Remmen

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Tatoum
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.03.2020 - 19:07

Hallo,
Ik bezit een Volvo uit 2005. Nu hebben mijn remmen altijd goed gewerkt tot een jaar of 6 geleden. Sindsdien is alles zo’n beetje vernieuwd. Nu denkt de garage dat de enige oplossing geperforeerde en gegroefde schijven aanschaffen. Hij trilt als een gek bij remmen boven de ongeveer 115 km per uur. Hoe harder hoe meer. Kennen jullie dat probleem?
Tatoum
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.03.2020 - 19:07

Remblokken en schijven zijn al vernieuwd
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Goedenmiddag, Welkom
Het is altijd fijn als een Volvorijder zich hier meldt.

Maar er zijn een paar standaard dingen die van belang zijn om eventueel te kunnen helpen.
Welke Volvo bezit je, en sinds wanneer.
Hoe is het trillen begonnen, eerst soms en daarna terugkomend. Heb je al eens naar de velgen gekeken. Ligt het misschien aan de rubbers van de ophanging.
Je bent behoorlijk summier. Want wat is er allemaal al gedaan, in welke volgorde.
Er zijn hier een paar goede techneuten actief. Maar die hebben wat meer aanwijzingen nodig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Inderdaad graag meer informatie, overigens kan ik mij niet voorstellen dat het probleem opgelost wordt met de door die garage voorgestelde remschijven. Als ik je verhaal goed begrijp trilt de auto alleen tijdens het remmen boven de 115 km per uur? Ik zou in ieder geval eerst eens andere wielen proberen en kijken of er dan wat verandert.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ik denk dat het in de ophangingsrubbers zit. Bij teveel speling begint de boel ook te trillen door de remkrachten. Ook versleten schokdempers kunnen dit trillen verergeren. Kijk eerst daarna. Geperforeerde remmen zijn alleen voor erg sportief rijgedrag. Normaal gesproken zou OE materiaal goed moeten voldoen.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

moos v40 schreef: 12.03.2020 - 14:10 Ik denk dat het in de ophangingsrubbers zit. Bij teveel speling begint de boel ook te trillen door de remkrachten. Ook versleten schokdempers kunnen dit trillen verergeren. Kijk eerst daarna. Geperforeerde remmen zijn alleen voor erg sportief rijgedrag. Normaal gesproken zou OE materiaal goed moeten voldoen.
Geperforeerde schijven zijn juist niet voor sportief rijgedrag, die zijn voor de show, zie de bekende sportwagenmerken (Porsche / Ferrari) geen enkele auto die sportief gebruikt wordt van die producenten heeft geperforeerde schijven, de straatauto's e.d. voor de show wel. (dit i.v.m. het verzwakken van de remschijf met als gevolg dat ze scheuren, soms met desastreuze gevolgen).

Waardeloos en onzinnig advies van je garage, zijn verdere kennis kan je dan ook wel gelijk in twijfel trekken.

Mogelijk zijn de remklauwen zelf niet meer goed, of iets in de ophanging, dat zorgt ook voor flink schokken/trillen op hogere snelheden wanneer de rem dan gebruikt wordt.
RoV40
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 31.12.2019 - 19:09

V70R^2 schreef: 12.03.2020 - 16:05
moos v40 schreef: 12.03.2020 - 14:10 Ik denk dat het in de ophangingsrubbers zit. Bij teveel speling begint de boel ook te trillen door de remkrachten. Ook versleten schokdempers kunnen dit trillen verergeren. Kijk eerst daarna. Geperforeerde remmen zijn alleen voor erg sportief rijgedrag. Normaal gesproken zou OE materiaal goed moeten voldoen.
Geperforeerde schijven zijn juist niet voor sportief rijgedrag, die zijn voor de show, zie de bekende sportwagenmerken (Porsche / Ferrari) geen enkele auto die sportief gebruikt wordt van die producenten heeft geperforeerde schijven, de straatauto's e.d. voor de show wel. (dit i.v.m. het verzwakken van de remschijf met als gevolg dat ze scheuren, soms met desastreuze gevolgen).
Volgens mij zijn het dan ook geen stalen schijven, maar keramische schijven. Geperforeerde schijven of met groeven zullen misschien best beter koelen, op motoren zitten ze volgens mij ook. Zelfs m’n mountainbike heeft geperforeerde 😀

Ik zie echter niet waarom het probleem van trillen opgelost is met geperforeerde schijven. Daar zit je probleem niet.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik meen dat geperforeerde schijven alleen gewicht voordeel oplevert. Maat ik wacht nog op een reactie van de vraagsteller.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Geperforeerde schijven zijn zo om de gassen die de remblokken produceren bij hoge temperaturen af te voeren. Je zie ze ook alleen bij hele snelle auto's en sportwagens. Let maar een op AMG mercedesen en ferrari's en Porsche's. Die hebben allemaal geperforeerde schijven. Ook de V60 T8 hybride polestar heeft speciale gegroefde schijven van brembo. Het probleem van de topicstarter moet dus ergens anders gezocht worden. Zoals ik al zei, in de ophanging of demping.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

TS heeft dinsdag de vraag gesteld, maar is nadien niet meer ingelogd. Eerst maar wachten totdat ie aangeeft wat ie allemaal al geprobeerd heeft.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

moos v40 schreef: 13.03.2020 - 08:51 Geperforeerde schijven zijn zo om de gassen die de remblokken produceren bij hoge temperaturen af te voeren. Je zie ze ook alleen bij hele snelle auto's en sportwagens. Let maar een op AMG mercedesen en ferrari's en Porsche's. Die hebben allemaal geperforeerde schijven. Ook de V60 T8 hybride polestar heeft speciale gegroefde schijven van brembo. Het probleem van de topicstarter moet dus ergens anders gezocht worden. Zoals ik al zei, in de ophanging of demping.
Gegroefde schijven voeren die gassen ook prima af, op het circuit gebruik ik om die reden ook gegroefd en absoluut niet geperforeerd.

Ik zal het nog 1x herhalen, geperforeerd is voor de show, zodra een porsche of ferrari het circuit op gaan gaan die dingen er gelijk van af voor een setje gegroefde.

doe je toch wat laps met je porsche, is dit het risico wat je loopt met die fragiel gemaakte geperforeerde schijven: Langer rijden laat wel raden wat de gevolgen kunnen zijn...
disc cracks.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Dat is een voorbeeld van slechte kwaliteit. Brembo geperforeerde schijven zullen echt niet scheuren. Beetje een broodje aap verhaal. :-)

Ik heb zelf op het circuit gereden met geperforeerde schijven zonder problemen op meerdere auto's.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

OEM porsche is Brembo en ja, die scheuren. Misschien niet bij jou, bij mij hielden de geperforeerde (aftermarket Brembo BBK 380mm 911) remmen het ook prima vol.

Maar dat jij geen problemen had wil niet zeggen dat anderen dat niet ervaren, Porsche zelf heeft al lang geleden uitgebracht dat de geperforeerde schijven moeten anders dalen de verkopen, maar dat ze niet geschikt zijn voor circuit werk. Misschien wel voor jouw circuit werk, of de mijne, maar niet voor wie echt de limieten op zoekt. Er is simpelweg geen enkele Porsche met geperforeerde schijven voor het circuit te koop..

Zodra een GT3 (RS) echt fanatiek het circuit op gaat gaan cq moeten deze eronder, standaard fit ook op ieder circuit/cup model van ze:
fvdbro1039020a_4.jpg
Maar we dwalen nu wel erg af...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ja wordt te gek nu, alles kan ook kapot natuurlijk. Circuit is tegenwoordig ook allemaal carbon. En er is veel meuk en weinig goed spul. Miste risico op straat is gewoon OEM spul . En als je dan nog problemen hebt weet je dat je het ergens anders moet zoeken. :-) Prettig weekend idereen!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”