V60 diesel of pih of V70 Diesel

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

Hoi allemaal,

Misschien kunnen jullie mij helpen in volgend dilemma:

We zijn op zoek naar andere (tweedehands) auto voor vervanging van de V70 2003 met ruim 440K ervaring
Dat het een Volvo moet worden.......logisch toch?

Maar dan:

We hebben 2 auto's nodig waarvan 1 een gezinauto moet zijn en 1 een kleintje.
De gezinsauto moet ruim genoeg zijn om met 4 personen verre reizen te kunnen maken (Zweden, Zuid Frankrijk etc)
Zelf ben ik een ruime 190 cm groot ( en ietsje minder breed)
De ene auto rijdt ongeveer 10K in het jaar, de ander ca 30K.
Voor de 30K kan diesel dus met gemak uit
Gezien de ervaringen met de overheid is hier niet op te anticiperen dus we kijken naar het NU (hoe is de regelgeving op dit moment)
Op dit moment max 20K te besteden voor 1 (of beide auto's te vervangen)
Over een maand of 8 is het mogelijk om 5-8 K vrij te spelen voor de andere auto.

Het is ook een mogelijkheid dat we nu een benzine V60 of V70 kopen zodat we in ieder geval op vakantie kunnen en dan na de zomer een (elektrische) kleinere auto voor de 30K auto

Dan de keuzemogelijkheden:

V60 Diesel (en dan minimaal 2.0 liter versie)
- V60 PIH
- V70 Diesel (en dan wel minimaal de 150pk versie)

(of juist benzine maar dan gebruiken als auto voor de korte afstanden en vakanties)

Vraag in deze is de volgende:

wat is het grote verschil in ruimte(beleving) tussen de V60 en V70? (zit er echt groot verschil in binnenruimte en achterbankruimte?)
Wat is de betere auto? De v70 lijkt me verder doorontwikkeld gezien het feit dat het de laatste serie is waar we naar kijken.

Prijstechnisch is de V60 PIH erg interessant: half tarief MRB tot 2025. (maar hoogstwaarschijnlijk een zeer hoge afschrijving omdat per 2025 de MRB normaal tarief gaat worden)

Wat is het verschil in verbruik tussen de V60, V60 PIH en de V70? scheelt dit veel?
Overige onkosten / bekende problemen?
Van de V60 PIH weet ik van de aircopomp maar deze wordt nog altijd door Volvo NL uit coulance gewisseld heb ik mij laten vertellen?
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Heel kort door de bocht:
V60 aanzienlijk kleiner dan V70, met 1 m 90 kun je niet fatsoenlijk achterin zitten bij een V60. Ikzelf heb gekozen voor een XC70 vanwege de binnenruimte en opgroeiende tieners. En die is nu al te krap als mijn zoon voorin zit (1m90) en ik erachter (1m84), zit ik met de knieen tegen de rugleuning.
Kwalitatief is de V60 beter dan de V70 (volgens de lijstjes).
Aircopompen van de PIH worden nog steeds door de dealer onder coulance gewisseld. Koop dan wel een PIH exemplaar die altijd dealeronderhouden is. De meningen op dit forum zijn erg verdeeld, sommigen zweren bij de V60PIH, anderen hebben er veel ellende mee gehad en er afscheid van genomen. Altijd kopen met garantie.

Wat een mogelijkheid is: Een grote benzine auto i.c.m. een kleine Euro6 spaardiesel. Bijv. V70 benzine en V40 diesel.

Tip: je kunt natuurlijk ook een auto huren voor de vakantie, dan zit je nergens aan vast.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

V70D, zonder twijfel, ruim, functioneel, betrouwbaar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ruspek schreef: 15.01.2020 - 11:54 Prijstechnisch is de V60 PIH erg interessant: half tarief MRB tot 2025. (maar hoogstwaarschijnlijk een zeer hoge afschrijving omdat per 2025 de MRB normaal tarief gaat worden)
Diesel zit sowieso in het verdomhoekje. Ook een V70 diesel is niet aan de straatstenen kwijt te raken is mijn idee. Ik ben al een maand of drie naar een V70 diesel aan het kijken voor erbij maar ik zie nog steeds dezelfde auto's voorbij komen. 50% korting bij de D6 scheelt je t.o.v. een V70 toch mooi 4x 800 euro = 3200,- over 4 jaar.
De V60 is wat betreft bagageruimte echt klein, zeker t.o.v. de V70, dat is meer een balzaal (en dat mis ik zo af en toe wel). De V60 rijdt sportiever, de V70 deint meer.
Wel appels met peren vergelijken: D6 is over het algemeen rijk uitgerust met standkachel en automaat. Een V70 kun je ook in Kinetic vinden en handgeschakeld.
Met een D6 en V70 kun je allebei 1:15 rijden, maar als je veel kunt laden i.c.m. kortere afstanden rijdt is met een D6 1:30 ook prima haalbaar (in mijn geval dan).

Naast de bekende AC pomp en in het begin wat gemier met het keyless heb ik nu 80K zonder rare kosten gereden. Rijd nog op de eerste set schijven en blokken (185K op de teller), wat ook een voordeel is van de D6 t.o.v. de V70. Zoals al eerder gezegd, advies koop een D6 alleen met sluitende dealer historie. Garantie is een afweging die je o.b.v. prijsverschil zelf moet maken.

Maar ga eens passen en proefrijden zou ik sowieso zeggen.

Zelf heb ik naast de D6 nog een Aygo van 2015 in luxe X-cite uitvoering (staat trouwens te koop :-)). Als tweede auto in het gezin prima geschikt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

Auto huren voor vakantie is een nogo. Te duur.
Voor 5 weken huur kan je hele jaar mrb betalen.

@Gouwe dank voor de positieve feedback over de v60 pih.

Een klein citybugje hebben wij ook (C1 1e serie) maar daar rij je niet voor je plezier in... je zit droog maar dat is dan ook alles.
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

Nog even over het laden van de pih.
Kan dat zomaar overal met normale stekker?
Of heb je speciale stekkers nodig?
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je hebt 'n mennekes stekker nodig om in de zg openbare ruimte te kunnen laden.
Ook 'n abonnement om te kunnen laden.
Wouterarnouts
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18.11.2019 - 12:24
Locatie: Brabant

Ruspek schreef: 15.01.2020 - 19:15 Nog even over het laden van de pih.
Kan dat zomaar overal met normale stekker?
Of heb je speciale stekkers nodig?
Ik rijd sinds kort ook een d6. Rijd erg goed en een keer probleem met de airco pomp gehad.
Heb de volvo bij de volvo dealer gekocht dus gelijk groot onderhoud laten uitvoeren en gelukkig ook een half jaar garantie.
Wat betreft het laden heb ik thuis een nieuwe groep laten maken voor het op 220 v laden zodat hij op vol vermogen kan laden. Auto is in 3.5 uur ongeveer weer vol.
Ik rijd zelf maar 16 km per dag dus kan volledig elektrisch rijden.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gefeliciteerd Wouter met je D6.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”