het veiligheidssysteem van Volvo niet heeft ingegrepen en de beste man gewoon is overreden door zijn eigen auto.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5104
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Toch wel, alleen de T8 had een electronisch pookje.DB200 schreef: ↑09.09.2020 - 21:17De Volvo waarnaar het linkje verwijst is een XC60 met vrij nieuw kenteken, van maart 2018. Deze hebben toch geen kabel meer?The Mechanic schreef: ↑09.09.2020 - 20:07 Kan niet omdat deze automaten mechanisch, met een kabel van pook naar automaat, bediend worden.
De Volvo's met een electronisch pookje hebben deze functie al.
Blijft wel bijzonder dat het veiligheidssysteem van Volvo niet heeft ingegrepen en de beste man gewoon is overreden door zijn eigen auto.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19846
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Eens, en ik ben best wel pro Volvo maar dit is gewoon te voorkomen door een merk die zegt het veiligst te zijn.NielsPHEV schreef: ↑09.09.2020 - 20:08Dat hangt er maar net vanaf wat voor een aanhanger en wat er op ligt. Ik ben goed in staat om na te denken wat ik aan het doen ben dit betreft echter een eenvoudig software regeltje die schade kan voorkomen ik denk dat ik een goede suggestie doe maar krijg af en toe het idee dat iets wat als kritiek op Volvo kan worden opgevat hier telkens dezelfde personen in de verdediging druk. Mijn V90 zet overigens de auto in P als je de deur opent, net getest.OGA244 schreef: ↑09.09.2020 - 16:36met 'n aanhanger maakt dat natuurlijk niets uit, kan me voorstellen dat zelf even nadenken over wat je nu precies aan het doen bent aan sommigen wat teveel gevraagd is maar het is wel de essentie van veel vermijdbare problemen..NielsPHEV schreef: ↑09.09.2020 - 15:30
En als de software mannen dan toch bezig zijn met een fietsenrek op de trekhaak of aanhanger achter de auto en een aangekoppelde verlichtingsstekker kan je vanaf de sleutel of in de auto nogsteeds de automatische kofferklep opening bedienen dat is meestal geen goed idee.
Restrict in topsnelheid maar wel overreden kunnen worden wanneer s/s actief is en de deur open gaat.
En het lukt wel om pilot assist uit te schakelen omdat er een stekker in de trekhaak module zit maar het lukt niet om het knopje in de auto uit te schakelen wanneer diezelfde stekker is geplugd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24353
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
wellicht ook een automatischeramenintikker monteren, voor het geval de auto is afgesloten, ramen dicht zijn, de temperatuur in de auto boven de 35 graden komt en er iets met een hartslag gedetecteerd wordt.
Veel fabrikanten maken allerlei oplossingen waarmee de mens ontzorgd wordt. In mijn ogen wordt de mens alleen maar dommer en dommer doordat je nergens meer zelf over hoeft na te denken.
Veel fabrikanten maken allerlei oplossingen waarmee de mens ontzorgd wordt. In mijn ogen wordt de mens alleen maar dommer en dommer doordat je nergens meer zelf over hoeft na te denken.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Mijn V60 T5, MY 2019, springt niet automatisch in P als ik de deur open. Althans niet met draaiende motor. Misschien met actieve start/stop wel? Nog niet getest, maar ik gok van niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19474
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik lees met opperste verwondering dit draadje.
Om twee redenen:
De eerste is dat men verwonderd is dat een auto plotseling gaat rijden als men niet met zijn/haar verstand met autorijden bezig is.
De tweede dat men over "futiliteiten" elkaar verbaal gaat schofferen.
Toelichting:
Autorijden is "gevaarlijk", als men zich als bestuurder van een auto in het verkeer beweegt dient men er rekening mee te houden dat men met een "potentieel dodelijk wapen" onderweg is. Men dient dit ten allen tijde met gebruik van alle verstandelijke vermogens te doen. En men dient zich alleen met het autorijden en het anticiperen op medeweggebruikers bezig te houden. Ook bij het uitstappen en/of deuren c.q achterkleppen openen..... Men dient zich 100% bewust te zijn van wat men doet.
Nu is het zo dat men de laatste jaren dusdanig veel "kunstmatige intelligentie" in onze automobielen heeft gestopt, evenals veel "handige gadgets" dat men bovenstaande wel eens "vergeet". De auto "denkt" immers zelf?
Echter dat is NIET zo. De bestuurder is nog altijd volledig verantwoordelijk.
En nu die gadgets (bv achterklep op afstand openen), natuurlijk zijn daar oplossingen voor om dit onder bepaalde omstandigheden niet mogelijk te maken. Dat zou ook zeker niet verkeerd zijn. Maar nog altijd is degene die op het knopje drukt zelf verantwoordelijk om na te denken of dat wel zo verstandig is. Maak daar nu geen "ruzie" over.
Neemt niet weg dat men dit wel kan aangeven bij een fabrikant. Echter: Men blijft hoe dan ook ZELF verantwoordelijk om veilig auto te rijden. En men dient geen ondoordachte dingen te doen maar altijd na te blijven denken bij wat je doet.
PS
Ik ben zelf ook wel eens "dom" bezig. Maar dat is dan toch altijd mijn eigen fout.
Om twee redenen:
De eerste is dat men verwonderd is dat een auto plotseling gaat rijden als men niet met zijn/haar verstand met autorijden bezig is.
De tweede dat men over "futiliteiten" elkaar verbaal gaat schofferen.
Toelichting:
Autorijden is "gevaarlijk", als men zich als bestuurder van een auto in het verkeer beweegt dient men er rekening mee te houden dat men met een "potentieel dodelijk wapen" onderweg is. Men dient dit ten allen tijde met gebruik van alle verstandelijke vermogens te doen. En men dient zich alleen met het autorijden en het anticiperen op medeweggebruikers bezig te houden. Ook bij het uitstappen en/of deuren c.q achterkleppen openen..... Men dient zich 100% bewust te zijn van wat men doet.
Nu is het zo dat men de laatste jaren dusdanig veel "kunstmatige intelligentie" in onze automobielen heeft gestopt, evenals veel "handige gadgets" dat men bovenstaande wel eens "vergeet". De auto "denkt" immers zelf?
Echter dat is NIET zo. De bestuurder is nog altijd volledig verantwoordelijk.
En nu die gadgets (bv achterklep op afstand openen), natuurlijk zijn daar oplossingen voor om dit onder bepaalde omstandigheden niet mogelijk te maken. Dat zou ook zeker niet verkeerd zijn. Maar nog altijd is degene die op het knopje drukt zelf verantwoordelijk om na te denken of dat wel zo verstandig is. Maak daar nu geen "ruzie" over.
Neemt niet weg dat men dit wel kan aangeven bij een fabrikant. Echter: Men blijft hoe dan ook ZELF verantwoordelijk om veilig auto te rijden. En men dient geen ondoordachte dingen te doen maar altijd na te blijven denken bij wat je doet.
PS
Ik ben zelf ook wel eens "dom" bezig. Maar dat is dan toch altijd mijn eigen fout.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19846
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Das lekker, je bouwt auto's met PA, rondom sensoren, gaat als fabrikant zelfs voor je klanten denken en bouwt restrictie's in die in NL plausible zijn maar in Dld niet en vervolgens roepen we dat de berijders dom zijn omdat ze de 3x per jaar dat een trekhaak gebruiken waarbij de elektrische klep schade kan oplopen.Walter schreef: ↑10.09.2020 - 08:46 wellicht ook een automatischeramenintikker monteren, voor het geval de auto is afgesloten, ramen dicht zijn, de temperatuur in de auto boven de 35 graden komt en er iets met een hartslag gedetecteerd wordt.
Veel fabrikanten maken allerlei oplossingen waarmee de mens ontzorgd wordt. In mijn ogen wordt de mens alleen maar dommer en dommer doordat je nergens meer zelf over hoeft na te denken.
Ik gok er maar zo op dat het laatste woord in het TS verhaal nog niet is gezegd over een systeem wat levensgevaarlijk blijkt te zijn.
Dit soort chauffeurs hebben een baan waarbij de nadruk ligt op snel van a naar b, het niet bij de paal kunnen komen en een S/S die zelfs als de auto nog rolt de auto uitschakelt blijkt niet een heel goed huwelijk.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24353
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Ik roep dat mensen niet meer nadenken door alle hulpdingen. Persoonlijke mening. Heeft de fabrikant dat ooit geroepen?
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!